Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako treenata kaksijakoisella ohjelmalla joka päivä (eli joka toinen päivä jalat+vatsat sekä yläkroppa), jos kokee, että lihakset palautuvat aina seuraavaan kertaan? Yleensä tuntuu, että esim. yläkroppapäivän jälkeen voisi treenata jo seuraavana päivänä jopa samat lihakset, kun väsymystä ei tunnu missään. Treenin aikana ja heti treenin jälkeen tuntuu kuitenkin, että parhaani olen yrittänyt eli en usko "ongelman" johtuvan liian kevyestä treenistä.

^Kyllä näkisin, että siitä huolimatta kannattaa lepopäivä pitää kahden treenin jälkeen, eli 2on1off. Ennemminkin kannattaa opetella treenaamaan kovempaa, jolloin ei enää ole mahdollista liian lyhyellä palautuksella treenata samoja lihaksia. Toki riippuu sinun tavoitteistasi.

Miksei kasvata? Tasapainotus ei välttämättä liity hermotukseen, ainakaan voimantuottonäkökulmasta mitenkään. 1-jalan kyykyt on loistavia korjaamaan epätasapainoja jaloissa mitä saattaa tulla huomaamatta kun aina vain jauhaa sitä samaa takakyykkyä. Jaloille saat myös kovemman rasituksen itseasiassa noin, koska 1 jalan tuottama voima on suhteessa suurempi kuin 2 jalan.

Esimerkiksi viimetreenissä mä tein 1 jalan kyykkyjä pistoolityylillä penkin päällä, 15 kilon painot käsissä 8 toiston sarjoja. Tuossa jos otetaan huomioon että omapaino on onin 85 kiloa, josta voidaan vielä yliampuen miinustaa 10 kiloa (työskentelevän jalan säären/jalkapöydän paino), niin saadaan 1 jalalle työskentelyyn 105 kiloa. 2 jalan kyykyssä tuo pitäisi tuplata, eli saman rasituksen aikaansaamiseksi pitäisi kyykätä 8 reippaalla 200 kilolla.. Arvaa kyykkäänkö?

Toki tuossa tulee ottaa huomioon että kuorma kasvaa keskikropallakin, jota taas ei voida jakaa 2 jalan kyykyssä, mutta se ei poista sitä tosiaasiaa että jalan voimantuotto on silti kovempi 1 jalan versiossa.

Kyykkääkkö 145kg:lla 8 toistoo?(tupla 105kg =210kg -65kg(omapaino miinus 2kpl sääriä) = 145kg niskassa painoo...ei reipas 200kg!!!

sali treeni ja juoksu

Tullut coopperiin treenattua ja salilla samalla käytyä, mutta tullut käytyä silleen vaan miltä tuntunut tai suht useasti niin salilla kuin juoksemassa :D Olisiko hyvä treeni jos kävisin kolmesti viikossa salilla ja kahdesti juooksemassa ja salilla lämmitttelen kevyellä hölkällä. Tekisin jalat yhtenä päivänä salilla ja sitten tekisin selän ja hauikset ja viimeiseksi rinta ojentajat olkäpäät ja vatsa. Kuulostaako yhtään järkevältä jaolta tuo :D Parannusehdotuksia!

Kyykkääkkö 145kg:lla 8 toistoo?(tupla 105kg =210kg -65kg(omapaino miinus 2kpl sääriä) = 145kg niskassa painoo...ei reipas 200kg!!!

nyt meni ohi. Jos 1 jalan kyykyssä yhteensä painoa on 105 kiloa kehonpaino mukaanlukien, niin jotta sama rasite saataisiin molemmille jaloille niin tulisi tuo paino tuplata 2 jalan kyykyssä. Miksi tuosta pitäisi omapaino miinustaa, koska tottakai myös se paino mikä tulee kehonpainosta on lisättävä tuplaten 2 jalalle jos ajateltaisiin että pitäisi 2 kertainen rasitus saada.

Matikka on vaikeeta! Sää kirjoitit ,et pitäs kyykätä 8 toistoo reilulla 200kg:lla(210kg)....ilmoitatko/kirjaatko aina kyykkypainoon kehonpainon mukaan! Mää laskin paljonko tangossa pitää olla rautaa ,jotta se 210kg täyttyis ja kysyin meneekö sillä (145kg) 8 toistoo? Meneekö?

Kannattaako treenata kaksijakoisella ohjelmalla joka päivä (eli joka toinen päivä jalat+vatsat sekä yläkroppa), jos kokee, että lihakset palautuvat aina seuraavaan kertaan? Yleensä tuntuu, että esim. yläkroppapäivän jälkeen voisi treenata jo seuraavana päivänä jopa samat lihakset, kun väsymystä ei tunnu missään. Treenin aikana ja heti treenin jälkeen tuntuu kuitenkin, että parhaani olen yrittänyt eli en usko "ongelman" johtuvan liian kevyestä treenistä.

Pitäisin kuitenkin ainakin sen yhden välipäivän viikossa. Ite olen treenannut 2-jakoisella 4-6 krt viikossa tänä vuonna ja kyllä jos 5 päivää putkeen on vetänyt 2-jakoista niin mulla ainakin tuntu että tarvii lepopäivää. Tuli kyllä kouluaikaan treenattua usein 5on2off ja toimi ihan hyvin.

- - - Updated - - -

Esimerkiksi viimetreenissä mä tein 1 jalan kyykkyjä pistoolityylillä penkin päällä, 15 kilon painot käsissä 8 toiston sarjoja. Tuossa jos otetaan huomioon että omapaino on onin 85 kiloa, josta voidaan vielä yliampuen miinustaa 10 kiloa (työskentelevän jalan säären/jalkapöydän paino), niin saadaan 1 jalalle työskentelyyn 105 kiloa. 2 jalan kyykyssä tuo pitäisi tuplata, eli saman rasituksen aikaansaamiseksi pitäisi kyykätä 8 reippaalla 200 kilolla.. Arvaa kyykkäänkö?

Toki tuossa tulee ottaa huomioon että kuorma kasvaa keskikropallakin, jota taas ei voida jakaa 2 jalan kyykyssä, mutta se ei poista sitä tosiaasiaa että jalan voimantuotto on silti kovempi 1 jalan versiossa.

Nyt unohdit tavallisesta kyykystä tuon kehonpainon. Eli 210kg rasitus vastaisi tuota 1-jalan kyykkyä. Kehonpainon ollessa 85 ja jos vähennetään tällä kertaa molempien jalkojen osuus (eli 20kg) saadaan 65 kg kehonpainoksi. Näin saadaan 210kg-65kg tulokseksi 145kg. Eli tangossa pitäisi olla rautaa 145kg

^oot oikeassa, vittu mikä aivopieru... Noh, alkuperäisen toteman mukaan en mä 8 ottaisi tolla 145 kuitenkaan yhtä kevyesti verraten 1 jalan +30 kiloon.

Onks tupakasta bodaillessa mitään erityisiä haittoja? Satun vielä vetämää tota tshernobyliä(ryssä LM punane). + Onks noi youtubes olevat "BodyCamp" videoiden tekniikat oikein?

Onks tupakasta bodaillessa mitään erityisiä haittoja? Satun vielä vetämää tota tshernobyliä(ryssä LM punane).

Kyllä ääreisverenkierron heikkeneminen yleisesti ottaen enemmän mitä tahansa liikuntaa haittaa kuin elämää noin yleisesti. Keuhkosyöpä luultavasti haittaa enemmän raskaissa perusliikkeissä kuin pienissä eristävissä liikkeissä. Kuolema tosin kuittaa tasapuolisesti ihan kaiken.

:jahas:

Lisää voimaa!

Niin siis olen vajaan vuoden käynyt salilla ja haluisin lähinnä lisää voimaa. Elikkä tuloksia enemmän paperilla kuin peilissä. Onko mitään vinkkejä tai mitään erityisen hyviä liikkeitä? Ja mites sarjojen, toistojen ja painojen kanssa? Voi alottaa ihan beisikeistä, en tiedä salitouhusta paljoa.

Treenaus ja kiinteytys

Eli, olen 15v miehenalku. Maaliskuun lopussa aloitin laihduttamisen. Aluksi ruokavalio muuttui, ja jokapäiväiset lenkit alkoivat, nyt heinäkuuhun mennessä on painoa lähtenyt 14 kiloa pois. Vanhempani sanovat, että mun ei kannata enää laihduttaa, vaan treenata lihaksia. Kotona mulla on 4 kg käsipainot,kuntopyörä,crosstrainer.Olen myös käyttänyt proteiinijauhetta, joka on auttanut reilusti, olen myös kuullut huhuja, että proteiinin jälkeen ei saa syödä mitään, onko totta? Antakaa vinkkejä, että mitä kannattaa tehdä salilla, kun haluan loput mahasta huizin nevadaan. Kiitos jo etukäteen!

Eli, olen 15v miehenalku. Maaliskuun lopussa aloitin laihduttamisen. Aluksi ruokavalio muuttui, ja jokapäiväiset lenkit alkoivat, nyt heinäkuuhun mennessä on painoa lähtenyt 14 kiloa pois. Vanhempani sanovat, että mun ei kannata enää laihduttaa, vaan treenata lihaksia. Kotona mulla on 4 kg käsipainot,kuntopyörä,crosstrainer.Olen myös käyttänyt proteiinijauhetta, joka on auttanut reilusti, olen myös kuullut huhuja, että proteiinin jälkeen ei saa syödä mitään, onko totta? Antakaa vinkkejä, että mitä kannattaa tehdä salilla, kun haluan loput mahasta huizin nevadaan. Kiitos jo etukäteen!

Katot aloittelijoiden osiolta jonku mieleisen ohjelman ja alat sitä veivaamaan. Jos haluat laihduttaa niin kalorit miinukselle, jos haluat lihasta kalorit plussille. Ei nyt oikeen aukea tuo "proteiinin jälkeen syöminen", mutta koita saada omapaino x 2g proteiinia päivässä.

Aloittelijoiden osiota hyvä ohjelma. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/117106-average-f'n-program/ Esim tuo. Lue perustietoutta täältä ravinnosta ja treenistä.

Kannattaako edes käydä salilla, jos viikon aikana jokaisena yönä on nukkunut alle 6 tuntia ja syönyt päin vittua?

On se kannattavampaa kuin käymättä jättäminen. Ehkä fiksumpaa tosin pitää treeni suosiolla kevyehkönä ja ylläpitävänä, kun suorituskyky ei kuitenkaan ole huipussaan noilla eväillä.

Kaikkien kehuma vinopenkki ei tahdo mennä millään rinnalle. Tänäänkin etuolkapäistä loppui puhti, ennenkö rinta kerkesi edes kunnolla lämmetä ja etuolat oli täysin pumpissa. Tekniikka virhe?

Back
Ylös Bottom