Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kalorilaskuri

Kävin katsomassa tota kalorilaskuri.fi ..jäi vähän epäselväks että onks ne ravintoarvot(prodet/hiilarit/rasvat) per 100g vai sen annoskoon mukaan? Ainakin kalorit oli merkitty per 100g.

No toihan on sama kun sanoisit että ei kannattaa pitää 10 minuutin tauot että saat viimesissäkin sarjoissa samoilla painoilla samat toistot. Kato isot painot on isot lihakset... Siis millä perusteella sinne lihakseen tulis vähemmän mikrovaurioita jos se on esiväsytetty? Tätä mä nyt haen.
No ei se nyt tosiaan ihan sama ole jos toinen vaihtoehto on että tehdään ihan eri treenissä ne lihakset. Onhan se nyt selvä että isommilla painoilla saadaan enemmän vauriota sinne lihakseen. Mieti taas ihan toista ääripäätä. Jos pumppaat olkapäitä pienillä painoilla ensin 1000 toistoa niin pitkään ettet saa enää omaa kättäkään nousemaan, niin millä painolla ajattelit sen jälkeen niitä mikrovaurioita sinne lihakseen hankkia?

No ei se nyt tosiaan ihan sama ole jos toinen vaihtoehto on että tehdään ihan eri treenissä ne lihakset. Onhan se nyt selvä että isommilla painoilla saadaan enemmän vauriota sinne lihakseen. Mieti taas ihan toista ääripäätä. Jos pumppaat olkapäitä pienillä painoilla ensin 1000 toistoa niin pitkään ettet saa enää omaa kättäkään nousemaan, niin millä painolla ajattelit sen jälkeen niitä mikrovaurioita sinne lihakseen hankkia?

Tuo on ihan hyvä vertaus. Siihen suuntaan se tavallaan menee jos ne tekee samassa treenissä, toki ei noin ääripäähän. En mä usko että se niin paljoo vaikuttaa. Tietty taas aika henkilökohtasia juttuja. Mulla on sen verran vahvat ojentajat että ruutia löytyy vielä penkin jälkeen tosi hyvin. Pystäri penkin ja dipin jälkeen kyllä mullakin tosi heikko.

^Ja isommat painot aiheuttaa erilaisen vasteen lihassoluissa, ja aktivoi erityypin lihassoluja. On eri asia käyttää painoja joilla jaksaa tehdä täysillä sen hetkisellä energiamäärällä, kuin tehdä sellaisilla painoilla joita jaksaa tehdä täydellä energialla(siis lihas-aktivaation kannalta). Eihän muuten kukaan käyttäisi isoja painoja ja turhaan riskeeraisi loukkaantumista jos saman funktion saisi aikaan kevyemmillä painoilla tunnin esiväsytyksen jälkeen.

Älä ota monkey ittees, mä en tahallaan eti sun viestejä täältä, tää vaan sattu silmään ;)

Älä ota monkey ittees, mä en tahallaan eti sun viestejä täältä, tää vaan sattu silmään ;)

Enemmänkin meikäläinen täällä aina nahistelee vastaantulevien kanssa :D

Joo voihan tuo olla ihan tottakin mitä selitätte, mutta pitäisin kuitenkin aika pienenä tekijänä. Mulle taas harmaita hiuksia tuottaisi tehdä ojentajatreeni rintapäivän perään tai päinvastoin joten ehkä tää on kahesta huonosta vaihtoehdosta valitseminen.

Edit. Lisätään vielä että ei se kuitenkaan noin yksinkertaista ole että isoilla painoilla pitäisi aina tehdä. Muutenhan 3x8 olisi avain onneen ja kaikki supersarjat, eksentrisien korotukset, tiputukset ym olisi pelkkää huuhaata.

^Eine ole pelkkää huuhaata, mutta voitko kuvitella hyvää treeniä joka ei pitkällä tähtäimellä valtaosin koostu kuitenkin raskaista suorista sarjoista, joissa tavoite on lopulta yksinkertaisesti lisätä levyjä tankoon.

^Eine ole pelkkää huuhaata, mutta voitko kuvitella hyvää treeniä joka ei pitkällä tähtäimellä valtaosin koostu kuitenkin raskaista suorista sarjoista, joissa tavoite on lopulta yksinkertaisesti lisätä levyjä tankoon.

En todellakaan.

Eri juttu sitten että kuinka paljon sarjapainot tippuvat jos siinä on pari liikettä alla. Mulla penkin ja dippien jälkeen pystärissä n. 5kg pienemmät painot mitä tulisi jos suoraan lähtisin pystäriä tekemään.

Kattelin tos videoita youtubesta niin onko kulmasoutu tangolla ja "pendlay row" 2 eri liikkettä? Vaikutti siltä että kulmasoudussa selkä on enemmän mukana ja pendlay row:ssa käytetään enemmän ojentajia?

Kattelin tos videoita youtubesta niin onko kulmasoutu tangolla ja "pendlay row" 2 eri liikkettä? Vaikutti siltä että kulmasoudussa selkä on enemmän mukana ja pendlay row:ssa käytetään enemmän ojentajia?

Pendlay row on kulmasoudun tapainen liike. Räjähtävästi alas ja tiputat alas, lavat auki alhaalla ja kiinni ylhäällä. Ei sitä tarvii paiskoa maahan, mutta ei yritetä tehdä hidasta negatiivista.

Pendlay row on kulmasoudun tapainen liike. Räjähtävästi alas ja tiputat alas, lavat auki alhaalla ja kiinni ylhäällä. Ei sitä tarvii paiskoa maahan, mutta ei yritetä tehdä hidasta negatiivista.

Kiitos vastauksesta.
Eli pendlay row on "venyttävämpi" ja kulmasoutu "staattisempi"? Ymmärsinkö oikein että kulmasoutu ja pendlay row on molemmat selkäliikkeitä mutta pendlay rowssa käytetään enemmä käsiä?

Onko salille kävely pahasta, jos matkaa on sellaiset 1.5km ja tavoitteena se ainainen massan hankinta ja voimien kasvu? Ihan hyvin on voimat ja massat noussut tässä pikku tauon jälkeen, mutta olen nyt tällä viikolla ruvennut kävelemään salille, niin pisti miettimään, että onko "pahasta"?

Mitä kalaa tilapia on ja mistähän sitä saa ostettua?

Pienellä googletuksella. Se on subtrooppisissa vesissä elävä ahven kala. Lidlistä näyttäis saavan.

- - - Updated - - -

Onko salille kävely pahasta, jos matkaa on sellaiset 1.5km ja tavoitteena se ainainen massan hankinta ja voimien kasvu? Ihan hyvin on voimat ja massat noussut tässä pikku tauon jälkeen, mutta olen nyt tällä viikolla ruvennut kävelemään salille, niin pisti miettimään, että onko "pahasta"?

No ei ole! Kunhan muistat tietenkin syödä paljon. Ei pikku kävelylenkki sun massoja vie.

Itse ruukaan pyöräillä salille samanlaisen matkan , saa omasta mielestä hyvän lämmön päälle. Ei tarvi kuin vähän lämmitellä salilla ja nopeuttaa siellä käyntiä.

Olen hankkimassa kreatiinia ja mietitytti se kun ainakin starnutritionin kreatiinissa luki että pitäis välttää kofeiinipitoisia juomia sen käytön yhteydessä. Mihin tälläinen ylipäätään perustuu? Onko se teveydelle vaarallista vai heikentääkö se imeytymistä?

Olen hankkimassa kreatiinia ja mietitytti se kun ainakin starnutritionin kreatiinissa luki että pitäis välttää kofeiinipitoisia juomia sen käytön yhteydessä. Mihin tälläinen ylipäätään perustuu? Onko se teveydelle vaarallista vai heikentääkö se imeytymistä?

Ei ole terveydelle vaarallista. Imeytymisen heikentyminen on niiiiiiin mikroskooppista tasoa, ettei oikeasti ole mitään väliä.

Vähän aiheen sivusta sanon, mutta tuo starnutritionin kreatiini on muuten hyvää tavaraa verrattuna esim ufs:n vastaavaan, joka oli ihan hemmetin rakeista, kun taas starnutritionin tuote tosi hienoa jauhetta :)

Back
Ylös Bottom