Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

Street Workout on laji, jossa tehdään kehonpainoharjoittelua erilaisissa ympäristöissä. Laji on lähtöisin USA:sta, jossa se sai alkunsa hieman yli 10 vuotta sitten. Lajiin kuuluu olennaisesti sopeutuminen ympäristöön sekä luovuus. Street Workout on saanut vaikutteita mm. telinevoimistelusta ja parkourista. Lajille tyypillisiä liikkeitä ovat leuanveto ja punnerrukset erilaisine variaatioineen, muscle up, handstand, planche, human flag ym.

Street Workoutissa alettiin järjestää MM-kilpailuja vuonna 2011. Kilpailuissa on 4 telinettä: leuanvetotanko, dippiteline, apinapuut ja lattia. Olin 29.6.2013 Norjassa MM-karsinnoissa ainoana suomalaisena. Toivottavasti ensi vuonna kilpailuihin on muitakin lähtijöitä Suomesta. Suunnitteilla on ensi vuodeksi myös Pohjoismaiden street workout cup, jolloin kynnys kilpailuun lähtemiseen on pienempi. Norjassa street workouttia promotoidaan paljon, ja siitä voi tulla seuraava iso juttu parkourin ja crossfitin jälkeen. Norjassa onkin jo useampi street workout tiimi. Suomessa ei tietääkseni ole vielä juuri ollenkaan järjestäytynyttä street workout -toimintaa.

Tässä ketjussa voidaan mm. puhua street workoutista yleisesti, kysyä neuvoja, kasata treeniporukoita sekä linkittää omia treenivideoita ja kiinnostavia street workout -videoita maailmalta.

ChatGPT Image Dec 4, 2025 at 08_59_45 AM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tuossa on muutamia hyviä temppuja tangolla. Käsittämättömät ruumiinvoimat.

Tästähän on jo miljoona ketjua avattu mm. Westside barbell gymnastics ja muita kuntopiiriketjuja. Samaa soppaa eri nimellä.

Mutta kuitenkin, omiin suosikkeihini on vuosien varrella lukeutunut Bar Brothers, Barstarzz (Hannibal For King) ja lukuisat yksittäiset henkilöt. Äijät on ihan hullussa kunnossa :rock:

Mitkä supernivelet ja -voimat tuokin touhu oikein vaatii? Vaikea kuvitella että itse pystyisi mihinkään noista suorituksista vaikka miten treenais..

Mitkä supernivelet ja -voimat tuokin touhu oikein vaatii? Vaikea kuvitella että itse pystyisi mihinkään noista suorituksista vaikka miten treenais..

Pikku hiljaa pikku hiljaa... ;)

Vois verrata vaikka penkkaamiseen. Eihän kukaan ekoilla kerroilla lataa tankoon suoraan 200kg vaan hankitaan tarvittava voima ja tekniikka pienemillä painoilla. Sama myös tässä. Ensin helpot variaatiot liikkeestä haltuun ja seuraavaksi astetta vaikeamman version kimppuun.

Noita sivuttaisliikkumisia tangolla kädet levällään mä en kykene tajuamaan. Siis miten kukaan pystyy tekemään tuollaisia liikkeitä.

- - - Updated - - -

Verdenseliten samlet på Dampskipsbrygga - Sport - Fredriksstad Blad Tuolla sivulla on video viime viikonlopun Norjan MM-karsinnasta. Näköjään minäkin oon päässyt videoon mukaan.

Hemmetin hienoja nuo sun nojapuu punnerrukset, veikkaan että olet tuo suomenlippuinen :)

Onko toi ohjelma ihan vapaa vai mitkä on säännöt.

Hemmetin hienoja nuo sun nojapuu punnerrukset, veikkaan että olet tuo suomenlippuinen :)

Onko toi ohjelma ihan vapaa vai mitkä on säännöt.

Joo 0.55-1.15 näkyy meikän setit tuolla videolla. Nuo käsilläseisontapunnerrukset meni kyllä tosi paskasti kaikkiin treeneihin verrattuna, mutta olosuhteisiin nähden kuitenkin ihan hyvin.

Kisoissa on täysin vapaa ohjelma, mutta jos haluaa saada hyvät pisteet, on käytettävä vähintään 2 telinettä, tehtävä sekä dynaamisia että staattisia liikkeitä, otettava yleisö huomioon esityksessä sekä yhdistettävä liikkeitä taustalla soivaan musiikkiin. Eli kilpalajina tuo street workout on tuommosta show-hommaa.

Oli muuten aika pienikokoista porukkaa tuolla kisoissa. Veikkaan keskipituudeksi ~170 cm ja keskimääräiseksi painoksi 65-70 kg. Itse olin ihan suurimmasta päästä tuolla, vaikka en ole kuin 174 cm pitkä ja 80 kg painoinen. Mulla oli myös isoimmat jalat koko porukasta... Kilpailijoiden pienikokoisuus kertoo oikeastaan vaan siitä, että tuonne kisoihin oli jo aika hyvin valikoitunut tämän hetken kovimpia street workout -harrastajia. Street workout -kilpailuissa kilpailijan optimaalinen antropometria on varmasti lähellä renkaisiin erikoistunutta telinevoimistelijaa.

Joo 0.55-1.15 näkyy meikän setit tuolla videolla. Nuo käsilläseisontapunnerrukset meni kyllä tosi paskasti kaikkiin treeneihin verrattuna, mutta olosuhteisiin nähden kuitenkin ihan hyvin.

Kisoissa on täysin vapaa ohjelma, mutta jos haluaa saada hyvät pisteet, on käytettävä vähintään 2 telinettä, tehtävä sekä dynaamisia että staattisia liikkeitä, otettava yleisö huomioon esityksessä sekä yhdistettävä liikkeitä taustalla soivaan musiikkiin. Eli kilpalajina tuo street workout on tuommosta show-hommaa.

Oli muuten aika pienikokoista porukkaa tuolla kisoissa. Veikkaan keskipituudeksi ~170 cm ja keskimääräiseksi painoksi 65-70 kg. Itse olin ihan suurimmasta päästä tuolla, vaikka en ole kuin 174 cm pitkä ja 80 kg painoinen. Mulla oli myös isoimmat jalat koko porukasta... Kilpailijoiden pienikokoisuus kertoo oikeastaan vaan siitä, että tuonne kisoihin oli jo aika hyvin valikoitunut tämän hetken kovimpia street workout -harrastajia. Street workout -kilpailuissa kilpailijan optimaalinen antropometria on varmasti lähellä renkaisiin erikoistunutta telinevoimistelijaa.

Kattelin kanssa sen jonkun videon jonka pistit aiemmin ja nyt kun kattelee noita, niin aika pikkusia on ukot. Ja lähes kaikilla pitkät housut, joten kinttuja ei näy ollenkaan.

Tämä ei siis ole minulle joka painaa 105, on 183 pitkä ja saa 5 leukaa. :D

Upee laji enivei. :)

Tuossa mielestäni yksi kovimpien joukosta. Kokoa ja voimaa löytyy kaverilla ja myös jaloissa ruutia melkoisesti.

Tässä taas kaveri jonka toistokestävyys on aivan omaaluokkaansa.

Mielenkiintoiselta vaikuttaa laji, oli pakko lähtä heti kokeilemaan. Parin kilometrin päästä löytyikin sopivat laitteet ja n. puolen tunnin reenillä sai ensimmäisellä kerralla ylä/keskikropan hyvin reenattua. Minkälaisella ohjelmalla jengi treenaa? Monta kertaa viikossa? Kaikki lihakset kerralla vai ylä- ja alakroppa erikseen? Olisi myös mukava saada vähän liikevinkkejä.

Funky Monkeyhan vois tehdä jonku tutorialvideon sellasista liikkeistä joiden kans vois päästä alkuun ;) Olis kyllä mukavaa touhua opetella noita juttuja mutta ei oikein tiedä mistä kannattais lähtä liikkeelle ku lähtötaso on se että palomiespunnerrusta haastavammat liikkeet ei mene :D

Funky Monkeyhan vois tehdä jonku tutorialvideon sellasista liikkeistä joiden kans vois päästä alkuun ;) Olis kyllä mukavaa touhua opetella noita juttuja mutta ei oikein tiedä mistä kannattais lähtä liikkeelle ku lähtötaso on se että palomiespunnerrusta haastavammat liikkeet ei mene :D
Video olis bueno! :hyvä: Itelläkin pohjakunto sen verran surkea, että ihan perus punnerruksilla, leuoilla ja vatsoilla pitää alotella. Treenistä pitäis vaan saada kokonaisvaltanen, jalat mukaan jne. Toki noita liikkeitä voi ite opetella kun käyttää vähän mielikuvitusta, mutta kaipais vinkkejä kokeneemmilta.

Muscle upin jälkeen voi alkaa treenaamaan esimerkiksi front leveriä ja back leveriä. Käsilläseisontaa on kans mukava treenata, ku se on niin kevyt liike, että sitä voi treenata vaikkapa päivittäin. Tasapainosta kiinni eikä voimasta, mikäli on ihan perushyvä lihaskunto.

How to do a Front Lever Tutorial- Upper Body Calisthenics Workout Training - YouTube

Strength Project - YouTube

Learn How to do a Handstand Balance Tutorial - Wall Practice Beginner Hand Stands Guide - YouTube

Jaloille hyvää kehonpainotreeniä saa esimerkiksi pistoolikyykyillä ja loikilla. Ite suosittelisin kuitenkin välillä myös tekemään ihan kyykkyä tangolla salilla, jos haluaa jaloista mahdollisimman vahvat.

Kannattaa aina suunnitella alussa maltilliset progressiot. Mieluummin vaikka vähän hitaampi kehitys, kuin loukkaantuminen!

Funky Monkey, itseltä löytyy perusosaamista tangon kanssa treenailusta ( erilaiset leuat, jalan noston, dipit ) sekä punnerruksista. Minkälaisella ohjelmalla tässä nyt kannattaisi lähteä kehittämään omaa osaamista? Montako kertaa viikossa ja millä jaolla sekä mitä liikkeitä kuinka paljon? Sekä salilla käynti 2kertaa viikossa tekemässä mavee,kyykkyy,penkkii ei varmaan haittaa`?
Helvetin laaja kysymys, mutta toivottavasti ainakin joku voisi vähän valaista. :)

Back
Ylös Bottom