Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Yksi mahdollisuus on vain alhainen verenpaine. Ei sen kummempaa! Huippaako jos touhuat jotain lattailla ja ponkaset äkkiä ylös?

Voi johtua monestakin asiasta... osasta voi olla huolissaan, suurimmasta osasta ei.

Yleisin lienee se, että niskat on jumissa. Käy hierojalla pari kertaa.
Toinen hyvin paljon mahdollinen on, että tanko on sellaisessa kohdassa, että juuri sopivasti painaa jotakin hermoa.
Kolmas on, että et hengitä kunnolla sarjan aikana.

Mutta tosiaan pieni huimaus kyykyssä/mavessa on yleistä ja jopa "kuuluu asiaan" koska jos on +200kg niskassa, niin jo pelkästään päähän kohdistuva paine on kovaa luokkaa.
Eihän sellainen mitään terveellistä ole, mutta niin se väkisinkin menee.

Sellainen, että ihan tosissaan huimaa, ei kuulu asiaan.
Neljäs. Paska kunto.:D

Kyykyssä ja maastavedossa ja muissa suurissa liikkeissä verenpaineet on aina tapissa asti. Varsinki ykkösissä. On se jännä, että vaikka tehdään kovasti hapettavia liikkeitä joissa isot lihakset vaatii paljon happea niin silti ei muisteta hengittää.

Luulisi, että jos tuollaista on lattialle rymähtämiseen asti, niin on verenpaineiden säätelyn kanssa ongelmaa muutenkin joissain tilanteissa? Kehon yksi perustavaa laatua olevista hommista on se, että tilanteessa missä hyvänsä tulee aivoille verta riittää.

Käyttääkö muuten voimannostajat koskaan tukisukkia isoissa nostoissa? Sellainenhan tuollaista helpottaisi.

Yksi mahdollisuus on vain alhainen verenpaine. Ei sen kummempaa! Huippaako jos touhuat jotain lattailla ja ponkaset äkkiä ylös?

Kyllä, jos on pitkään istunut lattialla tai nojatuolissa ja harppaa äkkiä ylös, itseasiassa nyt tajusin että sama efektihän siinä joskus tulee.

Itsellä oli kyykkysarjojen jälkeen aika useinkin tuollaista huippausta ja pari kertaa pimeni vintti totaalisesti. Oli pakko vaan seisoa paikallaan ja odottaa että näkö palasi. Tuntui ihan unihalvaukselta muutenkin, kun tuntus ettei kroppa vastaa mihinkään liikutusärsykkeeseen. Tästä pari kk eteenpäin huippasi aika kovinkin ja silloin varasin ajan urheiluhierojalle -> painot nousseet ja huimauksesta ei tietoakaan. Ilmeisesti jotenkin niska-hartia seutu oli täysin jumissa tai jotain, mutta nyt ei ole todellakaan moista ongelmaa ollut pitkään aikaan.

Tuli joku vuos sitten mittailtua verenpaineet 15min kovan kyykyn jälkeen ja ne oli todella matalat, en muista lukemia mutta selkeesti normaalia alemmat.
Syke oli mitattaessa vielä koholla. Olisiko niin että nostohetkellä paineet nousee ja kun hellittää paineet tulee alas rytinällä ja tästä voi seurata jonkinlainen efekti verisuoniin, mikä taas aiheuttaisi huimauksen?
Luulis jonkun huippu urheiluun perehtyneen tietävän näistäkin asioista, voihan sitä ajankuluks itse arvailla:)

Voisko ongelmana olla riittämätön nesteiden nauttiminen. Puolet verestä on vettä jos ja kun keho pääsee kuivumaan niin pakostakin elimistö kuljettaa heikommin happea päähän --> huimaus KUSI KIRKKAAKS

Nyt kun aihe sopivasti sivuaa kyykyn hengitystekniikkaa niin olis kiva, jos joku joka tietää, vois laittaa tänne miten se menee. Tai oon ainakin käsittänyt, että pelkästään se että hengittää, ei oo vielä ihan tarpeeksi, ja että ammattilaiset tekee sen just jollain tietyllä tavalla.

Nyt kun aihe sopivasti sivuaa kyykyn hengitystekniikkaa niin olis kiva, jos joku joka tietää, vois laittaa tänne miten se menee. Tai oon ainakin käsittänyt, että pelkästään se että hengittää, ei oo vielä ihan tarpeeksi, ja että ammattilaiset tekee sen just jollain tietyllä tavalla.

Ensin yläasennossa keuhkot täyteen ilmaan ja sen jälkeen ilma "työnnetään" palleaan / vatsaan, että saadaan paineet sinne ja paletti pysyy kasassa.
Sitten lähdetään alaspäin hengitystä pidettäen.
Alhaalla liikkeen kääntö ja uloshengitys alkaa ylösnousun noin puolessa välissä.
Ylhäällä puhalletaan loputkin ilmat ulos ja sen jälkeen taas uudet ilmat ja paineet sisään ja sitten lähtee seuraava toisto alaspäin...

Omassa 2-jakoisessa on toisena jalkapäivänä ohjelmassa takakyykky ja toisena prässi kapealla jalkojen leveydellä. Voiko tuon prässin jättää pois ja laittaa vaikka etukyykkyä tilalle?

T: nimim. "Minen tykkää rässätä"

Olis tarkotus vaihtaa high bar kyykky low bar versioon tässä lähiaikoina, mitä asioita pitää huomioida? Tanko on ollut epäkkäiden päällä ja jalkojen asento ollut suht kapea. Ongelmana on vähän ollut kippaaminen eteenpäin, mutta nykyään vähän helpottunut. Kyynärpäiden asentoa yms vinkkejä kaipaisin, video hyvästä suorituksesta kelpaisi myös.

Omassa 2-jakoisessa on toisena jalkapäivänä ohjelmassa takakyykky ja toisena prässi kapealla jalkojen leveydellä. Voiko tuon prässin jättää pois ja laittaa vaikka etukyykkyä tilalle?

T: nimim. "Minen tykkää rässätä"

Voi. Näkisin tuon etukyykyn jopa parempana liikkeenä etureisille kuin prässi.

Olis tarkotus vaihtaa high bar kyykky low bar versioon tässä lähiaikoina, mitä asioita pitää huomioida? Tanko on ollut epäkkäiden päällä ja jalkojen asento ollut suht kapea. Ongelmana on vähän ollut kippaaminen eteenpäin, mutta nykyään vähän helpottunut. Kyynärpäiden asentoa yms vinkkejä kaipaisin, video hyvästä suorituksesta kelpaisi myös.

Noi high bar ja low bar nyt ei sinällään sano sun tyylistä yhtään mitään. Voimanostokyykkyäkin hyvin ihan hyvin tehdä high barina, toisin kuin typerät jenkkisivustot neuvoo. Jos siis aiemmin teit kapeaa, pystyä kyykkyä niin kyllähän tossa melkoinen ero on. Voimanostokyykyssä sääret mahdollisimman suoraan, persettä enemmän taakse, yleensä leveämpi asento. Vaatii enempi liikkuvuutta lonkista ja ylätakareisistä. Käsiote aina niin kapea kuin saat ilman kipua, kyynärpäät alas. Kato Koklyaevin kyykkyjä, sillä on tosi hieno tyyli minusta.

No joo, onhan se totta että matka 150->200 on paljon pidempi. Olen kuitenkin viimeisen kuukauden treeneissä huomannut että nousujohteisuus on ollut lähestulkoon kiihtyvää. Joka treenissä menee ennätykset rikki. Yhtään treeniä en ole vielä kuitenkaan vetänyt failureen, en oikeastaan edes kovin lähelle failurea..
Talvella kun aloitin niin kuukausi mentiin lähes paikoillaan..
Kaikki tämä tulosten nousu on ainoastaan sen ansiota, että selkä on pysynyt ehjänä. Jaloissa tuntuisi voimaa olevan loputtomiin, selkää vain varoo ihan refleksinomaisestikin..
Ja kaikki mitä on käytössä ruuan lisäksi, on recovery pro sekä helmikuussa ostettu purkki crazea, jota en tosin ota kyykkypäivänä, vaan ainoastaan penkkipäivänä.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua mavea saliuran aikana ja heräs muutamia pieniä kysymyksiä. Ensimmäiseksi pohdin onko voimantuoton ja lihaskasvun kannalta merkitystä sillä osoittavatko jalkaterät suoraan eteen vai hieman ulospäin niin kuin esim. kyykyssä? Vai onko tämä jalkaterien asento vain omakohtaisista mieltymyksistä kiinni? Toiseksi kuinka paljon merkitystä selän paksuntamisen kannalta on noston loppuvaiheessa mahdollisesti tehtävällä olkapäiden ja lapojen taaksepäin viemisellä?

Eilen tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua mavea saliuran aikana ja heräs muutamia pieniä kysymyksiä. Ensimmäiseksi pohdin onko voimantuoton ja lihaskasvun kannalta merkitystä sillä osoittavatko jalkaterät suoraan eteen vai hieman ulospäin niin kuin esim. kyykyssä? Vai onko tämä jalkaterien asento vain omakohtaisista mieltymyksistä kiinni? Toiseksi kuinka paljon merkitystä selän paksuntamisen kannalta on noston loppuvaiheessa mahdollisesti tehtävällä olkapäiden ja lapojen taaksepäin viemisellä?

Jotkut mieltää sen tehokkaammaksi jos pitää jalkaterät ulospäin suunnattuna hieman. Itse en ole tuosta saanut/osannut ottaa erikoisempia hyötyjä joten ihan melko neutraalina pidän.
Minkäänlaista yliojentelua yläasennossa ei kannata harrastaa.

Kysymys tuosta kyykkäämisestä.

Tekniikka on vieläkin hakusessa ja pienillä painoilla edetään. Vasemmassa polvessa on todettu polvilumpion kondromalasia.
Syystä jos toisesta punttailut sitten jäivät yli vuoden ajalta. Nyt on kuitenkin aloitettu taas. Polvi ei ole enään niin kipeä, toki joissain arkipäivän tilanteissa tuo vika tuntuu vielä.

Kyykyssä ylöspäin noustessa tuntuu painetta vasempaan polveen. Oikeessa polvessa ei mitään ongelmia.

Tässä ollaan dietillä niin onko mahdollista korvata tuo kyykky prässillä? Henk.Koht en saa tuntumaan kyykkyä oikein kunnolla. Reiden koukistukset tuntuvat jaloissa enemmän kuin kyykky. IMO

Tässä ollaan dietillä niin onko mahdollista korvata tuo kyykky prässillä? Henk.Koht en saa tuntumaan kyykkyä oikein kunnolla. Reiden koukistukset tuntuvat jaloissa enemmän kuin kyykky. IMO
Ei prässi ainakaan mulla ole kovin polviystävällinen jos kovaa tekee. Oman kokemuksen mukaan (joitain polviongelmia ollut) voimanostokyykky kunnolla taakse istuen on polville kaikkein paras mutta toisaalta ei tietty ota etureisiin. Yksi mitä voisi kokeilla on perinteinen hakkikyykky tangolla, siinä ei polviin juuri tule painetta (toisin kuin hakkilaitteissa).

Oon huomannu vedossa että rauta irtoo lattiasta paremmin kun istuu lähes yhtä alas kun kyykyssä. Eli mulla on mavessa joka nostossa perse samassa kohtaa kun polvitaive, koska oon huomannu että se on kaikkein toimivin tapa, nousee kevyemmin. Mutta onko tohon silti mitään ns. optimaalista syvyyttä kuinka alas voi istua? Mitä nyt monien muiden vetoja olen katsellut, niin hyvin harva istuutuu yhtä alas. Takareidet tosa kyl ottaa eniten osumaa, on sarjan jälkeen ihan pumpissa. Toki se alaselkäänkin menee.

Lisäksi oon lukenut että jos tanko raapii sääriä, tekniikka on oikea. Mutta lisäks oon lukenu että se säärien raapiminen on myös kiinni välityksistä. Joka tapauksessa, oon huomannu että mulla ei tanko raavi ollenkaan sääriä. Jalkojen leveys on sama kuin hartioiden. Joko oon onnekas ja omistan hyvät välitykset, tai sit treenaan väärällä tekniikalla. Millasista välityksistä silloin on kyse, jos tanko ei raavi sääriä?

Back
Ylös Bottom