Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei niitä tarvitse kuudesti päivässä syödä. Syö isompia annoksia pari kertaa päivässä.

Eikös joka aterialla pitäs syödä proteiinia? Ja niitä kertoja kun tulee sen 5-6 päivään.. Näin laihana läskinä (=nykyinen olotila ja varmaan myös hyvin todellinen tila jo, argh!) kun ei kannattas kauhiasti vetää noita hiilareita ja rasvoja, varsinkaan kun ei pääse reenaan säännöllisesti jatkuvan sairastelun takia.

Eikös joka aterialla pitäs syödä proteiinia? Ja niitä kertoja kun tulee sen 5-6 päivään.. Näin laihana läskinä (=nykyinen olotila ja varmaan myös hyvin todellinen tila jo, argh!) kun ei kannattas kauhiasti vetää noita hiilareita ja rasvoja, varsinkaan kun ei pääse reenaan säännöllisesti jatkuvan sairastelun takia.

Tapoja syödä on useita. Tuo kuusi ateriaa päivässä on yksi tyyli, toisesta ääripäästä löytyy sitten IF 16 tunnin paastoineen ja 8 tunnin syömisikkunoineen.

onko mutant mass hyvä valinta jos haluaa kokoa mutta myös pysyä timmissä kunnossa. ja minkä makuista suosittelisitte, itse olen aikaisemmin maistanut vanilja,sitruuna,suklaa makuisia litkuja. mikään noista ei uponnut veden kanssa. maidon kanssa ihan jees.

onko mutant mass hyvä valinta jos haluaa kokoa mutta myös pysyä timmissä kunnossa. ja minkä makuista suosittelisitte, itse olen aikaisemmin maistanut vanilja,sitruuna,suklaa makuisia litkuja. mikään noista ei uponnut veden kanssa. maidon kanssa ihan jees.

Jos on mahdollisuus ottaa ne ekstrakalorit puhtaasta ruuasta, niin tee niin. Massajauheet sitten viimeisenä vaihtoehtona.

No ei ole. Jos ei halua läskin kertymistä niin ei kannata bulkille ryhtyä. Mutant mass on just tollanen bulkkijuoma. Jos haluaa maltilla kasvattaa lihasta ja pysyä kuitenkin alhaisissa rasvoissa niin paljon vaan terveellistä ruokaa huiviin.

uutta ohjelmaa tarvitsisin, 2-jakoista suositeltiin, eli olisiko hyvä jos salilla kävisin Ma ti, to, pe?
tuleeko tässä siis koko kroppa kahteen kertaan viikossa? Jos se on niin, tuleeko kehitys hitaammin kuin yksijakoisella koko kroppa kolmeen kertaan viikossa?
Olen selaillut tuota 2-jakois thrediä, mutta ei meinaa löytyä sopivaa ohjelmaa, olisiko kellään suositella jotain?
paljon olisi kysyttävää

uutta ohjelmaa tarvitsisin, 2-jakoista suositeltiin, eli olisiko hyvä jos salilla kävisin Ma ti, to, pe? On hyvä
tuleeko tässä siis koko kroppa kahteen kertaan viikossa? Kyllä
Jos se on niin, tuleeko kehitys hitaammin kuin yksijakoisella koko kroppa kolmeen kertaan viikossa? Riippuu vähän, mutta lähtökohtaisesti ei.
Olen selaillut tuota 2-jakois thrediä, mutta ei meinaa löytyä sopivaa ohjelmaa, olisiko kellään suositella jotain? Tuolla on valmis ohjelma sekä vapailla painoilla toteutettu versio http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/
paljon olisi kysyttävää

Okei vaikuttaa monimutkaiselta mut kai joudun sitten kokeilemaan tota elaston ohjelmaa, vaikka se ei nyt vaikuta olevan niin mieleeni.

hgs: Miksei ole mieleen / mitä ohjelmalta haet, jos sopivia ei ole löytynyt?

---

Jos kotona on leuanvetotanko ja leukoja menee kerralla se 2-3, niin kuinka usein ja paljon niitä kannattaa/uskaltaa treenata? Onko olennaisempaa pitää päivätasolla kohtuus vai ihan lepopäiviä välillä?

Älkääkä nyt sanoko ettei voi reenata liikaa, olen melko varma että tällaisella aloittelijalla viikkosatsina esim. 20/pvä x 7 alkaa olla tarpeetonta ja tuottaa hermostolle enemmän rasitusta kuin kehitystä...

Ite vetelen leukoja about aina kun satun tangon ali kävelemään kotosalla, en tosin kuitenkaan lisäpainoilla taikka älyttömän kovia sarjamääriä. Mutta sillä tavalla mä sain leukoja enemmän ja enemmän kun aina vaan veteli niitä kun siltä tuntu..tuskin siitä mitään ylikuntoakaan tulee vaikka jokapäivä vetäsit, ei se niin kuormittavaa ole kuitenkaan.

Okei vaikuttaa monimutkaiselta mut kai joudun sitten kokeilemaan tota elaston ohjelmaa, vaikka se ei nyt vaikuta olevan niin mieleeni.

Perus 2-jakoinen jaolla vetävät/työntävät:

Päivä 1

Kyykky
Reidenojennus
Penkki
Dipit
Pystäri
Pohkeet

Päivä 2
Mave
Leuat
Alatalja/kulmasoutu
Hauiskääntö

Täydennä vapaasti jotain vemputtelua (ylätaljaa, forkkuja, voimapyörää) tohon. Toistot siinä 5-12 liikkeestä riippuen. Vapailla painoilla, smith on kirosana.

Lihaa ja voimaa todennäköisesti luvassa ja paljon.

Ei tarvii kiittää.

- - - Updated - - -

Jos kotona on leuanvetotanko ja leukoja menee kerralla se 2-3, niin kuinka usein ja paljon niitä kannattaa/uskaltaa treenata? Onko olennaisempaa pitää päivätasolla kohtuus vai ihan lepopäiviä välillä?

Älkääkä nyt sanoko ettei voi reenata liikaa, olen melko varma että tällaisella aloittelijalla viikkosatsina esim. 20/pvä x 7 alkaa olla tarpeetonta ja tuottaa hermostolle enemmän rasitusta kuin kehitystä...

Kiskot pitkin päivää niitä. Joka kerta kun kävelet sen alta niin vetäset sarjan.

Mieleeni olisi sellainen jossa pääsisi keskittymään vähän enemmän saman lihasryhmän tekemiseen, eikä treeni kestäisi kauheasti tuntia pitempään.
Mahdottomuus varmaan :jahas:

^tarkoitat siis että voisit keskittyä enemmän johonkin tiettyyn lihakseen, esim. hauikseen? Tuskin onnistuu 2 jakoisella, monijakoiset on sitävarten että yhtä lihasta rasitetaan useammilla liikkeillä. Pienijakoisissa on 1-2 liikettä lihasta kohden, juuri siksi ettei treenit venyisi kovin pitkiksi ja ettei kroppa ole aivan kuollut kun jokaista lihasta rasitetaan kaikenmaailman vitkutuksilla monta eri liikettä joka treenissä.
Toivottavasti nyt älysin mitä tarkoitat tuolla että tekisit vähän enemmän samaa lihasryhmää

Mieleeni olisi sellainen jossa pääsisi keskittymään vähän enemmän saman lihasryhmän tekemiseen, eikä treeni kestäisi kauheasti tuntia pitempään.
Mahdottomuus varmaan :jahas:

Joku 3-jakonen on sit varmaan hyvä kompromissi. Kai mä voin sellasen lyhyen kolmijakosenkin sulle tähän iskee :)

Päivä 1

Mave
Leuat
Kulmasoutu/alatalja
Hauiskääntö

Päivä 2
Penkki
Dipit
Pystäri

Päivä 3

Kyykky
SJMV

Täydennä taas tuosta makusi mukaan.

Edit. Kantsii pitää sitten välipäivä tuossa päivä 3 ja päivä 1 välillä koska kummassakin maastaveto tai SJMV ja ne on perättäisinä päivinä kyllä tuskaa.

Aika paljon on eri vaihtoehtoja miten tehdä. Tässä pari esimerkkiä

Ma: treeni1 Ti: Lepo Ke: treeni2 To:lepo Pe:treeni3 La-Su:lepo

3on 1 off systeemi: kolmena peräkkäisenä päivänä treeni, yks lepopäivä taas kolme treeniä ja lepo jne. Tässä ohjelmassa miinuksena on että ei mee viikonpäivien mukaan treenikierto.

1on 1 off systeemi: Jokatoinen päivä treeni ja välissä aina lepo. Tässäkään systeemissä kierto ei mene viikonpäivien mukaan.

Myös voi tehdä niin että pitää lepopäiviä fiiliksen mukaan mutta mielellään et treenais kauheen pitkiä pätkiä putkeen. Jos teet The Monkeyn esittämää ohjelmaa pidä lepopäivä AINA 3. ja 1. treenin välissä, niinkuin hän itsekkin sanoi.

Onko hauiskäännössä merkitystä sillä, aloittaako liikkeen ala-asennossa painot jalkaterien suuntaisesti ja kääntää painot yläasentoon mennessä 90 kulmaan suhteessa jalkateriin, vaiko että pitää painot kokoajan kohtisuorissa jalkateriin nähden? Entä miten saisi vähemmän rasitusta ranteelle tangolla tehtävässä versiossa? Tai onko jotain liikkeitä jolla erityisesti voisi vahvistaa rannetta? Tuntuu meinaan vasemassa ranteessa todella pahalta välillä levytangolla kun tekee....

Onko hauiskäännössä merkitystä sillä, aloittaako liikkeen ala-asennossa painot jalkaterien suuntaisesti ja kääntää painot yläasentoon mennessä 90 kulmaan suhteessa jalkateriin, vaiko että pitää painot kokoajan kohtisuorissa jalkateriin nähden? Entä miten saisi vähemmän rasitusta ranteelle tangolla tehtävässä versiossa? Tai onko jotain liikkeitä jolla erityisesti voisi vahvistaa rannetta? Tuntuu meinaan vasemassa ranteessa todella pahalta välillä levytangolla kun tekee....

Kokeile mutkatankoa.

Back
Ylös Bottom