Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla on alkanut kyykky junnaamaan 60 kilossa, lepoviikkoja olen pitänyt säännöllisesti eikä se siitä voi siis olla kiinni. Olisiko mitään ideaa lisätä tuohon torstaille kyykyn perään 2-3 sarjaa jalkaprässiä? tai maanantaille maastavedon perään?

Ohjelma on siis tällainen:

Ma
maastaveto 4x6-8
jalan koukistus 3x 10-12
pohkeet seisten 3x15-18
russian twist 2x30
vatsat 3x10-12

Ti
käsipaino penkki 4x6-8
leuat 4x6-8
pystypunnerrus 3x10-12
viparit sivulle 1x12-15
hauiskääntö 4x10-12
dippi 4x6-8

to
kyykky 4x6-8
sjmv 3x8-10
pohkeet seisten 3x15-18
russian twist 2x30
vatsat 3x10-12

pe
käsipaino penkki 4x6-8
kulmasoutu 4x6-8
pystypunnerrus 3x10-12
viparit sivulle 1x12-15
hauiskääntö 4x10-12
dippi 4x6-8

Pitäkääpäs joku oppineempi minulle pikainen oppitunti suolasta ja sen merkityksestä. Minkä verran suolaa pitäs saada päivässä? Mistä lähteistä vai onko väliä? Pitäskö suolan määrää muuttaa kun on dieetillä verrattuna bulkkaukseen? Miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään nesteiden pysymiseen/haihtumiseen kehossa? Ja yleensä jos jotain yleistä "hyvä tietää" asiaa vielä on, nii kertokaa!

No älä jätä pois :D Kyllä se kyykky onnistuu mavenkin jälkeen. Vyö vaan tukemaan keskivartaloa.

Mun mielestäni kyykkääminen mavessa esiväsytetyllä selällä on huono, pahimmillaan vaarallinen idea ja vyön käyttö tai käyttämättömyys ei muuta asiaa höpöhöpöäkään. Jos liikkeet samalle päivälle pitää saada, niin mieluummin kyykky ekaksi.Kun kerran kyykky on nyt ohjelmassa yhtenä päivänä, niin prässi maven perään toisena päivänä on mun mielestäni ihan asiallinen ratkaisu.

Mun mielestäni kyykkääminen mavessa esiväsytetyllä selällä on huono, pahimmillaan vaarallinen idea ja vyön käyttö tai käyttämättömyys ei muuta asiaa höpöhöpöäkään. Jos liikkeet samalle päivälle pitää saada, niin mieluummin kyykky ekaksi.Kun kerran kyykky on nyt ohjelmassa yhtenä päivänä, niin prässi maven perään toisena päivänä on mun mielestäni ihan asiallinen ratkaisu.

Kyllä tälläkin palstalla useimmat asioista tietävät kaverit tekevät ja suosittelevat etukyykkyä maven jälkeen jos jako sen sallii. Itselläni takakyykky on se ykkösliike raskaudeltaan ja en sitä ikinä tekisi minkään jälkeen, mutta etukyykky on niin kropan etupuolenliike, että en tuoreella kropalla saa kovalla mavella väsytettyyn nähden kuin yhden toiston lisää. Tähän omalla kohdallani asiaa korostaa se, että takalisto on vahvempi, eikä mavessa etureidet joudu niin paljon töihin kuin pitäisi.

Six pack

Moro.
Oon 14 vuotias poika savosta. Mä haluisin alkaa treenaamaan vatsalihaksia ihan kotona. Vaikkapa saada sixpack. Oon valmis treenaamaan päivittäin.
Että jos joku vois kirjotella vähä vinkkejä ja ohjastaa vähä miten aloittais ja mitä liikkeitä tekis. Kiitos jo etukäteen vastaajille.:dance:

Kyllähän se takakyykky vähän hassulta tuntuu maven jälkeen, mutta ei mulla sarjat sen huonommin mennyt kuin normaalistikaan. Palauttelee 5-10min ennen kyykyn alotusta niin ihan hyvin pystyy kyykkäämään. En kyllä näe syytä miksei niitä voisi tehdä toisinkin päin, eli ensin kyykkyä, sitten mavea. Itse kyllä kyykkäisin mielummin kaksi kertaa viikossa, kuin kyykkäisin kerran ja tekisin kerran prässiä, jos haluaisin vain ja ainoastaan kyykky tuloksen nousemaan.

Pitäkääpäs joku oppineempi minulle pikainen oppitunti suolasta ja sen merkityksestä. Minkä verran suolaa pitäs saada päivässä? Mistä lähteistä vai onko väliä? Pitäskö suolan määrää muuttaa kun on dieetillä verrattuna bulkkaukseen? Miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään nesteiden pysymiseen/haihtumiseen kehossa? Ja yleensä jos jotain yleistä "hyvä tietää" asiaa vielä on, nii kertokaa!

(Ruoka)suolaa tarvitaan pitämään kehon natriumkonsentraatiot sopivina (esim. veri 0,9% NaCl). Jos suolaa tulee liian vähän (hyponatremia), keho laimenee liikaa ja pahimmillaan tämä johtaa kuolemaan. Liika suola (hypernatremia) ei myöskään ole hyväksi mm. verenpaineelle, kuten kaikki varmasti tiedämmekin. Paljon suolaa syödessä keho koittaa pitää nesteiden vahvuuden normaalina, eli kehoon kertyy nestettä. Siitä johtuu myös suolan janottava vaikutus. Samasta syystä (ymmärtääkseni, mut mukana lienee muitakin vaikutuksia?) suola kohottaa verenpainetta. Enemmän suolaa vereen -> enemmän vettä vereen -> enemmän verta -> periaatteessa saman kokoiset suonet -> paine kasvaa. Sopiva päiväsaanti suolalle riippuu mm. juodusta veden määrästä, ihmisen koosta, sukupuolesta ja hikoilusta, mutta sellanen 5g suolaa on yleisesti ihan sopiva määrä. Mineraalisuolat ovat normaalia ruokasuolaa "parempia", koska niistä saa myös muitakin tarvittavia mineraaleja, mutta natriuminsaannin kannalta ei oo mitään väliä syötkö ihan puhdasta NaCl:a vai jotain mineraalisuolaa.

Pitäisi opetella mave/SJMV/mikäonkaan, mutta tänään kun koitin, ei ote pitänyt kymmentä toistoa. Muuten painoa olisi tarvinnut lisää, että olisi tuntunut, mutta ote alkoi livetä jo parin toiston jälkeen. Olen nähnyt joillakin salilla kävijöillä sellaiset käsiin laitettavat jutut, jotka voi kietaista tangon ympärille. Miksi niitä sanotaan ja ovatko ne juuri sitä varten, kun ei ote pidä mavessa tms?

Morjesta! Olen aika uusi tämän harrastuksen parissa ja nyt olis sitten tarkotus alottaa lihasmassaa ja vähän painoa kasvattamaan. Olen nyt muutaman kuukauden tehnyt kotona muutaman kerran viikossa kaikenlaisia punnerrus-, leuanvetoliikkeitä ja kaikkea kivaa mitä noilla käsipainoilla nyt saakaan aikaan, jonkin verran tulosta on tullut mutta tämä ei minulle riitä. :D

Nyt tuli sitten hommattua salikortti ja kysymys kuuluukin: Minkälaista saliohjelmaa te kokeneemmat konkarit suosittelisitte tämmöiselle aika aloittelijalle, miten saa parhaiten alussa lihasmassaa kasvatettua? oon nyt lueskellu näitä foorumeita jonkun verran ja silmään on osunu ainakin noi kultainen kuusikko ja starting strenght, mutta sanokaapas te viisammat omat mielipiteenne :)

ikä 17v pituus 170cm paino n. 60kg

Pitäisi opetella mave/SJMV/mikäonkaan, mutta tänään kun koitin, ei ote pitänyt kymmentä toistoa. Muuten painoa olisi tarvinnut lisää, että olisi tuntunut, mutta ote alkoi livetä jo parin toiston jälkeen. Olen nähnyt joillakin salilla kävijöillä sellaiset käsiin laitettavat jutut, jotka voi kietaista tangon ympärille. Miksi niitä sanotaan ja ovatko ne juuri sitä varten, kun ei ote pidä mavessa tms?

Vetoremmit ja kyllä, siihen tarkoitukseen niitä käytetään. Myös magnesium ja ristiote ovat yleisiä ratkaisuja tuohon ongelmaan.

Rasittaako mave pahasti selkää? Ite en kyllä vielä pitkään aikaan pääse käyttämään mavessa isoja painoja, mutta mulla on työ jossa selkä joutuu melkoseen rasitukseen niin pahentaako raskaat mavet?

Back
Ylös Bottom