Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos tekee 3on1off jakoa niin onko 3 eri liikettä ja 3 sarjaa jokaista yhdelle lihakselle liikaa?

Sehän riippuu täysin lihaksesta, liikkestä ja kuormasta. Kannattaa ottaa huomioon myös epäsuora rasitus. Jos treenaat esimerkiksi selän ja hauikset samana päivänä, hauikset saavat pakostakin rasitusta jo niissä kolmessa liikkeessä mitä selälle teet. Sama juttu rinnalle ja ojentajille. Olkapäätkin työskentelevät kaikissa punnerruksissa enemmän tai vähemmän.

Olen nyt muutamia viikkoja alkanut treenata kotona kun on muutamia eri laitteita. Olen 17v melko laiha kaveri ja tavoitteena oisi saada vähän parempaa kroppaa, ja enemmän lihasta.
Teen 3x12: ylätaljaa, taljassa ojentajia, käsipainoilla hauiksia, viparit sivuille, kulmasoutu käsipainoilla, kyykkyä, ja etureisien ojennus. 3x5 penkkiä, ja lisäksi vatsoja. Olen nyt tavallaan ottanut periaatteeksi, että kuhan nyt jotakin käyn edes tekemässä, eli oisiko teillä ehdotuksia, että mitä liikkeitä voisin tehdä noiden lisäksi? :) Teen joka kerta nuo oheiset liikkeet ja olen pyrkinyt käymään 4 kertaa viikossa "salilla", yleensä menee että joka toinen päivä, jos ei tuu muita menoja.

terveppä terve! onko realistista haaveilla että marraskuuhun mennessä painaisin n.100kg ja rasvaprosentti olisi n.8-15%. painan nyt n80kg ja olen 188cm pitkä. joulun aikaan painoin vielä n.62kg ja olen nyt lihottanut melkein neljän kuukauden aikana itselleni sen 18kg. salilla käyn 3krt/vko?

terveppä terve! onko realistista haaveilla että marraskuuhun mennessä painaisin n.100kg ja rasvaprosentti olisi n.8-15%. painan nyt n80kg ja olen 188cm pitkä. joulun aikaan painoin vielä n.62kg ja olen nyt lihottanut melkein neljän kuukauden aikana itselleni sen 18kg. salilla käyn 3krt/vko?

Siinä on pieni ero, että oletko 8% rasvoissa vai 15%

- - - Updated - - -

Olen nyt muutamia viikkoja alkanut treenata kotona kun on muutamia eri laitteita. Olen 17v melko laiha kaveri ja tavoitteena oisi saada vähän parempaa kroppaa, ja enemmän lihasta.
Teen 3x12: ylätaljaa, taljassa ojentajia, käsipainoilla hauiksia, viparit sivuille, kulmasoutu käsipainoilla, kyykkyä, ja etureisien ojennus. 3x5 penkkiä, ja lisäksi vatsoja. Olen nyt tavallaan ottanut periaatteeksi, että kuhan nyt jotakin käyn edes tekemässä, eli oisiko teillä ehdotuksia, että mitä liikkeitä voisin tehdä noiden lisäksi? :) Teen joka kerta nuo oheiset liikkeet ja olen pyrkinyt käymään 4 kertaa viikossa "salilla", yleensä menee että joka toinen päivä, jos ei tuu muita menoja.

Kato täältä palstalta joku mieleisen näkönen ohjelma ja tee sitä

No sanotaan vaikka et mieluummin se 15% onko mahdollista tavoittaa se ilman jättimäistä mahaa.

Semmonen 100kg alle 15% rasvoilla oleva kaveri on aika helvetin iso. Melko raju tavoite. Olet toisaalta sen verran pitkä, että 100kg ja 20% oisi varmaan aika normaalin näköinen rakenne.

Semmonen 100kg alle 15% rasvoilla oleva kaveri on aika helvetin iso. Melko raju tavoite. Olet toisaalta sen verran pitkä, että 100kg ja 20% oisi varmaan aika normaalin näköinen rakenne.

No joo. Ei se 20% olis ollenkaan paha vielä.. nyt ehkä rasvat on jtn 25-30.. nekin ovat tuossa vatsan kohdalla vain.

Utti hietala on 188cm ja offarilla <100kg. Lavalla sen painoraja taitaa olla 96, joten varmaan alle kympin rasvoilla se tuon satkun verran painaa. Eli kansallisen kärjen mittoihin heppukepu tähtää puolessa vuodessa :D

Ei oo. Keppiä on tullu pyöriteltyä olkapäitä lämmitellessä. Ei toi nyt silleen kokoaikaa tunnu, mut kyllä sen huomaa vähän käsiä pyöritellessä ja selkää taivutellessa, et siellä ei oo kaikki ihan niinku pitäis.

Mulla oli "Tietzin tauti" eli rintanikaman rusto tjs. tulehtunut. Ei menny muulla kun levolla ohi.
Naprapaatilla kävin joskus selän takia ja joka kerta jeesas hiukan.

- - - Updated - - -

saa sitä läskiäkin vähän tulla :D ei haittaa yhtään :)
Varmasti saat itsesi 100kg ja illuusio siitä, että oot iso tulee, mutta rasvat ei kyllä pysy samoissa lukemissa :)
Suosittelisin kuitenkin ihan maltillisilla plussilla menemään... (1kg per/kuukausi)

onko sillä mitään väliä, jos treenin jälkeen ottaa pelkän palautusjuoman ja sitte nukkumaan yms,
käyn nimittäin aika myöhään salilla ja siihen mennessä on keretty muut ateriat jo syyä

onko sillä mitään väliä, jos treenin jälkeen ottaa pelkän palautusjuoman ja sitte nukkumaan yms,
käyn nimittäin aika myöhään salilla ja siihen mennessä on keretty muut ateriat jo syyä

riippuu nyt vähän onko viimesestä kunnon ateiasta kuinka pitkä aika, syötkö aamiaista ollenkaan jne. Ja siiis etkö ehdi syödä enään illalla vai mikä mättää? Ei nyt luulisi niin kiireinen ilta olevan salin jälkeen ettei ehdi 10 minuuttia uhrata ruokailulle ennen nukkumaanmenoa.

riippuu nyt vähän onko viimesestä kunnon ateiasta kuinka pitkä aika, syötkö aamiaista ollenkaan jne. Ja siiis etkö ehdi syödä enään illalla vai mikä mättää? Ei nyt luulisi niin kiireinen ilta olevan salin jälkeen ettei ehdi 10 minuuttia uhrata ruokailulle ennen nukkumaanmenoa.

syön siis aamupalan, lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapalan ja sit vasta salille, joten onko siitä haittaa ettei saa isoa ateriaa enää sitte:D

no perjaatteessa olis varmaan ihan hyvä syödä vielä kiinteä ateria treenin jälkeen, vapauttaa ravinteita kuitenkin paljon pidempään kuin pelkkä palkkari, ja näin parantaa palautumista. Jos kalorit tulee täyteen jo aiemmilla aterioilla, niin siirrät vaan jonkun aterian sinne treenin jälkeen..

Back
Ylös Bottom