Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen nyt pari viikkoo alkanut treenata kotona kun on muutamia eri laitteita, ei tosin montaa, ja painoo oon saanu pari kiloo lisää :D Olen joku 173cm ja 57kg ja tavotteena oisi saaha vähän parempaa kroppaa, ja lihasta. Teen 3x12 ylätaljaa, käsipainoilla hauiksia, viparit sivuille, kulmasoutu käsipainoilla, kyykkyä, ja etureisien ojennus ja 3x5 penkkiä ja lisäksi vatsoja. Aloittelen pienillä painoilla ja kyykyn painojen kanssa olen varovainen, sillä täältäkin olen lukenut, että se voisi pysäyttää pituuskasvun. Kysymykseni olisi, että kannattaako tehdä nuita liikkeitä joka toinen päivä, vai pitäisikö siirtyä esim ma, ke, pe? Ja olisiko teillä suositella lisää liikkeitä? Ja vielä sitä kysyisin, että onko ne proteiinijauheet hyväksi, jos on 17v ja (luultavasti) kasvaa vielä?

Olen nyt pari viikkoo alkanut treenata kotona kun on muutamia eri laitteita, ei tosin montaa, ja painoo oon saanu pari kiloo lisää :D Olen joku 173cm ja 57kg ja tavotteena oisi saaha vähän parempaa kroppaa, ja lihasta. Teen 3x12 ylätaljaa, käsipainoilla hauiksia, viparit sivuille, kulmasoutu käsipainoilla, kyykkyä, ja etureisien ojennus ja 3x5 penkkiä ja lisäksi vatsoja. Aloittelen pienillä painoilla ja kyykyn painojen kanssa olen varovainen, sillä täältäkin olen lukenut, että se voisi pysäyttää pituuskasvun. Kysymykseni olisi, että kannattaako tehdä nuita liikkeitä joka toinen päivä, vai pitäisikö siirtyä esim ma, ke, pe? Ja olisiko teillä suositella lisää liikkeitä? Ja vielä sitä kysyisin, että onko ne proteiinijauheet hyväksi, jos on 17v ja (luultavasti) kasvaa vielä?

Ei vaikuta pituuskasvuun, jos hallittet tekniikat. Ja on ne jauheet hyvä lisä muuten monipuoliseen ruokavalioon.

Kiitti! Juuri tuo olikin hakusessa. Näköjään tuolla pystyy aika hyvin suunnittelemaan päivän ruokia, mutta sen katsominen, paljonko jo syödyssä safkassa on ravinteita menee enemmän arpapeliksi. Täytyy vaan panostaa siihen suunnitteluun.

Tänään piti mennä salille jo kahdentoista aikoihin, joten söin ennen sitä vain aamupalaa (neljän viljan puuroa, 1,5dl kuivana ja 100g raejuustoa + 250g salaattia, jossa jäävuorisalaattia, tomaattia ja paprikaa). Salille meneminen viivästyi yli tunnilla, joten energiaa olisi ehkä ollut liian vähän, mutta ihmeen hyvin sitä jaksoi kuitenkin. Palautusjuomaan laitoin desin malto6:ta ja desin hera80:a, puolet palkkarista join ennen treeniä ja puolet sen jälkeen. Treenin jälkeen tuli heti mentyä kiinalaiseen, jossa söin paistettua riisiä ja kanaa, ehkä 500-600g. Riisiä oli hieman enemmän kuin kanaa. Sitten kotona pitää vielä syödä 3 lautasellista punaista linssikeittoa, puuroa ja raejuustoa (saman verran kuin aamulla), neljä jälkiuunileivän puolikasta ja 250g salaattia. Näistä on jo syötynä salaatti, yksi lautasellinen keittoa ja kaksi leivänpuolikasta.

Onko tuollainen määrä ruokaa tarpeeksi 70-kiloiselle ja 177-senttiselle miehelle, joka tahtoo saada lisää lihasta, vai pitäiskö mätätä vielä enemmän?

Kalorilaskuria katsoessani huomasin, että mulla tulee ne 2g/kg -proteiinit täyteen jo reilusti ennen kuin 2500kcal tulee täyteen. Ruokavalioni on siis aika proteiinipainotteinen. Pitäisikö mun lisätä hiilareita ja miten? En tykkää karkeista enkä roskaruoasta, joten sitä kautta kaloreita ei tule lainkaan. Pastana olen suosinut lähinnä ruispastaa, mutta se on sen verran proteiinirikasta, että voisin alkaa ostaa vaaleaa ihan saadakseni enemmän hiilareita. Toisaalta taas aina sanotaan, että vaalea pasta ja vaaleat leivät on epäterveellisempiä. Mitä silläkin tarkoitetaan? Onko salilla käyvän enemmän ok syödä niitä? Eli lähinnä tarkoitan, lihottaako ne (mikä ei suuremman energiankulutuksen vuoksi ole ongelma) vai onko niillä muitakin epäterveellisiä ominaisuuksia.

Niin, ja jos pitää syödä päivässä +500kcal saadakseen viikossa sen puoli kiloa painoa lisää, niin sehän on varmaan enemmän kuin 3000kcal. Jos kerran miehen peruskulutus on noin 2500kcal. Paljonko suurin piirtein lisää kulutusta se, että käy salilla? Tänään tuli tehtyä seuraava ohjelma 8 - 12 toistolla, kolme sarjaa kutakin, joten paljonko tosta suunnilleen tulisi:

abs rotisserie core workout
chest dumbbell press
chest dumbbell flys
shoulders alternating dumbell press
shoulders side raise
triceps dumbbell french press

Noh, olen nyt tuota G6:sta vetänyt kahtena ei peräkkäisenä päivänä, kuten kuuluukin. Pääasiassa mennyt oikeiden painojen etsimiseen nuo 2 ensimmäistä kertaa. Mutta nyt kun olen lueskellut lisää tätä foorumia, niin olisi pari kysymystä..

Onko ihan normaalia että lihakset on todella kipeänä treenin jälkeen, vielä seuraavaankin salipäivään asti? (Todennäköisesti. Tyhmä kysymys :P)

Ja mitä tarkoittaa kevyemmän viikon pitäminen? Kannattaako se ja miten se sitten toteutetaan?

Voiko Cooper tulosta ja voimatasoja nostaa yhtäaikaa?. Kun tuntuu, että päässyt juoksu kunto hiukan rapistumaan :itku: ja kuitenkin voimaakin haluttais lisää.Jotenkin semmoisen kuvan olen saanu ettei molemmissa oikein voi kehittyä yhtäaikaa.

Onko ihan normaalia että lihakset on todella kipeänä treenin jälkeen, vielä seuraavaankin salipäivään asti? (Todennäköisesti. Tyhmä kysymys :P)
Kyllä. Puhut DOMSseista (Delayed Onset Muscle Soreness) jotka tulee kun lihas on tottumaton rääkkäykseen mille sitä ruvetaan altistamaan. Jos olet pitänyt yhden päivän välissä voi lihakset helposti olla vielä hellänä kun salille menee uudestaan. Kunnon lämmittelyt vaan ja rautaa runnomaan niin kyllä se siitä. Nyt kun teet tuota tiettyä ohjelmaa ja toistat samoja liikkeitä viikosta toiseen niin pian lihas tottuu sen verran että lihaskivut ovat huomattavasti pienemmät tai niitä ei ole ollenkaan.

Ja mitä tarkoittaa kevyemmän viikon pitäminen? Kannattaako se ja miten se sitten toteutetaan?
Kevyellä viikolla on tarkoitus antaa lihakselle kunnolla aikaa palautua. Niitä kannattaa pitää ajoittain mutta kohdallasi se ei ole vielä ajankohtaista. Kevyt viikko toteutetaan kuten nimikin antaa ymmärtää - tekemällä treenit normaalia pienemmillä painoilla jolloin ei siis treenata täysiä ja sarjoihin jää helposti varaa.

news_hjako1.gif

Vieläkin kaipailisin vastausta tähän, että voisiko joku yrittää tehdä jonkinlaista esimerkkiohjelmaa tältä pohjalta?

news_hjako1.gif

Vieläkin kaipailisin vastausta tähän, että voisiko joku yrittää tehdä jonkinlaista esimerkkiohjelmaa tältä pohjalta?

Ma
Penkki 4x3-6
Leuanveto 3x4-6
Pystypunnerrus 4x4-6
Kulmasoutu 3x4-6
Hauiskääntö 3x4-6
Ranskalainen punnerrus 3x4-6

Ti
Kyykky 5x4-6
Prässi 5x4-6
Pohkeet istuen 4x4-8
Istumaannousut 4x

To

Räkkiveto 3x
Vinopenkkipunnerrus 3x
Ylätalja 3x
Penkki kp 3x
Alatalja 3x
Ristikkäistalja 2x

Pe
SJMV 4x
Hack-kyykky 4x
Reidenkoukistus 2x
Reidenojennus 2x
Pohkeet seisten 3x
Istumaannousut 4x

La
Pystypunnerrus kp 4x
Vipunostot sivuille 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Hauiskääntö kp 3x
Ojentajapunnerrus kp 3x
hauiskääntö scott 2x
Ojentajat taljassa 2x

Siinä nyt yksi esimerkkiohjelma, jolla joskus itekkin veivaillut ja hyvältä tuntunut. To - La toistot 8-15. Jonkin verran tuossa on modifioimisen varaa volyymissä ja liikkeissä omasta halusta riippuen. Esimerkiksi jos haluaa dippiä treenata, voi sen tehdä vaikka penkkipunnerruksen sijaan.

e: typoja

Soippeau

Juu, tämmöstä kyselen että yhden kaverin veljellä oli proteiinin/jauhojen käytöstä tullut "raskausarpia" ,
eli liittyykö asia helvetinmoiseen ja nopeaan kasvuun että siitä olisi tullut tälläset? ja mikä suuri todennäkösyys tälläisiä on edes saada?

- - - Updated - - -

Ja vielä tuohon lisäykseksi, että hän käytti nimenomaan aivan perkuleesti sitä proteiinia, eli sitä on voinut jäädä "ylikin" ?

Juu, tämmöstä kyselen että yhden kaverin veljellä oli proteiinin/jauhojen käytöstä tullut "raskausarpia" ,
eli liittyykö asia helvetinmoiseen ja nopeaan kasvuun että siitä olisi tullut tälläset? ja mikä suuri todennäkösyys tälläisiä on edes saada?
Ja vielä tuohon lisäykseksi, että hän käytti nimenomaan aivan perkuleesti sitä proteiinia, eli sitä on voinut jäädä "ylikin" ?

:face: Ei ne siitä proteiinista tule. Raskausarvet syntyvät ihon verinahan venyessä raskauden, lihomisen, murrosiän mukanaan tuoman kasvun tai nopean lihaskasvun johdosta.

Ma
Penkki 4x3-6
Leuanveto 3x4-6
Pystypunnerrus 4x4-6
Kulmasoutu 3x4-6
Hauiskääntö 3x4-6
Ranskalainen punnerrus 3x4-6

Ti
Kyykky 5x4-6
Prässi 5x4-6
Pohkeet istuen 4x4-8
Istumaannousut 4x

To

Räkkiveto 3x
Vinopenkkipunnerrus 3x
Ylätalja 3x
Penkki kp 3x
Alatalja 3x
Ristikkäistalja 2x

Pe
SJMV 4x
Hack-kyykky 4x
Reidenkoukistus 2x
Reidenojennus 2x
Pohkeet seisten 3x
Istumaannousut 4x

La
Pystypunnerrus kp 4x
Vipunostot sivuille 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Hauiskääntö kp 3x
Ojentajapunnerrus kp 3x
hauiskääntö scott 2x
Ojentajat taljassa 2x

Siinä nyt yksi esimerkkiohjelma, jolla joskus itekkin veivaillut ja hyvältä tuntunut. To - La toistot 8-15. Jonkin verran tuossa on modifioimisen varaa volyymissä ja liikkeissä omasta halusta riippuen. Esimerkiksi jos haluaa dippiä treenata, voi sen tehdä vaikka penkkipunnerruksen sijaan.

e: typoja
Nuista tummennetuista kohdista kyselisin vielä. Olisiko huono idea tehdä maanantaina ranskisten ja normaalin hauiskäännön sijasta nuo kummatkin taljassa supersarjana? Räkkivedolle kaipaisin korvaavaa liikettä koska saliltani ei räkkiä löydy. Ja tarkoitetaanko Hack-kyykyllä siis hack-masiinassa tehtyä kyykkyä vai tanko perseessä -kyykkyä? Salilta ei hack-kyykky-konetta löydy joten jos se on kyseessä niin sekään ei onnistuisi. Muuten näyttää kyllä todella sopivalta ohjelmalta itselleni! Istumaannousujahan voi varmaan korvata vapaasti eri vatsalihasliikkeillä fiiliksen mukaan?

Aloittelija!

Oon siis 16, ja haluisin ruveta käymään salilla säännöllisesti, ku oon ihan hirweeen tikku eikä se näytä kauheen viehättävältä, ni ois kiva saada jotain muotoja, niin mikä on NOPEIN keino että sais jalka ja peppu lihaksia? Tai ylipäätään kaikkia lihaksia, Ja mitä sit kannattas syödä treenin jälkeen? Joo proteiinia jne, ja montako minuuttia treenin jälkeen pitää olla että voi syödä? ja kannattasko olla joku proteiini pirtelö taitai? Ja onko mitää et mitä kannattaa syödä ennen treeniä? Kunnon ruoka? Ois vaan helppo saada kunnon ohjeet tähän et voin alottaa ton salillakäymisen oikein! Ku netistäki ku lukee ni en meinaa ottaa selvää ku lukee sitä ja tätä.. Et oisko neuvoja tyhmällle? :)) ja täällä on niin paljon tekstiä että en millään jaksais tuolta seast etsiä!

Toki voi korvata sillä liikkeellä mikä itsellä parhaiten perille menee. Hack-kyykky on tosiaan siinä laitteessa kulmassa tehtävä kyykky. Etukyykky toimii myös etureisille hyvin. Räkkivedon tilalle jokin alasuunnasta vedettävä selkäliike, kuten kulmasoutu. Ja käsiliikkeet voi tehdä taljassa supersarjoina, jos se tekniikka itselle tuntuu sopivammalta. Kokeilemalla selviää.

Oon siis 16, ja haluisin ruveta käymään salilla säännöllisesti, ku oon ihan hirweeen tikku eikä se näytä kauheen viehättävältä, ni ois kiva saada jotain muotoja, niin mikä on NOPEIN keino että sais jalka ja peppu lihaksia? Tai ylipäätään kaikkia lihaksia, Ja mitä sit kannattas syödä treenin jälkeen? Joo proteiinia jne, ja montako minuuttia treenin jälkeen pitää olla että voi syödä? ja kannattasko olla joku proteiini pirtelö taitai? Ja onko mitää et mitä kannattaa syödä ennen treeniä? Kunnon ruoka? Ois vaan helppo saada kunnon ohjeet tähän et voin alottaa ton salillakäymisen oikein! Ku netistäki ku lukee ni en meinaa ottaa selvää ku lukee sitä ja tätä.. Et oisko neuvoja tyhmällle? :)) ja täällä on niin paljon tekstiä että en millään jaksais tuolta seast etsiä!

Ne kunnon ohjeet on jo täällä foorumeilla. Ei kukaan viitsi alkaa niitä sulle erikseen kirjottaan. Vähän oma-aloitteisuutta kehiin, kiitos.

Ne kunnon ohjeet on jo täällä foorumeilla. Ei kukaan viitsi alkaa niitä sulle erikseen kirjottaan. Vähän oma-aloitteisuutta kehiin, kiitos.

Täällä on yli 1000 sivua, olen yrittänyt satunnaisesti katsoa mutta ei oo just kohalle tullut sellaista jossa kaikki opastettaisi kunnolla, vaan kesken eräsiä aiheita jotka ei liity tähän aiheeseen. Osaisitkos sä vaikka sit sanoa mistä löydän täältä tuohon vastaukset? :) ei se niin helppoa oo täältä tuhansien sivujen seasta..

Täällä on yli 1000 sivua, olen yrittänyt satunnaisesti katsoa mutta ei oo just kohalle tullut sellaista jossa kaikki opastettaisi kunnolla, vaan kesken eräsiä aiheita jotka ei liity tähän aiheeseen. Osaisitkos sä vaikka sit sanoa mistä löydän täältä tuohon vastaukset? :) ei se niin helppoa oo täältä tuhansien sivujen seasta..

No tuossa vaikka aluksi: "TÄRKEÄ: Aloittelija, lue tämä"
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/53396-aloittelija-lue-taemae/

Ja tuossa heti toinen:
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

Oikeassa olkapäässä, tarkemmin sivuolkapäässä on jokin elohiiren tuntuinen tykytys menossa, tuli tänään ja ollut aika pitkään. Pitäisikö huolestua vai kuuluuko harrastukseen tämän tapaiset "tykytykset"?

Jos on pieni rasvaprossa nii onko testotkin silloin korkeemmalla? eiku tää vaivaa mua tällä hetkellä todella paljon! itellää nyt talven aikana nousi paino jopa 15 kg josta osa on luonnollisesti läskiä. Eli rasvaprossa on korkee ja tuntuu et testot on matalat..parta ei kasva enää nii nopee ku enne ja väsyttää paljon ja erektiokaan ei ole niinkään hyvä kuin ennen? eli mistähä voisi kiikastaa? Pitää varmaa dieetata rasvat alas ja jos ei toimi nii lääkärin puheille..

Nyt tarvisin neuvoja! Tämä projekti ei ole mikään kesäksi kuntoon 2013, vaan ihan elämäntapa muutos! Fyysiset mitat 170/68.

Eli tarkoitus on saada alavatsasta loput rasvat pois, kiinteytyä ja saada tietysti lihasta näkyviin. Oman arvion mukaan rasva% olisi noin 22-25%. Salitreeni otetaan mukaan heti ja ehkä otan G6 tai SS ohjelman, salitaustaa ei ole. Aerobista 2 kertaa viikkoon esim. kuntonyrkkeily.

Ruoka:
5:30 Rahka+ 3dl mehukeittoa
9:00 ruisleivän pala + 2 leikkelettä + voita hieman
11:30 perus koti safkaa esim. lihapullia/kanaa/kalaa ja kasviksia
17:00 muutama peruna+ lihaa/kanaa/kalaa
20:00 rahka + 3dl mehukeitto tai 2 munaa
Vettä 2,2-3l
Mitä mieltä?

Nyt tarvisin neuvoja! Tämä projekti ei ole mikään kesäksi kuntoon 2013, vaan ihan elämäntapa muutos! Fyysiset mitat 170/68.

Eli tarkoitus on saada alavatsasta loput rasvat pois, kiinteytyä ja saada tietysti lihasta näkyviin. Oman arvion mukaan rasva% olisi noin 22-25%. Salitreeni otetaan mukaan heti ja ehkä otan G6 tai SS ohjelman, salitaustaa ei ole. Aerobista 2 kertaa viikkoon esim. kuntonyrkkeily.

Ruoka:
5:30 Rahka+ 3dl mehukeittoa
9:00 ruisleivän pala + 2 leikkelettä + voita hieman
11:30 perus koti safkaa esim. lihapullia/kanaa/kalaa ja kasviksia
17:00 muutama peruna+ lihaa/kanaa/kalaa
20:00 rahka + 3dl mehukeitto tai 2 munaa
Vettä 2,2-3l
Mitä mieltä?

Mihin aikaan menet nukkumaan, kun heräät 5.30?

Arskan 6 ja starting strength on hyviä ohjelmia etenkin alussa, joten se puoli vaikutta hyvältä.

Ruoka samoin, mutta lisäisin tuohon 11.30-17.00 välille, jonkun proteiinipitoisen välipalan ( esim. rahkan ja pari hedelmää ).

Ja onnea elämän muutoksesta!:)

Back
Ylös Bottom