Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis kyllä saan pidettyä 10kg kiekkoa helposti mutta tarkoitin lähinnä pitkiä sarjoja tehdessä (joilla saisin otetta vatsalihaksiin) väsyy nopeammin kädet kuin saan tuntumaa vatsalihaksiin.

:D Syönkin miks ette voi antaa suoraa vastausta?
Ostan sit Mutant massii!
Eiks se ole sillai et jos tarviit prodee 150g niin voit ottaa vaik whey80 niin 60g vai?

Laita se ruokavalio ensin kuntoon, 150g proteiinia saa helposti päivän ruuasta. Syö ennemmin ruokaa kun jotain tollast moskaa. Palautusjuomaan voi sitten käyttää vaikka heraa ja maltoa.

Kävin tänään ekaa kertaa elämässäni salilla. Oli vähän outo olo kun muilla oli lappu jossa oli treeni suunnitelmia ja itse pyörin vain kaverin perässä kun en osannut tehdä niitä liikkeitä. Voisiko joku laatia jonkun treeniohjelman minulle? Pystynkö 10 salikerran jälkeen nostamaan 60kg penkistä jos nyt nostan 50kg?

Pystynkö 10 salikerran jälkeen nostamaan 60kg penkistä jos nyt nostan 50kg?
Linkin treeniohjelmiin saitkin jo ja kymmenen kiloa enemmän penkissä nostat kuule varmaan jo kahden kerran jälkeen. Aloittelijalla tulokset nousee tiettyy pisteeseen hyvinkin nopeasti ja joku kymmenen kiloa penkissä tulee ihan vahingossa.

Jep, sen takia ihmettelenkin et miten päin peetä monet tosiaan alkuvaiheessa treenaa kun penkki on monen kuukauden jälkeen joku 70kg. Monilla varmaan sen takia ku keskitytään liikaa miettimään sitä ohjelmaa vaikka alkuvaiheessa tosiaan on tärkeetä se uuden rytmin oppiminen vaikka 3 kertaa viikossa, eikä se meneekö treeni heti jonkun voimanostogurun mantrojen mukaan. Tietysti on ihmisiä jotka ei osaa tehdä mitään ilman lappua nenän edessä. Jos treenaa lihaksia tasasesti heti alussa, vaikka millä ohjelmalla, ei voi olla hukassa, oli se sitten 0,5 jakonen tai 4,7 jakonen.

^tuli mieleen että muistan vieläkin kun 8-luokalla postasin ihan vitun kovana kuvaa irc-galleriaan missä penkkasin 40kg! Pidin sitä sillon isona rautana..

Jep, sen takia ihmettelenkin et miten päin peetä monet tosiaan alkuvaiheessa treenaa kun penkki on monen kuukauden jälkeen joku 70kg. Monilla varmaan sen takia ku keskitytään liikaa miettimään sitä ohjelmaa vaikka alkuvaiheessa tosiaan on tärkeetä se uuden rytmin oppiminen vaikka 3 kertaa viikossa, eikä se meneekö treeni heti jonkun voimanostogurun mantrojen mukaan. Tietysti on ihmisiä jotka ei osaa tehdä mitään ilman lappua nenän edessä. Jos treenaa lihaksia tasasesti heti alussa, vaikka millä ohjelmalla, ei voi olla hukassa, oli se sitten 0,5 jakonen tai 4,7 jakonen.

Mä voin vannoa että se on se tekniikka minkä takia ihmisillä varsinkin penkkipunnerrus junnaa. Ja se johtuu siitä tosiasiasta että moni tulee vaan salille tekemään jotain ja jokaisella salilla ei ole teidän kaltaisia pyhimyksiä jotka auttavat jokaista ihmistä tekniikan kanssa jos siinä on vähänkin jotain vikaa.

Olen käynyt kuukauden salilla ja tulokset on ihan ok luokkaa. Vierastin aluksi kyykkyä ja mavea, mutta olen vihdoinkin älynnyt niiden tärkeyden.

Olkaa ystävällisiä ja kertokaa rehellisesti, että onko täysin säälittävää kun aloitin kyykyn (vetolevy systeemillä vai mikä lie onkaan) vain 20 kg:lla ? Niin kai se tankokin painaa jotain, mutta silti... Tein tuota 10 x 3 sarjaa.. Tänään tein sen siis ensimmäistä kertaa elämässäni ja se tuntui ihan "sopivalta". Niin miten säälittävä tää teidän mielestä on, kun tekee noin pienellä painomäärällä ? Penkkiä teen 65 kilolla, ylä ja alataljaa 60 kilolla ja muutkin on suht "hyvää" painoluokkaa aloittelijalle, mutta tosiaankin tuo kyykky ja myös mave (50kg) tuntuu aika lapsen painoilta muiden silmissä. Minulle ne siis tuntuvat sopivilta...Mutta, mutta, kertokaapas mielipiteitä.

Moro, oon aika hukassa näitten ohjelmien ja jakojen kanssa! Eli jos joku kehtais äkkiä väsätä jonkun ohjelman 2,3 tai 4-jakoisen, ja mikä ois paras massan kasvatukseen,mahdollisuus käydä salilla 4-5 kertaa viikossa. Toivottavasti tuli oikeesee thredii

Moro, oon aika hukassa näitten ohjelmien ja jakojen kanssa! Eli jos joku kehtais äkkiä väsätä jonkun ohjelman 2,3 tai 4-jakoisen, ja mikä ois paras massan kasvatukseen,mahdollisuus käydä salilla 4-5 kertaa viikossa. Toivottavasti tuli oikeesee thredii

Ite oon tehny kuukauden tämmöistä. Koko ajan fiksaillu ohjelmaa ja mielestäni nyt tämä on täydellinen. Mun ohjelma on 1-jakoinen ja salireissu kestää noin 1 h 45 min. Käyn kolme kertaa viikossa ja elimistö on sopeutunut hyvin tähän ohjelmaan. Tämä muistuttaa kaukaisesti arskan kultaista kutosta, koska se kuin myös tämä tehdään kolmesti viikossa ja 1-jakoisena eli kaikki kerralla. Tällä ohjelmalla saat maksimaalisia tuloksia. Voin sen itsestäni kertoa, koska kuukauden olen tätä käyttänyt ja huomaan selvää voiman kehitystä ja myös "koon kehitystä". Jos haluat parasta kehitystä ja nopeasti niin valitset tämän :D Joku voi olla eri mieltä. Ja suosittelen ehdottomasti mavea ja kyykkyä. Ensin kun olin aloittelemassa niin en näitä halunnut ohjelmaani, mutta nämä liikkeet vahvistavat kokonaisvaltaisesti keskivartaloa ja ovat etenkin loistavia alaselän, perseen alueen ja lonkkien alueen lihaksille. Suosittelen.

Saliohjelma (olen myös "optimoinut" järjestyksen liikkeille) Painot muutat tietenkin oman maun mukaan.

1. Penkki 65 kg - 5 x 5
2. Leuanveto 5 x failure
3. Maastaveto 50 kg - 10 x 3 (säälittävää, mutta olen itsekin aloittelija)
4. Vatsaprässi 55KG - 10 x 3
5. Ojentajat - pelkkä tanko - 20 kg - 15 x 2
6. Rintaprässi 55 kg - 5 x 5
7. Hauis 30 kg - 5 x 5
8. Ylätalja 60 kg - 10 x 3
9. Alatalja 60 kg - 10 x 3
10. Kyykky levytangolla 20 kg (plus tanko) - 10 x 3 (säälittävää, tiedän)

Veikkaukseni on, että kehityt ainakin kaksi kertaa nopeampaa kun käytät tätä monijakoisten sijaan. Aloitin vasta kuukausi sitten. Olin normaalikroppainen ja minun on luultu harrastaneen salia jo vaikka kuinka pitkään kun tyypit ovat tulleet juttelemaan salilla. Vaikea selittää, mutta näin on luultu. Tämä ohjelma vaatii sitkeyttä, että jaksat tehdä määrätietoisesti kaikki aina rutiinilla, mutta palkitsevaa on nopeampi kehittyminen. Ja sananen vielä palautumisesta. Alussa on raskaampaa, mutta kun elimistö tottuu niin hommasta tulee todella helppoa. Muista myös syödä hyvin ja ottaa aina reenin jälkeen palauttava juoma.

kysymys rintatreenii eli jos tekee penkkiä ja vinopenkkiä nii kannattaako toine liike tehä käsipainoilla. Eli jos tekee vuoroviikoin penkkiä käsipainoilla (mikä on muute helvevetin hyvä liike), nii oisko sillo parempi tehä vinopenkki tangolla toisena liikkeenä ja vastaavasti kun tekee penkkiä tangolla nii tekee sit vinopenkin käsipainoilla?

Olen käynyt kuukauden salilla ja tulokset on ihan ok luokkaa. Vierastin aluksi kyykkyä ja mavea, mutta olen vihdoinkin älynnyt niiden tärkeyden.

Olkaa ystävällisiä ja kertokaa rehellisesti, että onko täysin säälittävää kun aloitin kyykyn (vetolevy systeemillä vai mikä lie onkaan) vain 20 kg:lla ? Niin kai se tankokin painaa jotain, mutta silti... Tein tuota 10 x 3 sarjaa.. Tänään tein sen siis ensimmäistä kertaa elämässäni ja se tuntui ihan "sopivalta". Niin miten säälittävä tää teidän mielestä on, kun tekee noin pienellä painomäärällä ? Penkkiä teen 65 kilolla, ylä ja alataljaa 60 kilolla ja muutkin on suht "hyvää" painoluokkaa aloittelijalle, mutta tosiaankin tuo kyykky ja myös mave (50kg) tuntuu aika lapsen painoilta muiden silmissä. Minulle ne siis tuntuvat sopivilta...Mutta, mutta, kertokaapas mielipiteitä.

Turha niitä painoja on häpeillä. Kaikki aloittavat jostain.

Saliohjelma (olen myös "optimoinut" järjestyksen liikkeille)

Miten vatsaliikkeet on optimoitu treenin keskelle ennen kyykkyä, jossa vatsat ovat olennainen apulihas, ja hauisvitkutukset ennen taljoja? Muutenkin tuo on minusta selkeästi aloittelijan kyhäämä ohjelma, jossa on tehty se perinteinen moka eli tungettu samaan yksijakoiseen kaikki keksityt liikkeet, koska ei hahmoteta mikä on oikeasti tärkeää ja mikä ei ja paljonko liikkeitä yhdessä treenissä voi tehdä tehokkaasti.

Liikkeet ovat sinänsä hyviä ja paljon pahempiakin ohjelmia on nähty, mutta älä nyt ihan vielä ajattele, että olisit tosiaan tehnyt optimaalisen ohjelman tuosta vain.

Tähän kyllä pakko kommentoida että kyllä vaikka se 70kg on jo hyvä tulos, jos vaikka lähtötaso ollut se 40kg tai alle. Tosin sanotaan että kyllä tuokin pitäisi helposti siinä 6kk saavutta jos järkevästi treenaa.
Alkuun kyllä nopeasti sitä tulosta tulee mutta kaikilla ei kuitenkaan ihan samaa tahtia. Ei pidä väheksyä niitä ruipeloita jotka penkkaa alle 100kg vaikka monenkin vuoden treenin jälkeen.
Kaikilla kanssa ei ole tavotteena se maksimaalinen kehitys. Tehdään esim. tietoisesti se valinta että ei päästä salille kuin vaikka kaksi kertaa viikossa ja sillä sitten mennään vaikka kehitystä voisi tulla paremmin jos päästäisiin useammin treenaamaan.

Mikki-Hiirelle vielä neuvoksi, että hyvä ohjelma vaan alle ja muista syödä tarpeeksi niin heleposti pääset tuohon tavoitteeseen ja ylikin.

Miten vatsaliikkeet on optimoitu treenin keskelle ennen kyykkyä, jossa vatsat ovat olennainen apulihas, ja hauisvitkutukset ennen taljoja? Muutenkin tuo on minusta selkeästi aloittelijan kyhäämä ohjelma, jossa on tehty se perinteinen moka eli tungettu samaan yksijakoiseen kaikki keksityt liikkeet, koska ei hahmoteta mikä on oikeasti tärkeää ja mikä ei ja paljonko liikkeitä yhdessä treenissä voi tehdä tehokkaasti.

Liikkeet ovat sinänsä hyviä ja paljon pahempiakin ohjelmia on nähty, mutta älä nyt ihan vielä ajattele, että olisit tosiaan tehnyt optimaalisen ohjelman tuosta vain.

Optimaalinen ohjelma minulle itselleni ;) Ei varmaan muille. No syy tämänkaltaiseen liikeluokitteluun on, että salilla missä käyn on ikääänkuin kaksi erillistä salia ja viisi ensimmäistä liikettä teen pikkusalilla, jossa ei koskaan ole ketään ja loput toisessa, joka on aina täynnä.

Kyykky on oikeasti kutossijalla, ainakin tänään kun sen tein. Ja vatsaprässi soveltuu minusta tuohon keskelle hyvin. Ilmeisesti minulla on hyvät vatsalihakset, koska jaksan aivan helposti tehdä tämän eikä se tuota kyykkyä silmälläpitäen vaikeuksia.

Ei nämä minusta ole turhia. Kolme pääliikettä eli penkki,kyykky ja mave. Selkää extra vahvistavat taljat. Rintaa kasvattava rintaprässi. Leuanveto, joka vahvistaa selkää ja käsiä sekä tietenkin ojentajat ja hauis. Riippuu aivan mitä haluaa. Jos haluaa lihaksikkaan kropan niin tämä toimii. Jos haluaa jotain muuta niin sitten tekee jonkulaista muuta ohjelmaa :D

Penkki on ekana, koska penkki on mielestäni tärkein ja haluan tehdä sen täysillä voimilla, siksi että vielä siinä vaiheessa sen kykenee tehdä. Treenin jälkeen on niin lopussa, ettei jaksa tehdä enää mitään.

Olkaa ystävällisiä ja kertokaa rehellisesti, että onko täysin säälittävää kun aloitin kyykyn (vetolevy systeemillä vai mikä lie onkaan) vain 20 kg:lla ? Niin kai se tankokin painaa jotain, mutta silti... Tein tuota 10 x 3 sarjaa.. Tänään tein sen siis ensimmäistä kertaa elämässäni ja se tuntui ihan "sopivalta". mutta tosiaankin tuo kyykky ja myös mave (50kg) tuntuu aika lapsen painoilta muiden silmissä. Minulle ne siis tuntuvat sopivilta...Mutta, mutta, kertokaapas mielipiteitä.

Olisin ikionnellinen jos saisin kaverini alottamaan kans kyykkäämisen, mutta ei kehtaa koska pitää alottaa pelkällä tangolla. Siinä ei oo mitään hävettävää. Tuskin kukaan on alottanu millään isoilla raudoilla siinä. Toiseks, siinä kehittyy niin äkkiä. Mä kehityin johkin 80kg sarjapainoihin asti 5kg viikossa. Sit hidastu. Mavessakin noussu tulokset hyvin, esim 17.9.12 tein ensimmäisen kerran mavea 1x5 45kg, nyt tulevana perjantaina ois tarkotus tehdä 3x8 145kg. Puolessa vuodessa 100kg. Tosin väliin mahtuu 2kk mittainen dieettikin missä mave tulos ei noussu kun pari kiloa, eli toisaalta noussut sarjapainot 100kg 4kk sisään. Eli äkkiä oot semmosissa raudoissa missä ei tarvi hävetä.

Back
Ylös Bottom