Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Lontoohan on helppo :). Mutta Barcelonassa tuli parin kaverin kanssa eksyttyä viime syksynä :D ...se oli aika hauska kokemus, etenkin sitten jälkeenpäin viinilasin ääressä muisteltuna :rolleyes:

Miten Lontoon metrossa pärjää, mutta eksyy Barcelonan metrossa? :D Barcelonan metrot ovat loogisia, eikä minulla ollut ainakaan ongelmia. Tuossa on varmaan ulkomaalaiselle vain se ongelma, että jos espanjaa ei osaa, niin saattaa olla aika hankalaa kysyä neuvoa, kun espanjalaisten englannintaidot ovat niin ja näin. Yleensä minulle oli fiksuinta asioida omalla ei-niin-sujuvalla espanjalla kuin englannilla. Minun ongelmiani noissa metroissa oli lähinnä se, että mikä onkaan pysäkin nimi, jossa on kannattavinta jäädä. Onneksi La Sagrada Familia oli semmoinen pysäkki, johon minun oli fiksuinta mennä ja johon minun oli fiksuinta jäädä, kun se toimi aika monen linjan pysäkkinä.

Barcelonassa pääosin ongelmana on bussien käyttö: bussit menevät nykyisellään ihan kummallisia reittejä pitkin ruutukaavaa. Kuulemma on tosin tulossa uudistus, jonka jälkeen tietyt linjat menevät pelkästään vaakakatuja ja tietyt menevät pystykatuja, ja sitten diagonaaleja pitkin menee joku linja. Hauskalta kuulostava systeemi kyllä, joka voi toimia aika hyvin oikein suunniteltuna.

Ei hitto gorillat on siistei: 1. niissä on paljon yhdennäköisyyttä Kai Greene kaa, jou, ja 2. ne on himmeen massiivisia vaiks ne on niuhovegejä. Jos haluisin olla joku elukka ni ehdottomasti gorilla.

Mä tyydyn länsimaispulliasravintoon ja syön valmismaksalaatikkoa, höhöö.

Kirjotin lyhkäsen mut olin lukenu pitkän :D :D Aluks ei pitäny kirjottaa ollenkaa, mut sit ajattelin mennä heittämään ton.

Hyvä päätös :D Yksi ystäväni kirjoitti väkisin pitkän, vaikka osasi sitä aika heikosti. Niin heikosti, että sai hylätyn preliminääristä ja meni viime hetkellä preppauskurssille, että pääsisi edes läpi. Tavallaan ymmärrän, mutta en tiedä onko tuossa touhussa sitten järkeä, lyhyen kirjoittamalla olisi voinut saada hyvänkin arvosanan :rolleyes:

Hyvä päätös :D Yksi ystäväni kirjoitti väkisin pitkän, vaikka osasi sitä aika heikosti. Niin heikosti, että sai hylätyn preliminääristä ja meni viime hetkellä preppauskurssille, että pääsisi edes läpi. Tavallaan ymmärrän, mutta en tiedä onko tuossa touhussa sitten järkeä, lyhyen kirjoittamalla olisi voinut saada hyvänkin arvosanan :rolleyes:

Joo niin olikin, kun oli pirun helppo koe. Siis mun pitkän matikan keskiarvoks jäi 8,3 etten mä ihan paska ollu, mutta ei vaan kiinnostanu päntätä sitten koko aikaa sitä varten. Kyl mä elämässä tulen pärjäämään vaikken sitä kirjoittanutkaan. :)

Minä en aikanaan kirjottanu matikkaa ollenkaan. Paskoja vihanneksia meikäläiselle.

Hyihyi!

Kattelinkin äsken tota pitkän matikan koetta, aika paljon näytti olevan suht simppeleitä tehtäviä.

Tuossa kannattaa vähän katsella, että mihin on hakemassa lukion jälkeen, ja sen mukaan katsoa kirjoittaako lyhyenä vai pitkänä, kun on lukiossa lukenut pikän. Nimittäin ei olisi ollenkaan mahdotonta, että lyhyen L tai E vastaa pitkän M:ää.

Matematiikkahan ei aineena ole kovin vaikea lukiossa, mutta helvetin työllistävä. Matematiikka ja fysiikka on vähän sellasia aineita, että niitä ei opi kuin tekemällä, tekemällä ja tekemällä. Siksi lähdin niitä lukioaikoina opiskelemaan, kun ei tarvinnut opetella kirjoja ulkoa, vaan taidot tuli kun aina välillä treenaili tehtäviä. Olen tosin vieläkin hieman katkera, että minulla jäi ihan parin pisteen päähän pitkän L, koska en huomannut, että yhden tehtävän kaava löytyy MAOLista ja yo-kokeessa johdin sen kaavan. Johtaminen meni ihan ok, mutta sinne jäi snadi virhe, joka varmaan nuo pari pistettä verotti.

EDIT:
Kattelinkin äsken tota pitkän matikan koetta, aika paljon näytti olevan suht simppeleitä tehtäviä.

Sanoo mies, joka opiskelee pääaineekseen matikkaa yliopistolla :D

Fysiikan yo-koetta katselin pari päivää sitten, ja hyvin huomasi, että nykyään parhaiten osasi tehtävät, joiden aihealueita on vielä yliopiston alussa lukenut. Esim. jotkut dynamiikan ja statiikan tehtävät olisi mennyt helposti, mutta aalto-opin laskuissa olin ihan kuutamolla.

Äiti kysyi syytä kun ilmoitin etten aio kirjoittaa matikkaa. "Äiti, mä sain prelistäkin i--:ksen arvosanaksi. -No mitä se tarkottaa? -Ajattele se niin, että i on hylätty ja sit siellä on vielä kaks miinusta perässä." Asiasta ei sitten enää keskusteltu.

Täytys itekki katella vähän tota pitkän koetta ja kyl sielt ois tehtäviä menny ihan jees ja jos ois käyny ne 2 kertauskurssia + lukenu noita asioita niin varmaan ois tullu joku ihan jees arvosana. Tai näin veikkaan, mutta tämä vain jossittelua :D

Matematiikkahan ei aineena ole kovin vaikea lukiossa, mutta helvetin työllistävä. Matematiikka ja fysiikka on vähän sellasia aineita, että niitä ei opi kuin tekemällä, tekemällä ja tekemällä.

Samalla ne on sellasia aineita, että jos on lahjoja niin lukiotasolla pitäis mennä suht vähällä työllä. Jos on enemmänkin lahjakas, niin sitten se on jo tylsää. Vähän sama kuin kielissäkin, toisille se rakenne ja säännöt vaan menee päähän ja toiset oppii saman valtavalla vaivalla.

Itse olen ikuisesti katkera, että pitkän matikan täydet pisteet (66p) jäi kahden pisteen päähän huolimattomuusvirheen takia.

e. Yliopistossa tullut kyllä sitten opittua huomattavasti tärkeämpiä taitoja elämän kannalta, kuten tehtävien (eli muiden henkilöiden työn ja ideoiden) prujaaminen.

Itse olen ikuisesti katkera, että pitkän matikan täydet pisteet (66p) jäi kahden pisteen päähän huolimattomuusvirheen takia.

e. Yliopistossa tullut kyllä sitten opittua huomattavasti tärkeämpiä taitoja elämän kannalta, kuten tehtävien (eli muiden henkilöiden työn ja ideoiden) prujaaminen.

Tuosta 66p ei taida saada mitään lisästipendiä L:n lisäksi? Meinaan, ettei ne olleet kuitenkaan rahanarvoisia pisteitä.

Mutta ihan totta on tuo, että yliopistossa oppii ne työn kannalta tärkeimmät taidot sitten. Kuitenkin sanoisin, että yo-kokeessa tietää laajemmalta alalta asioita, ja yliopistossa se sitten vähitellen ala kaventuu ja kaventuu, mutta samalla tarkentuu.

No mulla jäi taannoin mainitsemani liikuntatieteelliseen pääsy 0,2 pisteen päähän, että mahtuuhan näitä yhden jos toisenkin elämään. Ja pisteraja oli kuitenkin muistaakseni jossain 160-170 paikkeilla

Hitto kun meni tovi, että keksi miten toi vikan tehtävän a-kohta tosta tän vuoden kokeesta menee. Jouduin mietiskelemään melkeen koko puolen tunnin lenkin sitä. Vähän noi perusgeometrian hommat unohtunu :D

Opiskeleekos MassaVaje matematiikkaa jossain?

Back
Ylös Bottom