Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kysymys joka on piinannut mun mieltä... miten siis toimii pudotussarja? :face:

Vaikka näin:

Teet siis tietyn määrän toistoja painolla X, tiputat painoa painoon Y ja jatkat taas. Siitä sitten voi tehdä vaikka useammalla pudotuksella.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kysymys joka on piinannut mun mieltä... miten siis toimii pudotussarja? :face:

Teet jotain tiettyä liikettä ja teet tietyn määrän toistoja jonka jälkeen pudotat esim. 10-20% painoista pois ja heti perään lisää.

...Ja lisätäkseni vielä noihin ylempiin, sitä pudotussarjaa ei kannata joka treenissä tai joka liikkeessä todellakaan tehdä vaan kyseessä on erikoistekniikka, jolla on tarkoitus viedä sarja positiivisen failuren yli. Jos noita oikein kovaa viljelee treeneihin ja tekee ne vielä oikeasti kovaa, menee hermosto tukkoon jossain vaiheessa.

...Ja lisätäkseni vielä noihin ylempiin, sitä pudotussarjaa ei kannata joka treenissä tai joka liikkeessä todellakaan tehdä vaan kyseessä on erikoistekniikka, jolla on tarkoitus viedä sarja positiivisen failuren yli. Jos noita oikein kovaa viljelee treeneihin ja tekee ne vielä oikeasti kovaa, menee hermosto tukkoon jossain vaiheessa.

Ja väännetään vielä rautalanka sellaseen muotoon, että ne sarjat täytyy sitte oikeesti tehä sinne failureen asti ennen ku pudottaa painoa. Ei siinä oo mitään järkeä, että pudottaa painoa vaikka jaksais sillä samallakin painolla vielä tehdä.

Ja väännetään vielä rautalanka sellaseen muotoon, että ne sarjat täytyy sitte oikeesti tehä sinne failureen asti ennen ku pudottaa painoa. Ei siinä oo mitään järkeä, että pudottaa painoa vaikka jaksais sillä samallakin painolla vielä tehdä.

Juh tämä unohtui laittaa.

Empä ole ennen tehnyt pahemmiten pohkeita seisten ja nyt tuli mieleen, että kuuluuko polvien olla lukossa tuolla takana vai ei?

Ite tulee käytettyä noita viimeisissä reeneissä ennen kevyttä viikkoo ja sielläkin vain 2 liikkeessä ja niitäkin vaihdellen kierroittain(4vk).

Kun treenataan kaksijakoisella 3 kertaa viikossa esim. jalat ja yläkroppa jaolla, kannattaako silloin kun toiselle lihasryhmälle tulee se yhden treenikerran viikko, vetää se treeni silloin suuremmalla volyymilla kuin silloin kuin tulee viikkoon se 2 treenikertaa?

eikös ne nyt siltikin tule tasaisin välein reenattua.....esim. näin ittellä ma yläkroppa ,ke alakroppa , pe yläkroppa ,ma alakroppa, ke yläkroppa ,pe alakroppa jne 4-5 päivän välein saa lihasryhmät treeniä.

Tulee tulee, mutta tuossahan on vähän enemmän aikaa kumminkin siihen palautumiseen, ja jos perjantai vedetään kumminkin pienemmillä liikkeillä niin ei varmaan vaikuta siihen palautumiseenkaan niin paljon.

Onko joku kokeillut sellaista liikettä sivuolkapäälle, että tekee viparin kyljellään tasapenkillä? :D Eli roikottaa alhaalla, josta nostaa kroppaa myöten joko hieman reisistä yli tai ylös asti. Huomasin äskön vahingossa sohvalla että pumppi tuli ilman painoakin :D Ja ne viparit menee aina saatana epäkkäille... Voiko muuten olla haitaksi olkapäälle tuollainen?

treeniohjelma kyssäri ja vikkejä

moro.

juu elikkäs olen tälläinen kohta 17v nuori poika pituutta 181cm ja painoa 92kg ja tuosta on kyllä osa sitä ylimäärästä. olen ollut todella kiinnostunut jo kauan tuosta kunto salilla käymisestä mutta nyt tuli tuossa melkein puoli vuotta pelkkää käsi treeniä ja nyt olisi aika jolloin voisin tehdä oikean treeniohjelman kun olen tähän asti tehnyt vähän mitä sattuu. että jos täällä olisi joku joka osaisi/voisi/jaksaisi tehdä minulle hyvän 4jakoisen ohjelman. toivoisin että ohjelmaan sisältyisi simmoista että saisin penkki maksimia ylöspäin nyt penkki maksimi on 75kg ja haluasin sen lähelle 100 nousemaan. mutta siis lähinnä haluan koko kropan treeni ohjelman. myös toinen on että joku voisi neuvoa miten treenipäiväkirjaa kannattaa pitää eli oikeen että mitä siihen merkitään ja silleen. toivottavasti joku voi auttaa minua tietämättömyydessäni.

olen jo kokeilut mutta ei ole oikein sitä oikeaa fiksua löytänyt siis olen niitä oikein paljon lueskellut mutta siinä on paljon asioita joita en ole ymmärtänyt/osannut joitain liikkeitä tai sitten ei ole meidän salilla löytynyt oikeaa laitetta treeniin ja lisäksi oikein kunnolla selitettyä treeni päivä kitjan pitoa en ole löytänyt vaikka hakua olen käyttänyt.

mulle on siis vielä tää kuntosali maailma vähän vielä auki että PALJON on vielä opittavaa. kaikki tekniikat ovat vielä vähän hakusessa siis noh penkin kaikki nuo laitteet osaan kyllä käyttää kun niissä on ohjeet :lol2: mutta siis kaikki vinkit ja sellaiset ovat terve tulleita myös voi pistää linkin jos on joku 4 jakoinen ohjelma täällä jo valmiina jos on jäänyt minulta joko huomaamatta tai sitten voin kertoa mikä siinä on mielestäni vikana eli en osaa :lol2: tai ei ole laitetta niin joku viisaampi voi sitten auttaa miten paikata se kohta tai kertoa miten ne tehdään :D

moro.

juu elikkäs olen tälläinen kohta 17v nuori poika pituutta 181cm ja painoa 92kg ja tuosta on kyllä osa sitä ylimäärästä. olen ollut todella kiinnostunut jo kauan tuosta kunto salilla käymisestä mutta nyt tuli tuossa melkein puoli vuotta pelkkää käsi treeniä ja nyt olisi aika jolloin voisin tehdä oikean treeniohjelman kun olen tähän asti tehnyt vähän mitä sattuu. että jos täällä olisi joku joka osaisi/voisi/jaksaisi tehdä minulle hyvän 4jakoisen ohjelman. toivoisin että ohjelmaan sisältyisi simmoista että saisin penkki maksimia ylöspäin nyt penkki maksimi on 75kg ja haluasin sen lähelle 100 nousemaan. mutta siis lähinnä haluan koko kropan treeni ohjelman. myös toinen on että joku voisi neuvoa miten treenipäiväkirjaa kannattaa pitää eli oikeen että mitä siihen merkitään ja silleen. toivottavasti joku voi auttaa minua tietämättömyydessäni.

[mod]Ei mainoslinkkejä[/mod]

olen jo kokeilut mutta ei ole oikein sitä oikeaa fiksua löytänyt siis olen niitä oikein paljon lueskellut mutta siinä on paljon asioita joita en ole ymmärtänyt/osannut joitain liikkeitä tai sitten ei ole meidän salilla löytynyt oikeaa laitetta treeniin ja lisäksi oikein kunnolla selitettyä treeni päivä kitjan pitoa en ole löytänyt vaikka hakua olen käyttänyt.

mulle on siis vielä tää kuntosali maailma vähän vielä auki että PALJON on vielä opittavaa. kaikki tekniikat ovat vielä vähän hakusessa siis noh penkin kaikki nuo laitteet osaan kyllä käyttää kun niissä on ohjeet :lol2: mutta siis kaikki vinkit ja sellaiset ovat terve tulleita myös voi pistää linkin jos on joku 4 jakoinen ohjelma täällä jo valmiina jos on jäänyt minulta joko huomaamatta tai sitten voin kertoa mikä siinä on mielestäni vikana eli en osaa :lol2: tai ei ole laitetta niin joku viisaampi voi sitten auttaa miten paikata se kohta tai kertoa miten ne tehdään :D

jos aloittelija oot nii älä mitään 4jakoista ekaksi ota. 1 jakoinen 3kertaa viikkoon esim ma ke pe, tai 2 jakoinen 4kertaa viikkoon esim ma ti to pe

Näillä itse aloittelin:
-Nappaa tuo Starting Strenght -ohjema käyttöön (löytyy stickynä kokonainen threadi asiasta)
-Tulosta tuostakin säikeestä löytyvä excel-ohjelmapohja, joka päiväkirjamaisesti laskee treenikerroille sarjapainot
-Aloita tarpeeksi maltillisilla painoilla
-Syö ja nuku hyvin
-Tsekkaile Rippetoen opetusvideoita netistä liiketekniikoista
-Jos mahdollista, houkuttele joku kaveri salille joka varmistaa ja neuvoo / kuvaa liiketekniikat
-Panosta oikeasti rauhassa siihen tekniikan opetteluun

salilla olen nyt käynyt puolivuotta 3 kertaa viikossa mutta ei ole ollut mitään ihmeellisempää ohjelmaa vaan olen tehnyt sitä mitä on vaan halunnu tehä ja silleen. tekniikat on joistan asioista hakusessa enemmänkin vain tuosta jalkapuolen liikkeistä koska en ole koko puolen vuoden aikana tehnyt oikeastaan yhtään jalkaliikkeitä kun oli toinen jalka murteilla. Syön ja nukun oikein hyvin yritän noiudattaa ohjeitä että syö sen 6-7 kertaa päivässä ja nukun 10 tuntia vähintään ainoa tuossa syömisessä on se että tuolla opiskelu maailmassa ei tehdä sillaista ruokaa kuin haluaa. ja kaveri tulee löytymään kesällä kun minulle tulee paikkakunnan vaihto ja olen jo kaverin kanssa suunnitellut aloittamaan sali harrastuksen oikeen kunnolla ja hän tietää nuo tekniikat hyvin on harrastanut salilla käymistä pidemmän aikaa paitsi nyt hänellä on ollut vuoden tauko treeni kaverin puuttumisen takia. ja neli jakoisen haluaisin sen taki koska täällä korvessa tuo sali ei ole auki kuin ma-to kaksi tuntia joka päivä niin ja muutenkin tuo neli jakoinen tuntuu itselle oikeaksi kun ei tuo 1 jakoinen 3 kertaa viikossas oikeen ollut minun mieleen ja kaksi jakoistakin kokeilin mutta se kaatui noihin sali päiviin mutta uskon että 4 jakoisella pärjäisisin ja saisin jotain tuloksiakin tuon puoli vuotta olen muös katsellut niitä taitavempia tuolla salilla ja heiltä oppinut paljon tekniikoita mutta vielä on opittavaa niissä tekniikoissa onnkesi on pakkotoisto josta voi aina kännyllä käydä vilasemassa jos ei ole varma asiasta :D

Back
Ylös Bottom