Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi! Olen reilu vuoden käynyt salilla ja tuloksia on tullut mukavaan tahtiin, mutta olisi kysyttävää latseista: oikea latissimus dorsini on huomattavasti isompi kuin vasen, enkä tiedä mistä tämä johtuu. Formini on mielestäni kohdillaan ja selkätreeni tuntii molemmissa latseissa. Pitäisikö alkaa tekemään enemmän käsipainoilla tai alkaa painottamaan ylätaljassa vasenta puolta jotenkin? kiitos etukäteen!

ps. minulla on "vino" selkäranka (en muista oikeaa nimeä) eli oikea olkapääni on alempana kuin vasen, voisiko tällä olla jotain tekemistä asian kanssa?

Olkapäiden epäsymmetria vaikuttanee helposti: oikea puoli on joutunut tekemään enemmän töitä päästäkseen tavallaan edes samalle korkeudelle vasemman kanssa.

V-kahvalla tai yksittäisellä "triangelilenkillä" voisi periaatteessa tehdä kohtalaisen helposti toispuoleista leventävää selkää ylätaljassa. Myös muunlaisia, toisella kädellä vähän vain keventäviä variaatioita voi tehdä leuanvetotangolla. Itselläni on ollut ongelmana epäsymmetrinen paksuustuntu (yllättäen kyllä vasen puoli vahvempi), joten välillä teen kässärikulmasoutuja pari toistoa enemmän vasemmalle puolelle.

Ok kiitos paljon vastauksesta! Entä onko sillä mitään vaikutusta asiaan, että pyrin nostamaan oikeaa olkapäätäni jotta se olisi samassa linjassa vasemman kanssa (että voiko tämäkin olla syy oikean latsin suurempaan kokoon)?

Dippipunnerrus yllätti, leuanvedon oheessa vetelin rintareeninä dippejä lisäpainoil ekaa kertaa ja seuraavana päivänä oli selässä kunnon lihaskipu. En oo selkäreeneil aikasemmin hirveesti saanut selkään tuntemuksia seuraavalle päivälle, ottaako dippi jollain tapaa selkäänkin vai sattuiko muuten vaan osumaan selkätreeni kerranki kohilleen?

Dippipunnerrus yllätti, leuanvedon oheessa vetelin rintareeninä dippejä lisäpainoil ekaa kertaa ja seuraavana päivänä oli selässä kunnon lihaskipu. En oo selkäreeneil aikasemmin hirveesti saanut selkään tuntemuksia seuraavalle päivälle, ottaako dippi jollain tapaa selkäänkin vai sattuiko muuten vaan osumaan selkätreeni kerranki kohilleen?

Ei dippi ainakaan selkään ota

Ei dippi ainakaan selkään ota

No kyllä se vähän ottaa koska lavat pääsee liikkumaan vapaasti/vertaa penkkipunnerrus. Ei mikään ihme että alussa siis selkä kipeytyisi vaikka ei suoraa selkätreeniä tekisi edes. Toki tähän tottuu aika nopeesti ja sitten sen ei pitäisi olla enään mitään euforista selkäpumppia.

Penkkipunerruksessa työntävässä osiossa SATTUU NISKAAN AIVAN SAAATANASTI juuri tuohon epäkäslihakseen, kipu vaihtelee pistemäisyydestä sellaiseksi juovaksi, eli ei ole suinkaan laajaa tai ''säteilevää'' kipua!!
Mitenhän tälläisen lihasjumin saisi pois? Hierojalle, mars?!

Okei En jaksanut koko ketjua läpi selata joten tämä on varmaankin koko ketjun tyhmin kysymys :face: Elikkä olen aloitteleva salilla kävijä.. Eli kaikki tekevät jonkun näköistä jaksollista treeniä mutta voiko treenata joka lihasryhmää per salikäynti 4x viikossa? toivottavasti joku ymmärsi

Penkkipunerruksessa työntävässä osiossa SATTUU NISKAAN AIVAN SAAATANASTI juuri tuohon epäkäslihakseen, kipu vaihtelee pistemäisyydestä sellaiseksi juovaksi, eli ei ole suinkaan laajaa tai ''säteilevää'' kipua!!
Mitenhän tälläisen lihasjumin saisi pois? Hierojalle, mars?!

Hierojalle ja mieluiten urheiluhierojalle.

- - - Updated - - -

Okei En jaksanut koko ketjua läpi selata joten tämä on varmaankin koko ketjun tyhmin kysymys :face: Elikkä olen aloitteleva salilla kävijä.. Eli kaikki tekevät jonkun näköistä jaksollista treeniä mutta voiko treenata joka lihasryhmää per salikäynti 4x viikossa? toivottavasti joku ymmärsi

Riippuu paljon, mitkä päivät ovat salia. Samoja lihaksia ei tällaisen hyvän nyrkkisäännön mukaan kannata treenata peräkkäisinä päivinä.

Voi.

1.Salilla
2.
3. Salilla
4.
5. Salilla
6.
7. Salilla
Toivottavasti ymmärrät mitä tuolla tarkoitan noina päivinä tekisin koko kropan aina läpi joka sali käynnillä
Ja mitä vat pakkotoistot tai siis miten/millon teen ne kun olen salila?

Niin siis yksijakoinen eli koko kroppa kerralla. Se on yleensä kolme kertaa viikossa, mutta mikään ei estä tekemästä useammin, jos älyää jotain oman palautumiskykynsä päälle. Loppui nyt kyllä ymmärrys tuon sun pakkotoistolauseen kohdalla.

1.Salilla
2.
3. Salilla
4.
5. Salilla
6.
7. Salilla
Toivottavasti ymmärrät mitä tuolla tarkoitan noina päivinä tekisin koko kropan aina läpi joka sali käynnillä

Esimerkkisi ei ainakaan aloittelijalle ole kovinkaan optimaalinen, sillä silloin sunnuntaina ja maanantaina on molempina päivinä treeniä ja palautumiselle ei jää aikaa. Suosittelen yksijakoista tekemään ihan sen kolme kertaa viikossa. Jos nyt välttämättä haluat neljästi käydä ja uskot palautuvasi, niin vaihtele sitten edes päiviä että saat sen lepopäivän väliin, eli
VKO1 Ma-Ke-Pe-Su
VKO2 Ti-To-La-Ma
VKO3 Ke-Pe-Su-Ti jne.

Pakkotoistot on toistoja joissa käytetään niin isoa kuormaa, ettei sitä itse jaksaisi nostaa. Esim. penkissä kaveri nostaa pikkasen mukana tangosta / pitää tangon liikkeessä, vaikka punnertajalta voimat kokoajan vähenee. Ei kyllä mitään alottelijan must- settiä ne :) Tehdään useimmiten sarjan loppuun kun failure saavutetaan.

Mikä olisi järkevä 5-jakoinen ohjelma pelkälle yläkropalle? Itsellä sääri siis murtui kuukausi takaperin ja vielä ainakin kuukauden ajan lääkärin määräämää täyslepoa jaloille. Nyt olen treenannut kädet-rinta-selkä-olkapäät-vatsa-jaolla. Miltä kuullostaa?

Mikä olisi järkevä 5-jakoinen ohjelma pelkälle yläkropalle? Itsellä sääri siis murtui kuukausi takaperin ja vielä ainakin kuukauden ajan lääkärin määräämää täyslepoa jaloille. Nyt olen treenannut kädet-rinta-selkä-olkapäät-vatsa-jaolla. Miltä kuullostaa?

Jos nyt pakko olisi 5-jakoisella treenata ja ilman jalkoja tekisin varmaan selän kahteen kertaan eli leventävät liikkeet toisessa treenissä ja paksuntavat toisessa. Vatsat vaikka sitten olkapäiden tai rinnan kanssa samassa.

E: en siis tajua, miksi sinne täytyy mennä 5 kertaa viikossa, jos on vielä jonkin paikka rikki...

Pakkotoistot on toistoja joissa käytetään niin isoa kuormaa, ettei sitä itse jaksaisi nostaa. Esim. penkissä kaveri nostaa pikkasen mukana tangosta / pitää tangon liikkeessä, vaikka punnertajalta voimat kokoajan vähenee. Ei kyllä mitään alottelijan must- settiä ne :) Tehdään useimmiten sarjan loppuun kun failure saavutetaan.
Okei elikkä riittää mulle että teen vain useita sarjoja? Eli pakkotoistot eivät ole välttämättömiä vielä?

Okei elikkä riittää mulle että teen vain useita sarjoja? Eli pakkotoistot eivät ole välttämättömiä vielä?

Teet vaihtelevasti toistoja riippuen tietenkin ohjelmasta ja liikkeistä, välillä vähän lyhyempiä 4-8 ja välissä sitten 8-15.

Back
Ylös Bottom