Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pidä itte.

Ja selkeästi jos leuanveto lasketaan omalla kehonpainolla tehdyksi liikkeeksi, vaikka siinä käytetään apuvälinettä, niin aivan faktisesti kuminauhan käyttö menee samaan kategoriaan.

Kyllä jos kysytään omalla kehonpainolla tehtäviä liikkeitä, niin ne yleisesti käsitetään ilman apuvälineitä tehtäviksi liikkeiksi. Jossain kulmasoudussa on melkeen se ja sama käytetäänkö käsipainoa vai kuminauhaa, molemmat ovat ulkopuolisia apuvälineitä joilla tuotetaan liikkeeseen vastusta. Kannattaa tarkentaa kysyttäessä mitä vaihtoehtoja on käytössä, leukoja voi vedellä vaikka räystäästä tai puunoksasta roikkuen mutta kuminauhaa ei joka taloudesta löydy

Morjes, oon 15v ja painan noin 60kg ja oon 180cm pitkä eli oon aikas laiha :D ja oiskohan kotona esim 5kg käsipainoil jtn 3x20 sarjoi noin. 3 kertaa viikos nii mahdollista saada vähän enemmän hauista näkymiin? ja onko punnerrukset hyvä tapa kehittää ojentajia?

Morjes, oon 15v ja painan noin 60kg ja oon 180cm pitkä eli oon aikas laiha :D ja oiskohan kotona esim 5kg käsipainoil jtn 3x20 sarjoi noin. 3 kertaa viikos nii mahdollista saada vähän enemmän hauista näkymiin? ja onko punnerrukset hyvä tapa kehittää ojentajia?

Osta salikortti, syö ihan vitusti, ota ohjelmaksi tämä tai tämä, syö aivan helvetin paljon, nuku hyvin ja syö.

(Kuinkahan monta kertaa käytännössä tämä sama viesti on tänne pakkikselle muuten kirjoitettu? Tästä valitettavasti puuttui "tarkat" luvut eli proteiinia 2g/kg, rasvaa 1g/kg ja hiilarilla kalorit täyteen niin, että tulee +500kcal.)

Ainoo pelkästään kehonpainolla suoritettu liike (kokokeho mukana) on vapaa pudotus alasti....tarpeeksi korkeelta suoritettuna laskee lepopulssin nollaan (0).

- - - Updated - - -

ja onko punnerrukset hyvä tapa kehittää ojentajia?

Kyllä kehittää ja varsinkin kapealla punnerrus.....kokemusta on!!!

Millä omalla painolla suoritettavalla liikkeellä korvata soutu levytangolla, jos leuanvetoa ei voi tehdä?

Tää on helppo.....tehdään sitten ilman sitä levytankoo....voi tehdä missä vaan ja millin vaan....vastus ehkä hieman pieni, mutta pidentää toistomääriä . esim 4x100...kasvaa se lihas silläkin ....äkkiä jopa 20g/vuosi...kysykää vaan jos on jotain mitä ette tiedä!!!

Olet väärässä. Omalla kehonpainolla tuotettu liike ei sisällä lisäpainoja, kuminauha ei ole lisäpaino, joten kuminauha käy. Muutenhan vatsalihasliikekään ei olisi omalla kehonpainolla tuotettu liike, koska siinä ei käytetä koko kehon painoa.

Ah, internetin väittelyn ihanuutta!

Puhut kyllä ihan puutaheinää :D Vatsalihasliike on kehonpainolla suoritettava liike koska liikkeessä olevan resistanssin tuottaa keho. Samoin on leuanvedossa. Ja punnerruksissa. Kaikissa se liikettä vastustava voima tulee painovoimasta joka vaikuttaa kehoon. Ihan riippumatta vaikka siitä leuanvetotangon painosta.

Kuminauhassa, lisäpainoissa ja paineilmalaitteissa vastus syntyy vaikutuksesta johonkin muuhun kuin omaan kehoon.

Itseasiassa kuminauhaa lähinnä on paineilmalaite. Molemmissa varastoidaan kineettistä energiaa potentiaalienergiaksi.

PS.Jos lasket leuanvetotangon apuvälineeksi niin sen jälkeen maapallolla ei ole ainoatakaan ilman apuvälinettä tehtävää liikettä. Tarvitset ainakin lattian. Se on apuväline siinä missä leuanvetotankokin.

Viimeksi muokattu:
Pojat pojat. Riita poikki ja voita välliin. PetkeJ löysi jo sopivan liikkeen.

Lisätään vielä, että jos kuminauha käy, niin ehkä vyö tai naru/köysi käy myös? Sen saa kätevästi oven ja karmin väliin. Siitä vaan vetämään esim. yhden käden soutua. Kulmaa muuntelemalla voi säätää vastusta.
Joistain isometrisistä liikkeistä vois olla hyötyä kans. Googleen "isometric lihaksen nimi exercises"

Mites vatsarulla, jumppapallo, puolipallo tai tasapainolauta? :D Omalla painolla vai ei?

Ah, internetin väittelyn ihanuutta!

Puhut kyllä ihan puutaheinää :D Vatsalihasliike on kehonpainolla suoritettava liike koska liikkeessä olevan resistanssin tuottaa keho. Samoin on leuanvedossa. Ja punnerruksissa. Kaikissa se liikettä vastustava voima tulee painovoimasta joka vaikuttaa kehoon. Ihan riippumatta vaikka siitä leuanvetotangon painosta.

Kuminauhassa, lisäpainoissa ja paineilmalaitteissa vastus syntyy vaikutuksesta johonkin muuhun kuin omaan kehoon.

Itseasiassa kuminauhaa lähinnä on paineilmalaite. Molemmissa varastoidaan kineettistä energiaa potentiaalienergiaksi.

PS.Jos lasket leuanvetotangon apuvälineeksi niin sen jälkeen maapallolla ei ole ainoatakaan ilman apuvälinettä tehtävää liikettä. Tarvitset ainakin lattian. Se on apuväline siinä missä leuanvetotankokin.

Kiitos kun vahvistit pointtini.

Omalla painolla. Ellet tietty heittele niitä esineitä niin se on sitten eri asia.

Tottakai ne on omalla painolla tehtäviä. Ne on omalla painolla suoritettuja, missä toimii jokin apuväline, mitä käytetään tuottamaan vastusta. Tässä Voidi kertoo meille, kuin omalla painolla tehtävät liikkeet käsitetään liikkeiksi, joissa ei käytetä apuvälineitä.

Kyllä jos kysytään omalla kehonpainolla tehtäviä liikkeitä, niin ne yleisesti käsitetään ilman apuvälineitä tehtäviksi liikkeiksi.

Joten minun logiikkani mukaan kuminauha on apuväline omalla painolla tehtävään liikkeeseen. Sovitaanko siis niin, että te voitte ajatella ettei näin ole ja säästää yöunenne, mutta minä saan aivan vapaasti olla kuinka typerä tahansa ja jatkaa näin ajattelemista.

Ja kevennykseksi tässä 44 kovaa omalla painolla tehtävää liikettä, missä käytetään myöskin vatsapyörää ja jumppapalloa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tottakai ne on omalla painolla tehtäviä. Ne on omalla painolla suoritettuja, missä toimii jokin apuväline, mikä tuottaa vastusta. Tässä Voidi kertoo meille, kuin omalla painolla tehtävät liikkeet käsitetään liikkeiksi, joissa ei käytetä apuvälineitä.

Joten minun logiikkani mukaan kuminauha on apuväline omalla painolla tehtävään liikkeeseen. Sovitaanko siis niin, että te voitte ajatella ettei näin ole ja säästää yöunenne, mutta minä saan aivan vapaasti olla kuinka typerä tahansa ja jatkaa näin ajattelemista.

Ja kevennykseksi tässä 44 kovaa omalla painolla tehtävää liikettä, missä käytetään myöskin vatsapyörää ja jumppapalloa.

Ei niissä toimi mikään apuväline mikä tuottaa vastusta. Kuminauha on apuväline joka tuottaa vastusta. Jos sä tekisit vatsarullan tiiliskivellä niin sit se ei enää olis omalla painolla tehtävä koska se vastus tulis kitkasta eikä sun omasta painosta. Kuminauha olis apuväline omalla painolla tehtävään liikkeeseen jos vaikka vetäisit leukoja ja keventäisit sen kuminauhalla. Mut niin kauan ku se vastus tulee siitä kuminauhasta niin se ei tuu omasta kehosta vaan siitä kuminauhasta :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käykö ihmiset salilla perjantaisin? Tai järkevämmin ilmaistuna, onko saleilla yleisesti vähemmän porukkaa perjantaisin? Normaalisti tykkään käydä 14-15 välillä salilla(jos mahdollista) jolloin pääsee rauhassa riehumaan, koitan scouttailla josko pitää henkisesti valmistautua näkemään muita yksinäisiä sieluja siellä tänään illalla. Tietenkin tääkin on salikohtasta, mutta itsehuomannut että esim vkl kukaan ei käy, josko perjantai-illat olisi samalla tavalla jumalan lahja?

Käykö ihmiset salilla perjantaisin? Tai järkevämmin ilmaistuna, onko saleilla yleisesti vähemmän porukkaa perjantaisin? Normaalisti tykkään käydä 14-15 välillä salilla(jos mahdollista) jolloin pääsee rauhassa riehumaan, koitan scouttailla josko pitää henkisesti valmistautua näkemään muita yksinäisiä sieluja siellä tänään illalla. Tietenkin tääkin on salikohtasta, mutta itsehuomannut että esim vkl kukaan ei käy, josko perjantai-illat olisi samalla tavalla jumalan lahja?

Itse käyn, ja varmaan moni muukin koska kun treeniohjelmia kattoo, perjantai on aika yleinen päivä siellä... Kuitenkin ainakin omalla salilla on vähemmän porukkaa, ainoistaan ne tavalliset konkarit siellä ähkii kuten aina

Itse käyn, ja varmaan moni muukin koska kun treeniohjelmia kattoo, perjantai on aika yleinen päivä siellä... Kuitenkin ainakin omalla salilla on vähemmän porukkaa, ainoistaan ne tavalliset konkarit siellä ähkii kuten aina

Juurikin tällästä vastausta toivoin, normaalisti kun salille pamahtaa illalla niin menee aina tandem -mallisiks jos haluaa tangolla jotain tehdä. Tässä on kyllä muutenkin omituinen vuosi tulossa, ainakin allekirjottaneen salilla käy _vieläkin_ ihmisiä, eikö niiden pitäny lopettaa helmikuussa?

Heips!

Nyt on niin, että pakaralihakset on menneet niin totaalijumiin, että tänään toista kertaa hierojalla käydessä lähes itkin tuskasta niitä käsiteltäessä. Oisin itkenyt ääneen, jos olisin kehdannut. Kotimatkalla nyyhkiessä tuli mieleen, että voisikohan kaapissa lojuvista Voltareneista olla apua tähän vaivaan silleen kuuriluonteisesti? Aiemmin sain ne niska-hartiajumiin, joten...??? Kun ei viitsisi millään ihanasti edenneitä pepputreenejä jättää väliin nyt eikä jatkossakaan, sen verran on jo tullut panostettua niihin.

Ja joo, venyttelen joka ikinen kerta salilla 15-20 min, illalla lisää ja foamroller päälle pari, kolme krt viikossa.

Nostanpa tämän itse ylös, sillä edelleen kommenttia kaivataan. Onni ois huomenna päästä salille, tänään piti pitää jo väliä sen eilisen hieronnan jäljiltä)(kin) :(

Juurikin tällästä vastausta toivoin, normaalisti kun salille pamahtaa illalla niin menee aina tandem -mallisiks jos haluaa tangolla jotain tehdä. Tässä on kyllä muutenkin omituinen vuosi tulossa, ainakin allekirjottaneen salilla käy _vieläkin_ ihmisiä, eikö niiden pitäny lopettaa helmikuussa?

Yksi kerrallaan ne sieltä tippuu :D

Back
Ylös Bottom