Saako selkä pyöristyä prässiä tehdessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
LUKEKAA SEURAAVAN LINKIN TAKANA OLEVA KETJU JA KASTSOKAA TUO VIDEO ENNEN KOMMENTOINTIA!!

http://www.pakkotoisto.com/haastattelut-ja-kuvat/74719-bb-artturi-kallio/

Tuolla siis Kalimero perustelee miksi tuo selkä tuossa pyöristyy ja miksi se on jopa ihan luonnollista selän toimintaa. Minä olen tähän asti aina varontu selän vähäistäkään pyöristymistä prässissä juurikin siksi, että olen uskonut bodykirjallisuutta.

Mutta jotenkin pistää väkisinkin kyseenalaistamaan tuon kirjallisuuden. Sen on vähän kuin se myytiksi todettu aamujumppa tyhjään mahaan rasvanpolton kannalta.

Eli miksi se selkä ei saisi pyöristyä jos se tehdään hallitusti ja se mahdollistaa pidemmän liikeradan eli tehokkaamman treenin?

Onko kukaan edes telonut selkäänsä prässin kanssa jos nyt ei ole alkanut egoilemaan painoilla jolloin itsensä voi teloa vaikka rannekääntöä tehdessä.

Tässä olisi nyt syytä nostaa kissa pöydälle eli vääntää aiheesta täällä eikä tuolla Artturin ketjussa!

no ei se kyllä pyöristyä saa. samoinhan se ois "normaalia selän toimintaa" maastavedossakin köyristellessä. sillon on mitattu niitä klassisia välilevypaineitakin rangan ollessa suora tai ei. n. 3x rasitus sinne välilevyille tulee ja vielä pisterasituksena, joten ei ehkä se paras tapa. selkä voi köyristyä kyllä tietynlaisissa liikkeissä, joissa ei tuu välilevypainetta, esim. selkäliike telineessä. monissa prässeissä on suunnittelumoka ja se istuin on liian "syvällä" siellä kelkan alla. tää aiheuttaa pääasiassa sen köyristelyn. lisäksi se köyristyminen vie paineen pois reisiltä ja periaatteessa heikentää treenivaikutusta.

samoinhan se ois "normaalia selän toimintaa" maastavedossakin köyristellessä.

Noin minäkin asian ajattelisin. Eilisestä asti oon miettinyt pääni puhki, miten pirussa se olisi eri asia pyöristää selkää prässissä kuin vaikka kyykyssä. Ei mitenkään.
Ja tunnen jopa yhden joka hajotti selkänsä ihan kivasti tehdessään prässiä niin syvältä että selkä irtos penkistä. Ja ei ole todellakaan mikään kokematon kuntosaliharrastaja, kaikenlaista liikuntaa harrastanut koko elämänsä ja kilpaillutkin monesti.

Tottakai selälle on ihan luonnollinen liike pyöristyä, MUTTA ei kai nyt sillon kun pitäisi jotain raskasta nostaa millään tavalla.

Edit: Ja sitäkin ihmettelen, mikä hyöty videon pyöröselkäprässäilystä oikein on? Siis verrattuna "normaaliin" tapaan? Eihän ne jalat siinä oikeastaan sen enempää liiku, selällä vaan annetaan periksi jotta päästään johonkin "HC" syvyyteen...

Mulla on herrajumala syvä prässi ollut aina, mutta nyt alan itekin miettiä irtoaako mulla perse penkistä vai ei. Linkkasin omaan treenipäivyriin kuvan prässäämisestäni ja siinä ei kyllä irtoa(tosin kuvassa ei taida olla alin mahdollinen asentokaan) selkä ja polvet on likimain kainalossa jos vaan kelkka tulee niin alas, kaikki ei tule vaan stoppaa alimpiin stoppareihin. Mä teen sen silleen että jalat on leviällä mutta vien myös polvet sivulla samassa linjassa jalkaterien kanssa. Tuntuma on ainaki takareisissä törkeän kova ja pakaroissa. Ja itselleni tuolla tekniikalla ainakin 300-400kg on todella perkeleen paljon.

Etureisille taas prässään alhaalta ja kapeammalta vatsalle. Siinä nyt ei selkä irtoa mitenkään ja jos irtoaa niin prässissä kyllä vika, joskus on näitäkin prässejä kohdille osunu joissa liikerata ei tunnu millään ilveellä luonnolliselta ja luulen että silloin on selkä irronnu kyllä penkistä.. Pitää lauantaina kattoo, sitte mulla on takareisitreeniä ja tuo leveä prässääminen ohjelmassa. Kuvia en viitti julkiselle puolelle laitella.

Täällä ilmoittauttuu yksi joka on selkänsä telonut prässissä;)
Joskus oli tapana kanssa päästää aina topparia vasten painot ja sitä sitten oltiin polvet korvissa kun sieltä punnerrettiin peräsuoli punaisena painot ylös;)
Tosin en noin leveellä jalkojen asennolla ole tenyt, kun prässit on olleet kapeampia!
Ehkä suurin moka on ollut, että liike ei ole ollut alas astin puhdas, vaan olen sieltä pohjalta pompattanut painot ylös, eli on mennyt kontrolli työnnöstä!
15min oli prässissä ja en päässyt likkumaan ja pariheppu talutti mun pukkariin ja sielä sitten lepäilin ja lääkäriin ja paripiikkiä pakaraan, niin kipu hellitti pikkasen.
Tuon jälkeen selkä ei ole ollutkaan aivan normaali:(
Nykyään kyllä pidän huolella persukseni kiinni penkissä, jos prässillä teen!
Yksilöitä kaikki ollaan, että jos jollakin on liikkuvammat nivelet, niin tuo voi näyttää vaan hurjemmalta, mitä se onkaan.
Ei taida olla laissa vielä kohtaa, että selkä ei saa pyöristyä prässissä:D

Voisko herra M perustella, että mitä hyötyjä tosta selän pyöristymisestä alkuasennossa on? Ilmeisesti tässä tavoitellaan mahdollisimman laajaa liikelaajuutta? En tiedä kumpi sitten on vaarallisempaa raskaan noston aikana kumartuminen (mikä voi aiheuttaa discusprolapsin tai lumbagon.) Vai sitten toi alaselän pyöristyminen/koukistuminen kun rinta- ja kaularanka ovat normaaliasennossa (suorassa)

Enpä mä ainakaan ketään suosittelisi selkäänsä pyöristelemään prässissäkään enkä kyllä keksimälläkään nyt keksi, miksi kukaan ammattitaitoinen omt-fyssärikään niin suosittelisi tekemään. Kenties Kalimero voisi tähän avata näkemystää tai sitä, kuka ammattitaitoinen omt moista suosittelee ja mahdollisesti vielä avata hieman sitäkin millä perustein? Kaiketi tuo kuiten on tarkemminkin käyty jonkun ammattilaisen kanssa läpi ainakin teoriassa, kun kerta voi sanoa ammattilaisten noin suositella toimimaan.

Ja mitä nuihin loukkaantumisiin tulee, niin useitakin alaselkänsä prässissä teloneita on tullut kuntoutettua. Ja kyllähän tuo selkä on siinä telottu juurikin siksi, että se lantio irtoaa siitä alustasta ja sallii sen alaselän pyöristymisen kera hurjien rautojen. Tai itseasissa enhän mä satavarma voi olla että se juurikin siitä johtuu, mutta tuollaisessa tilanteessa nuo teloneet on kertoneet sen surullisen kuuluisan rusahduksen/vihlauksen/laitatähänyhtäkuvaavasana kertoneet tuntuneen.

Onko edelleenkään solutasolla tehtyä tutkimusta joka tukisi väitettä jonka mukaan rasvanpoltto ei olisi tehostetumpaa vähäisimmällä klygogeenivarastoilla? Itse aamu ei ole tärkeä seikka muuta kuin siinä mielessä, että aamun jälkeen aineenvaihdunnan kiihdyttyä tulee normaalisti ihmisellä pisin aktiivinen jakso, poislukien monivuorotyöntekiät. Sori OT ei tartuta tähän sen pidemmin.

Mitä tulee selänpyöristymiseen niin eiköhän asiaan vaikuta paljon rakenne ja liikkuvuus jos vahingollisia puolia tarkastellaan. Vaikka ei nyt suoraan selän pyöristymiseen liity, mutta itselläni on hieman yliliikkuva alaselkä eikä syvät vatsalihakset riitä millään aina parhaalla mahdollisella tavalla sitä tukemaan. Esim mavessa epäkkäille nosto lopussa ei onnistu raskailla painoilla, todella herkästi muljahtaa selässä, tulee sopiva nitkahdus ja pääsee väljähtelemään.

Selkä pysyy kyllä prässissä kiinni, jos lonkankoukistajat antaa myöden? sama homma kyykyssä. Mutta kyllä se vähän niin on, että mitä raskaampi nosto on nyt esim. Jaloille, niin väkisinkin se on teknisesti yhtä vaikeaa tukilihaksille. Siitä voi lähteä taas vetämään lajin terveellisyydestä, mutta eiköhän kaikilla ole tiedossa että riskit kasvaa kun vakavuus lisääntyy.

Miten te, aikuiset ihmiset, jaksatte tätä paskaa vääntää. Eikö tuo ny ole aivan saatana jokaisen oma asia saako se selkä pyöristyä vai ei.

Itse olen tehnyt prässiä 80-luvun lopulta saakka "Mähösen-tyylillä", eikä selkä ole ikinä valittanut. Ainoa vamma on murtunut kylkiluu, joka tuli kun kerran vedin sarjan snadisti överiksi, lisäksi ovat nuo treenipainot pikkasen pienemmät kuin nypyttäjillä, mutta pääasia eli reidet tykkäävät. Lisäksi itsellä on sellaset välitykset, että harvassa on prässit joissa voi tehdä luontevalla liikeradalla syvältä ja pitää samalla perse penkissä.

Itseäni kiinnoistaisi kuulla, että mitkä liikkuvuuteen nojaavat asiat pitää olla kunnossa ennen kuin voi edes miettiä tuollaista syvälle menoa?

Itselleni tuntuu parhaimmalta kun pidän perseen tiukasti penkissä, vetämällä persettä käsikahvojen avulla kiinni penkkiin. Ja pidän koko sarjan ajan ihan saatanallisen vedon alaspäin niistä käsikahvoista. Ja en koskaan laske niin alas, että polvet alkaa menemään päätä kohti. Yritän siis pitää kokoajan sen jännityksen, että ei tule alhaalla pysähdystä.

Miten te, aikuiset ihmiset, jaksatte tätä paskaa vääntää. Eikö tuo ny ole aivan saatana jokaisen oma asia saako se selkä pyöristyä vai ei.
Kai sitä nyt _saatana_ saa keskutella ja tarvittaessa neuvoa muita tekemään liikkeet turvallisesti= Vaikka se nyt loppukädessä onkin sinun oma asiasi vaikka haluaisit päästää penkkipunnertaessa tangosta irti ja tiputtaa 200 kiloa otsalle.

Tää on ehkä vähän sama asia kuin normipenkki vs. giljotiinipenkki. Toinen sopii toisille ja toinen toisille esim. rakenteesta riippuen.

katso liitettä 94753

Giljotiinillakin voi rikkoa olkapäänsä/kiertäjäkalvosimensa ihan kuin selkä irti prässäilyllä selkänsä.

Kyllä moni vetää maastakin vuosia pyöreellä selällä ilman että siitä koituu ongelmia. Se ei tarkoita että se olisi suositeltava tekniikka suurimmalle osalle meistä.

Allekirjoittaneella on ollut välilevy rikki vuosia ja jos alaselkä pääsee prässissä paineen alla pyöristymään niin tuntuu erittäin häijylle. Itseasiassa teen esim kyykkyä tai maastavetoa pyöreellä selällä mieluummin kuin prässiä. Jotenkin se selkänoja aiheuttaa selän pyöristyessä tosi kovan paineen ristiselän paikkeille.

no ei se kyllä pyöristyä saa. samoinhan se ois "normaalia selän toimintaa" maastavedossakin köyristellessä. sillon on mitattu niitä klassisia välilevypaineitakin rangan ollessa suora tai ei. n. 3x rasitus sinne välilevyille tulee ja vielä pisterasituksena, joten ei ehkä se paras tapa. selkä voi köyristyä kyllä tietynlaisissa liikkeissä, joissa ei tuu välilevypainetta, esim. selkäliike telineessä. monissa prässeissä on suunnittelumoka ja se istuin on liian "syvällä" siellä kelkan alla. tää aiheuttaa pääasiassa sen köyristelyn. lisäksi se köyristyminen vie paineen pois reisiltä ja periaatteessa heikentää treenivaikutusta.

Tuota olen monesti itsekin ihmetellut kun moni "ergonominen" prässi on suunniteltu siten, että se kaareutuu ihan väärin päin alaselän kohdalta.

Jos nyt joku arpoo tekeekö syvälle selän kaareutuessa vai pitäen sen suorana penkillä, niin en kyllä lähtisi arpomaan kummin tekisi. Ei paljon naurata kun selkä rupee vihloo moisen liikkeen takia.
En siis itse ainakaan lähtisi kokeilemaan, että meneekö tuolla selkä paskaksi vai ei, kun en esim mavessakaan päästä selkää pyöristymään.

Toivottavasti harrastuksen alkajat eivät ota mallia kyseisestä tyylistä vaan keskittyisi tekemään liikkeen varmuudella turvallisesti.

Meillä salilla on Normanin prässi. Ei mulla hajuakaan onko se "oikein mitoitettu" vai ei. Mutta en mä lähellekään "pohjaan asti" pääse jos ei selkä lähde irti, enkä minä keksi mistä kohtaa pitäisi liikkuvuutta lisätä että se tuohon auttaisi? En mä kaikista taipuisin ole mutta kyllä lonkista ja pakaroista joustaa aika pirusti. Pääsen venytyksissä asentoihin mihin ei monet paljon venyttelevätkään pääse. Tämä tuli joskus hyvinkin selvästi testattua ja havaittua Elixian äijätreenissä jossa venyteltiin paljon.

No en minä tiedä sitten onko se niin välttämätöntäkään päästä ihan sinne pohjalle asti? Mutta syytä näitä on pohtia. Pakko kyllä JTO:n kommentin pohjalta miettiä tätä vielä useampaankin kertaan.

Mutta vaikka minä nyt tavallinen tyhmä salijantteri olenkin, niin en mä käsitä miten voi edes samassa lauseessa puhua prässäilystä pyöreällä selällä maastavedon pyöreällä selällä kanssa? Se rasitus nyt prässäillessä jakaantuu pikkusen eri tavalla mitä maastavedossa jota voi tehdä pelkästään selälläkin mutta taas prässissä melko mahdotonta.

Ja kenenkään ei pitäisi mussuttaa mitään siitä miksi näistä jaksetaan vääntää. Tämä on jumalatua keskustelufoorumi ja väitän että täällä nyt väännetään vähän turhemmistakin asioista. Aika saatanan moni tuon videon kuitenkin näkee ja katsoo, no se nyt ihan hyvä tämäkin asia ruotia auki.

Toivon itse että Kalimero ehtisi tännekin ketjuun oman näkemyksensä tuomaan. Tietoa hänellä n. 10000 x enempi mitä meikäläisellä, kuten esim. JTO:llakin.

Kyllä nyt voisi kuvitella, että mavessa sekä prässissä selän pyöristyessä paine ei jakaudu välilevyille tasaisesti vaikka erilainen liike/rasitus olisikin. Näin ainain itse ajattelisin asian ja kyllä ainakin itse huomaan alimmissa selkänikamissa paineen, jos prässissä selkä kaareutuu. Sama on mavessa, jos kaareutuu, niin tunnen paineen selässäni eritavalla kuin se pitäisi tuntua.

Viimeksi muokattu:
parempi toikin kun se että varataan koko salin painot ja sit nysvätään sillä saatanan 30cm liikeradalla. Itse en kyllä päästä pyöristymään koska käytössä oleva prässi on paska ja valmentaja (minä) ei ole kovin ammattitaitoinen. Mutta samalla ass to grass meiningillä silti mitä kyykätessäkin, eikä mitään homoilua

Eikö tätä suunnittelumukaa voi korjata sillä, että nostaa ittesä sieltä penkin pohjalta jollain pehmeillä korokkeille ylös? Joskus kokeilin tommosessa jäykemmässä prässissä korottaa itteni ylös bitumimattojen palojen avulla sieltä pohjalta ja ihan erilaiseltahan se tuntui. Toisaalta jos prässin selkänoja ei ole säädettävä eikä jalkalevykään ja kummatkin on pystysuorassa toisiinsa nähden sillonhan se irtoaa selkä vielä helpommin penkistä ja nilkkojen liikkuvuus ottaa usein vastaan ennen ku kelkka on alhaalla

Back
Ylös Bottom