Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Proteiinista asiaa

14v poika, salilla käyn 3 kertaa viikossa.

Onko haittaa vai hyötyä jos juon proteiinia treenin jälkeen,
jos haluan enemmän tuloksia?

ASIALLISIA KOMMENTEJA, KIITOS!

Niin piti vielä se sanoa, että olen vähän yli vuoden treenannut 6-12 toistoa tekniikalla ja tulosta on tullut kohtalaisen hyvin, mutta jotenkin tuntuu että tulokset ovat juuttuneet paikalleen eikä kehitystä oikein näy. Sen takia ajattelin, että voisin kokeilla erilaisia tyylejä treenata.

Moikka kaikki Pakkislaiset!
Kävin tänään Inbody mittauksessa ja järkytys oli suuri; nimittäin rasvamassa 24,7 :wtf: Oli jotain niin järkyttävää luettavaa! Nyt alko rasvanpoltto!!!! ! Tavote olis saada ne rasvat (edes!) siihen 20. Miten olisi fiksuinta toimia? Punttilla on tullut käytyä reilu vuosi, nyt käytössä kaksijakoinen vetävät-työtävät. Ruokavaliosta sen verran, että perusruokaa ei mitään makeaa, eli perus kouluruokaa, ateriarytmi max 4h (yleensä3h), hera80 palkkarina ja kunnolla ruokaa (proteiinipitoista) 1-1,5htreenin jälkeen. Mitään tarkkaa ruokapäiväkirjaa en pidä mutta olen huolehtinut siitä että syön tarpeeksi niin proteiineja kuin hiilareita :D. Olisiko järkevää treenata tyhjällä mahalla esim. aamuisin, vai pitääkö ottaa enemmän aerobista kehiin? Miten saan rasvat tippumaan ilman että lihakset häviää? Mitat 166/81. Aattelin postata tänne, kun en tiennyt mihin osioon olisi ollut hyvä laittaa tms mutta toivon että saisin täältä hyviä neuvoja miten pääsen alkuun. Kiitos jo etukäteen!

Itseasiassa nuo perinteiset kiertäjäliikkeet ei ole ehkä niitä parhaimpia. Kiertäjänkalvosimen tehtävä on kuitenkin stabiloida olkapäätä liikkeissä, ja nuo harjoitteet ei kauheasti anna sen tehdä sitä tasapainotusta..

Tässä hyvä artikkeli kiertäjäkalvosinharjoitteluun liittyen(nimi hämää) http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/smart_overhead_pressing

Mutta ei niitä olkapään funktioita sovi kuitenkaan kokonaan unohtaa, kun puhutaan kiertäjäkalvosimen vahvistamisesta

Miksi en laihdu?
Eli siis 20v 113kg, harrastan kamppilulajeja, kalorilaskuri.fi mukaan syön alle kulutuksen, esim. tänään oli treenit 1h BJJ + 40min kuntosali, merkkasin ne kalorilaskuriin ja sielä sanotaan että tuolla liikunnalla saisin tänään syödä vielä 1500kcal ja en todellakaa syö tänään noin paljoa enään, jonkunverran tulee vielä iltapalasta. Oon treenannut nyt n. 3.5kk ja koko ajan olen syönyt samalla tavalla että päivän kalorit jää alle kulutuksen ja nyt viimeisen 1.5kk aikana olen treenannut vähän ylimääräistäkin. Sillon tällöin olen pitänyt ''cheatti päiviä'' jostain luin että kiihdyttää aineenvaihduntaa tjsp? Olen nyt ollut ilman alkoholiakin 1.5kk, en tupakoi, en juo kahvia. Missä siis vika? Rupes vaan ärsyttämään kun kävin vaa'alla tänään ja paino oli pudonnut viime katsomasta (pari kk sitten) hikiset 1.6kg. Tavoitepaino ois joku 90kg
-Kiitos

Miksi en laihdu?
Eli siis 20v 113kg, harrastan kamppilulajeja, kalorilaskuri.fi mukaan syön alle kulutuksen, esim. tänään oli treenit 1h BJJ + 40min kuntosali, merkkasin ne kalorilaskuriin ja sielä sanotaan että tuolla liikunnalla saisin tänään syödä vielä 1500kcal ja en todellakaa syö tänään noin paljoa enään, jonkunverran tulee vielä iltapalasta. Oon treenannut nyt n. 3.5kk ja koko ajan olen syönyt samalla tavalla että päivän kalorit jää alle kulutuksen ja nyt viimeisen 1.5kk aikana olen treenannut vähän ylimääräistäkin. Sillon tällöin olen pitänyt ''cheatti päiviä'' jostain luin että kiihdyttää aineenvaihduntaa tjsp? Olen nyt ollut ilman alkoholiakin 1.5kk, en tupakoi, en juo kahvia. Missä siis vika? Rupes vaan ärsyttämään kun kävin vaa'alla tänään ja paino oli pudonnut viime katsomasta (pari kk sitten) hikiset 1.6kg. Tavoitepaino ois joku 90kg
-Kiitos
Olet liikaa miinuksella. Lähde -300 - (-500) kalorista kulutukseesi nähden liikkeelle.

Kumpi on parempi lihasten kasvun ja lihasten näkyviin tulon kannalta, vähemmän toistoja ja isommat painot vai keskikokoiset painot ja n. 6-12 toistoa?

Jos paino ei puota niin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että aineenvaihdunta ei pelaa. Tästä voikin sitten tie haarautua moneen suuntaan, joko syöt liian vähän ja aineenvaihdunta on täten tippunut niin matalalle tasolle, että paino ei putoa. Toinen mitä vahvasti epäilen on se, että syöt liikaa, eikä paino putoa.

Jos oikein ymmärsin niin kalorilaskurin mukaan olet tällä hetkellä 1500kcal miinuksella, mikä on aika helvetin paljon... Jos olet vetänyt monta kuukautta samalla rutiinilla, että 1500kcal miinuksella per. päivä, niin syy on siinä. Eli syöt liian vähän.

E. Hidas minä

Kumpi on parempi lihasten kasvun ja lihasten näkyviin tulon kannalta, vähemmän toistoja ja isommat painot vai keskikokoiset painot ja n. 6-12 toistoa?

Yleisesti ottaen nuo 6-12 sarjat kasvattaa lihasta ja lyhyemmät voimaa. Mutta vaikka teet lyhyempää sarjaa ja sittenku alkaa olemaan isot romut, niin saatat huomata, ettei vanhat pöksyt menekkään jalkaan.

Tänään siis oli treenit ja niistä laskettu kulutus näkyy tuola kalorilaskuris, mulla on sielä tavoitteena 95kg 31.5 mennessä ja päivän kaloreiksi näytetään 1800~kcal että onnistuisi, mutta kun tänään oli treenit niin saisin syödä 1300kcal enemmän että olisin suhteessa tuossa samassa 1800kcal tavoitteesa. Jos tosta nyt kukaan sai mitään selvää :D ja siis ei tosiaankaan joka päivä ole tuo 1500kcal miinuksella vain sillon kun on treenit! Jos ei ole treenipäivä niin keskimäärin 200-400kcal miinuksella. Aineenvaihduntaa olen yrittänyt kiihdyttää niin ettö syön pienempiä annoksia useaan kertaan päivässä.
Edit. Tällästä näyttää tän päivänen.
Jäljellä 1333 kcal 41%
Syöty 1929 kcal 59%
Kulutus 3179 kcal
Liikunta 1055 kcal
Vaje -972 kcal
Tavoite 3262 kcal 100%

Etusivulla Kallion jalkaprässi videota... Mitenkäs siinä kun herra tekee helvetin syvälle ja huomasin että alaselkä/perse nousee kun mennään liikkeessä syvemmälle.. Hajoaako alaselkä pidemmän päälle? Itselläkin nimittäin syviä prässejä tehdessä perse nousee jonkunverran...!

Etusivulla Kallion jalkaprässi videota... Mitenkäs siinä kun herra tekee helvetin syvälle ja huomasin että alaselkä/perse nousee kun mennään liikkeessä syvemmälle.. Hajoaako alaselkä pidemmän päälle? Itselläkin nimittäin syviä prässejä tehdessä perse nousee jonkunverran...!

Täysin kiinni selästä :D Oma selkä ei ainakaan tykkää, jos pyöristyy liikaa missä tahansa liikkeessä.. Ehkä kannattaa kuitenkin pelata varman päälle eikä oppia kantapään kautta. Eli itse välttäisin sitä alaselän pyöristymistä.

Jos paino ei puota niin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että aineenvaihdunta ei pelaa. Tästä voikin sitten tie haarautua moneen suuntaan, joko syöt liian vähän ja aineenvaihdunta on täten tippunut niin matalalle tasolle, että paino ei putoa. Toinen mitä vahvasti epäilen on se, että syöt liikaa, eikä paino putoa.
Kyllä mä sanoisin, että jos paino ei putoa niin ensisijaisesti kyse on siitä, että syödään liikaa. Kaikkia ruokia ei käytetä puntarin kautta tai oma kulutus arvioidaan liian korkeaksi. Nuo aineenvaihdunnalliset syyt ja "säästöliekki" voivat joissain tapauksissa hidastuttaa painon putoamista, mutta jos +100kg hemmo väittää ettei paino tipu 1800kcal/vrk syömällä, niin vika on jossain muualla kuin aineenvaihdunnassa.

Back
Ylös Bottom