Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mä en noita lukuja jaksa ikinä opiskella, kun sijoittamisessa muistaakseni, jopa simpanssi on pärjännyt paremmin, kuin ihminen:D
Mutta asiaan.
Tuota Saga Furs katselin tuossa ennen osinkoa ja nyt se on jonkin verran enemmän lasketellut tuosta huipusta ja tuolla on joku(ei simpanssi) tehnyt analyysia mikä on aika houkutteleva osakkeen kannalta.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=171942&start=3045&tstart=0

Kerros Timba noista luvuista, miltä ne sun silmään näyttää.
Ajattelin tänään tuota 150kpl ottaa jos laskee pikkasen;)

Minä en mikään lukuexpertti ole. Perus tunnuslukuja osaan katsella ja niitä verrata keskenään. Mutta en itse laske mitään "tulevia kassavirtoja diskontaten nykyarvoonsa vai mitä olikaan". Noita laskelmia on maailma täynnä ja hyödynnän niitä. Eli en mä laske mitään "osakkeen oikeaa hintaa" kun ei sellaista ole olemassakaan. Ostan kun on rahaa ja minua houkuttelee ja myyn jos tein virheen tai hinta muuten lähtee ns. lapasesta.

Tuo Saga on varmasti hyvä kassakone omistajalleen. Mutta se pitää musitaa että sykli on päällä nyt. Eli kestääkö se vielä vuoden vai 10 vuotta onkin eri juttu.

Ja sitten se on kanssa mielenkiintoista kun osinkoehdotuksen yli käveltiin kylmästi yhtökokouksessa. Vähän liikaa säätöä minun makuuni vaikka lukujen perusteella onkin kyllä erittäin houkutteleva yhtiö. olen tästä jo sanonut että voi helvetti kun olisi tuossa n. 4 vuotta sitten älynnyt lukea näitä "hiljaisia viestejä". eli yksi tuttu on isohko minkki ja kettutarhaaja ja se silloin sanoin että nyt alkas saamaan turkeista senverran hintaa että pääsee pitkästä aikaa investoimaan. En silloin edes älynnyt että pörssissä on Turkistuottajat joka siis on tän Sagan entinen nimi.

Niin esitys oli 2,10€ mutta laskivat 1,70€
Harvoin kai noin tapahtuu??
Tuolla jotkut höpöttävät mahdollisesta lisäosingosta, mutta itse en siihen usko, vaikka menivätkin laskemaan tuota ehdotettua 2,10€
No vertailuksi Koneen maksamasta "muhkesta" 1,70€ osingosta mitä mainostettiin lehdissä ja uutisissa:jahas:

Niin esitys oli 2,10€ mutta laskivat 1,70€
Harvoin kai noin tapahtuu??
Tuolla jotkut höpöttävät mahdollisesta lisäosingosta, mutta itse en siihen usko, vaikka menivätkin laskemaan tuota ehdotettua 2,10€
No vertailuksi Koneen maksamasta "muhkesta" 1,70€ osingosta mitä mainostettiin lehdissä ja uutisissa:jahas:

Joo, tuo oli sarjassaan omituiset tapahtumat ja siitä on jotain blogijuttujakin. En muista nyt äkkiä oliko Kauppalehden blogeissa Henri Elon kirjoittava vai Nordnet-bloggaajien mutta joku tämän oli läpi ruotinut kun sen jossakin luin.

Tosin tais kyllä hinta tipahtaa tuosta syystä jonkin verran.

Kellään havaintoa, miksi Nokia on noussut viimeiset pari päivää kohtalaisen mukavasti vaikka muuten pörssissä monet varmemmat firmat laskettelee? Viimeisin positiivinen uutinen, jonka minä olen bongannut on koskenut tuota Toyotan kanssa tehtyä sopimusta. Tänään viimeksi kerrottiin toimitusvaikeuksista Kiinassa. Ei ymmärrä :confused:

Huhut tabletista jne. ei mielestäni tuollaiseen nousuun pitäisi johtaa, koska niistä on huhuttu jo melkein vuosi.

Kellään havaintoa, miksi Nokia on noussut viimeiset pari päivää kohtalaisen mukavasti vaikka muuten pörssissä monet varmemmat firmat laskettelee? Viimeisin positiivinen uutinen, jonka minä olen bongannut on koskenut tuota Toyotan kanssa tehtyä sopimusta. Tänään viimeksi kerrottiin toimitusvaikeuksista Kiinassa. Ei ymmärrä :confused:

Huhut tabletista jne. ei mielestäni tuollaiseen nousuun pitäisi johtaa, koska niistä on huhuttu jo melkein vuosi.
Nokian kurssi elää ihan omaa elämäänsä. Robotit tekevät vaihtokauppaa keskenänsä.

Nokian kurssi elää ihan omaa elämäänsä. Robotit tekevät vaihtokauppaa keskenänsä.

Kyllähän ne robotit tekevät niitä kauppoja myös erilaisten uutisten pohjalta ja vielä järjettömämmältä tuo kehitys tuntuisi jos siellä ei olisi pohjalla mitään uutista tms. vaikuttavaa asiaa. Miksi ne robotit yhtäkkiä alkaisivat pumppaamaan hintaa ylös kun vielä äsken on lasketeltu tai vedetty nollalinjaa?

Mielipiteitä Suomen pankkien omista sijoitusrahastoista? Vaikka "köyhä" opiskelija olenkin, osa-aikaduunin ja tukien ansiosta elintaso tulee pysymään vakaana seuraavat 3 vuotta helposti, mutta pikkutienestille olisi aina tilaa :)
Vähän päälle kymppitonnin pystyisin turvallisin mielin sijoittamaan tähän hankeeseen...

Mielipiteitä Suomen pankkien omista sijoitusrahastoista? Vaikka "köyhä" opiskelija olenkin, osa-aikaduunin ja tukien ansiosta elintaso tulee pysymään vakaana seuraavat 3 vuotta helposti, mutta pikkutienestille olisi aina tilaa :)
Vähän päälle kymppitonnin pystyisin turvallisin mielin sijoittamaan tähän hankeeseen...

Pääsääntöisesti kuluiltaan kalliita ja vielä kaupanpäälle usein "piiloindeksoivat" eli sisältö ei paljon ineksistä poikkea. Osta Seligsonilta suoraan indeksirahastoja jos rahastosäästäjäksi haluat. Halpaa ja tehokasta.

Oma veikkaus on, että lähinnä korjaa tuota viimekuun perusteisiin nähden liioiteltua laskua. Osake on nousutrendissä. Eli "uutishiljaisuus" näyttää todellisen suunnan.

Kyllähän ne robotit tekevät niitä kauppoja myös erilaisten uutisten pohjalta ja vielä järjettömämmältä tuo kehitys tuntuisi jos siellä ei olisi pohjalla mitään uutista tms. vaikuttavaa asiaa. Miksi ne robotit yhtäkkiä alkaisivat pumppaamaan hintaa ylös kun vielä äsken on lasketeltu tai vedetty nollalinjaa?

En tunne teknistä analyysiä tarkkaan, mutta ei tarvitse käydä tsekkaamassa nordic omx:stä kuin muutama perusjuttu, kuten liukuvat keskiarvot ja bollinger band niin esim. nokian osalta huomasi, että helmikuun alussa käytiin osakkeen lyhyen aikavälin heilunnan alarajoilla, jonka jälkeen "virhe" korjattiin pois markkinoilta. Vaikka aina aika ajoin sattuisi huomaamaankin vastaavia tilanteita niin itseäni ei ihan muutaman päivän käsittävä kaupankäynti kiinnosta eikä pääomat ole niin suuria, että esim. 2%:lla olisi mitään merkitystä. Nokian suhteen mielestäni paljon mielenkiintoisempaa on, että tammikuusta lähtien vajaan kuukauden sisällä osaketta on shortattu yli 10% ja vielä helmikuun alkuun painottuen, joten shorttaajien näkemys on nyt aika vahva (ellei tehdä suojaustarkoituksessa). Mielenkiinnolla odottelen sormi ostonapilla, jos hinta korjaa alaspäin.

Millaisia mietteitä teillä on Finnairista, vai onko mitään? Itse uskon, että tulavaisuus näyttää suht. Hyvältä. Mutta onko ostaminen jo myöhäistä. Kuluja ovat saaneet laskettua paljon monistakin syistä ja "tiedän" että työnalla on vielä jatkoa samaan suuntaan.

On vaan tullut jo aika hyvin ylös ja osinkoa ei maksa. Uskoisin kyllä että muutaman vuoden tähtäimellä ihan kannattava sijoitus?

Millaisia mietteitä teillä on Finnairista, vai onko mitään? Itse uskon, että tulavaisuus näyttää suht. Hyvältä. Mutta onko ostaminen jo myöhäistä. Kuluja ovat saaneet laskettua paljon monistakin syistä ja "tiedän" että työnalla on vielä jatkoa samaan suuntaan.

On vaan tullut jo aika hyvin ylös ja osinkoa ei maksa. Uskoisin kyllä että muutaman vuoden tähtäimellä ihan kannattava sijoitus?

Otin itte 1000 lappua lisää tänään @ 2,95€. Q3 oli paras Q koskaan. Käyttöaste parantunut siitäkin Q4:lla, alennetut Venäjän ylilentomaksut tulee 2014, henkilöstökulut tippunut hyvin, ulkoistamisella & uudelleenvuokraamisella saatu muitakin kuluja karsittua (mm. moottorihuolto). Hautala haluaa pienentää valtion omistusta? SAS kusessa ja Pohjolaan tulossa uudelleenjako? ;)

Edelleen "aika lähellä" 5 vuoden low:ta. Kulukuuri ainakin toiminut ja nyt tehdään voittoa. Se on varmaa.

Mietintää Oksaharjulta:
http://www.nordnetblogi.fi/20/12/2012/finnair-lahdossa-lentoon/

Huomenna ollaan paljon fiksumpia kun saadaan Q4:n luvut ulos :)

Otin itte 1000 lappua lisää tänään @ 2,95€. Q3 oli paras Q koskaan. Käyttöaste parantunut siitäkin Q4:lla, alennetut Venäjän ylilentomaksut tulee 2014, henkilöstökulut tippunut hyvin, ulkoistamisella & uudelleenvuokraamisella saatu muitakin kuluja karsittua (mm. moottorihuolto). Hautala haluaa pienentää valtion omistusta? SAS kusessa ja Pohjolaan tulossa uudelleenjako? ;)

Edelleen "aika lähellä" 5 vuoden low:ta. Kulukuuri ainakin toiminut ja nyt tehdään voittoa. Se on varmaa.

Mietintää Oksaharjulta:
http://www.nordnetblogi.fi/20/12/2012/finnair-lahdossa-lentoon/

Huomenna ollaan paljon fiksumpia kun saadaan Q4:n luvut ulos :)
Maksaisi osinkoa, niin voisi edes harkita:jahas:

Tilasin sitten 10sentin osingon:D

Hah! :D Päättivät sitten maksella sitäkin. En kyllä odotellut ollenkaan - ja eipä se 4000 lapusta ihan hirveesti ole, mutta kiva ylläri silti :D

- - - Updated - - -

Kulukuuri ainakin toiminut ja nyt tehdään voittoa. Se on varmaa.

Tosin vähemmän kuin odotin :(

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Tällä hetkellä ei varmaan kannata laittaa rahoja noihin seligsonin euro corporate, tai bond korkorahastoihin...?
Onneksi itsellä siellä ihan pieni summa, mutta miinuksella näyttää menevän koko ajan.

Hah! :D Päättivät sitten maksella sitäkin. En kyllä odotellut ollenkaan - ja eipä se 4000 lapusta ihan hirveesti ole, mutta kiva ylläri silti :D

- - - Updated - - -

Tosin vähemmän kuin odotin :(

Milläs v*tulla noi konehuollon kulut oli vaan kasvanu Q3->Q4?! Asiaa pitää tutkia.

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Mitenköhän tuonne kauppalehden foorumille saa kirjoitusoikeuden.
Olen rekisteröitynyt, mutta ei anna kirjoittaa mihinkään?

Tuttu kyseli sijoitusneuvoja. Ajattelin ehdottaa seuraavanlaista:

Fortum 30 %
Atria 20 %
Metso 20 %
Stockmann, Sampo tai Tieto 20 %
Stonesoft 10 %

Tarkoitus rakennella hajautettu salkku, jossa ei ole kovin suurta riskiä tuota Stonesoftia lukuunottamatta.

Mielipiteitä?

Back
Ylös Bottom