Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ihan parhaan tuntuman ja pumpin takaolkapäihin mä oon saanu tällasella liikkeellä ihan normaalissa ristikkäistaljassa. http://www.youtube.com/watch?v=hEYLUNgxon0 Nykyään kylläkin teen lähinnä tota Paytonin esittelemää liikettä, koska se on hieman monipuolisempi. Tuntuma takaolkapäissä ei kuitenkaan oo millään tasolla samaa luokkaa ton ristikkäistaljaliikkeen kanssa.
Kiva video :thumbs:

Tarkoitus pudottaa painoa ja saada lihasta. Ylipainoa ainakin 15 kiloa. Aloitanko ensin noin 2-3 kuukauden dieetillä ja käyn potkimassa jalkapalloa 2x/vko ja lenkillä 3x/vko tarkoituksena pudottaa tuo 12-15 kiloa? Sen jälkeen alottaisin punttaamisen.

Ruokavaliona toimisi äkkiseltään sanottuna raejuusto, ananas, maitorahka, ruisleivät ja varsinaisena ateriana kana, kala, riisi, perunat.

Mikäs sen "jauheen" nimi oli jota laitetaan käsiin jotta ei hikoa kun pidetään tangosta kiinni. Totaalinen blackout:face:

Onko kellään kokemusta 2-jakoisesta kolmesti viikossa? Kun tähän asti oon menny pari viikkoo 2-jakoisella kahdesti viikossa, mutta intoa ja energiaa riittäis kolmestikkin käydä kolistelemassa enkä haluaisi heti ohjelmaa muuttaa. Esimerkki treenikierrosta: viikko 1: ma:treeni 1 ke: treeni 2, pe: treeni 1.
Viikko 2: ma: treeni 2, ke: treeni 1, pe: treeni 2.

Onko kellään kokemusta 2-jakoisesta kolmesti viikossa? Kun tähän asti oon menny pari viikkoo 2-jakoisella kahdesti viikossa, mutta intoa ja energiaa riittäis kolmestikkin käydä kolistelemassa enkä haluaisi heti ohjelmaa muuttaa. Esimerkki treenikierrosta: viikko 1: ma:treeni 1 ke: treeni 2, pe: treeni 1.
Viikko 2: ma: treeni 2, ke: treeni 1, pe: treeni 2.

Ei kaksi jakoisella kannata tehdä, jos pääsee vain 2 kertaa viikkoon. Tuo kolme kertaa on mun mielestä minimi, mutta 4 kertaa ois paras. IMO

Jostain luin, että on tehokkaampaa penkkitreeniä tehdä lyhyemmillä toistoilla (3-6), kuin pidemmillä (10+). Yritän poliisikouluun ja testit on edessä parin kuukauden kuluttua ja tavoitteena siellä on saada 62,5kg 20+ toistoo. Onko 4x viikossa liikaa penkkiä ja kannattaako tehdä lyhyempiä vai pidempiä toistoja? Lisäksi onko ihan OK tehdä samalle päivälle hauis, että penkkitreeni? Kiitoksia vastauksista.

Jostain luin, että on tehokkaampaa penkkitreeniä tehdä lyhyemmillä toistoilla (3-6), kuin pidemmillä (10+). Yritän poliisikouluun ja testit on edessä parin kuukauden kuluttua ja tavoitteena siellä on saada 62,5kg 20+ toistoo. Onko 4x viikossa liikaa penkkiä ja kannattaako tehdä lyhyempiä vai pidempiä toistoja? Lisäksi onko ihan OK tehdä samalle päivälle hauis, että penkkitreeni? Kiitoksia vastauksista.
Lyhyemmät toistot = lisää voimaa, pidemmät toistot = lisää kestävyyttä. Itte en lähtis penkkiä neljää kertaa viikossa vetämään.

Et edes "voi" ottaa penkkiä 4x viikkoo... silloin tekis kaks pv putkeen eikä lihas ehtisi palautua. Hauiksen ja rinnan voi tehdä samana päivänä.

Miten aloittaa treenaaminen oikein kunnolla?

Hei, olen 17- vuotias 174CM olen pituudeltani ja painoa on se about 61kg. En tiedä miten aloittaisin treenaamisen ja millainen ruokavalio olisi ns. "Vegaanina."
Minulla ei ole liikunnallisia harrastuksia paitsi, joka päivä n. 10km lenkki, joka tulee koulumatkoista ja sitten menen vielä koiran kanssa lenkin about 2km.
Olen vähän koittanut käsi/maha/selkä lihaksia treenata ja pussin Mass2 olen vetänyt naamariini. En oikein tiedä nytten miten pitäisi tämä treenaaminen aloittaa montako kertaa viikossa ja kaikki. Ja mitä prottujauhoja yms. käyttää Toivottavasti osaisitte auttaa minua erityisesti toivoisin vatsa ja selkälihaksiin jotain, koska ne ovat minulla erittäin heikko kuntoiset.

En osannut paremmin kirjoittaa toivottavasti tuosta saa jonkinmoisen käsityksen.

Failuresta

Kuinka paljon failureen vetäminen rasittaa lihasta/hermostoa? Tuli perjantaina vedettyä kyykyssä failureen, kun tarkoituksena oli tehdä 3x8, mutta meni sitten 8+8+4. Tänään oli sitten uudestaan kyykyn vuoro ja kokeilin uudestaan samoilla painoilla 3x8 sarjaa, nyt tosin sitten meni vain yksi 8 sarja ja toinen sarja jäi 4 toistoon ja failure sitten, onneksi oli kaveri varmistamassa, kun lähdin jo kaatumaan taaksepäin, kun jalat pettivät alaasennossa. Mietin vain onko mahdollista, että perjantain failure olisi vaikuttanut noin paljon? Tänään tein sitten 2x10 kevyemmillä painoilla tuon jälkeen. Kuitenkin kyseisen kyykkäämisen jälkeen jalat olivat ihan poikki, ja rupesi myös tulemaan aikas huono olo. Kevyttä viikkoa en ole myöskään pitänyt vähään aikaan (1.5kk?), tosin kaikki muut tulokset nousivat tänään. Kyykkyssä myös tekniikka alkaa vähän hajoamaan sarjojen viimeisissä toistoissa, pitäisikö siis ottaa painoista sen verran pois, että pystyy jokaisen toiston tekemään hyvällä tekniikalla, vai haittaako pahasti tekniikan hajoaminen muutamassa toistossa?

Kuinka paljon failureen vetäminen rasittaa lihasta/hermostoa? Tuli perjantaina vedettyä kyykyssä failureen, kun tarkoituksena oli tehdä 3x8, mutta meni sitten 8+8+4. Tänään oli sitten uudestaan kyykyn vuoro ja kokeilin uudestaan samoilla painoilla 3x8 sarjaa, nyt tosin sitten meni vain yksi 8 sarja ja toinen sarja jäi 4 toistoon ja failure sitten, onneksi oli kaveri varmistamassa, kun lähdin jo kaatumaan taaksepäin, kun jalat pettivät alaasennossa. Mietin vain onko mahdollista, että perjantain failure olisi vaikuttanut noin paljon? Tänään tein sitten 2x10 kevyemmillä painoilla tuon jälkeen. Kuitenkin kyseisen kyykkäämisen jälkeen jalat olivat ihan poikki, ja rupesi myös tulemaan aikas huono olo. Kevyttä viikkoa en ole myöskään pitänyt vähään aikaan (1.5kk?), tosin kaikki muut tulokset nousivat tänään. Kyykkyssä myös tekniikka alkaa vähän hajoamaan sarjojen viimeisissä toistoissa, pitäisikö siis ottaa painoista sen verran pois, että pystyy jokaisen toiston tekemään hyvällä tekniikalla, vai haittaako pahasti tekniikan hajoaminen muutamassa toistossa?

Paljon.

ranskalaiselle punnerrukselle hyvää vastinetta? 12v sit leikattu kyynerpää ei edelleenkään tykkää tosta liikkeestä. ohjelmassa maanantaina ranskis ja torstaina pushdown ojentajille
edit: suoraan toi 2-jakonen treeni osiosta siis

Hei, olen 17- vuotias 174CM olen pituudeltani ja painoa on se about 61kg. En tiedä miten aloittaisin treenaamisen ja millainen ruokavalio olisi ns. "Vegaanina."
Minulla ei ole liikunnallisia harrastuksia paitsi, joka päivä n. 10km lenkki, joka tulee koulumatkoista ja sitten menen vielä koiran kanssa lenkin about 2km.
Olen vähän koittanut käsi/maha/selkä lihaksia treenata ja pussin Mass2 olen vetänyt naamariini. En oikein tiedä nytten miten pitäisi tämä treenaaminen aloittaa montako kertaa viikossa ja kaikki. Ja mitä prottujauhoja yms. käyttää Toivottavasti osaisitte auttaa minua erityisesti toivoisin vatsa ja selkälihaksiin jotain, koska ne ovat minulla erittäin heikko kuntoiset.

En osannut paremmin kirjoittaa toivottavasti tuosta saa jonkinmoisen käsityksen.

Treenaaminen kannattaa aloittaa yksijakoisella ohjelmalla ihan siitä syystä että aloittelijat saavat sillä parhaiten tulosta. Yksijakoisessa treenataan kroppa kerralla läpi 3x viikkoon. Tässä hyvä 1-jakoinen ohjelma mitä itse todellakin suosittelen: http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
Treenaaminen kannattaa siis aloittaa treenaamalla ihan kaikkia lihaksia, ettei myöhemmin pääse syntymään epätasapainoa lihaksien välille.

Tuo 10km lenkki voi olla vähän liikaa jos salia olet alottamassa. Hyvä kunto ja lihakset eivät kulje käsikädessä. Lisäksi aerobisessa käytetään jonkinverran lihastakin tarvittaessa energiaksi ja kulutuksesi on luultavasti aika huima, joten ruokaa täytyy vetää naamariin oikeen kunnolla. Eli jotta saisit lihasta, sun täytyy syödä yli kulutuksesi. Suositeltava määrä olisi +300-+500kcal, ettei rasvaa kertyisi paljoa. Ruuat täytyy siis melkeinpä käyttää vaa'an kautta.

Proteiinijauheita et tarvitse ellet saa ruuastasi tarpeeksi ravintoa. Proteiinia noin 2g per painokilo ja rasvaa 1g per painokilo. Kreatiinin käytön voisit kyllä aloittaa. Se ei ole mitään proteiinia, vaan lihaksien energian lähde. Googlettamalla saat paljon tietoa kreatiinista, ja siittä kuinka hyödyllistä se on.

Lisäksi, älä ikinä unohda olla treenaamatta jalkojasi. Varsinkaan kyykyllä. Paras jalkaliike ja lisäksi se nostaa kehon testosteroni pitoisuuksia, eli kyykkäämällä se hauis kasvaa ;)

Tuohan nyt voi johtua ihan mistä vaan. Joko liian vähän lepoa on tullu jaloille, huono yöunet, liian vähän syöty safkaa, oliko failure oikeasti failure, kuinka korkealla painoissa oltiin, oliko sarjatauot saman pituiset jne. Tai sitten oli vaan paska päivä, jolloin ei vaan kulkenu.:D Vaikea kuvitella, että yhdessä sarjassa tehty failure kummittelis vielä seuraavissa jumpissa.

Back
Ylös Bottom