Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt on kyl ihan pakko kysyä lankkupenkistä. Olin tänään salilla ja tein lankkupunkkiä parantaakseni penkin loppuojennusta. Sit yks vanhempi noin 50v kaveri tuli sanoo et laske se tanko rintaan asti, koska toi rikkoo olkapäät. Onko se oikeasti näin että lankkupenkki rikkoo olkapäät???

Aloin tässä noin 3 kuukautta sitten urheilemaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin. 3xlenkki +1xsali / viikko. Viimeisen kuukauden ajan kuitenkin salilla käydessäni lihaksilla on kestänyt jopa 4 päivää palautua treenistä, vaikkei treeni olisikaan ollut edes kovin raskas. Yhtenä kertana jopa selästä joku lihas veti niin kovasti jumiin, ettei kättä voinut liikuttaa kahteen päivään lähes ollenkaan. Piti särkylääkkeiden varassa elää ne päivät.

Lämmittelen ja venyttelen mielestäni hyvin, ja syön myös reilusti enemmän kuin aiemmin. Jalkojen lihakset tuntuvat elohiirien vallanneilta monesti, vaikken olisi käynytkään lenkillä muutamaan päivään. Tuntuu kokolailla oudolta, kun esimerkiksi armeija-aikana ei lihakset ollenkaan näin reagoineet, vaikka reilusti enemmän tuli urheiltua. Mitä ihmettä teen väärin, kun en edes urheile mielestäni niin paljoa?

Aloin tässä noin 3 kuukautta sitten urheilemaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin. 3xlenkki +1xsali / viikko. Viimeisen kuukauden ajan kuitenkin salilla käydessäni lihaksilla on kestänyt jopa 4 päivää palautua treenistä, vaikkei treeni olisikaan ollut edes kovin raskas. Yhtenä kertana jopa selästä joku lihas veti niin kovasti jumiin, ettei kättä voinut liikuttaa kahteen päivään lähes ollenkaan. Piti särkylääkkeiden varassa elää ne päivät.

Lämmittelen ja venyttelen mielestäni hyvin, ja syön myös reilusti enemmän kuin aiemmin. Jalkojen lihakset tuntuvat elohiirien vallanneilta monesti, vaikken olisi käynytkään lenkillä muutamaan päivään. Tuntuu kokolailla oudolta, kun esimerkiksi armeija-aikana ei lihakset ollenkaan näin reagoineet, vaikka reilusti enemmän tuli urheiltua. Mitä ihmettä teen väärin, kun en edes urheile mielestäni niin paljoa?

Mites toi lepopuoli muuten?

1-jakosesta siirryin 2-jakoseen n. 4 kuukautta sitten ja tätä elastoa nyt vääntänyt. Kehitystä tulee, mutta vähän alkaa tulokset hiipumaan... laitoin muutamia apuliikkeitä vaihtoon ja aattelin ainakin muutaman viikon vielä tällä treenata.

Kuitenkin tekis kovasti mieli kokeilla miltä nelijakonen ohjelma tuntuu ja miten itellä toimii... Onko vähän hätiköityä siirtyä jo nelijakoseen kun aloittelijoiden kannattaisi treenata pieni jakosilla.. Tosin treenausta on jo jonkun verran takana

Poimin tuolta nelijakos threadista tämmösen ohjelman ja aattelin laittaa kuukauden päästä testiin. Ihan hyvä päätös vaihtaa ja kyseisessä ohjelmassa valitettavaa?

MAANANTAI: Rinta & Hauis (ojentaja, olkapää, selkä)

Penkki 4x
Vinopenkki kp 3x
Ristikkäistalja 3x
Leuat kapea vastaote 3x
Hauis kp 3x
Hauis taljassa 2x

TIISTAI: Reidet (vatsat, alaselkää)

Kyykky 4x
Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
SJMV 3x
Reiden koukistus 3x
Jalkojennosto 3x

TORSTAI: Olkapäät & Ojentajat (rinta)

Pystypunnerrus tanko 3x
Viparit sivulle 3x
Takaolkapääsoutu taljassa 3x
Kapea penkki 3x
Dippi 3x
Ranskis 2x

PERJANTAI: Selkä (reidet, hauis, vatsat)

Maastaveto 4x
Leuat leveä myötäote 3x
Kulmasoutu kp 3x
Ylätalja 3x
Hauis tangolla 3x
Vatsarutistuslaite 3x

pohkeet varmaan noissa selkäpäivien treenien jälkeen...

Ihan pätevältä ainakin omaan silmään näyttää.

Tuohon että alottelijoiden kannattaa treenata pieni jakoisilla, niin itse ainakin treenannu melkein aina 4-jakoisella. Välillä tehny muutama viikkoa 1- tai 2-jakoista, mutta hyvin on omasta mielestä kehitystä tullut, paitsi kun on taukoja ollut aika paljon ja ruokailu ollut päin vittua, mutta alussa oli kehitys hyvää vaikka 4-jakoisella väänti.

Hei olen miettinyt, että kun olen vasta 15-vuotias ja olen kiinnostunut kehonrakennuksesta niin kannattaako minun jo nyt pitää huolta mitä syön, millainen treeniohjelma on, olenko dietti-/tai massakaudella jne.. Salilta kokemusta vuoden ajan ja tuokin tuli painonnostosta ja lopetin sen huonojen aikataulujen vuoksi.

Hei olen miettinyt, että kun olen vasta 15-vuotias ja olen kiinnostunut kehonrakennuksesta niin kannattaako minun jo nyt pitää huolta mitä syön, millainen treeniohjelma on, olenko dietti-/tai massakaudella jne.. Salilta kokemusta vuoden ajan ja tuokin tuli painonnostosta ja lopetin sen huonojen aikataulujen vuoksi.

Tottakai kannattaa miettiä mitä syöt ja miten reenaat. Diettaamista ei IMO kannata vielä miettiä. Maltillisilla plussilla vaan liikkeelle.

Edit. 1 tai 2 jakosella olisi hyvä lähteä liikkeelle niin tulee perusliikkeetkin nopeesti tutuiks, vaikka taitaa osa olla jo tuttuja painonnostotreeneistäkin.

Moro!

Oon miettiny että mihin kohtaan viikkoa mun kannattais sijoittaa juoksu lenkki, vai kannattaako sitä mihinkään. Eli mun tavote olis juosta koulun cooper testissä yli 2700. Aikaa mulla on treenata vielä 5kk ja matkaa tavotteeseen 300 metriä joten sen ei pitäs olla ylitsepääsemätöntä.

Harrastan salia ja salibandya ja niihin menee oikeastaan koko viikon aika mutta olis kova hinku päästä lenkille.

Käyn salilla Ma, Ke, Pe ja sählyä Ti, Pe ja joskus torstaisin. Salilla teen jaloille vain mavea ja kyykkyä 3x8 ohjelmalla. Oon miettiny että jos sijoittaisin sen sunnuntaille niin kerkiäs palautua ainakin päivän salitreenistä. Lenkin pituus olisi n. 45 hölkkää tai nopeampaa juoksua.

Mutta mihin te sijoittaisitte lenkin mun tapauksessa :D? Sori jos täällä on tästä aiheesta tread mutta oon puhelimella netissä ja hakua en osaa käyttää :D

Joko sunnuntaille tai lauantaille. Tai sit jos jaksaa herätä nii tekisin parina aamuna vaikka intervalleja 20s juoksu + 40s hölkkä ja toi vaikka 15 kertaa

Moro! Elikkä en nyt oikeen löydä (osaa?) etsiä mitään juuri etsimääni asiaa täältä.. Elikkä pitäisi 5-jakoinen massaohjelma saada, mutta ainoat keskustelut mitä löysin ovat "ehdotuksia" ja sitten seuraavat 20 sivua ovat väittelyitä siitä, miten huono/hyvä ohjelma on.. Elikkä löytyisikö täältä mistään oikeasti hyvää 5 jakoista treeniohjelmaa jossa tarkoituksena olisi saada massaa?
Kiitos etukäteen vastauksesta<3

Riippuu täysin siitä, että kuinka äkkiä haluat etureppua pienentää. Jos lisäsit nyt kolme salikertaa viikkoon, niin voit katsoa ensin että miten se paino lähtee kehittymään. Koska alussa lihaskasvua on varmasti luvassa, niin vaa'an lisäksi hyvä mittari on tarkkailla sitä repun kehitystä ihan peilistä. Jos tuntuu, että se rasvaprosentti ei lähde laskuun, on aika vähentää kaloreita. Alla parit vinkit aihetta sivuten:

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

Treenin olet löytänyt, toivottavasti osaat levätä ja syödä oikein. Syömisestä voit lukea itse asiassa myös noista edellä mainituista jutuista lisää näin alkuun.

Kiitos vastauksesta. Pitää perehtyä nuihin linkeissä oleviin topicceihin.
Oikeastaan aloitin tuon lenkkeilynkin vasta nyt vuodenvaihteen jälkeen. Sitä ennen tuli satunnaisesti käytyä juoksemassa. Ruokavaliokin muuttui vuodenvaihteen jälkeen terveellisemmäksi. Perus lohkopotut uunissa yms hötöt jäi pois. Proteiinia olen lisännyt ruokavalioon ja rasvoja ja hiilareita vähentänyt samassa suhteessa. Taitaa kokonaissaanti olla himpun verran plussanpuolella nyt.

Sen verran vielä kysyn samaan hengenvetoon ruokailusta, että tuleeko sali ja lenkkipäivinä syödä yhtä paljon? Vai salipäivinä enemmän ja lenkkipäivinä vähemmän?

Back
Ylös Bottom