Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Dieetti meneillään, ja mietin millainen ohjelma olisi järkevä penkkipunnerrukseen ja kyykkyyn. Penkissä mulla ei toimi normaalit 3x6-12 sarjat, vaan tähän asti oon tehny bulkilla pyramidisarjoja jotka on toiminut hyvin. Toisaalta olisi kiva kokeilla jotain uutta, ja ajattelin venäläistä penkkiohjelmaa. Taitaa olla dieetille ihan sama varmaan sitten teenkö venäläistä vai pyramidejä? Kyykyssä en sen sijaan tee pyramidia, mutta mietin että tekisinkö siinä 3x6 vai venäläistä kyykkyohjelmaa vai tuommoista jto :n kyykkyohjelmaa, http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/35527-kyykkyohjelmaa/? Vai onko se kyykyssä(kin?) ihan sama mitä noista tekee?
Lisäks viel että onko normaalia että 3vko sitten nostama penkkiennätykseni ei välttämättä nousisikkaan näin 3vko jälkeen? (vaikken olisikkaan dieetillä)
.

Korvien tasolla on ihan ok, sit alemmas kun mennään niin alkaa rasittaa kiertäjäkalvosimia ilkeesti.

Senhän voi laskea tosiaan niin alas kun tuntuu hyvältä. Jos ei ole mitään ongelmia kiertäjäkalvosimien kanssa niin voi ihan niskaankin laskea. Kannattaa ottaa iisisti kuitenkin.

Lähtisin tekemään tuota peruskautta 2*8 --> 4*12. Tässä esimerkki kyykyn progressiosta:

1. 2*8*45
2. 3*12*40
3. 2*10*45
4. 3*8*50
5. 4*12*40
6. 2*8*55
7. 3*12*45
8. 2*10*55
9. 3*8*60
10. 4*12*45

Olisiko tuo ok? Vai eteneekö tuo liian nopeasti?

Tai:

1. 2*8*45
2. 4*10*40
3. 3*8*45
4. 4*12*40
5. 2*8*50
6. 4*10*45
7. 3*8*50
8. 4*12*45
9. 2*8*55
10. 4*10*50
11. 3*8*55
12. 4*12*45

Pari kommenttia:
- Itse mietin sen niin että lisään joko intesiteettiä (sarjan kovuutta) tai sarjamäärää, mutta alaspäin ei tulla ikinä molemmissa kovalla viikolla. Kevyt joka neljännen tai viidennen treenin jälkeen riittänee sulle.
Alku siis esim.
1. 2*8*45
2. 3*10*40
3. 4*8*45
4. 3*12*40
5. 4*10*45
Ja isompiin romuihin
-Säädä painoja voimien kasvaessa, voit tehdä vakiopainoilla vaikka olisi kevyttä kaikki päivän sarjat, mutta tiedät ensikerralla lisätä rautaa enemmän kuin olit suunnitellut. Aika nopeasti pois samoista toistoista tai painoista että keho ei totu, kun tuossa määrällä ei hirveästi leikitä (max 4 sarjaa).

Ok, kiitos vinkeistä. Maastavedon voisin ottaa 2*4 --> 4*8, esim.:

1. 2*4*75
2. 3*6*70
3. 4*4*75
4. 3*8*70
5. 4*6*75
6. kevyt
7. 2*4*80
8. 3*6*75
jne.

Eikö?

Osaisiko kukaan neuvoa miten treenit kannattaisi jakaa, kun teen töitä 4 päivää (7-19 x 2 ja 19-7 x2) jonka jälkeen olen keskimäärin 6 pvä vapaalla. Tarkoituksena on aloittaa täältä löydetty 2-jakoinen. Aamuvuoropäivinä salille pääsy on mahdotonta, eikä kroppa kestäkään koska teen fyysisesti raskasta työtä (vatsoja olen tehnyt toisena päivänä kotona) . Joskus yövuoropäivinä pääsen salille ennen töitä (mutta aina ei mahdollista). Kannattaisiko siis tehdä niin että työpäivinä ei käy salilla ollenkaan (vain ne vatsat esim. ekan aamun jälkeen ja ennen tokaa iltaa) ja sitten kuuden päivän aikana 1a ja 1b -välipäivä- 2a ja 2b (viikonpäiviä en laittanut koska eivät mene tasan). Neuvokaa viisaammat.

Ja tuon 2-jakoisen haluaisin siksi, että yksijakoisella tuntui kroppa vsähtävän niin, ettei kahden treenin jälkeen tullut hommasta mitään... Ja siis salilla tarkoitus käydä "viikossa" neljä kertaa. Kiitoksia!!

Tekis mieli kysyä että mikähän tämä fyysisesti raskas ammatti on, erikoisia työaikoja ni tuli mieleen. Toiset sanoo että kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon kyrvänreijässä, niin myös raskaan työn ohella reenaamiseen. Tossa toisen aamuvuoron jälkeenhän on hyvin aikaa jos (oikein ymmärsin ehkä) seuraavan kerran töihin aikasintaan seuraavan päivän iltana. Ja jos aikaa ja Sisua (ei niitä pastilleja eikä sitä poliisimestaria) riittää ni heti aamulla uudestaan ennen parin päivän yövuoroputkea. Sit vaikka välipäivä ja joka toinen päivä puntille tai jottain.

Öljyteollisuudessa olen töissä, siksi erikoinen työaikataulu ja pitkät työvuorot.

Aamuvuorojen jälkeen kroppa on kyllä aika pitkälti puhki ja pienen lapsen kanssa ei enää seitsemän jälkeen voi lähteä mihinkään. Lähinnä kai ajoin takaa koko kysymyksellä että kuinka paljon "hallaa" voi treenaamiselle tehdä jos on neljä päivää "vapaata" ja sitten tykittää kuudessa päivässä neljät treenit. Vai pitäisikö tehdä esim. salitreeni kolme kertaa, jotta olis välipäivä joka treenin jälkeen. Ja miten muut vuorotöissä olevat ovat treenaamisen ajoittaneet työvuorojen kanssa.

Hei miten voisin maksimoida jokaisen sali treenin?
Että varmasti lihakset kasvaa ja saisivat tarpeeksi ärsytystä yms?
että varmasti jaksaa treenata enemmän:D

Öljyteollisuudessa olen töissä, siksi erikoinen työaikataulu ja pitkät työvuorot.

Aamuvuorojen jälkeen kroppa on kyllä aika pitkälti puhki ja pienen lapsen kanssa ei enää seitsemän jälkeen voi lähteä mihinkään. Lähinnä kai ajoin takaa koko kysymyksellä että kuinka paljon "hallaa" voi treenaamiselle tehdä jos on neljä päivää "vapaata" ja sitten tykittää kuudessa päivässä neljät treenit. Vai pitäisikö tehdä esim. salitreeni kolme kertaa, jotta olis välipäivä joka treenin jälkeen. Ja miten muut vuorotöissä olevat ovat treenaamisen ajoittaneet työvuorojen kanssa.

Hyvin tuo onnistuu, älä stressaa liikoja :) Itsehän sen kokeilemalla huomaat jaksatko. Yritä silti pitää saman lihasryhmän treenit muutoin kuin peräkkäisinä päivinä.

Back
Ylös Bottom