Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tietenki saa vaihtaa miten lystää, mutta "why fix something that isn't broken ?" Sittenkun ei toimikkaan uusi ohjelma yhtä hyvin, niin varmasti ottaa päähän.
Aloittelijalla ja varsinkin nuorella henkilöllä toimii ihan hyvin pelkän sali-ilman haistelu, joten turhaan nyt tuollaista selität.
Jos molemmat ohjelmat rakentuu suurimmaksi osaksi raskaista moninivelliikkeistä, niin ei tuossa vaiheessa kyllä mitenkään huomaa, että 2-jakonen toimis paskemmin kuin 1-jakonen tai toisinpäin.

Aloittelijalla ja varsinkin nuorella henkilöllä toimii ihan hyvin pelkän sali-ilman haistelu, joten turhaan nyt tuollaista selität.
Jos ohjelma rakentuu suurimmaksi osaksi raskaista moninivelliikkeistä, niin ei tuossa vaiheessa kyllä mitenkään huomaa, että joku ohjelma toimis paskasti.
Ties taas ku voidilta tullu tänne viesti. Kohan neuvoin niinkuin aikoinaan, ironisesti kyllä, sinä itse mulle kerroit :david:

Voi olla hölmö kysymys, mutta mistä johtuu, että kp-penkissä käytetään "paljon" pienempiä painoja kun tankopenkissä?
Ehkä hölmö vastaus, mutta ainaki mulla on vaikeuksia pitää isompia käsipainoja tasapainossa, eli en voi keskittyä työntämiseen aivan 100%.

Ties taas ku voidilta tullu tänne viesti. Kohan neuvoin niinkuin aikoinaan, ironisesti kyllä, sinä itse mulle kerroit :david:
Ai kerroin, että ottaa päähään kun uusi ohjelma onkin paska jos vaihtaa? En kertonut. Kerroin varmasti, että ei kannata vaihtaa jotain mikä toimii. Eikä kannatakaan. Mutta turha siitä on silti maalata pirua seinille, että tuloksia ei tulisikaan, jos pelkkää jakoa vaihtaa ja liikkeet pysyy samoina. Eli ei mennä mihinkään laitekitkutuksiin raskaiden liikkeiden parista.

Ai kerroin, että ottaa päähään kun uusi ohjelma onkin paska jos vaihtaa? En kertonut. Kerroin varmasti, että ei kannata vaihtaa jotain mikä toimii. Eikä kannatakaan. Mutta turha siitä on silti maalata pirua seinille, että tuloksia ei tulisikaan, jos pelkkää jakoa vaihtaa ja liikkeet pysyy samoina. Eli ei mennä mihinkään laitekitkutuksiin raskaiden liikkeiden parista.
Näin sanoin kyllä mielestäni lähes sanasta sanaan, sulla nyt on joku kriisi pakko tulla kommentoimaan kaikkea mitä mä sanon, sä niitä piruja maalailet. En kertaa sanonut etteikö tuloksia tulisi jos vaihtaa ohjelmaa. Sanoin että jos vaihtaa ohjelmaa, niin ei välttämättä saatakaan toimia yhtä hyvin kuin tuo, ja jos kerran tuloksia oli jo tasaiseen tahtiin ilmennyt, miks vaihtaa ? Nyt seuraavan kerran ku taas kutittaa, niin mieti aina onko huomauttamisen arvosta, tässä ei kyllä ollut.

Mun mielestä ja vain mun mielestä siis, tuossa on suht vähän jalkatreeniä ellet sitten vedä noita jollain 10x10 metodilla. Huomioiden, että sulla on esim. 3 liikettä ojentajille ja 2 liikettä etureisille. Sitten vatsoja ei tartteisi välttämättä treenata kuin kerran tai kaksi viikossa. Muuten hyvännäköinen setti tuo...

Niin hmm.. tossa oon jo aikasemminki lueskellu juttuja mavesta "selkäliikkeiden äitinä" ja tullu itekki siihen tulokseen, että siirtäisin sen selkäpäivälle ja kyykkypäivään lisäisin prässin maven tilalle.

Hallelujah, näin tapahtukoon. Ottavi mave siirtäeös

Onko prässissä jotenkin ensisijaisen tärkeää että paino on kantapäillä, eikä kantapäät saa nousta ilmaan? Kun kapeella asennolla teen etujalkapainotteisesti niin ei meinaa pohkeissa riittää venyvyys ja liike on semmosta sentin nylkytystä, jos päästää päkioille painon niin pääsee kunnolla alas ja tuntuu hyvältä etureisissä. Mun logiikalla toi ylimääräinen liike vastais vähän pohjenousuja eli ei olis sen vaarallisempaa, mutta tommoseen varoitukseen oon monesti törmännyt.

Ja prässissä ei ole mitään säätömahdollisuuksia

Niin hmm.. tossa oon jo aikasemminki lueskellu juttuja mavesta "selkäliikkeiden äitinä" ja tullu itekki siihen tulokseen, että siirtäisin sen selkäpäivälle ja kyykkypäivään lisäisin prässin maven tilalle.

Hallelujah, näin tapahtukoon. Ottavi mave siirtäeös

Turhaan sä siihen prässiä otat, ota ennemmin ihan sjmv taikka romanialainen maastaveto(useimmille meinaa käytännössä samaa liikettä.). Prässin tosin voisit ottaa reidenojennuksen tilalle, jolloin kompensoisit sitä "vähäistä" jalkojen tekemistä laadulla. Kyykky prässi sjmv ja reidenkoukistukset maaten ja pohkeet1-2 liikkeellä on jo hyvin jos teet ne tehokkaasti ja panostat myös hyviin sarjoihin.

Onko prässissä jotenkin ensisijaisen tärkeää että paino on kantapäillä, eikä kantapäät saa nousta ilmaan? Kun kapeella asennolla teen etujalkapainotteisesti niin ei meinaa pohkeissa riittää venyvyys ja liike on semmosta sentin nylkytystä, jos päästää päkioille painon niin pääsee kunnolla alas ja tuntuu hyvältä etureisissä. Mun logiikalla toi ylimääräinen liike vastais vähän pohjenousuja eli ei olis sen vaarallisempaa, mutta tommoseen varoitukseen oon monesti törmännyt.

Ja prässissä ei ole mitään säätömahdollisuuksia

En suosittele prässiä työntämään päkiöillä pelkästään, edes 'vain' ala-asennossa.

En suosittele prässiä työntämään päkiöillä pelkästään, edes 'vain' ala-asennossa.
Tätähän mää oon kuullu joo mutta kun kiinnostaisi että miksi. Minkä kannalta se on sitten haitallista? Eihän siinä tule muuta kun pohkeille vähän työtä, ei ainakaan enempää kun pohjenousuissa, eli ei se ainakaan akillesjänteelle voi olla sen haitallisempaa? Polvetkin taitaa saada rasitusta ihan samassa kulmassa oli kantapäät kiinni tai ei? Alaselän suoruuteenkaan se ei vaikuta. Mikä kehon osa siinä sitten ottaa hittiä huonolla tavalla?

Osaisikohan joku fiksu ottaa kantaa, että miksi en saa tisuja millään kipeäksi. Olen aloittanut treenaamisen tuossa elokuun alkupuolella. Tiesin jo etukäteen, että yläkroppa on törkeästi heikompi, kun alakroppa. Aluksi tuli treenattua G6 tuollainen 2-3kk ja sitten vaihdoin kaksijakoiseen, joka kuitenkin pisti paikat liian tukkoon erityisesti ojentajien osalta, myös olkanivelet/kiertäjäkalvosimet vähän vihloivat. Penkkiä/rintaa on tullut vemputettua pari kertaa viikkoon tuon kaksijakoisen aikana ja nyt olen siirtynyt viime viikolla 4-jakoiseen, jotta paikat ei mene liian tukkoon. Tähän mennessä tulokset ovat kehittyneet varsin mallikkaasti. Neljässä kuukaudessa sain penkin sarjapainoja nostettua 6 sarjoilla, tuollaisen 20-25 kiloa ja nyt mennään 70-75 painoissa, jos tehdään useampi kuuden sarja. Olen normaalisti tehnyt rintapäivänä 5 työsarjaa penkissä ja kaksi sarjaa vinopenkkiä kässäreillä tai sitten tangolla. Oikeastaan kertaakaan ei ole tullut rintalihakset kipeäksi. Tekniikkaa on katsottu kokeneempien kanssa useaan kertaan ja se näyttää heidän silmiinsä ihan ok:lta, ei heijaa, tulee oikealle kohdalle rinnalle jne. Myös otetta olen yrittänyt vähän leväntää, mutta ei ole auttanut tarpeeksi vaikka pientä tuntumaa sillä saakin. Oikeastaan mikään ei tunnu auttavan. Millä ihmeellä saan rinnan väsytettyä ihan kunnolla, kun meinaan seuravaan 1,5kk tehdä sen vain kerran viikkoon kunnolla? Huvittaa itseäni kropan epätasapaino; Pystyn vahvan joukkue-urheilutaustan vuoksi kyykkäämään kutosia jollain 120-130 kilolla ja sitten rintaan ei saa edes tuntumaa vaikka yrittäisi kikkailla mitenkä noita hommia.

nyt on itselläni ollu pieni breikki tuosta salilla käynnistä ja melkein heti tämän breikin jälkeen alkoi painon nousu. Syynä tähän salilla käynnistä pidettävään taukoon on selän ja polven oikuttelu... Siispä kysyn että kuinka voisin jatkaa salilla käyntiä ilman että selkä ja tämä "huonompi" polvi kuormittuisi liikaa?

Eiköhän se oikeaan osotteeseen mene jos 25kg tullu sarjapainoihin lisää?
Menee varmaan oikeaan osotteeseen teoriassa ja käytännössä, jos ajattelee puhtaasti kiloja. Ongelma on se, että en oikeasti kykene juurikaan tuntemaan rinnalla niitä painoja tai en ainakaan osaa sitten tulkita omaa kroppaa oikein. Voi tietysti olla, että kilot on vielä sen verta kevyitä, että noilla saa itseänsä pariksi seuraavaksi päiväksi sen oloiseksi, että on treenattu. Olen vaan pohtinut, että treenaanko jotenkin väärin vai liian kevyillä romuilla.

Tätähän mää oon kuullu joo mutta kun kiinnostaisi että miksi. Minkä kannalta se on sitten haitallista? Eihän siinä tule muuta kun pohkeille vähän työtä, ei ainakaan enempää kun pohjenousuissa, eli ei se ainakaan akillesjänteelle voi olla sen haitallisempaa? Polvetkin taitaa saada rasitusta ihan samassa kulmassa oli kantapäät kiinni tai ei? Alaselän suoruuteenkaan se ei vaikuta. Mikä kehon osa siinä sitten ottaa hittiä huonolla tavalla?
Mietihän nyt uudemman kerran. Jos teet prässissä pohjenousuja, niin missä kohdassa se prässi on silloin? Se on ihan ylhäällä koko liikkeen ajan. Normaaliprässissä prässi laskeutuu kuitenkin alas ja jos kantapäät nousee silloin, niin ei se silloin ole verrattavissa pohjenousuun.
Ymmärtääkseni, jos kantapäät nousee prässin ala-asennossa, niin silloin lähtee lantio taittumaan eikä se tee hyvää alaselälle.

Menee varmaan oikeaan osotteeseen teoriassa ja käytännössä, jos ajattelee puhtaasti kiloja. Ongelma on se, että en oikeasti kykene juurikaan tuntemaan rinnalla niitä painoja tai en ainakaan osaa sitten tulkita omaa kroppaa oikein. Voi tietysti olla, että kilot on vielä sen verta kevyitä, että noilla saa itseänsä pariksi seuraavaksi päiväksi sen oloiseksi, että on treenattu. Olen vaan pohtinut, että treenaanko jotenkin väärin vai liian kevyillä romuilla.
Enemmän toistoja sarjoihin nii pitäs alkaa tuntua rinnassa.

kokeile ihan eri liikkeitä eli ei aina niitä työntäviä. lihashan tottuu liikkeseen jos sitä veivaa pitkään.
esim:
mites toi? kyllähän noita liikkeitä riittää mutta ei sen aina tarvi se penkki olla;)
ja voit toki tehdä penkkiä mutta vaihtele liikkeitä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mietihän nyt uudemman kerran. Jos teet prässissä pohjenousuja, niin missä kohdassa se prässi on silloin? Se on ihan ylhäällä koko liikkeen ajan. Normaaliprässissä prässi laskeutuu kuitenkin alas ja jos kantapäät nousee silloin, niin ei se silloin ole verrattavissa pohjenousuun.
Ymmärtääkseni, jos kantapäät nousee prässin ala-asennossa, niin silloin lähtee lantio taittumaan eikä se tee hyvää alaselälle.
tarkotin siis akillesjänteen rasituksen kannalta, että ei pitäisi olla sen vakavampaa kuin pohjenousutkaan. Ajattelin että noi varottelut vois liittyä siihen.

Eli siis jos pitää huolen, taas kerran, että alaselkä pysyy suorana niin ei pitäisi olla ongelmaa tehdä päkiöillä? Kunnes pohkeet joskus tulevaisuudessa lihashuollon myötä antaa enemmän periksi...sama kulmahan se sillonkin olisi

Prässistä puhuttaessa tuo nyt ei olekkaan tajuttoman "vaarallista", mutta työntämällä kantapäillä ennemmin kuin päkiöillä, vähennät pohkeiden aktivointia ja yksinkertaisesti tuotat enemmän voimaa. Päkiöillä työntäminen myös lisää jonkinverran painetta polvilumpiojänteelle, ja voi tehdä ikävästi varsinkin noilla korkean intensiteetin sarjoilla. Jos vaikeuksia pitää persettä ja alaselkää kiinni penkissä ala-asennossa tuolla tavoin, niin suosittelen korkeapohjaisempia kenkiä.

Back
Ylös Bottom