Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Unohtu tosiaan mainita tuo ensimmäinen ja tärkein vaihe: burana ja lepo. Itellä on ollut vähän ikuisuusvaiva nuo penikat, mutta kuluvana vuonna on alkanu oikeat lääkkeet löytyä. Eli venyttely, hieronta ja päkiöillä juokseminen.

Millasella ranteen asennolla teette vastaotteen ojentaja pushdowneja ? Pidättekö ranteen suorana ja jännityksessä, vai annettko mennä kulmaan ? Itsellä tuntui aiheuttavan kipuja ranteeseeen vähän kaikella lailla toteutettuna ( rannesiteetkin käsissä ). Lopulta päädyin käyttämään vetoremmejä ja annoin ranteen kääntyä kulmaan, jolloin kipua oli vähiten, mutta eipä tuokaan kovin luonnolliselta tuntunut...

Millasella ranteen asennolla teette vastaotteen ojentaja pushdowneja ? Pidättekö ranteen suorana ja jännityksessä, vai annettko mennä kulmaan ? Itsellä tuntui aiheuttavan kipuja ranteeseeen vähän kaikella lailla toteutettuna ( rannesiteetkin käsissä ). Lopulta päädyin käyttämään vetoremmejä ja annoin ranteen kääntyä kulmaan, jolloin kipua oli vähiten, mutta eipä tuokaan kovin luonnolliselta tuntunut...

Kyllä se ranne suorana kuuluu pitää. Jos ei meinaa suorassa jaksaa pitää, on heikot forkut. Kokeile tehdä eri tangoilla ni ranteet saattaa päästä helpommalla. Mutkatanko on aika hyvä.

On ojentajat menneet tässä viimesen parin kuukauden aikana kovasti eteenpäin ja ranteet olen töissä paskonut, joten tolla tavalla tuleva jännite tulee vähän kipeetä. Joo suoralla tangolla ei ollu toivookaan tehä, mutkatangolla jotenki suju. Apuliikkeenähän tuota nyt muutenki teen, joten ei nyt onneksi ihan maksimipainoja tarvi hinkata.

On ojentajat menneet tässä viimesen parin kuukauden aikana kovasti eteenpäin ja ranteet olen töissä paskonut, joten tolla tavalla tuleva jännite tulee vähän kipeetä. Joo suoralla tangolla ei ollu toivookaan tehä, mutkatangolla jotenki suju. Apuliikkeenähän tuota nyt muutenki teen, joten ei nyt onneksi ihan maksimipainoja tarvi hinkata.

Se ranteisiin sattuminen voi ajan kanssa mennä pois. Ei kannata liikettä kokonaan ottaa boikottiin. Tunnustele jos tottuisi, mutta jos ei totu niin tee jotain muuta ja kokeile jatkossa uudelleen jos kipu olisi hävinnyt..

Jees, kiitoksia neuvoista. Kokeilen doupata itseäni buranalla ja levolla perjantaihin asti, kunnes kyykkään seuraavan kerran. Ja kyllä tämä ongelma on ollut jo pidemmän aikaa aina jalkatreenien päälle. Monia kuukausia. Tosiaan viime jalkatreenin tein 15. päivä torstaina, ja vieläkin on arka astua tuo sääri. No, treenailen normaalisti eteempäin, puren hammasta jos sattuu kyykätessä. Ehkä siellä on vain jotain domsseja, joihin tottuu ajanmyötä :)

Moro! En oikeen löytänyt mitään juuri kysymykseeni tarvittavaa vastausta, niin ajattelin täällä kysästä erikseen

Elikkä olen nyt tehnyt pari kuukautta Arnoldin kultaista kuusikkoa, mutta tekisi mieli vaihtaa jo ohjelmaa..

Treenipäivät olisivat Ti,ke,pe ja su, saatan myös käydä to tai ma jos innostusta on liikaa

Elikkä massaa pitäisi kerätä, niin mietin että monijakoinen ohjelma olisi paras tähän hätään? vai olisiko paras mahdollinen esimerkiksi 5-jakoinen ja viikonloppu sitten vapaata?

Aikaa löytyy myös muillekkin päiville kuin nuo, mitkä ilmoitin, että ei siitä ole niin hirveästi kiinni... mutta tehokasta treeniohjelmaa massankeräykseen olisin vailla.. Olen huomannut että nuo missä on pitkät sarjat, tuntuvat kehittävän minua hitaammin, kuin esim 3x6 sarjat, tai muut vastaavat lyhyet.. että olisiko jotain hyvää massankeräysohjelmaa missä vedettäisiin lyhyillä sarjoilla? Olen nimittäin ennen vetänyt lyhyillä ja tulosta on tullut huomattavasti enemmän ja nopeammin kuin esim arnoldin ohjelman aikana!

en tiedä sitten että onko vika vain minussa, tuskin ohjelmassa mitään vikaa on !

Mutta kiitos etukäteen jo vastauksista ohjelma ideoita odotellessa!

Moro! En oikeen löytänyt mitään juuri kysymykseeni tarvittavaa vastausta, niin ajattelin täällä kysästä erikseen

Elikkä olen nyt tehnyt pari kuukautta Arnoldin kultaista kuusikkoa, mutta tekisi mieli vaihtaa jo ohjelmaa..

Treenipäivät olisivat Ti,ke,pe ja su, saatan myös käydä to tai ma jos innostusta on liikaa

Elikkä massaa pitäisi kerätä, niin mietin että monijakoinen ohjelma olisi paras tähän hätään? vai olisiko paras mahdollinen esimerkiksi 5-jakoinen ja viikonloppu sitten vapaata?

Aikaa löytyy myös muillekkin päiville kuin nuo, mitkä ilmoitin, että ei siitä ole niin hirveästi kiinni... mutta tehokasta treeniohjelmaa massankeräykseen olisin vailla.. Olen huomannut että nuo missä on pitkät sarjat, tuntuvat kehittävän minua hitaammin, kuin esim 3x6 sarjat, tai muut vastaavat lyhyet.. että olisiko jotain hyvää massankeräysohjelmaa missä vedettäisiin lyhyillä sarjoilla? Olen nimittäin ennen vetänyt lyhyillä ja tulosta on tullut huomattavasti enemmän ja nopeammin kuin esim arnoldin ohjelman aikana!

en tiedä sitten että onko vika vain minussa, tuskin ohjelmassa mitään vikaa on !

Lihasmassan kasvatuksen kannalta optimaalinen määrä toistoja on 8-15. Nuo 3x6-sarjat (eli toistot 2-6) kehittävät enemmän voimaa, tietysti myös lihasmassaa siinä ohessa.

Jos pidät lyhyistä sarjoista mutta haluat myös sitä lihasta, suosittelen Elaston 2-jakoista. Siinä vuorotellaan voima- sekä bodaustreenin välillä.

Thibaudeaun sanoin: paras ohjelma sulle todennäköisesti on se, mitä et ole vähään aikaan tehnyt. Eli nyt jos oot 1-jakoseen kyllästyny ni miksei vaikka se 4 tai 5 jakoinen. Yleensä noissa noin monijakosissa kannattaa yrittää sitä voimaprogressiota pitää pääliikkeissä, ja avustavissa ja pienemmissä lihoissa sitten pidempää. Esim pääliikkeiden jälkeisissä isommissa 8-10 ja ihan eristävissä 12-14. Voit siis yhä pääliikkeet hoitaa lyhyillä sarjoilla kunhan progression pidät mukana. Massanhankinta taas ei sinänsä katso ohjelmaa, vaan sitä mitä syöt.

Lihasmassan kasvatuksen kannalta optimaalinen määrä toistoja on 8-15. Nuo 3x6-sarjat (eli toistot 2-6) kehittävät enemmän voimaa, tietysti myös lihasmassaa siinä ohessa.

Jos pidät lyhyistä sarjoista mutta haluat myös sitä lihasta, suosittelen Elaston 2-jakoista. Siinä vuorotellaan voima- sekä bodaustreenin välillä.

Ei sekään ihan noin mustavalkoista ole. Lihasta on mahdollista kasvattaa myös lyhyemmilläkin sarjoilla. 5x5 on varsin suosittu tapa kasvattaa niin voimia kuin lihaksiakin. Tietysti vaihtelu on tässäkin avainasemassa. Välillä kannattaa tehdä yli kymmenen toiston sarjoja ja välillä jopa kolmosia. Ja mikä tärkeintä, kannattaa ennemmin kuunnella omaa kokemustaan vaikka se olisikin ihan jokaista maailman tutkimusta vastaan. Jos kutosilla kasvaa lihakset kymppejä paremmin, suosittelen tekemään niitä enemmän kuin kymppejä. Tosin kahden kuukauden kokemuksella tollasta ei voi saada vielä selville.

Ohjelmaksi voisi ottaa vaikkapa 2- tai 3-jakoisen. Tai jos treenipäivät ovat ti, ke, pe, su, voisi mahdollisuutena olla myös vaikkapa 3+1-jakoinen.

Mimmoinen tulos on nostaa 98 toistoa puolella omasta painosta penkissä?
Paikallisessa amiksessa on "penkkiennätys" tuolla tavalla 98 toistoa joltain takavuosien sankarilta. Hänen muistetaan myös sanoneen, että treenasi kerran viikossa oksennukseen asti.

Mimmoinen tulos on nostaa 98 toistoa puolella omasta painosta penkissä?
Paikallisessa amiksessa on "penkkiennätys" tuolla tavalla 98 toistoa joltain takavuosien sankarilta. Hänen muistetaan myös sanoneen, että treenasi kerran viikossa oksennukseen asti.

Kyllähän tuo ainakin kestävyyttä vaatii paljon. Suoritus kestää niin pitkään että kädet puutuu jo pelkästään tankoa yläasennossa tuon ajan pidettäessä :)

Syöt normaalisti ja lämppäri vaikka tangolla ensin x20, pyörittelet olkapäitä ja kiertäjiä, sitten teet 8 toistoa 40% sarjapainoista, 5x 60% sarjapainoista ja sitten vielä pari toistoa 80% sarjapainoista. Tuosta eteenpäin teet parin toiston sarjoja hakien sitä todellista ykköstä. Jos haluat tuon ravinnon kanssa hifistellä niin menisin vasta illalla treenaamaan, koska silloin keho on saanut enemmän aterioita kuin päivällä.

En oo varma 90kg:sta, mutta pakkohan se on yrittää puskea.

Vittu mikä asenne. SE MENEE SAATANA! asenne mukaan peliin perkele. Ilman asennetta ei tuu yhtään mitään. Mieti kaikkee mitä sulle on lähiaikoina vittuiltu jne., saat oikein sellasen raudantappofiiliksen päälle, happea vitusti sisään ja punnerrat ylös mitä meinaat. Itsellä auttaa kyllä kummasti. Ja vitutusta jää vielä varastoonkin omista nostoista huolimatta. Voi että kumpa saisin kaiken raivon itse siihen kovimpaan nostoon..

Vittu mikä asenne. SE MENEE SAATANA! asenne mukaan peliin perkele. Ilman asennetta ei tuu yhtään mitään. Mieti kaikkee mitä sulle on lähiaikoina vittuiltu jne., saat oikein sellasen raudantappofiiliksen päälle, happea vitusti sisään ja punnerrat ylös mitä meinaat. Itsellä auttaa kyllä kummasti. Ja vitutusta jää vielä varastoonkin omista nostoista huolimatta. Voi että kumpa saisin kaiken raivon itse siihen kovimpaan nostoon..
Kyllä tollane asenne on aina ku siihe raudan alle pääsee, metalli soi ja ja vitutus puretaa rautaan! Pitää kuitenki olla tällee edeltävä iltana nöyrää poikaa ja vähä manailla :rolleyes:

Ikää pari viikon päästä 17 ja kunnollista treeniä takana yli 6kk. Nyt menossa elaston 2 jakonen ja ihan ok kehitystä tapahtunu. Pituus n.178 ja paino n.80kg tai vähän alle. Nyt on talvi menossa vähän maltiltillisella bulkilla nii semmosta kysyn että onko näin aloittelijan järkevää vaikka talvi tankata kreatiiniä? 4 kertaa viikossa on palkkari jossa 70g:ssa on 3g kreaa muistaakseni. Eli... mitään järkeä vaikka niinä päivinä kun ei reeniä ottaa lounasta ennen "välipala" jossa vaikka 1dl heraa ja 5g kreatiinia? :)

Oon kuukauden käynyt salilla ja ajattelin ostaa jotain fastin tuotetta palautusjuomaks ja lisäproteiiniksi. Onko toi Muscle+ hyödyllistä ja minkä makusta se on?

Mul ei oo koskaa auttanu noi "huonojen" juttujen miettimiset menee vaa fiilis :D Suosittelen runkkaa pukkaris parit kerrat liki tulemiseen asti ja sit nostamaan ;)
:offtopic: Mä en yhtää epäilis etteikö sul ois tost kokemusta :lol2: Enköhä mä ihan vaa mee ja nosta sen paskan silt seisomalt!

Back
Ylös Bottom