Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro
Suositelkaas hyvää punttisalii mieluiten länsiväylän tai Tapiolan lähistöllä, joka olisi auki todella myöhään iltaan tai jopa 247. Käyn yötöissä ja paras aika urheilla ois jo ennen työvuoroa 21-24 (mulle aamulla :D) aikana. Hintataso ei niin tärkeä tekijä, mutta en viitti ostaa kausaria yli 6 kuukaudeksi koska muutan ensi kesänä ulkomaille :).

http://www.esport.fi/arena/ Tuo nyt tuli ekana mieleen, talvella (1.6.2013 saakka) auki näin:

Maanantai - Torstai 07.00-23.30
Perjantai 07.00-21.00
Lauantai 08.00-22.00
Sunnuntai 08.00-22.00

Ns. loppuu kaikki voimat kädestä.

Vastasitko nyt vahingossa omaan kysymykseen? Toisesta kädestä vain loppuu siis voimat ensin ja siksi se menee "lukkoon". Ihan normaali tilanne saliharrastuksen alkutaipaleella, joillain joskus myöhemmässäkin vaiheessa tulee näitä jos joitain liikkeitä ei tee pitkään aikaan.

Teenkö jotain väärin kun habaa treenatessa en pysty tekemään kun muutaman sarjan ja on jo hauis niin kovana ettei tule mistään mitään ?

Et tee mitään väärin, enkä suosittele tekemään hauista ennen rintaa, koska isompaan lihasryhmään kannattaa panostaa enemmän kuin pienempään. Tuo pumpin aikaan saaminen on ihan yksilöllistä, toisille tulee järjetön pumppi jo pienestä heluttelusta ja toisille ei tahdo pumppia tulla ollenkaan. Myös ruokavaliolla on merkitystä, sillä VHH-ruokavaliolla ei pumppia tule oikein kunnolla ja hiilareita sisältävällä ruokavaliolla tulee taas hyvät pumpit.

Moi!
kuten näätte prof. oon 173/57 tyyppi ja olen käyny salilla vähän väliä kuukauden, ja ajattelin alottaa ihan kunnon ohjelman, mutta ennenkaikkea haluisin korostaa vähän enemmän habaa ja 6-packii. Voisiko joku hieman kokeneempi auttaa mua? sekä vielä kreatiinista, saako sitä ottaa alle 18 v? olen kuullut et sil olis jotain hyvii vaikutuksii. Auttakaa! :(

Ohjelmaksi arnoldin g6 ja +500kcal yli kulutuksen. Tuo sikspäkki ja haban kasvatus on ei yhtäaikaa onnistu koska lihas tarvitsee kasvaakseen + kalorit, toki jos väännät vatsoja niin ne saattaa kasvaa sen verran että tulevat paremmin näkyviin. Kreatiinia kyllä voi ottaa, ei se mitään ihneainetta ole..

E. Lue ravintopuolta ettö opit syömään oikein, mäkkisafkalla kasvatat vain mahaa.
E2. Vittu oon tyhmä vastasin vuonna 2005 jätettyyn kysymykseen xD

No väsäät jonkun 1-jakosen niin ei paljon mitään laitteita yms hilavitkuttimia tarvitse joka kotona reenaamisessa haasteellisempi juttu. Kyykkyyn tietty joku teline ois hyvä ja samoten penkkiin.

edit: hidazzz

nyt poljetaan paikallaan. JOTEN ajattelin kokeilla http://www.directlyfitness.com/2012/p-h-a-t-training-layne-nortons-workout-system/ PHAT ohjelmaa, voima ja kasvu liikkeet eripäivinä.

kysymys kuuluukin, mikä olisi oikea PROTSKU/HIILARI/KALORI suhde/määrä tähän treeniin tasaisen kasvun kannalta. duuni on ravintola/baari työtä ja arki sen kauhean raskaampaa ole. kulutus n. 3555 treenipäivinä edellisissä reeneissä siis.
pituus paino 183/88. ei olisi kiva saada liikaa läskiä kun kesäks pitää kuitenki kiristellä vähän. :D help pliis!

Kysytäänpä nyt täältäkin jos joku ei ole tuota mun topikkia huomannut. Eli vasemmas kädessä on jännetupentulehdus ja haluaisin tietää liikkeitä rinnalle ja selälle missä ei tarvisi oikein tota kättä käyttäöä apuna?

^proteiinia 1,5-2g/painokilo. Muut makrot sen mukaan että kalorit täyttyy ja maltillisesti kulutuksen yli. Hiilari/rasvasuhdetta en ala neuvomaan, koska ei ole mitään hajua sun hiilariherkkyydestä tai muistakaan ruokailutottumuksista. Perusneuvona kuitenkin se, että jos hiilareita tulee, niin ne aamupäivällä/ennen treeniä, ja rasvat päivän loppuosassa. Pyri siis erittelemään rasvat ja hiilarit eri aterioille.

protskut tiedossa kyllä mutta hakusessa just noi hiilarit ja rasvat. sanottu että 1 g painokiloa kohti rasvaa mutta entäs hiilari? onko parempi jättää plussille n. 200 kaloria vai mikä oisi hyvä?
hiilari herkkyydestä ei hajua, en liho kyllä kauheen helposti jos sitä tarkoitit...

2g proteiinia per painokilo ja rasvaa 1-1,5g rasvaa. Loput kalorit tulee hiilareista, eli niitä tulee paljolti enemmän kuin proteiinia tai rasvaa.

Nyt on hiukan ruennu junnaamaan kehitys. Penkki on jämähtänyt 2x14 52kg ja 2x6 60kg. Hauikset on jämähtäny 3x14 10kg. Ainoat missä tulee vielä mukavasti tuloksia ovat mave ja kyykky joihin saapi latoa melkein joka kerta lisää kiloja.

Pahiten jumittaa tuo penkki. Vittu miten se voikin olla noin vittumainen. Ei pysty lisätä kiloja, alas jää heti. Vaikuttanee jonkin verran se, että olen tauolla Crazesta ja kreatiinia en enää käytä?

Olen kutakuinkin 6kk reenannut aktiivisesti 4-5krt/vko 3- jakoisella vaihdellen toistomääriä (ja joskus myös sarjamääriä). Kertaakaan en ole pitänyt ns kevyttä viikkoa. Olisi vissiin syytä? Syön hyvin ja monipuolisesti (emäntä on hyvin kunnianhimoinen ruoanlaittaja). Aamuisin otan 2kpl möllerin kalanmaksatabletteja, berocca ja 40g proteiinisheikin. Illalla myös toisen protskusheikin. Käyn 1h kävelylenkillä koirien kans joka päivä, usein kaksikin kertaa. Elän melko terveellistä elämää. En polta ja juotuakin tulee melko harvoin (ehkä 1krt/2kk).

Millä vitulla penkkiä ylöspäin? Hauiksiakaan en jaksais enää hinkata 10kg käsipainoilla. 12kg painot houkuttelis mutta en haluais joka kerta pettyä kun jää sarjat vajaiksi :o

Edit: olen hillityllä bulkilla. Paino on noussut. Näkyy parhaiten mahassa.
2edit: millasilla painoilla esim penkki kevyellä viikkolla? 2x14 52kg on tän hetkinen maksimi.

Back
Ylös Bottom