Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Painot jumittaa pystypunnerruksessa.
Tuntuu, että olen jo 1-2kk tehny pystypunnerrusta samoilla käsipainoilla, eikä kehitystä tunnu tulevan.
Salilla muutenkin käsipainojen painot hyppivät 2.5kg välein ylöspäin, niin 5kg harppaus pystypunnerruksessa kp tuntuu liian isolta.

Olisko mitään vinkkejä?
Vai kehittyykö muillakin yhtä hitaasti käsipainoilla tehtävät liikkeet?

Varma apu: Jos teet nyt esim. 20kg kässäreillä 10,10,10 niin ota 25kg kässäritja ala ryskiä vaikka 5,5,5. Sitten yrität vaan nostaa noita toistomääriä ens kerralla.
Pidä tekniikka kuitenkin samana kuin pidemmissä sarjoissa, muuten kusetat itseäsi.

Jos teet nyt jo lyhyttä sarjaa niin ota pienemmät hanttelit ja ala tehä pitempiä sarjoja ja sitten joka kerta nostat toistomääriä.

Mimmosella työmäärällä pääsis siihen kuntoon, jolta näyttää peilistä vatsa tyhjänä. Eli aamuisin siis kun en ole syönyt vielä mitään niin vatsa näyttää niin paljon litteämmältä ja muutenkin paremmalta, muttei aina viitsisi nälkääkään nähdä sen takia : D

^vähennä hiilareita niin ei tuu sitä turvotusta. Olettaen että vedät niitä jokseenkin paljon. Muussa tapauksessa tuntuu oudolta että suurta eroa näkee aamun ja illan välillä.

Oisko ehdotuksia millä voisin korvata dippailut, kun ei ole nykysellä salilla mahdollisuutta dippailla, ellei halua kahen metrin korkeuteen kokeilee onnee lisäpainoilla.. =D Teen rinnan, haukat ja ojentajat samana päivänä, eikä kapeeta penaa jaksais vääntää normi penkin päälle.. Lisäks teen ojentajille ranskista ja ojentajia taljassa ja huomenna ois seuraava rinta päivä ni ehdotukset tulis tarpeeseen!

Dippiä/kapeeta penaa on aika vaikeeta lähteä suoraan korvaamaan. Tietysti omat tavoitteet sulla on pääasia. Jos kuitenkin niihin sisältyy vahvat/isot ojentajat, niin sitten suosiolla joko vaihtelet tuona päivänä kapeeta ja normaalia penkkiä eri treeneissä, tai sitten otat kädet muulle päivälle.

Meikäläisen ohjelmassa on selälle periaatteessa kyykky, mave, kulmasoutu sekä ylätalja/leuanveto.

Voiko ylätaljan/leuanvedon korvata alataljalla + jollain muulla? Voiko edes ylätaljan korvata alataljalla vai onko näissä suuria eroja latsien treeniin?? Kärsin nimittäin pienestä olkapäävammasta, ja noissa kahdessa liikkeessä on hitusen hutera olo olkapään takia.

kiitos!

Aloittelija

Moikka!

Olen uusi tällä foorumilla ja tuli heti kysymyksiä mieleen, tämä taitaa olla oikea paikka niille? No, eikai mene pahasti mettään jos tänne kirjottelee... :)

Eli olen 16v poika, ja lihakset tällä hetkellä melko olemattomat. Ja tarkoitus olisi, yllätys yllätys alkaa harjoittamaan niitä ja keräämään lisää painoa lihasmassan avulla. Mutta mutta, lähimmät kuntosalit on liian kaukana. Ja mitä nuita oppaita yms. olen katsellut, niin aina tarvii jotain ihme kuntosali vempainta. Tarvisin siis siihen ainakin vinkkejä että millä liikkeillä voin kehittää lihaksia ilman niitä vehkeitä.

Tilanne ei aivan toivoton ole, sillä minulla on kotona, vatsalihaspenkki, kuntopyörä (näyttö hajalla), leuanvetotanko, käsipainoja (min 3kg), semmonen väännettävä jousi ja käsiin tai jalkoihin kiinnitettäviä 1kg pehmeitä painoja.

Näillä vehkeillä haluaisin kehittää tasaisesti kaikkia lihaksia. Tuloksia kirjaan koneelle ylös, niin näkee aina että onko kehitystä tullut. (ei tietenkään joka treenissä omia ennätyksiä tehdä).

Eli jos joku viittis laatia jonkinlaisen ohjelman ja kertoa miten kaikki liikkeet tehdään jne.

Myös ruokavinkkejä tarttisin.

Mites lähtis treenijakoa tekemään kun treenipäiviä viikkon kolme (su,ke,pe) ja 2- tai 3-jakoinen ois tarkotus olla. Alkanut nimittäin tympimään kun viimiset 2-3vk käynyt salilla 5pv välein tekemässä vaan jalat kun tuo olkapää vaivaa. Ja kyykkyäkään ei voi tehdä, lämpäärit 20-90kg menee hyvin, mut työsarjoissa ei olkapää enää kestä.

Pois suljettuja liikkeitä on ainakin kapea penkki (normi penkki ei sattunut vielä edes 40kg, kun kapeassa otti jo tangolla...), kyykky, viparit, ranskis, kulmasoutu, vinopenkki, pec-deck voimapyörä ja krusifixvatsat. Kun taas pystypunnerrus kp, leuat leveällä sekä kapealla myötä/vasta otteella, ylä- ja alatalja käy. Hauiskäännöt eri tavoin kuten rintaliikkeet ylipäänsä kaikki vähän niin ja näin, ei mitään kunnollista kipua mutta vähän sellasta tuntua että kipeytyy jos kunnolla tekee. Dieetti siis päällä nyt ja jaloille menee laktaattitreenejä(ilman kyykkyä tietenkin), joten oisko se toinen treeni sit yläkropalle selkäpainotteisemmin? Kuvittelisin ainakin että hauikset nyt ei ihan surkastu kun leukoja ja taljoja tekee, ojentajille taas taljoissa jotain. Rinta varmaan kärsii eniten kun sille ei oikeestaan muuta voi tehdä kuin ristitaljassa. Eli jos yläkroppa treeni olisi tälläinen, ei pitäs treenin puolesta älytöntä lihaskataboliaa?:

Leuat 3x6-10 (lisäpainoilla)
Alatalja 3x12
Ristitalja 3x12
(pystäri kp) 2x8
(hauis) 3x12
ojentaja 3x12
Jalkojennosto 3x10-20

Tollasen setin pystyis kai tekemään ilman olkapääkipuja, tietty koitan parannella sitä koko ajan. Alkuun yleensä aika pitkiksikin venyneet lämmittelyt sisältäen soutua, crosstraineria, kuminauhajumppaa kiertäjäkalvosimille ja erilaisia keppijumppia. Loppuun varmaan pikkuhiljaa dieetin edetessä aerobista mukaan. Ei taida ihan 3-jakoista noille liikkeillä saada kunnolla rullaamaan, niin tämä ylä-/alakroppa jako varmaan kohtalainen ajatus?

Mulla oli kesällä käytössä elaston 2-jakoinen ohjelma. Nyt oon treenannu 3 kk nelijakoisella ohjelmalla ja todennu että ei oo mun juttu ja päättäny siirtyä takasin 2-jakoiseen. Onko järkevää ottaa sama elason 2-jakonen käyttöön näin lyhyen ajan sisällä?

Mulla oli kesällä käytössä elaston 2-jakoinen ohjelma. Nyt oon treenannu 3 kk nelijakoisella ohjelmalla ja todennu että ei oo mun juttu ja päättäny siirtyä takasin 2-jakoiseen. Onko järkevää ottaa sama elason 2-jakonen käyttöön näin lyhyen ajan sisällä?
Tuo elaston ohjelma on ainakin ittelleni toiminu mahottoman hyvin ja sillä aion jatkaa. Jos tulokset sillä vieläkin nousee niin mikä ettei sitä jatkamaan ? Jos taas ei, niin voit vaihdella vaikka sarja/toistomääriä, jolloin pitäisi taas saada kehitys käyntiin. Lisäksi voi joitain liikkeitä korvailla aika ajoin, mutta ihan toimiva ohjelma eli anna mennä vaan!

Mitä teen väärin?

En tiiä kuuluuko tää ihan nyt tänne, mutta tyhmä kysymys kuitenkin. 17v tyttö, mitat: 172/62. Mulla on kropassa hieman ylimäärästä, varsinkin vyötäröllä ja havittelen sellaista Victoria's secret:n mallista hieman lihaksikkaampaa versiota. :D Urheillu olen aina, viime keväänä kuitenkin aloitin ihan tosissani juoksun ja nyt syksyllä siirryin jumppiin/salille. Oon nyt yrittäny oikeesti saada puristettua ittestäni irti noita viimesiä kiloja ja kehittää samalla vähän lihasta. Lihaksen kanssa oon mielestäni jo hyvässä vauhdissa, mutta läski pysyy tiukasti paikallaan. Joten kysymyksen: mitä teen väärin?

Esimerkki viikon reeneistä:

Ma: aerobinen, esim. spinning tai kuntonyrkkeily.
Ti: Spinning+vatsat ja alaselkä
Ke:lepo
To: spinning
Pe: yläkroppa eli kädet+yläselkä
La: spinning
Su: alakroppa eli lähinnä eri versioita kyykyistä

Esimerkki päivän syömisistä:

Aamu: pilkottu omena+2dl maustamaton jugurtti
Lounas: ruokaisa salaatti tai lämmin kotiruoka
Välipala: ruisleipä raejuustolla+päärynä
Illallinen: lämmin kotiruoka
Iltapala: omena-kaneli pikapuuro

Noitten lisäks, jos on nälkä saatan vetää tonne väliin hedelmää. Syön ilmeisesti vähän, mutta koitin jo lisätä syömistä, tuloksena vain lihominen ja muutenkin todella turvonnut ja täyteentupattu olo jatkuvasti. Lihaskuntoreenin jälkeen yleensä juon palautusjuoman. Olen myös valitettavasti perso makealle, joten syön viikossa max. parina päivänä jotain hyvää esim. jäätelöä.

Mielestäni siis ainakin tolla reenimäärällä pitäisi tippua kilot helposti, mutta sielä on ja pysyy, pahimmassa tapauksessa saatan lihoa hieman.

^ edelleenkin tuo painonpudottamisen myytti on se, että jos syöt enemmän/yhtä paljon kuin kulutat, paino ei tipu. Sun tilanteessa siis syö vähemmän. Yleisesti ottaen, jos pyrit pitämään ittes aina kylläisenä, niin syöt liikaa.

Yksi helppo ratkaisu on se, että aloitat ruokapäiväkirjan. Viikon ajan siis kirjaat joka ikisen ruuan mitä nassutat minäkin päivänä. Kirjaat siis vielä mukaan kyseisten aterioiden kalorimäärät ja makrojen määrät(proteiini/hiilari/rasva). Kirjaat myös kaiken liikunnan ylös(myös pitkäkestoiset hyötyliikunnat), liikuntojen kestot suunnilleen, ja oma arvio liikuntasuorituksen kovuudesta(kevyt, keskiverto, raskas).

Jos et itse pysty tästä ruokapäiväkirjasta viikon jälkeen toteamaan mitä teet väärin, niin kirjaile tänne vaikka niin saadaan selvyys.

Joten kysymyksen: mitä teen väärin?

Esimerkki viikon reeneistä:

Ma: aerobinen, esim. spinning tai kuntonyrkkeily.
Ti: Spinning+vatsat ja alaselkä
Ke:lepo
To: spinning
Pe: yläkroppa eli kädet+yläselkä
La: spinning
Su: alakroppa eli lähinnä eri versioita kyykyistä

Esimerkki päivän syömisistä:

Aamu: pilkottu omena+2dl maustamaton jugurtti
Lounas: ruokaisa salaatti tai lämmin kotiruoka
Välipala: ruisleipä raejuustolla+päärynä
Illallinen: lämmin kotiruoka
Iltapala: omena-kaneli pikapuuro
Voin toki tulkita myös väärin, mutta vähän nuo liikunnat kuulostaa siltä, ettet treenaa kunnon saliohjelman kanssa tehokkaasti. Siitä nyt ainakin aloittaisin. 1-jakoinen ohjelma vaikkapa alkuun ja sitä 3 kertaa viikossa läpi tiukasti. Ja pari spinningiä kyllä riittää. 4 kuulostaa aika hurjalta... Ruuat taas on aika hiilaripitoisia, joten proteiinia lisää kehiin. Ruokapäiväkirjan pitoa kannattaa kokeilla esim. kiloklubissa niin saa kokonaiskuvan tilanteesta.

Miten pitäisi toimia jos ei pysty tekemään takakyykkyä ilman, että alaselkä pyöristyy? Tietysti takareisien venyttelyä ym. liikkuvuustreeniä luvassa, mutta mietin, että mitenkähän treenaan sillä aikaa. Jatkanko kaikkien halveksimaa vajaakyykkäilyä kunnes ATG onnistuu vai pidänkö taukoa? Laitteistona käytettävissä vain vapaa tanko.

Olen aikeissa ostaa rannesiteet ja vetoremmit. Nyt tarvisi tietää mitkä on hyvät. Ja molemmat pitäs saada samasta paikasta tilattua.

Better Bodies keltaiset nahkaiset vetoremmit on muuten hyvät, mutta vähän iso ranteen reikä. Nahkaisia vetoremmejä suosittelen, koska niissä tuntuu ote pitävän paremmin ainakin itellä. Sitten rannesiteet mieluiten jotain joustamatonta materiaalia. Sellaiset venyvät kuminauhat ei tue kunnolla.

Miten pitäisi toimia jos ei pysty tekemään takakyykkyä ilman, että alaselkä pyöristyy? Tietysti takareisien venyttelyä ym. liikkuvuustreeniä luvassa, mutta mietin, että mitenkähän treenaan sillä aikaa. Jatkanko kaikkien halveksimaa vajaakyykkäilyä kunnes ATG onnistuu vai pidänkö taukoa? Laitteistona käytettävissä vain vapaa tanko.

Pienet korokkeet kantapäiden alle. Esimerkiks 2,5kg tai 1,25kg levypainot. Tältä youtubekanavalta löytyy muuten paljon hyviä liikkuvuusvideoita. Suosittelen tutustumaan, jos et vielä tunne.

- - - Updated - - -

Better Bodies keltaiset nahkaiset vetoremmit on muuten hyvät, mutta vähän iso ranteen reikä.

Kuinka niin iso ranteen reikä? Se remmin "häntä" kuuluu pujottaa siitä lenkistä läpi, ja käsi kuuluu laittaa siitä syntyneestä lenkistä läpi. Sen koko on säädettävissä aivan täysin vapaasti siitä vapaasta tangon ympärille kierrettävästä hännästä vetämällä.

Kuinka niin iso ranteen reikä? Se remmin "häntä" kuuluu pujottaa siitä lenkistä läpi, ja käsi kuuluu laittaa siitä syntyneestä lenkistä läpi. Sen koko on säädettävissä aivan täysin vapaasti siitä vapaasta tangon ympärille kierrettävästä hännästä vetämällä.

Joo niin sellaisen saa, mut myyjäkin sano, et on vaan yhtä kokoo tota ranteen reikää ja se on vähän iso :D Et en tiiä kumpi sit on se oikee metodi. Tollai oon nyt käyttäny kuin sä sanoit. Kaveri taas oli vienyt suutarille joka oli ratkonu ja tehny sopivammaks. Et kai sitä voi käyttää monel tapaa ;)

Joo niin sellaisen saa, mut myyjäkin sano, et on vaan yhtä kokoo tota ranteen reikää ja se on vähän iso :D Et en tiiä kumpi sit on se oikee metodi. Tollai oon nyt käyttäny kuin sä sanoit. Kaveri taas oli vienyt suutarille joka oli ratkonu ja tehny sopivammaks. Et kai sitä voi käyttää monel tapaa ;)

Toki mikäs siinä jos toimii, mutta toi mun kuvaamani tapa vaikuttaa kyllä ehkä hiukkasen helpommalta, ku suutarille vieminen. Mulla toi ainakin toimii varmasti paremmin, ku jos laittais käden siitä valmiista reijästä, koska mulla on tapana aina ennen sarjaa kiristää ne remmit erittäin tiukalle siihen ranteen ympärille.

Remmeissä on kahta mallia, toisessa pujotetaan siitä pienestä reiästä ja toisessa on valmiiksi se reikä isompi ja ne onkin ommeltu ns. "ristiin". Pujotettavissa reikä huomattavasti pienempi ja remmi on kaksinkerroin ompeleen kohdalla.

Hetken jo ihmettelinkin että miten joppa keksit laittaa remmin ''hännän'' lenkistä läpi kun sehän on valmiiksi jo niin saatanan iso ja hainkin jo omat remmit ja aloin säätämään :D En saanut aikaseksi ainakaan mitään järkevän näköstä ratkasua ja nuo better bodiesin nahkaremmit ovatkin juuri varmaan tota tyyppiä ''valmiiksi ommellut''.

En ymmärrä paljoo noista rannesiteistä mutta TITAN THP rannesiteet on fitnesstukun sivujen mukaan tosi jäykät. Vai onko liian jäykät? Ja onko GASP Hardcore Wrist Wrapsit minkäänlaiset? Hintaa noilla gaspin siteillä on puolet joten jos ei oo merkittävää eroo niin mielummin ostaisin ne.

Back
Ylös Bottom