Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Keskity enemmän ojentajiin, jos haluat käsiin paksuutta. Hauiksen osuus siitä olkavarresta on ehkä 1/3.

Edit. Ai niin ja unohtui sanoa se toinen pointti eli kyykkää ja vedä maasta kovaa ja tarpeeksi usein. Mun mielestä 2 kyykkyä 1 veto viikossa on aika hyvä lähtökohta. Toi stimuloi sun koko kropan kasvamaan ja ne kädet kasvaa siinä mukana.

Hetkinen, 3-jakoinen ohjelma ja 2*viikko. Laitappa ohjelma näytille, ja kyllä toi sun sarja määrät ovat aivan liikaa. 6-12 kovaa sarjaa/viikko pitäs riittää ja keskittyä nostamaan aina Toistoja/painoja ja joskus sarjojakin.

Joo tuo pisti itellekin silmään. Kaveri myös sanoi treenaavansa hauista kaksi kertaa viikossa ja sarjoja 12 per kerta. Eli 24 sarjaa hauista viikon sisällä :face:

Terve, minä tässä alottelijana ajattelin kysästä jotain pakkislaisilta. Joten siis olen 17-vuotias jannu ja käynyt salilla noin 9 kuukautta, pituutta 188cn ja paino nyt (bulkilla) 98kg. Eli siis minua on ruvennut vaivaamaan käsien huono kasvu(hauis ja ojentajat) vaikka olen tehny perus voimaliikkeitä ja kaikkimuut lihakset ovat kasvaneet massaltaan todella hyvin, varsinkin selkä. Kun rupesinkäymään salilla niin painoa oli 78kg ja sain nostettua sitä heti alkuun 90 kieppeille. Heti alusta lähtien rupesin treenaamaan 4-jakoisella ja käytin kaikkia maailman lisäravinteita(N.O Xplode, Amino-X, Anabolic Halo Muscletechiltä ja tietysti palaria ja kreatiinia), mutta kädet eivät kasvaneet. Sitten turhauduin ja kuvittelin että mitä enemmän käsiä teen sitä nopeammin ne kasvavat, joten tein joka toinen päivä hauista. Tämä turhautuminen oli noin huhtikuun ja toukokuun aikaan ja samalla kuvittelin olevani dieetillä, minkä tin aivan liian väärin. Söin kerran päivässä tyyliin ja paino tippui 83 kiloon "kesäkuntoon". Kesän aikana päätin ottaa selvää kaikesta ja lueskelin foorumeita ja kaiken maailman salijuttuja ja kaikkialla luki että hauista tehdään noin 3 liikettä 8-15 sarjoja perusliikkeitä (hauiskääntö tangolla, hammer ja yms..). Nyt kesän jälkeen olen muuttanut ohjelmaani 3-jakoiseksi, 2 kertaa viikossa ohjelma läpi ja bulkkaus. Paino noussut kesän lopusta 80- tähän hetkiseen 98kg ja tulokset noussu hyvin (penkki 125kg, mave 190kg ja yms..) kysymys siis on, teenkö nyt oikein käsien suhteen kun reenaan hauista 12 sarjaa kahesti viikossa kolmella eri liikkeellä ja ojentajia saman verran noin perusliikkeillä(dipit,ranskalainen ja talja) vai teenkö vieläkin jotain väärin? Forkkujakin teen kahesti viikossa.
Käsivarrella paksuutta nyt noin 41cm, mutta paksuus ei ole kummoinen:/ olisiko antaa neuvoja?

Kokemuksen syvällä rintaäänellä(ennen hauista ja ojentajaa ihan vitusti veivannut), kädet lähtee kasvuun oikeilla liikkeillä. Ojentajille kovat punnerrukset: kapee penkki, dippi. Ja hauiksille leuanvetoja vastaotteella lisäpainolla. Hauiksille toimii myös todella hyvin tangolla tehdyt cheattikäännöt(järjen kanssa) hallituilla negatiivisilla. Yleisesti muutenkin hauiksille on toiminut laatu paremmin kuin määrä. Sinänsä määrä, että 2-3 kertaa viikossakin voit treenata, mutta per.treenikerta ei tarvitse kuin 1-2 liikettä hyvin tehtynä. Myös pakko korostaa käsiä tehdessä hallittuja negatiivisa ihan kaikissa liikkeissä.

Miten Pushdown taljassa eroaa myötä- ja vastaotteella tehtynä?

Myötäote ottaa eniten lateral headiin (käden ulkosivulla). Vastaote ottaa eniten medial headiin(sisäsivulla alhaalla.)

triceps-brachii-3.webp

Katoin ton uusimman gymlogin missä käsiteltiin 15minuutin päivää, jos sattuu olemaan kiire. Käykö samanlainen treeni myös, jos olisi kaks lihasryhmää kyseessä samana päivänä esim: olkapäät, ojentajat?

Jos käy niin pitääkö treenata esim: Olkapäät eka kovaa ja sitten ojentajat? Mutta sitten tässähän olisi se huono puoli, että olisi ihan loppu ja ojentajien treenaminen ei olisi niin tehokasta.

Voisiko myös vaihtoehtona olla se että vuorottelee lihasryhmää jokaisen sarjan jälkeen? Sarja/liikemäärien kanssa saa sit vedellä oman maun mukaan?

Minkälaista treenijakoa suosittelette, jos tarkoitus olisi treenata mahdollisimman monena päivänä viikossa? Tällä hetkellä käytössä nelijakoinen 4on1off-systeemillä.

plor

E. luin väärin, väsymyksen piikkiin... :face: Itse olen parhaimmillani vetänyt 3-jakoista 2x viikkoon, eli ma, ti, ke treeniä, torstai välipäivä, pe, la su treeniä ja alusta. Muista kuitenkin että tuollaisen ohjelman kanssa kannattaa aloitella varovasti ettei vedä itseään tukkoon heti ekalla viikolla.

Minkälaista treenijakoa suosittelette, jos tarkoitus olisi treenata mahdollisimman monena päivänä viikossa? Tällä hetkellä käytössä nelijakoinen 4on1off-systeemillä.

Niin no jos haluat mahdollisimman monena, niin 6-jakosella sit vaan sunnuntai lepopäiväks. Sitten jos puhutaan treenijaosta mistä on lihaskasvun/voimantuoton kannalta eniten hyötyä niin kaikki 1-5 jakoset voi toimia.

Selkä / Hauis jako?

Selkä / hauistereeni jakoon jelppiä?

Aluksi treenasin Selkäpäivänä myös Hauikset. Mutta kunnon selkätreenin jälkeen tuntuu että kädet on jo sen verran romuna ettei hauistreeni kulje. Nyt olen treenannut eri päivinä mutta välissä pitää olla 3 päivää ennen kun hauis on palautunut. Haluan kuitenkin treenata hauikset ihan omana päivänä.

Olisiko kuitenkin järkevä treenata Selkä / Hauis aina samana päivänä useammin vaikka sarjapainot on paljon pienemmät kun alkaa tekemään hauista ja takana on jo esim. 3 hauista kuormittavaa selkäliikettä?

Vai olisiko Selkä-päivä ikään kuin toinen Hauis -päivä, jolloin tekis lyhyemmän ja kevyemmän hauistreenin koska kuitenkin hauista tulee treenattua selkäpäivänä?

Kiitos

Selkä / hauistereeni jakoon jelppiä?

Aluksi treenasin Selkäpäivänä myös Hauikset. Mutta kunnon selkätreenin jälkeen tuntuu että kädet on jo sen verran romuna ettei hauistreeni kulje. Nyt olen treenannut eri päivinä mutta välissä pitää olla 3 päivää ennen kun hauis on palautunut. Haluan kuitenkin treenata hauikset ihan omana päivänä.

Olisiko kuitenkin järkevä treenata Selkä / Hauis aina samana päivänä useammin vaikka sarjapainot on paljon pienemmät kun alkaa tekemään hauista ja takana on jo esim. 3 hauista kuormittavaa selkäliikettä?

Vai olisiko Selkä-päivä ikään kuin toinen Hauis -päivä, jolloin tekis lyhyemmän ja kevyemmän hauistreenin koska kuitenkin hauista tulee treenattua selkäpäivänä?

Kiitos

Teetköhän nyt aivan oikein? Mulla on hauikset selkäpäivänä eikä mun kädet ainakaan ole romuna vaikka teen pulloveria taljassa, kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa ennen hauiksia. En ole kaikkein kokenein henkilö neuvomaan, mutta tuntus vähän siltä jotta kiskot taljoja käsilläs etkä selkälihaksilla? (itsekkin, kun vasta alottelin salilla käymistä, kiskoin taljat käsillä). No olihan ne narut sitten aivan hapoilla hetken kuluttua ja hauikset meni pumppiin jo pelkästä vihasesta katseesta :D

odotellaan viisaamman tuomiota :)

Teetköhän nyt aivan oikein? Mulla on hauikset selkäpäivänä eikä mun kädet ainakaan ole romuna vaikka teen pulloveria taljassa, kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa ennen hauiksia. En ole kaikkein kokenein henkilö neuvomaan, mutta tuntus vähän siltä jotta kiskot taljoja käsilläs etkä selkälihaksilla? (itsekkin, kun vasta alottelin salilla käymistä, kiskoin taljat käsillä). No olihan ne narut sitten aivan hapoilla hetken kuluttua ja hauikset meni pumppiin jo pelkästä vihasesta katseesta :D

odotellaan viisaamman tuomiota :)

Pisti kyllä miettimään... Aluksi tajusin itsekkin repiväni liikkaa käsillä, mutta olen pienentänyt painoja ja keskittynyt tekniikkaan. Mutta täytyy vielä kiinnittää enemmän huomioita. Kiitos vinkistä :)

Pisti kyllä miettimään... Aluksi tajusin itsekkin repiväni liikkaa käsillä, mutta olen pienentänyt painoja ja keskittynyt tekniikkaan. Mutta täytyy vielä kiinnittää enemmän huomioita. Kiitos vinkistä :)

Mun emäntä antoi kullan arvoisen vinkin siihen miten noita taljoja kannattaa tehdä. Pitää kuvitella että sulla on näkkileipä lapojen välissä ja että se pitää saada murskattua joka liikkellä :D

Katoin ton uusimman gymlogin missä käsiteltiin 15minuutin päivää, jos sattuu olemaan kiire. Käykö samanlainen treeni myös, jos olisi kaks lihasryhmää kyseessä samana päivänä esim: olkapäät, ojentajat?

Jos käy niin pitääkö treenata esim: Olkapäät eka kovaa ja sitten ojentajat? Mutta sitten tässähän olisi se huono puoli, että olisi ihan loppu ja ojentajien treenaminen ei olisi niin tehokasta.

Voisiko myös vaihtoehtona olla se että vuorottelee lihasryhmää jokaisen sarjan jälkeen? Sarja/liikemäärien kanssa saa sit vedellä oman maun mukaan?

Kyllä ne voi treenata tolla tavalla äkkiä. Ite tekisin just vuorotellen olkapää- ja ojentajaliikkeitä, jotta lihakset sais edes vähän levätä (riippuen vähän liikkeistä tosin, pystypunnerruksessa tarvitaan aika paljon ojentajiakin). Ensin kannattaa tehdä jokin vähän raskaampi pääliike, jossa käytetään isompaa painoa ja pienemmillä toistomäärillä (5-8). Esimerkiks jotenki tälleen vois tehdä: pystypunnerrus-pushdown/ranskis, dippi-arnold press, sivuviparit-takaviparit ja sitte ojentajille vaikka joku pudotussarja, jos ehtii. Sarjamäärät varmaan vähän ehtimisen mukaan. Kahta noita jokasta ei varmasti vartissa ehtis tekemään.

Back
Ylös Bottom