Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En yksinkertaisesti pääse yhtään alas, ellei jalat ole todella haarallaan.
Tämän pystyn toki korjaamaan korokkeella kantapäiden alla, mutta ihmettelen vain miten ihmiset pystyvät kyykkäämään selkä suorana kantapäät maassa perse lattiassa ja selkä täysin suorana. Itse saan hädintuskin reisiäni taittumaan 15 astetta ilman, että jalat menevät täysin lukkoon ja alemmaksi jatkaessani olen selälläni, jos suorana yritän pysyä.

Olet liian jäykkä etkä osaa, mikä ei ole tarkoitettu loukkaukseksi vaan ainoastaan informatiiviseksi toteamukseksi ongelman syistä. Molemmat asiat korjaantuvat sitkeällä treenaamisella eikä olisi pahitteeksi, jos löytäisit jonkun hakemaan kanssasi sitä oikeaa asentoa ja liikerataa kädestä pitäen sillä youtube-videoiden ja kirjallisten ohjeiden perusteella itse säätäminen ei aina johda kovin äkkiä oikeaan lopputulokseen. Pikkudetaljina voit kiinnittää huomiota siihen, millaisilla kengillä kyykkäät, niiden on syytä olla mahdollisimman tukevat eikä ainakaan mitkään hyllyväpohjaiset sisälenkkarit tms.

Tekeekö muuten moni vinopenkkiä kässäreillä niin, että kun painot lasketaan alas niin painot käännetään samaan suuntaan vartalon kanssa? Eikä niin että painot lasketaan samassa asennossa alas ja nostetaan ylös. Salilla vaan näkee aika paljon tehtävän ko liikettä juuri tuolla toisella mainitsemallani tavalla, mutta olen kuullut että se voi tehdä hallaa olkapäille? Pitäneekö paikkansa?

Tekeekö muuten moni vinopenkkiä kässäreillä niin, että kun painot lasketaan alas niin painot käännetään samaan suuntaan vartalon kanssa? Eikä niin että painot lasketaan samassa asennossa alas ja nostetaan ylös. Salilla vaan näkee aika paljon tehtävän ko liikettä juuri tuolla toisella mainitsemallani tavalla, mutta olen kuullut että se voi tehdä hallaa olkapäille? Pitäneekö paikkansa?

Anteeksi mutuiluni, mutta sanoisin kyllä, että ei siitä mitään haittaa olkapäille pitäisi olla. En ymmärrä miksi terve ja toimiva olkanivel ei kestäisi tuollasta kääntöä. Ei ole Arnold pressikään vahingoittanut minua vaikka siinä tuo sama kääntöliike tehdään.

Anteeksi mutuiluni, mutta sanoisin kyllä, että ei siitä mitään haittaa olkapäille pitäisi olla. En ymmärrä miksi terve ja toimiva olkanivel ei kestäisi tuollasta kääntöä. Ei ole Arnold pressikään vahingoittanut minua vaikka siinä tuo sama kääntöliike tehdään.

Välimuoto muuten tuosta on myös hyvä, eli noin 45 asteen kulmassa koko liikerata. Hulkki tekee noin ja itse todennut mielekkäimmäksi.

Oma kysymykseni koskisi kyykkäämistä.

Eli olen nyt alkanut kiinnittämään treenaamisessa enemmän painoa jalkoihin, kun tuntuu ettei tule rasitettua tarpeeksi.
Olen pyrkinyt kehittämään etukyykkytekniikkaani, mutta olen huomannut kropassani ongelman: En yksinkertaisesti pääse yhtään alas, ellei jalat ole todella haarallaan.
Tämän pystyn toki korjaamaan korokkeella kantapäiden alla, mutta ihmettelen vain miten ihmiset pystyvät kyykkäämään selkä suorana kantapäät maassa perse lattiassa ja selkä täysin suorana. Itse saan hädintuskin reisiäni taittumaan 15 astetta ilman, että jalat menevät täysin lukkoon ja alemmaksi jatkaessani olen selälläni, jos suorana yritän pysyä.

Onko tämä vain joku outo fysikaalinen poikkeavuus vai harjaantuuko tämä "virhe" pois treenaamisen myötä? koska en ikinä ole pystynyt tekemään "aasian kyykkyä", vaikka kaverit (varsinkin naispuoliset) voivat hengata vaikka tuntikaupalla tuossa asennossa o_O

http://www.youtube.com/watch?v=y76UbfBr5vo

Kokeile koroketta kantapäiden alla. Ihan 1,25 kg levyt voi riittää tai pari mattoa. Jos tuo korjaa ongelma niin onglmaa ei sinänsä ole koska johtunee vain nilkkojen liikkuvuuden puutteesta. Painonnosto kengät, esim Adidas Power Perfect II, ovat kantapäistä korotettuja.

Nilkkojen liikkuvuutta ei ihan heti korjata. Varmasti pystyt nopeastikkin notkistumaan niin että pystyt tekemää ilman koroketta, mutta kyllä se monella on mukavempi tehdä pienellä korokkeella, ei ne painonostokengät turhaa ole tehty.

Takakyykky on sitten ihan eri juttu. Henk.koht pääsen aivan pohja luotisuoralla selällä etukyykyssä, mutta takakyykkyä varten joutuu aina edellisenä päivänä tekemään venytys sessiot että on edes kohtuullista.

Ok. Mä tykkään kääntää ne käsipainot mielummin (tullut luonnollinen tapa minulle), enkä tehdä tähän tyyliin:

http://www.youtube.com/watch?v=g7ZyGmVakyw

Pääsen vain pari kertaa viikossa salille, saliohjelma?

Täällä missä olen, mun on mahdollista mennä salille pari kertaa viikossa. Peräkkäisinä päivinä.

Mietin hyvää saliohjelmaa, minkä voisin tehdä peräkkäisinä päivinä. Aluksi toki teen kevyemmin pienen tauon jälkeen, mutta sitten täydellä voimalla. Jokin yksijakoinen ja lopuksi kuntopyörässä rääkkäämistä. Pari kertaa peräkkäsinä päivinä sopivasti rasittaakin lihaksia, jolloin tulee tulosta.

Jos vaikka paria perusliikettä tekisit. Tyyliin lauantaina riveä ja penkkiä, sunnuntaina pystypunnerrusta, kyykkyä ja leuanvetoa. Periaatteessa voisit myös ajatella kahdesti päivässä treenaamista, mutta se on sitten ihan omankaltaisensa systeemi.

mave 4jakosessa ohjelmassa selkä vai jalkapäivään?

Voi tehdä kummassakin. Mulle on nyt opetettu, että on jalkaliike, mutta toinen puoli porukasta tulee sanomaan, että selkätreeniin. Mä tekisin räkkivetoa selälle ja SJMV:n sitten jalkatreenissä, mutta jos mavea haluat niin tee siinä, jossa tuntuu paremmalta. Jos sulla on myös takakyykky mukana niin silloin selälle.

- - - Updated - - -

Mie pitäisin selkäpäivänä ni saa jalatkin vähän tekemistä muulloinkin kun jalkapäivänä. Vähän siis vaan...

Siis selkäliikehän se on.

Miksi?

mave 4jakosessa ohjelmassa selkä vai jalkapäivään?

4-jakosessa todellakin laittaisin selkäpäivään, koska luultavasti jako on sellainen että jalat treenataan tasan yhtenä päivänä, jolloin olis hyvä saada edes vähän epäsuoraa mukaan. Pidän kuitenkin mavea enemmän jalkaliikkeenä, koska se pääideahan siinä on lonkan ojentaminen - joka muuten tehdään pakaroilla ja takareisillä. Ei selällä lonkkaa voi ojentaa. Mut makunsa kaikilla.

Niin selkähän on mavessa staattisessa jännityksessä melkein koko noston ja vasta loppuun tehdään se supistus selällekin. Eli jalathan tuon tangon sieltä maasta nostavat, mutta tuo on hyvä huomio, että jalat treenataan vain yhtenä päivänä. En tullut ajatelleeksi sitä...

Russian twist, venäläinen kierto. Kierrän venäläiset yleensä kaukaa, mutta nyt en tarkoita sitä :) mitenkäs tuo kierto, voipiko sitä tehdä esim vatsalaudalla istuen, jalat tuettuna pehmusteiden takana vai onko se jotenki oleellisen tärkeää tasapainotella äässin päällä jalat vapaasti ilmassa? Selän pitää olla kaarella, ei suorana? Painoa liikutellaan hallitusti sivulta toiselle?

Oiskos ehdottaa jotain muuta vinhaa kylkiliikettä joka vahvistaisi myös muuta vatsaa siinä samalla?

Russian twist, venäläinen kierto. Kierrän venäläiset yleensä kaukaa, mutta nyt en tarkoita sitä :) mitenkäs tuo kierto, voipiko sitä tehdä esim vatsalaudalla istuen, jalat tuettuna pehmusteiden takana vai onko se jotenki oleellisen tärkeää tasapainotella äässin päällä jalat vapaasti ilmassa? Selän pitää olla kaarella, ei suorana? Painoa liikutellaan hallitusti sivulta toiselle?

Oiskos ehdottaa jotain muuta vinhaa kylkiliikettä joka vahvistaisi myös muuta vatsaa siinä samalla?

Woodchopper on hyvä liike. Ja liikuttele niitä painoja hallitusti, jalat ilmassa ottaa enemmän myös vatsalihaksiin ja syviin vatsalihaksiin. Ja selkä hieman kaarella eli asento on vähän samanlainen kuin vatsarutistuksen puolessa välissä, jos tätä sillä kaarella tarkoitit.

No joo hmm.. ehkä tuo kylkien treenaaminen saa jäädä nyt kumminkin toistaiseksi taka-alalle. Mut sellastaki tos googlailin ja tuumailin, että onkohan se hiukan "turhaa" tai "ei niin välttämätöntä" treenata forkkuja ja epäkkäitä erikseen jos tarkotuksena on vaa turvota tasaisesti joka paikasta silleen sopivasti? :) forkut aktivoituu hammerkäännöissä ja selkäliikkeissä ja epäkkäät kulmasoudussa ja mavessa. Joten liekö tarpeetonta rullailla ja kohautella?

No joo hmm.. ehkä tuo kylkien treenaaminen saa jäädä nyt kumminkin toistaiseksi taka-alalle. Mut sellastaki tos googlailin ja tuumailin, että onkohan se hiukan "turhaa" tai "ei niin välttämätöntä" treenata forkkuja ja epäkkäitä erikseen jos tarkotuksena on vaa turvota tasaisesti joka paikasta silleen sopivasti? :) forkut aktivoituu hammerkäännöissä ja selkäliikkeissä ja epäkkäät kulmasoudussa ja mavessa. Joten liekö tarpeetonta rullailla ja kohautella?

Riippuu vähän millanen jako sulla on. Yksjakosessa nyt ei tietenkään tollasia tarvita, eikä kaksjakosessakaan välttämättä. Ilman niitäkin pärjää kyllä oikein hyvin.

Forkkuja en itse treenaa kun tosiaan tulee hammerkääntöjä tehtyä, mutta epäkkäiden yläosaa (yläosaa tässä varmaan tarkoitetaan) kyllä teen aina selkätreenin lopussa, joko kohautuksilla tai pystysoudulla.

Back
Ylös Bottom