Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

On se nyt vähän eri asia olla ekaa kertaa salilla kuin useamman kuukauden salilla käynnin jälkeenkin heilutella likimain tyhjää tankoa ja olla kaikesta pihalla kuin lumiukko.

Kai sä nyt itse tunnet, jaksatko tehdä isommilla vai et. Jos jaksat, niin liian pienillä painoilla hinkkaaminen on yhtä tyhjän kanssa.
Aivan:) mut eiks voi lisätä jos on kympet niin vaik kahen ja puole kgn painon? Pikkuhiljaa lisätä:)
Mikä olisi vastaava liike Soutu levytangol?

On se nyt vähän eri asia olla ekaa kertaa salilla kuin useamman kuukauden salilla käynnin jälkeenkin heilutella likimain tyhjää tankoa ja olla kaikesta pihalla kuin lumiukko.

On toki, en tienny että kyseinen henkilö on hinkannut muutaman kuukauden. Turhaapa tulin sitte viisasteleen. :(

mut eiks voi lisätä jos on kympet niin vaik kahen ja puole kgn painon? Pikkuhiljaa lisätä:)

Niinhän siinä SS:n opastuksessa käsketään lisäämään joka kerta, jos olet sitä sattunut edes lukemaan. Tee siis näin vaikka muutaman kuukauden ajan pähkäilemättä joka välissä. Ja edelleen, jos teet pystypunnerrusta suunnilleen samoilla painoilla kuin kyykkyä niin luultavasti siinä kyykyssä on aivan liian vähän painoa, koska jalat ovat aika paljon suurempi ja vahvempi lihasryhmä kuin olkapäät ja silloin on parempi pistää jo alussa sen verran rautaa, että se tuntuu edes jossakin.

Niinhän siinä SS:n opastuksessa käsketään lisäämään joka kerta, jos olet sitä sattunut edes lukemaan. Tee siis näin vaikka muutaman kuukauden ajan pähkäilemättä joka välissä. Ja edelleen, jos teet pystypunnerrusta suunnilleen samoilla painoilla kuin kyykkyä niin luultavasti siinä kyykyssä on aivan liian vähän painoa, koska jalat ovat aika paljon suurempi ja vahvempi lihasryhmä kuin olkapäät ja silloin on parempi pistää jo alussa sen verran rautaa, että se tuntuu edes jossakin.
Oukeih selvä eiks pysty punnerust voi tehdä smithillä? Tai vaikka käsipainoilla?

Oukeih selvä eiks pysty punnerust voi tehdä smithillä? Tai vaikka käsipainoilla?

Voi, tai vaikka vesiämpäreillä. SS:ssä ne kuitenkin kuuluu tehdä seisten vapaalla tangolla, mikä kerrotaan ihan selkeästi SS-ketjun aloituspostauksessa, joka olisi fiksua lukea ajatuksella läpi ennen ohjelman aloitusta.

Miten kannattais treenata/vahvistaa ranteita? Mun ranteet on vitun ohuet :D toinen aristaa ajoittain muutenkin, koska ollut murtunut ja toisessa tällä hetkellä ilmeisesti joku helvetin jännetupentulehdus......

Miten kannattais treenata/vahvistaa ranteita? Mun ranteet on vitun ohuet :D toinen aristaa ajoittain muutenkin, koska ollut murtunut ja toisessa tällä hetkellä ilmeisesti joku helvetin jännetupentulehdus......

Rannekääntöjä myötä- ja vastaotteella eli näin:

Jos ranteet kestävät niin punnerruksia kädet nyrkissä tatamilla tms. pehmeällä alustalla. Siinä nyt pari juttua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos forkkuja haluaa treenata, suosittelen ehdottomasti hauiskääntöä myötäapinaotteella (eli kämmen alaspäin ja peukalo samalla puolella muiden sormien kanssa). Mielestäni hyvä liike, koska siinä tulee kaks kärpästä yhdellä iskulla: forkun alapuoli (digitorum profundus) joutuu tekemään töitä, että tanko pysyy kädessä ja forkun yläpuoli (brachioradialis ym.) joutuu töihin, kun käsi koukistetaan. Tän päiväsestä rinta-käsi-treenistä odotan varmaan eniten tuota liikettä.

Onko muuten rannesiteiden käytöstä samanlaista ns. haittaa, kuin vyön käytöstä? Eli jos vyötä käyttää aina mavessa ja kyykyssä niin alaselkä ja vatsat ei vahvistu kunnolla. Käykö ranteille jotain, jos vaikka penkkaa aina rannetuet kädessä? Mietin lähinnä vain, että hankinko moiset kapistukset.

Aina kannattaisi välttää rannesiteiden käyttöä, ellei ne ranteet sitten kipuile joissain liikkeissä. Ite käytän vain penkissä ja ranskalaisessa punnerruksessa, enkä usko että tämä vaikuttaa mitenkään forkkujen/ranteiden vahvistumiseen, koska kuitenkin suurin osa liikkeistä tulee suoritettua ilman.

Aina kannattaisi välttää rannesiteiden käyttöä, ellei ne ranteet sitten kipuile joissain liikkeissä. Ite käytän vain penkissä ja ranskalaisessa punnerruksessa, enkä usko että tämä vaikuttaa mitenkään forkkujen/ranteiden vahvistumiseen, koska kuitenkin suurin osa liikkeistä tulee suoritettua ilman.
Selvä, kiitos.

Onko muuten rannesiteiden käytöstä samanlaista ns. haittaa, kuin vyön käytöstä? Eli jos vyötä käyttää aina mavessa ja kyykyssä niin alaselkä ja vatsat ei vahvistu kunnolla. Käykö ranteille jotain, jos vaikka penkkaa aina rannetuet kädessä? Mietin lähinnä vain, että hankinko moiset kapistukset.

Laitetaanpas vähän lainausta viisammalta
"Turhaa puristusta rannekanavan alueelle ei kannata aiheuttaa.
Tee mahdollisimman paljon ilman siteitä. Käytä jäykkää sidettä, kuten THP vain suurimmissa raudoissa.
Lopuksi, käy asiantuntijalla näyttämässä rannetta. Vaiva saattaa hoitua tässä vaiheessa hyvinkin kevyillä toimenpiteillä mutta pahentuessaan vaatii jopa leikkaushoitoa."
Sakari Selkäinahon kommentti vastaavanlaiseen kysymykseen.

Itsellä on ainakin nämä ohjeet toimineet hyvin.

Ja jos ne rannesiteet hankit, kannattaa valita venymätön malli. Nuo venyvät kuminauhasiteet, jotka erehdyksissä itselleni ensimmäisiksi siteiksi ostin, nimenomaan puristaa sitä rannetta perkeleesti, vaikka itse tuki jää köykäiseksi.

Silloinkun lätkää pelasin vielä niin itse kotona treenasin rannelihaksia niin että käsipainot kumpaankin käteen, ranteen polvien päälle niin että ranne mahtuu tekemään ylösalas liikeen. Ja sittenkuin nostelemaan sitä painoa. Voi tehdä vaikka samalla kun katsoo telkkua ym.

Silloinkun lätkää pelasin vielä niin itse kotona treenasin rannelihaksia niin että käsipainot kumpaankin käteen, ranteen polvien päälle niin että ranne mahtuu tekemään ylösalas liikeen. Ja sittenkuin nostelemaan sitä painoa. Voi tehdä vaikka samalla kun katsoo telkkua ym.
Tätä kutsutaan kyynärvarsien treenaamiseksi. Rannetukia käytetään yleensä silloin jos itse ranteessa on jotain vikaa, esim. luut ovat ontot kuin pikkulinnulla tai parannellaan murtumasta tai venähdyksestä. Itse ranne ei vahvistu vaikka myytit runkkauksen positiivisista terveysvaikutuksista muuta väittäisivätkin.

Edit. Tokihan se rannekin voi vahvistua, mutta tällöin puhutaan enemmän luuston ja nivelten tanakoitumisesta käsittääkseni..?

Back
Ylös Bottom