Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tasapenkki: Istu penkin reunalla, kädet niin että käsipainot lepäävät reisien (polvien) päällä. Tästä vain kaadut taaksepäin pysyen kokoajan samassa asennossa ja päädyt tasapenkille makaamaan, käsien ja reisien osoittaessa suoraan ylöspäin.

Pystypunnerrus: Istuessa jälleen käsipainot lepäävät reisien päällä. Ylösviennissä potkaise vauhdikkaasti painoa (yksi puoli kerrallaan) reidellä ylöspäin ja nosta samalla kädellä.

Vinopenkki: Jommallakummalla em. tavalla, riippuen mm. penkin kulmasta.

EDIT: Eli esim. näin:

http://www.youtube.com/watch?v=622ku8i0M14

http://www.youtube.com/watch?v=qEwKCR5JCog

Mikä mahtaa olla, kun tänään maastavetäessä tuli niin perkeleen kova kipu niskaan? Aivan niskan yläosaan, melkeen takaraivoon. Oli pakko jättää reeni toiseen sarjaan ja lähteä kotia, kerran kävi sama vinopenkissä, mutta paljon lievempänä.

Voiko olla, että tietämättään sitä jännittää niskoja kovissa pääliikkeissä, ja missä asennossa pää tulis olla, ettei niskat pääse pahasti rasittumaan? Jossain luki, että joku ainakin punnerrusliikkeissä vetää leuka rinnassa. Mites mavessa?

Tää on taas tosi huono ketju tähän, mut enpä mä viitti uuttakaan ketjua mihinkään avata tällasen takia. Pitäis olla sellanen joku yleinen "Kysymykset" -ketju. No samapa tuo.

Tyhmä kysymyskin muuten. http://www.youtube.com/watch?v=NjbPo-EX_5o&feature=player_detailpage#t=109s Järjestetäänkö Suomessa jossain vastaavanlaisia luentoja, mihin kuka vaan pääsee kuuntelemaan (jotain maksua vastaan)? Aiheella ei niinkään oo väliä, kaikki salitreeniin tai ruokailuun etäisestikin yhdistettävät aiheet käy. Ja Turun seudulta tietty mielellään kans.

Hoppuilen vähän ja sanon, et tää kiinnostais edelleenki.

Tasapenkki: Istu penkin reunalla, kädet niin että käsipainot lepäävät reisien (polvien) päällä. Tästä vain kaadut taaksepäin pysyen kokoajan samassa asennossa ja päädyt tasapenkille makaamaan, käsien ja reisien osoittaessa suoraan ylöspäin.

Pystypunnerrus: Istuessa jälleen käsipainot lepäävät reisien päällä. Ylösviennissä potkaise vauhdikkaasti painoa (yksi puoli kerrallaan) reidellä ylöspäin ja nosta samalla kädellä.

Vinopenkki: Jommallakummalla em. tavalla, riippuen mm. penkin kulmasta.

EDIT: Eli esim. näin:

http://www.youtube.com/watch?v=622ku8i0M14

http://www.youtube.com/watch?v=qEwKCR5JCog

Ohhoh, suurkiitos! Varsinkin tuo tasapenkin vienti näytti mullistavalta. Pitääpäs kokeilla seuraavaassa reenissä.

Tuntuu siltä että pystypunnerruksessa (tangolla seisten) ei juuri kehitystä tulisi ollenkaan. Oon siis aloittelija ja korkein paino mihin oon päässy SS (oon nyt melkeen 3 viikkoo treenannu tällä) ohjelmassa on 27kg, aloitin 25kglla 1. viikolla. Parin kilon lisäys tuohon tuntuu mahdottomalta. Olisiko neuvoja mikä olisi optimaalisin keino pystärissä mun kohalla kehittyä?

Tuntuu siltä että pystypunnerruksessa (tangolla seisten) ei juuri kehitystä tulisi ollenkaan. Oon siis aloittelija ja korkein paino mihin oon päässy SS (oon nyt melkeen 3 viikkoo treenannu tällä) ohjelmassa on 27kg, aloitin 25kglla 1. viikolla. Parin kilon lisäys tuohon tuntuu mahdottomalta. Olisiko neuvoja mikä olisi optimaalisin keino pystärissä mun kohalla kehittyä?
Ensilääkkeeksi kokeilisin ottaa painoissa vähän takapakkia ja lähtemään uudestaan ylöspäin. Syöthän myös tarpeeksi?

Miksi alotit 25:llä jos sarjamaksimit ovat 27? SS:ssä kuuluu aloittaa paljon pienemmistä painoista kun tuo - lue kirja tarkempiin ohjeisiin.
Jos salillasi ei ole puolen kilon levyjä, niin osta itsellesi ja ala tekemään vaikka 20 kilosta lähtien ja seuraavaan treeniin aina kilo lisää, 2,5 kilon (tai kahdenkin) korotukset noilla painoilla ovat ehkä vähän liian rajuja.
Jos et tosiaan oo lukenut kirjaa niin lue ihmeessä ja opettele tekniikkakin sen mukaan.

Et ota mitään muuta kuin heraa 14kg... Ehkä omega-3 tabuja ja kreatiinia, jos nyt pakko jotain lisäksi ottaa.

Hera, kalsium, d-vitamiini ja omega-3 varmuudella auttaa siuta palautumaan ja kasvamaan. Muut on hifistelyy, minkä etuja et tuu havaitsemaan. No kreatiinistä ei varmasti haittaa ole.

mutta en heraa käytä eli kandee pistää tulemaan
-Omega3-
d-vitamiini-
-Kalsiumia?

- - - Updated - - -

-Omega3-
d-vitamiini-
-Kalsiumia?

Kumpi on parempi jalkapäivän toinen pääliike kyykyn lisäksi jos maastaveto unohdetaan: Hack-kyykky vai prässi ?

-Omega3-
d-vitamiini-
-Kalsiumia?

Jos maitoa tulee juotua jonkun verran ni kalsiumia en ostais, koska sitä tulee helposti maidostakin jo liikaa, jolloin sen (ja jonkun muunkin?) imeytyminen häiriintyy. D-vitamiini on hyvä lisä ihan kenelle tahansa, koska Suomessa ei aurinko pahemmin paista. Omega-3 omaa jotain terveysvaikutuksia eikä siitä varmasti ole ainakaan haittaa. Kreatiini on kuitenkin sellanen, millä saat painosi nousemaan kilolla tai parilla, kunhan muistat juoda tarpeeksi (2-3l) sen käytön aikana. Lisää voimaakin sillä voi vähän saada.

Jocke: Hack-kyykyn sanoisin mä, koska siinä liikutetaan koko kehoa ja siitä oli kai jossain jotain hyötyä (tuo kuulosti varmaan todella varmalta, mutta jotain tollasta oon lukenu). Mut on ne kuitenkin aika samanlaisia loppujen lopulta ni kumpikin käy, jos kyykky ja mave(variaatiot) unohdetaan.

Kumpi on parempi jalkapäivän toinen pääliike kyykyn lisäksi jos maastaveto unohdetaan: Hack-kyykky vai prässi ?

Noista prässi, mutta ennemmin ottaisin jonkun takareisi/pakaradominoivan liikkeen, etureidet saa kyykyssä kyllä ihan tarpeeksi rasitusta :)

Noista prässi, mutta ennemmin ottaisin jonkun takareisi/pakaradominoivan liikkeen, etureidet saa kyykyssä kyllä ihan tarpeeksi rasitusta :)

Olisiko antaa tietämättömälle joku hyvä esimerkki tuosta takareisi/pakaradominoivasta liikkeestä:nolo:

Back
Ylös Bottom