Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko normaalia että pohjeliikkeet (pohnejousu seisten ja istuvillaan painojen kanssa) ottaa lähinnä hieman tuohon nilkan yläpuolelle kuin itse pohkeeseen? Tässä nilkkojen tuntumilla tuntuu siis sitä poltetta. Teen mielestäni oikealla tekniikalla, lisäpainot tangossa selän takana ja pieni venytys yläasennossa.
Jotain teet joko teknisesti väärin, tai sitten sulla saattaa olla erittäin kireät akillesjänteet. Ankaraa venyttelyä pohkeille (ja sitä kautta myös akillesjänteille), niin eiköhän ne siitä aukene. Koita myös liikkeitä tehdessä keskittyä nimenomaan rajuun supistukseen.

Olen tehny nyt noin vuoden, melko säännöllisesti G6 ja tulosta on tullut joillakin osa-alueilla. Syömisen kanssa vielä olisi tekemistä, kun oma paino ei nouse tarpeeksi ripeää.

Kokeilin muuttaa itse tuota G6 niin että teen kyykyt aivan eri päivinä kun muun treenin. Jaksoin paljon paremmin tehdä muun kropan ja jalat kun tein ne erikseen. Meinaa tulla aina heikotus enkä saa kaikkea itsestäni irti jos teen nuo kaikki kerralla. Mitä mieltä te olette tästä? Kannattaako jatkaa näin vai onko muita ehdotuksia. Minulla ei ole käytössä muuta kuin painonnostopenkki, tanko ja painot, joten melko rajoitettua tässä vaiheessa tämä treenaaminen.

Olen tehny nyt noin vuoden, melko säännöllisesti G6 ja tulosta on tullut joillakin osa-alueilla. Syömisen kanssa vielä olisi tekemistä, kun oma paino ei nouse tarpeeksi ripeää.

Kokeilin muuttaa itse tuota G6 niin että teen kyykyt aivan eri päivinä kun muun treenin. Jaksoin paljon paremmin tehdä muun kropan ja jalat kun tein ne erikseen. Meinaa tulla aina heikotus enkä saa kaikkea itsestäni irti jos teen nuo kaikki kerralla. Mitä mieltä te olette tästä? Kannattaako jatkaa näin vai onko muita ehdotuksia. Minulla ei ole käytössä muuta kuin painonnostopenkki, tanko ja painot, joten melko rajoitettua tässä vaiheessa tämä treenaaminen.

Olet jo noin vuoden treenannut samalla ohjelmalla, joten ehkäpä olisi aika vaihtaa ohjelmaa. Suosittelisin suoa vaihtamaan, vaikkapa 2-jakoiseen yläkroppa/alakroppa jaolla, jota olet jo nyt periaatteessa tehnyt, kun kyykyt eripäivinä.

Lisäät vaan sinne jalkapäivään lisää liikkeitä, mitä pystyt tekemään. Ainakin SJMV olisi sinne hyvä ottaa. Myös sitten siihen yläkropan treeniin lisää liikkeitä sitten.

Tästä on puhuttu jo tosi monella foorumilla mut miten saa kylkiin lisää lihaa kun vatsat rupeaa olemaan kohtuulliset mutta kyljissä on vituttava monttu/kuoppa! kylkiä teen käsipaino toisessa kädessä ja sit taivutus, keppikierto ja sit poikkivatsalihasia...mut mikään ei auta!:confused:

en ymmärrä kyllä miten on mahollista, eri asia jos se ojentajaan ottais mutta eihän penkissä se voi edes ottaa hauikseen. vai tarkoititko hauberilla "hanskaa"

Miten saisin nostettua painojen määrää nopeammin kuin nykyinen tahti. Tuntuu kuin mihinkään ei edistyisi. 40kg 10 nostoa yritän saada. Ekalla kerralla nousee 8, tokalla 6 viimeisellä 4. 188cm/70kg.

Miten saisin nostettua painojen määrää nopeammin kuin nykyinen tahti. Tuntuu kuin mihinkään ei edistyisi. 40kg 10 nostoa yritän saada. Ekalla kerralla nousee 8, tokalla 6 viimeisellä 4. 188cm/70kg.

Älä yritä ekalla sitä kasia, jos kasi on maksimi, vaan jätä kutosee tai seiskaa ni menee ehkä paremmin kutonen/seiska vielä pari kolmekin kertaa uudestaan.

Eli juurikin noin miten olit lukenut.

Heipä hei. Kaipaisin apua vinkkien tahi ohjelman muodossa. Tarkoitus olisi saada lisää lihaa luiden ympärille, tällä hetkellä käytettävissä tuollainen "perus monitoimilaite" + penkki + käsipainoja. Olen 188/81, tähän asti riehunut lähinnä 16kg kahvakuulalla ja istumaannousu/etunoja/kyykky -kuntopiirillä. Sikäli edistystä on tapahtunut, että vuodessa on tullut melkein +10kg, mutta vieläkin melkein tuulessa heiluu. Monitoimilaitteet eivät ole sen tutumpia, mitä nyt joskus ylätaljaa, vatsarutistusta ja jalkaprässiä käyttänyt.

Mitä hyviä massaliikkeitä on rintalihaksille joita voi tehdä kun on ainoana salilla? Aamusin siellä ei ole ketään varmistamassa vaikkapa penkkiä

Voi penkin tehdä ilman varmistajaakin, älä vain vedä failureen tai koita nostaa jotain supermaximeita. Aina voit myös tehdä penkin käsipainoilla, jolloin ei ole sitä tangon alle jäämisen vaaraa.

Smithiäkin vaikka välillä, muttei kokoaikaa kummiskaan, ei tarvii pelätä että jääkö alle.
Voit tietenkin penkata ilman lukkoja ja pudottaa painot toiselle puolelle ensin ja sitten toiselle se menee vähän niikuin itekseen, mutta tässäkin on riskejä, voi jäädä jotenkin alle tai tanko osua vaikka päähän, niin ei ehkä kannata näin tehdä jos ihan ypöyksin on..

onko mahdollista kasvattaa lihasta tehokkaasti samalla kun koittais polttaa rasvaa (airobisellä tai kuntopyörällä/crossilla?) jota kertynyt puolen vuoden tauon aikana mykoplasman takia... rasvaprosentti 16-18%? 88kg/183cm.. 5 kertaa viikossa hyvällä toimivalla ohjelmalla, ruokavalio vain hakusessa.. paljonkos proteinia/hiilaria/kaloreita jos haluaa nyt kasvattaa tehokkaasti mutta polttaa kyljysihrat pois? onko totta että kroppa hyödyntää paremmin ravintoa jos ei ole paljon rasvakudosta "estämässä"? eikai tullut liikaa kysymyksiä kerralla...

onko mahdollista kasvattaa lihasta tehokkaasti samalla kun koittais polttaa rasvaa (airobisellä tai kuntopyörällä/crossilla?) jota kertynyt puolen vuoden tauon aikana mykoplasman takia... rasvaprosentti 16-18%? 88kg/183cm.. 5 kertaa viikossa hyvällä toimivalla ohjelmalla, ruokavalio vain hakusessa.. paljonkos proteinia/hiilaria/kaloreita jos haluaa nyt kasvattaa tehokkaasti mutta polttaa kyljysihrat pois? onko totta että kroppa hyödyntää paremmin ravintoa jos ei ole paljon rasvakudosta "estämässä"? eikai tullut liikaa kysymyksiä kerralla...

On mahdollista, mutta tiettyyn pisteeseen.

Hejssan!

Ihan sellanen nopee kiva kyssäri kokeneimille saliharrastajille.

Kumpi treeni hauikselle tehokkaampi?:

Pitkiä sarjoja vähän kevyemmillä painoilla vai sitten tehdä painoilla millä jaksaa tehdä sen esim kymmenen toistoa ?

Oon joutunut vähän outoon tilanteeseen, nimittäin oon ihan unohtanu treenata haukkaria :D
Treenannu keväästä lähin koko muuta kroppaa ja habareeni jääny vaan tyyliin parin viikon välein vähän käsipainoa nostellen.. nyt pitäis sitten saada haba kasvamaan nopeesti pitkästä aikaa.

:face:

Back
Ylös Bottom