Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minkä takia aina aloittelijoille toitotetaan 1-jakoisen ylivertaisuutta ja silti mä en oo kertaakaa 8kk aikana nähny kenenkään tekevän koko kropan treeniä kuten minä. Salillakin katotaa vähe kieroo ku sanon et kroppa läpi kolmesti viikkoo, lähinnä vastaukset on luokkaa "ei niin kannata treenata".

Vielä tästä maagisesta treenijaosta, missä vaiheessa kannataisi siirtyä useampi jakoiseen ohjelmaan jos ylipäätänsä kannattaa? Jotenki tuntuu treenien jälkeen, että esim. rintaan ja takareiteen olisi jäänyt potkua, onko tämä merkki että ne vaativat enemmänkin kuritusta? Painoa lisään kyllä tankoon aina kun mahdollista.

Mulla oli joku aika sitten juurikin sama ongelma, eli dippiä tehdessä rintalastassa repivä ja repeytymisen tunne. Ja itellä tais ainakin osasyynä olla, kun siihen aikaan reenailin dipit aina rinnan punnerrusliikkeiden jälkeen -> rinnassa pumppi ja paine jonka jälkeen dippaamaan niin kova venytys. Nyt taas eri jako menossa ja dippiä pystynyt tekemään taas lisäpainoilla ilman ongelmaa. Toi kyseinen vaiva vaivasi mua siis pelkällä kehonpainollakin tehtynä. Ja mulla autto toi että jätin hieman enemmän alhaalta vajaaksi kuin ennen.

Summa summarum, mene ja tiedä. Muutamia kertoja mulla ollut tuota ongelmaa dipissä ja joskus lähtenyt ajan kanssa myös.

Okei! No mä olen tehny yleensä käsipäivän yhteydessä tämän dipin niin en tiedä sitten. Tuntuu vain niin helvetin inhottavalta tohon rinnanseudulle ja toisaalta mä sen kanssa pärjäisin jos joku osaisi olla ennustaja ja sanoa, että se ei ole mitään vakavaa, koska liike kuitenkin ottaa hemmetin hyvin sinne mihin sen kuuluuki..
Luin vaan jostain, että jollain oli dippiä tehdessä murtunut rintalasta tai mennyt paikoiltaan tms, joten se pelko on aivan suunnattoman kova, kun tota ongelmaa nyt vähä on..

Olisipa sama, mitä ranteen kanssa, että menee ohi, kun vain tekee.. Paskamainen juttu on myös se, että se jumi jatkuu koko päivän ja joutuu naksautella ja rusautella inhottavasti..

Okei! No mä olen tehny yleensä käsipäivän yhteydessä tämän dipin niin en tiedä sitten. Tuntuu vain niin helvetin inhottavalta tohon rinnanseudulle ja toisaalta mä sen kanssa pärjäisin jos joku osaisi olla ennustaja ja sanoa, että se ei ole mitään vakavaa, koska liike kuitenkin ottaa hemmetin hyvin sinne mihin sen kuuluuki..
Luin vaan jostain, että jollain oli dippiä tehdessä murtunut rintalasta tai mennyt paikoiltaan tms, joten se pelko on aivan suunnattoman kova, kun tota ongelmaa nyt vähä on..

Olisipa sama, mitä ranteen kanssa, että menee ohi, kun vain tekee.. Paskamainen juttu on myös se, että se jumi jatkuu koko päivän ja joutuu naksautella ja rusautella inhottavasti..

Itelläkin oli sitä pelkoo, että jos se nyt napsahtaa poikki. Kun tuli joskus aina väkisin naama irvessä väännettyä vaikka tuntukin että repee kohta koko rintalasta.

Mutta mulla ei ollut mitään jumeja / naksautteluja sen kanssa, että pelkästään dippiä tehdessä tuntu ja muuten ei mitään. Eli eikai tässä nyt oikeen muuta voi sanoo, ku että tunnustele tilannetta ja pidä vähän aikaa taukoa dipistä niin josko helpottas - kuin että pakolla vääntäisi ja odottaen sitä pahinta sitten. Hyvä liikehän se on kaikinpuolin, mutta tietenkin kapea penkki ajaa aikalailla saman asian kärjistetysti.

Itelläkin oli sitä pelkoo, että jos se nyt napsahtaa poikki. Kun tuli joskus aina väkisin naama irvessä väännettyä vaikka tuntukin että repee kohta koko rintalasta.

Mutta mulla ei ollut mitään jumeja / naksautteluja sen kanssa, että pelkästään dippiä tehdessä tuntu ja muuten ei mitään. Eli eikai tässä nyt oikeen muuta voi sanoo, ku että tunnustele tilannetta ja pidä vähän aikaa taukoa dipistä niin josko helpottas - kuin että pakolla vääntäisi ja odottaen sitä pahinta sitten. Hyvä liikehän se on kaikinpuolin, mutta tietenkin kapea penkki ajaa aikalailla saman asian kärjistetysti.

Joo näin se pukkaa vähän itsellänikin olla. No, ei auta muuta, kuin seurailla tilannetta..

Mikäs olisi dipeissä se optimaalinen toistomäärä ajatellen maksimaalista ojentajien kasvua? 8-12? Toistoja menee reilu 15 omalla painolla, joten lisäpainoja olisi ilmeisesti syytä laittaa? Miten lisäpainot käytännössä toimii dippien kanssa, miten ne kiinnitetään roikkumaan? Jotain erikoisia viritelmiä oon salilla nähnyt mutta en oo oikeen ymmärtänyt mikä olisi se järkevin tapa niitä käyttää.

Laitetaas nyt tänne kun kaipaisin muittenkin mielipiteitä ohjelmastani.

2-jakoinen ohjelma kyseessä ja dieetille meinasin ottaa käyttöön:

Yläkroppa
3xPenkki
2xVinopenkki
3xLeuat myötäotteella
3xLeuat kapealla vastaotteella
3xKapea penkki
2xPystysoutu

Alakroppa
3xKyykky
2xEtukyykky
3xReverse hypers
2xTakareidet
3xPohkeet
3xVatsat
+Axe vedoja vatsoille

Sarja pituuksia en ole vielä päättänyt mutta kysynkin että tuleeko tasaisesti rasitusta kaikille lihasryhmille?
Näin väsyneenä kun ohjelman väsäsin ei voi tietää.. :) Mavet ja sjmv voi unohtaa koska selkä ei kestä.

*Edit 3krt/vk käyn salilla

Mikäs olisi dipeissä se optimaalinen toistomäärä ajatellen maksimaalista ojentajien kasvua? 8-12? Toistoja menee reilu 15 omalla painolla, joten lisäpainoja olisi ilmeisesti syytä laittaa? Miten lisäpainot käytännössä toimii dippien kanssa, miten ne kiinnitetään roikkumaan? Jotain erikoisia viritelmiä oon salilla nähnyt mutta en oo oikeen ymmärtänyt mikä olisi se järkevin tapa niitä käyttää.

Helpoin tapa on käyttää dippivyötä ja kiinnittää siihen ne painot.Pakkiksella on myös kirjoiteltu sellaista, että on menty ostamaan k-raudasta rautaketju ja se on toiminut "dippivyönä" :D

Helpoin tapa on käyttää dippivyötä ja kiinnittää siihen ne painot.Pakkiksella on myös kirjoiteltu sellaista, että on menty ostamaan k-raudasta rautaketju ja se on toiminut "dippivyönä" :D

Jep, mitä sitä suotta tuhlaamaan dippivyöhön jos omistaa nostovyön valmiiksi, marssii paikalliseen rautiaan ja ostaa pätkän kettinkiä ja palohakan. Siitä aina virittelee kiekot kettingillä nostovyöhön kiinni ja hyvin pelittää lisäpainodipit ja leuat.

^ MUTTA vielä choolimpaa on ostaa sitä paksuintaketjua mitä löytyy perkeleesti ja latoo sitä niskanpäälle...onko mitään choolimpaa?

mutta mun kysymys, voiko maastavedossa huijata? mietin tossa eile mavee tehdessä ku alko tulee pari viimestä toistoo aika lähel reisiä. sillee et tos polvenyläpuolel nyt mustelma, hylätäänkö esim kisassa reisikosketuksesta?

jossain oli säännöt lyhyesti ja sanottiin vaan että tuomari antaa käskyn nostaa ja sitten käskyn kun saa laskea mutta muuta ei sitte sanottukkaa...

Minkä takia aina aloittelijoille toitotetaan 1-jakoisen ylivertaisuutta ja silti mä en oo kertaakaa 8kk aikana nähny kenenkään tekevän koko kropan treeniä kuten minä. Salillakin katotaa vähe kieroo ku sanon et kroppa läpi kolmesti viikkoo, lähinnä vastaukset on luokkaa "ei niin kannata treenata".

Vielä tästä maagisesta treenijaosta, missä vaiheessa kannataisi siirtyä useampi jakoiseen ohjelmaan jos ylipäätänsä kannattaa? Jotenki tuntuu treenien jälkeen, että esim. rintaan ja takareiteen olisi jäänyt potkua, onko tämä merkki että ne vaativat enemmänkin kuritusta? Painoa lisään kyllä tankoon aina kun mahdollista.

Oikeanlainen 1-jakoinen keskittyy isoihin perusliikkeisiin, joiden opettelu on aloittelijalle ehdottomasti paras tapa aloitta saliharrastus. Millaisia tuloksia sinä olet saanut 1-jakoisella? Vaihda jakoa tai ohjelmaa sitten kun kehitys lakkaa tai alat kaipaamaan vaihtelua muuten vaan.

Vielä tästä maagisesta treenijaosta, missä vaiheessa kannataisi siirtyä useampi jakoiseen ohjelmaan jos ylipäätänsä kannattaa? Jotenki tuntuu treenien jälkeen, että esim. rintaan ja takareiteen olisi jäänyt potkua, onko tämä merkki että ne vaativat enemmänkin kuritusta?

Aikaisintaan sitten, kun pystyt vetämään sillä yksijakoisella itsesi niin piippuun että potkua ei jää ja palautuminen alkaa olla vaikeata. Kuritusta ei vaadita enempää, jos tarkoitus ei harrastaa mitään aerobista maitohappotreeniä, vaan kovempaa. En noin sanomalla epäile, ettet treenaisi kunnolla ja täysillä, mutta fyysisestikin vaaditaan tietty treenitausta, ennen kuin kropasta saa kaiken tehon irti ja juuri se on monijakoisten A ja O ja juuri se on edellytys sille, että niitä on järkevää harkita, ainakaan 2-jakoista harvempaa. Jos yksijakoisesta jää potkuja ilman, että varaa jätetään varta vasten, niin keho ei ole vielä tottunut kovaan treeniin.

Oikeanlainen 1-jakoinen keskittyy isoihin perusliikkeisiin, joiden opettelu on aloittelijalle ehdottomasti paras tapa aloitta saliharrastus. Millaisia tuloksia sinä olet saanut 1-jakoisella? Vaihda jakoa tai ohjelmaa sitten kun kehitys lakkaa tai alat kaipaamaan vaihtelua muuten vaan.

No siis tuo mun käyttämä jako sisältää ne perus penat, mavet, kyykyt, leuat + muita vapaa valintaisia vemputuksia. Kyllä tuolla ohjelmalla luulisi tulosta tulevan vielä vähän aikaa:

Kehitys on jokseeninki 8kk aikana:

Kyykky 40-> 105 kg
Mave 50 -> 110 kg
Penkki 40-> 75 kg

Nuo on sarjapainoja, maksimeita ei oo tullu koitettua. Tuo reipas tulostasojen nousu johtuu todennäköisesti siitä, että mulla on aina ollut "lihaspotentiaalia" jonka treenaus on vaan ulosmittauttanut.

No jos se yksjakonen maistuu ihan puulta jo nii vaiha ihmeessä, ei salia kannata väkisin harrastaa. Kyllä minusta voisit vetää vaikka jotain 2 jakoista 4-6x viikkoon, miten paljon ehit/jaksat.

Vaikka vetävät/työntävät on hyvä. Täältä nappaat jonkun ohjelman jos vaihat 2jakoseen, älä ala ite väsäämään.

Siis ei se 1-jakoinen ole mulle se ongelma kun tulosta tule ja tuo kaksjakoinen on ihan varteenotettava .Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, ihmettelen vaan kun täällä toitotetaan 1-jakoisuuden ylivertaisuudesta, mutta käytännössä salilla kukaan ei sitä tee, joten teenkö minä väärin vai muut?

Siis ei se 1-jakoinen ole mulle se ongelma kun tulosta tule ja tuo kaksjakoinen on ihan varteenotettava .Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, ihmettelen vaan kun täällä toitotetaan 1-jakoisuuden ylivertaisuudesta, mutta käytännössä salilla kukaan ei sitä tee, joten teenkö minä väärin vai muut?

Et tee väärin. Monelle perusajatus vaan tuntuu olevan, että bodausohjelman pitää olla monijakoinen, jotta voitaisiin murjoa niitä lihoja tarkemmin ja paremmin. Toki homma onkin niin pidempään treenanneilla, mutta harvajakoiset, perusliikkeiden progressioon perustuvat ohjelmat toimivat lähestulkoon kaikilla. Etenkin aloittelijalla yksijakoisen mahdollistama treenien tiheys on erittäin hyödyllinen juttu.

Rautaketju pelittää hyvin lisäpainovyönä, omalta salilta ei muunlaista vyötä löydykään :D

Musta 1-jakosella tekeminen on mukavaa jo ihan senkin vuoksi, ettei tarvii huhkia siellä salilla montaa tuntia ja vemputtaa yhtä lihasta 6 eri suunnasta. Isoilla perusliikkeillä samat lihasryhmät joka treenissä, vähän liikkeitä vaihdellen niin suoriutuu salilta suihkuun vähän reilussa tunnissa lämmittelyineen päivineen.

ps. Oon myös varma, että maastavetotuloksen kasvattaminen 100kg -> 300kg lisää paremmin lihasmassaa kaikkialle kuin samojen lihasryhmien murjominen jollain 6-jakosella joka kerta ihan loppuun asti. Isot painot = isot lihakset jne.

Joku joka tietää

Hei!
Onko mahdollista tehdä kunnon treeni koko vartalolle pelkän penkin, käsipainon sekä leuanvetotangon avulla? Jos joku jaksaisi tehdä ohjelman koko kropalle jossa käytetään penkkiä, käsipainoja sekä leuanvetotankoa niin olisin kiitollinen. Tietenkin ohjelmaan saa kuulua punnerrukset ja muut liikkeet jotka voi tehdä ilman laitteita.

Hei!
Onko mahdollista tehdä kunnon treeni koko vartalolle pelkän penkin, käsipainon sekä leuanvetotangon avulla? Jos joku jaksaisi tehdä ohjelman koko kropalle jossa käytetään penkkiä, käsipainoja sekä leuanvetotankoa niin olisin kiitollinen. Tietenkin ohjelmaan saa kuulua punnerrukset ja muut liikkeet jotka voi tehdä ilman laitteita.

Penkki sisältää varmaan myös sen kunnon levytangon ja kasan painoja? Saahan tuosta tehtyä yksijakoisen mihin tulee maastaveto, penkki, leuat/kulmasoutu, pystypunnerrus ja muut. Jalkojen treenaaminenkin onnistuu jos niitä painoja on tosiaan tarpeeksi tuohon maastavetoon. Perään vaikka pistoolikyykkyjä niin eiköhän siinä ole jonkinlainen alku.

Eli, onko levytanko ja kuinka paljon painoja löytyy? Millaisia käsipainoja löytyy?

Back
Ylös Bottom