Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tollasia muutoksia mä tekisin. Sarja- ja toistomääriä kannattaa vähän vaihdella kerrasta kertaan, mutta suunnilleen tollasina mä pitäisin ne.

Unohinkin joo mainita että kyykyt teen 4x6 tyylillä :D

Miks ihmiset kuvittelee, että tarvitsee tehdä noita iänikuisia reiden ojennuksia ja koukistuksia? Täysin turhia paskoja molemmat, kukaan ei noilla ole kyllä itselleen isoja jalkoja kasvattanut. Jos tollasiin riittää energiaa niin porukka ei kyllä kyykkää tarpeeksi kovaa/usein.

Lasketaanko failureksi sitä, että tavallaan suorittaa sarjan niin pitkälle, että tajuaa seuraavan toisto epäonnistuvan, mutta jättää sen tekemättä. Vähän sekavasti selitetty, mutta siis tekee niin monta onnistunutta toistoa kun pystyy. Vai onko failure vasta failure siinä vaiheessa kun tanko jää kirjaimellisesti rinnalle eli toisto epäonnistuu.

Mulla oli yhen toisen nobon kanssa kova väittely tästä aiheesta :p

^ Failure tarkoittaa juurikin sitä, että teet niin monta toistoa että ei enää nouse. Eli jos tarkoitus on tehdä esim. 6 toistoa ja lähdet yrittämään vielä seitsemättä mutta toisto jää vajaaksi, eikä enää nouse omin avuin = failure. Mutta on tästäkin monta eri käsitystä, tuo se yleisin.

Olen tarkastellut käsivarteni kokoa ja huomannut, että itse hauis ja ojentalihakset ovat kasvaneet mukavasti, mutta niiden väliin jää selvä suvantoalue, jossa ei näyttäisi olevan paljonkaan lihasta. Pitkään bodanneilla käsivarsi on hauiksen-ojentajalihasten kohdalta selvästi pyöreä, mutta itselläni kärjistetysti enemmän suorakaiteen näköinen.

Eli, kuinka/millä liikkeillä hauiksen ja hauista lähimpänä olevan ojentajalihaksen välistä aluetta saisi treenattua, jotta käsivatreni pyöristyisi?

Hauiskäännössä ranteet toisinpäin miten normaalisti ja sama homma vaikka ranskalaisessa punnerruksessa.(eli jos päästät käden pois nyrkistä tanko putoaisi). Nuo vaikuttavat vähän eri lihaksiin, niin voisi tuoda vähän leveyttä. Näin olen ainaskin kuullut.. itellä käytössä nuo kanssa.

vaikuttaako ihmisen lihavuus lihasten kasvuun? Usein kuullut kavereilta että valmiiksi vähän lihavan on helpompaa kasvattaa lihaksia kuin laihan, mutta eikös laihan ole yhtä helppoa kunhan muistaa pitää plussalla kalorit?
Onko tieto silkkaa mutua vai onko väitteessä jotain perää?

Miks ihmiset kuvittelee, että tarvitsee tehdä noita iänikuisia reiden ojennuksia ja koukistuksia? Täysin turhia paskoja molemmat, kukaan ei noilla ole kyllä itselleen isoja jalkoja kasvattanut. Jos tollasiin riittää energiaa niin porukka ei kyllä kyykkää tarpeeksi kovaa/usein.

Ei niillä isoja lihaksia kasvatetakkaan, mutta se on kyllä mun mielestäni tosi kivaa tehä jalkatreenin loppuun supersarja jalkaprässiä ja jalan ojennusta. Se polte on niin kamala, että se on erittäin miellyttävää. Ei sillä niinkään väliä kasvattaako se lihasta hyvin vai ei, mutta se on vaan hauskaa kun ei pysty kävelemään kunnolla. Tietysti treenin alkuun raskaat kyykkysarjat ja SJMV:t.

Apua aloittelijalle

Tästä aiheesta on nyt varmaan jo tuhat topiccia, mutta kysyn vielä kerran sillä en ihan kunnon vastausta ole löytänyt. Eli tarkoitus olisi alkaa käymään salilla tässä lähiaikoina aktiivisesti. Mittani ovat 165/55 ja ikää 16. Tällä hetkellä lihaskunto on todella heikko kuten painosta näkeekin, joten tarkoitus olisi ainakin ylävartaloon saada massaa. Osaisiko joku antaa ihan selviä ohjeita miten treenaisin salilla? Aloittelijan neuvoissa on kyllä annettu noita esim 5x 10 sarjaa penkistä, mutta kiinnostaisi millä painoilla kannattaisi aloittaa, miten edetä sekä kuinka usein tehdä mitäkin. Onko ruokavalioon syytä kiinnittää tässä vaiheessa huomioita? Tietysti pitäisi varmaankin syödä mahdollisimman paljon.

Tästä aiheesta on nyt varmaan jo tuhat topiccia, mutta kysyn vielä kerran sillä en ihan kunnon vastausta ole löytänyt. Eli tarkoitus olisi alkaa käymään salilla tässä lähiaikoina aktiivisesti. Mittani ovat 165/55 ja ikää 16. Tällä hetkellä lihaskunto on todella heikko kuten painosta näkeekin, joten tarkoitus olisi ainakin ylävartaloon saada massaa. Osaisiko joku antaa ihan selviä ohjeita miten treenaisin salilla? Aloittelijan neuvoissa on kyllä annettu noita esim 5x 10 sarjaa penkistä, mutta kiinnostaisi millä painoilla kannattaisi aloittaa, miten edetä sekä kuinka usein tehdä mitäkin. Onko ruokavalioon syytä kiinnittää tässä vaiheessa huomioita? Tietysti pitäisi varmaankin syödä mahdollisimman paljon.

Ruokavalioon täytyy panostaa aina, koska ilman kunnollista ruokavalioa ei saa välttämättä tulosta lainkaan. Ruokaa täytyy syödä paljon, jotta kasvaa. Laske päiväsi kulutus tällä ja kirjaa päiväsi ruokailut parin päivän ajan tuonne. Pidä huoli, että syömäsi kalorit ovat noin 300-500kcal yli kulutuksesi. Proteiinia sinun tulisi syödä n. 110g eli 2g/painokilo. Painon tulisi nousta n. 1kg kuukaudessa.

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/ Tuosta tai tuosta http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ otat ohjelman käyttöösi. Noiden ketjujen kummassakin alotuspostissa on hyvin selitetty, miten niitä tulisi käyttää. Muista harjoitella jokaisen liikkeen tekniikka ensin ihan pelkällä tangolla! Pyydä jota kuta muuta videoimaan suorituksesi tai pyydä jotain kokeneempaa katsomaan teetkö liikkeesi hyvin.

Ja sitten viimesenä mainitsen, että jalkojakin täytyy treenata, jos haluaa hyvän ja tasapainoisen kehon. Jaloissa on kehon suurimmat lihakset ja kun ne ovat isot, sitä painoakin tulee hyvin.

Näistä tän mun viestin jutuista pitäis tehä varmaan joku sticky tohon, koska näitä kysytään ns. paljon.

joten tarkoitus olisi ainakin ylävartaloon saada massaa.

1341415698211647.webp

Elikkäs muista niitä kyykyjäkin tehdä, josset halua tuolta näyttää..
Forkut yhtä paksut kun reidet :face:

Millä perusteella nuo ovat turhia paskoja? Tuossakin ne on loppuliikkeenä laiteltu. Vähä punppia kehiin niin kalvot venyy, paukkuu ja taas mahtuu pihviä kivemmin kinttuun.
Ja tuo nyt on iha höpöhöpö juttuja ettei noita jaksa tehä jos kyykkää tarpeeks. Vaadi muuta kuin asennetta tuuppaa noilla joku pikku pudotussarja loppuun.

Siinä olen samaa mieltä, että noilla tuskin on isoja kinttuja kasvateltu, mutta eiköhän noillakin ole oma paikkansa jalkojen kasvatusta ajatellen.

Vähä väsyneitä tuollaset jutut jonnekki alottelijoiden osiolle ilman mitään perusteluja kun nämä vasta-alkajat tuskin ovat kiinnostuneita tykittää jotain 10x10 yrjö lentää settejä 3xvk.

Itse teen niitä varmaankin tottumuksesta. Elän siis käsityksestä, että molemmat auttavat hyppäämiseen usein melko tehokkaasti(TOKI kyykky jne. mukana ohjelmassa, mutta niiden lisäksi.) ja useimmissa hyppäämiseen tähtäävissä voima harjoitteluohjelmissa olen niihin törmännyt joten en ole nähnyt syytä jättää itse pois. Lihasten kasvattaminen on sitten varmaan eri asia, mutta itse sanoisin, että niillä saa yllättävän hyvin aktivoitua vain tiettyjä lihaksia. Kyykyssä tulee tavallaan koko jalat rasitettua, ja itsellä jalat kun eivät voimiltaan aivan täysin sopusuhtaiset ole jää jostain kumman syystä etureisiin huomattavasti paukkuja kyykyn jälkeen, johtuen varmaankin pakaroiden huonosta kunnosta suhteessa etureisiin tai jotain... :/ Mutta suositteletteko noiden reisi koukistelujen jättämistä pois kun parempaan ponnistusvoimaan tähdätään? Itse siis teen jaloista Kyykyn, MaVen, pohkeet, reisi koukistelut ja askelkyykyt. RiVen mielelläni lisäisin, mutta kaipaa tekniikalta hiomista. Ei ole siinä kunnossa, että olisin luottavaisena rautaa lisäämässä.

vaikuttaako ihmisen lihavuus lihasten kasvuun? Usein kuullut kavereilta että valmiiksi vähän lihavan on helpompaa kasvattaa lihaksia kuin laihan, mutta eikös laihan ole yhtä helppoa kunhan muistaa pitää plussalla kalorit?
Onko tieto silkkaa mutua vai onko väitteessä jotain perää?

Mutuiluna sanoisin, että lihavat ovat valmiiksi lihaksikkaampia - tai ainakin voimakkaampia - koska he joutuvat kantamaan kaiken sen läskin

Ja suurentaa riskiä sairastua mm. sydän- ja verisuonitauteihin. Mutta eikös kuitenkin ole sellainen sanonta, että paino on voima ylipaino on ylivoimaa. Vaikka onhan ylipainoisiakin erilaisia, joista jokainen tuskin on voimakas millääntavalla.

Oon tässä nyt lähes koko illan vaivannut päätäni sillä, että onko lenkkeilyn ja kuntosalin yhdistäminen hyvä juttu, jotkut sanoo että ei ja toiset taas kyllä. Ajattelin kuun lopussa aloittaa treenaamisen (tauon jälkeen) joko 3- jakoisella ohjelmalla tai Arnoldin G6:lla. Jos valitsen 3- jakoisen niin olisiko millään tapaa järkevää esim. välipäivinä tai pelkästään viikonloppuisin tehdä pieni mutoisia about 15-20 minsan lenkkejä? Jos tavoitteena on kuitenkin saada lihasmassaa :wtf:

E: Kiitoksia näin etukäteen vastauksista, auttakaa noviisia. Ps. tuntuu että putoan kokoaika kärryiltä kaikesta bodaamiseen liittyvistä asioista :D

no jos käyt vaikka 2 viikossa n.20 minuutin lenkeillä niin ei pitäisi olla haittaa massan kasvatuksen suhteen, jos syöt riittävästi. Eli kulutat niinä päivinä enemmän, joten syötkin enemmän. Muista proteiinin saanti.

Miksi mulla dippiä tehdessä sattuu aivan hemmetisti rintalastaan? Tai en nyt tiedä onko se tarkalleen rintalasta, mutta tissien välissä menevään ''luuhun'' kuitenkin. Pistävä kipu ja satunnaisesti se myös naksuu, kun dippaan.. Olen yrittäny vaihtaa leveyksiä, erilaisia alastuloja tai siis aivan alas asti tai sit vain pientä liikettä ja kaikkea muuta mahollista, mutta ei vaan auta..
Vaiva säilyy myös dipin jälkeen pitkin päivää.. Sellainen jumi-tunne samalla alueella ja lapaluiden taakseveto ja sellainen aamuinen sängystä nousemis-venytys, kun vedät kädet kohti kattoa ja rintaa työnnät eteen ja haukottelet niin auttaa ja naksauttaa myös kys.alueen..
Mikä olisi avuksi vai lähteekö se vain ajallaan?

Miksi mulla dippiä tehdessä sattuu aivan hemmetisti rintalastaan? Tai en nyt tiedä onko se tarkalleen rintalasta, mutta tissien välissä menevään ''luuhun'' kuitenkin. Pistävä kipu ja satunnaisesti se myös naksuu, kun dippaan.. Olen yrittäny vaihtaa leveyksiä, erilaisia alastuloja tai siis aivan alas asti tai sit vain pientä liikettä ja kaikkea muuta mahollista, mutta ei vaan auta..
Vaiva säilyy myös dipin jälkeen pitkin päivää.. Sellainen jumi-tunne samalla alueella ja lapaluiden taakseveto ja sellainen aamuinen sängystä nousemis-venytys, kun vedät kädet kohti kattoa ja rintaa työnnät eteen ja haukottelet niin auttaa ja naksauttaa myös kys.alueen..
Mikä olisi avuksi vai lähteekö se vain ajallaan?

Mulla oli joku aika sitten juurikin sama ongelma, eli dippiä tehdessä rintalastassa repivä ja repeytymisen tunne. Ja itellä tais ainakin osasyynä olla, kun siihen aikaan reenailin dipit aina rinnan punnerrusliikkeiden jälkeen -> rinnassa pumppi ja paine jonka jälkeen dippaamaan niin kova venytys. Nyt taas eri jako menossa ja dippiä pystynyt tekemään taas lisäpainoilla ilman ongelmaa. Toi kyseinen vaiva vaivasi mua siis pelkällä kehonpainollakin tehtynä. Ja mulla autto toi että jätin hieman enemmän alhaalta vajaaksi kuin ennen.

Summa summarum, mene ja tiedä. Muutamia kertoja mulla ollut tuota ongelmaa dipissä ja joskus lähtenyt ajan kanssa myös.

Back
Ylös Bottom