Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voiko johtua salilla käymisestä, kun jos nousen nopeasti seisomaan istumasennosta, minua huimaa yleensä melko paljon. Ennen punttiharrastusta näin kävi vain erittäin harvoin, nykyään lähes päivittäin ja rauhallisestikin seisomaan noustessa.

Voiko johtua lisääntyneestä lihasmassasta? Eli onko muilla ollu tällaista? Vai johtuuko jostain muusta / iän karttumisesta?

Mulla on samaa ollu jo ennen saliharrastustakin. Ei se mitään vakavaa oo, ellei se sitten oikeesti oo vakavaa (eli ei meinaa pystyssä pysyä tms.). Mulla käy helposti niin, että näkö lähtee vajaaks kymmeneks sekunniks, jos nousen ylös. Oon koittanu olla vaan huomioimatta sitä ja elää sen kymmenen sekuntia sokeana. Se voi kuulemman johtua alhaisesta verenpaineesta, mutta alhainen verenpaine on muuten periaatteessa vaan hyvä (tietysti rajansa silläkin). Mulla ei kyllä oo erityisen matala verenpaine.

Hei kysymys tosta arskan kultaisesta kuusikosta
Oon treenannut sillä koht 2kk niin voiko sitä jatkaa esim 3-5kk?
Pystyyks tost arskan ohjelmast tekee 2jakosen?
Kaveri sanos eilen et parempi ois treenata 2jakosel?:D

Iso-Arskaa lainaten:

Jos teet näitä perusharjoitteita vähintään kolme kuukautta, kolme kertaa viikossa ei-peräkkäisinä päivinä, kehität itsellesi monta kiloa uutta, vaikuttavaa lihasta. Pyri joka kerta lisäämään painoa liikeeseen, kun pystyt tekemään 2 tai 3 toistoa yli suositellun määrän.

Arska on tehnytkin sellasen 2-jakoisen ohjelman, mutta se on aika madness... Jos haluat 2-jakoisen niin ota täältä pakkotoistolta joku hyvä. Joko vetävät/työntävät tai yläkroppa/alakroppa jaolla.

Jos sali on esim kiinni ettei pääse salille tekemään arskan kultasta niin
eiks kotonakin voi jos löytyy?
Penkki+tanko+painot ja käsipainot?

- - - Updated - - -

Niin oon tehnyt penkkiä vallan smithissä ja laittanu painoja ekana 1,5kgn painot
tokal sil 2x10 2,5kgn painot ja vikaks 5kgn painot:)

Jos sali on esim kiinni ettei pääse salille tekemään arskan kultasta niin
eiks kotonakin voi jos löytyy?
Penkki+tanko+painot ja käsipainot?

- - - Updated - - -

Niin oon tehnyt penkkiä vallan smithissä ja laittanu painoja ekana 1,5kgn painot
tokal sil 2x10 2,5kgn painot ja vikaks 5kgn painot:)

Voi.
Ei missään smithissä sitä penkkiä.
Kaikki työsarjat samalla painolla.

Sali siis kiinni, siksi ei pääse kuin 2 kertaa viikkoon. Ja kotona ei ole kuin leuanvetotanko, tosin harkinnassa olisi tanko+painot hankita että saisi esim askelkyykkyjä ja muita helpompia liikkeitä tehtyä kotona :)

Tarkotitko kenties että kaikki esim penkki sarjat 2,5kgn painoil?

Kyllä, tai sellaisella painolla, jolla jaksat tai lähes jaksat tehdä ne kaikki sarjat. Tee se penkki ihan kunnollisessa penkkipunnerruspenkissä eikä missään smith-laitteessa. Yleensä tollanen "2,5kg painot" sanotaan 25kg olettaen, että käytössä on 20kg tanko, jonka kummassakin päässä on 2,5kg.

Kattosin tuolta kalorilaskuri.fi sivulta mun kalorikulutuksen ja se sanos et se ois jotain 2800kcal ja sit aattelin et voiks se muka olla noin paljon. Mul tuli vähän aika sit kyl painoo vaiks en syöny läheskään noin paljon. Menin suunnittelee päivän ruokavalion, jossa on proteiinii 153g, hiilihydraattii 141g ja rasvaa 38g ja yhteiskalorit on 1500kcal ja siin tuntuu olevan ihan tarpeeks ruokaa. Riittääks mul ton verran ruokaa vai pitäiskö saada enemmän kalorei et tulis massaa ? Pituus 184cm ja paino 74-75kg.

entiedä minne tämä pitäs heittää ni laitetaan tänne.

eli siis pitäis saada kädet kasvamaan. käyn salilla 4-5krt viikossa ja syön päivässä 200-400kcal plusilla. teen 3-jakoista ohjelmaa jaolla mikä menee näin: 1.rinta,olkapäät,ojentajat 2. hauis,selkä,forkut 3. jalat,vatsat. liikkeitä vaihtelen mielen mukaan mutta toistoja tulee yleensä 8x4.

nyt 2kk aikana kädet eivät ole juurikaan kasvanut kun olen seurannut joten mikä avuksi?

Eiks iltapalaks käy esim tämmöinen
vihreetä salaattia,kurkkua,tomaattia yms ja vaikka turkkilaista jugurttia sekaan
ja laittaa hiukan mustapippuria yms ja sitruuna mehua sekaan ja syö 2 keitettyä kananmunaa?

Back
Ylös Bottom