Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

j-p3 tässä sulle ohjelma mitä ite vetäny jo 7 kk ja tulosta tulee vieläkin
1. Rinta/selkä
joka toinen kerta mave 3x4 ja joka toinen leuanveto leveel myötiksel 3x6
penkki 2x6
vinopenkki kp 2x6-8
alatalja 3x10
kulmasoutu 3x10

2. kädet olkapäät,
meet kattoo treeni osiosta fuhrerin käsitreeni topicin ja siitä se.
olkapäille perus viparit sivuille ja taakse ja niskalle kohautukset tangolla edestä ja takaa. ( saattaa joutuu käyttää vetoremmei koska forkut jo semi hapol tos vaihees)

3.jalat

kyykky 3x6
prässi 3x6
jalkojen koukistus laitteessa 3x12
jalkojen ojennus laitteessa 3x12
pohkeet seisten 3x30 (jonkun korokkeen päälle ja sit yks jalka kerrallaa ja se toine palautuu aina sen verran mitä se toinen tekee, toimii ainakin itellä paljon paremmin ku sellane pohje kone.

ei herneitä vaikka oon alottelija itekki, jos tulee jotain mielee ni neuvokaa tyhmempää!

j-p3 tässä sulle ohjelma mitä ite vetäny jo 7 kk ja tulosta tulee vieläkin
1. Rinta/selkä
joka toinen kerta mave 3x4 ja joka toinen leuanveto leveel myötiksel 3x6
penkki 2x6
vinopenkki kp 2x6-8
alatalja 3x10
kulmasoutu 3x10

2. kädet olkapäät,
meet kattoo treeni osiosta fuhrerin käsitreeni topicin ja siitä se.
olkapäille perus viparit sivuille ja taakse ja niskalle kohautukset tangolla edestä ja takaa. ( saattaa joutuu käyttää vetoremmei koska forkut jo semi hapol tos vaihees)

3.jalat

kyykky 3x6
prässi 3x6
jalkojen koukistus laitteessa 3x12
jalkojen ojennus laitteessa 3x12
pohkeet seisten 3x30 (jonkun korokkeen päälle ja sit yks jalka kerrallaa ja se toine palautuu aina sen verran mitä se toinen tekee, toimii ainakin itellä paljon paremmin ku sellane pohje kone.

ei herneitä vaikka oon alottelija itekki, jos tulee jotain mielee ni neuvokaa tyhmempää!

Ittee ihmetyttää tuossa eniten, että miksi vuorotella mavea ja leukoja? Eihän ne liity mitenkään toisiinsa.. Ja sit alatalja ja kulma soutu on kummatkin, jotka käy suuniilleen samoihin lihaksiin.. Itse vaihtaisin tuohon alataljan tilalle leuat/ylätalja ja sitten vuorottelisin kulmasoutu/alatalja. Pohkeet reenaisin myös istuen, joko vuorottelemalla joka toisessa treenissä istuen joka toisessa seisten, tai sitten molemmilla tavoin joka treenissä.

Vielä se, että miksi pitää treenata kolmijakoisella, kun on aloittelija? Eikös aloittelijoille ole parhaaksi todettu nämä 1- ja 2-jakoiset..

Tämmönen ohjelma tuolta löytyi..

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe.

Mitä jos ehdin salille 1-2 kertaa viikossa enkä tuota ihanteellista ma-ke-pe (eli yksi välipäivä ja 3x/vko) rytmiä kiireiden takia pysty noudattamaan, niin volyymiä voi varmaan nostaa aika paljon, lisää sarjoja vaan noihin sitten? Tuntuu niin tyhmältä että jos tulee vaikka 3 välipäivää että tekisi noin vähän sarjoja, kun nyt oon tottunut tekemään kolme sarjaa 2-jakoisessa ohjelmassa, jotta saa lihat jumiin. toki se että tuntuu lihaksessa kunnolla ei ole aina välttämätöntä mutta itsellä se toimii.

Teen sivuvipareita sillein, et yks käsi kerrallaan (toisella tukea) ja sit kroppa etunojaan. Ei nyt ihan 45 asteen kulma, mut aika rohkea nojaus. Aika harvoin (tai ei ikinä?) näkee tehtävän tolla tyylillä - onko toi ihan laillinen liike vai oonko kehitelly jonkun oman räpellyksen? :D Aika killer tuo ainakin on, koska käsi toimii aika pitkänä vartena ja kun toisella puolella ei ole vastapainoa, niin tuo momentin nujertaminen vaatii aika kovaa tasapainotustyötä kropalta. Mitään liikettä en ole niin naama irvessä vääntäny. Trapsit ja olkapäät pullistunu hyvin tota tehdessä eli ei nyt siitä päätellen ihan metsään ole menty!

Kävin maanantaina ekaa kertaa salilla ja nyt on ollu pari päivää jalat niin kipeenä, että hyvä kun pääsee portaat ylös, tulikohan treenattua liikaa vai onko ihan normaalia? Onko järkevää lähteä salille vai pidänkö muutaman päivän levon?

Ittee ihmetyttää tuossa eniten, että miksi vuorotella mavea ja leukoja? Eihän ne liity mitenkään toisiinsa.. Ja sit alatalja ja kulma soutu on kummatkin, jotka käy suuniilleen samoihin lihaksiin.. Itse vaihtaisin tuohon alataljan tilalle leuat/ylätalja ja sitten vuorottelisin kulmasoutu/alatalja. Pohkeet reenaisin myös istuen, joko vuorottelemalla joka toisessa treenissä istuen joka toisessa seisten, tai sitten molemmilla tavoin joka treenissä.

Vielä se, että miksi pitää treenata kolmijakoisella, kun on aloittelija? Eikös aloittelijoille ole parhaaksi todettu nämä 1- ja 2-jakoiset..

Kuka ne on todennut? Jos arvo alottelijalle ja harri harrastajalle sopii g6, ni ei se välttämättä toimi kaikille, olen kokeillut, turhaa yleistämistä.
joo mutta kiitos vinkeistä vois kokeilla ens reeneissä

Kuka ne on todennut? Jos arvo alottelijalle ja harri harrastajalle sopii g6, ni ei se välttämättä toimi kaikille, olen kokeillut, turhaa yleistämistä.
joo mutta kiitos vinkeistä vois kokeilla ens reeneissä

Sitä on täälläkin aika monta kertaa toistettu, että 1-jakoinen sopii aloittelijalle parhaiten. Lihas saa ärsykettä useammin ja kun aloittelija vielä kehittyy huomattavasti nopeampaa tahtia, se on erinomainen keino treenata alkuun.

joo no voi olla, en vaa lähe leikkii sen kans et reenipäivät ma ti to pe ja joskus viikonloppuisinkin, nii uskallan kyllä väittää ettei lihas ehdi palautua huomiseksi raskaasta kyykky penkki treenistä, älkää sanoko " treenaa 2x viikossa"

Kaikille reeniohjelman kanssa säätäville made by Markku Tikka:

- Kyykky / Mave
- Leuat myötäote / Ylätalja
- Vinopena kp / Penkki
- Hauiskääntö seisten / keskitetysti
- Viparit / Niskan takaa punnerrus
- Ojentajat taljassa / kapea penkki
- Sekalaista vatsavemputusta jos viitsii

Kolme kertaa kroppa läpi viikossa ja itse valkkailee mikä on päivän treenitapa kullekin lihakselle. Tulosta tulee ja varmasti!

Mulla seuraava kehitys 7kk:

Mave 60kg -> 110 kg (6x5)
Kyykky 45 kg-> 102,5 (6x5)
Penkki 40 kg -> 75 kg (6x5)

Meni vähän OT

Toi made by Markku Tikka oli aika hauska. Voisin alkaa läpällä levittää tota standardi 1-jakosen runkoa nimellä "Markku Tikan Hopea Pystymetsä" :D Sloganiksi: "Valkkaile itse!"

Toi made by Markku Tikka oli aika hauska. Voisin alkaa läpällä levittää tota standardi 1-jakosen runkoa nimellä "Markku Tikan Hopea Pystymetsä" :D Sloganiksi: "Valkkaile itse!"

Yep. Nimim. MT-101 tuon tänne kerran postasi kun kyselin 1-jakosen perään G6:n käytyä tylsäksi. Lähinnä tuo "valkkaile itse" oli tarkoitettu treenin monipuolisena pitämiseen, tajusit varmaan.

Kaikille reeniohjelman kanssa säätäville made by Markku Tikka:

- Kyykky / Mave
- Leuat myötäote / Ylätalja
- Vinopena kp / Penkki
- Hauiskääntö seisten / keskitetysti
- Viparit / Niskan takaa punnerrus
- Ojentajat taljassa / kapea penkki
- Sekalaista vatsavemputusta jos viitsii

Kolme kertaa kroppa läpi viikossa ja itse valkkailee mikä on päivän treenitapa kullekin lihakselle. Tulosta tulee ja varmasti!

Mulla seuraava kehitys 7kk:

Mave 60kg -> 110 kg (6x5)
Kyykky 45 kg-> 102,5 (6x5)
Penkki 40 kg -> 75 kg (6x5)

Meni vähän OT
Onkos tähän suosituksia kuinka paljon sarjoja/toistoja (vaihtelua tietysti toistomääriin välillä)?
Tuossa ei ole liikettä kaikille selän lihaksille, alatalja/kulmasoutu puuttuu?

Ja mikä neuvoksi kun leuanvedossa vastaotteella hauikset väsyy ihan liian nopeasti, tuntuu että selkään jää paukkuja ja liike ottaa enemmän haukkariin kuin selkään.

Onkos tähän suosituksia kuinka paljon sarjoja/toistoja (vaihtelua tietysti toistomääriin välillä)?
Tuossa ei ole liikettä kaikille selän lihaksille, alatalja/kulmasoutu puuttuu?

Ite oon käyttäny perus 10 x 4 ja progressio sama kuin arskan G6:ssa. Tällä hetkellä vaihtelun vuoksi teen tuota 6x5. Itse otan tuota kulmasoutua ja alataljaa joskus lisäksi vähän fiiliksestä riippuen. Lähinnä tässä on hyvä vaihtoehto esim. juuri G6:lle tai muille ykstoikkoisille 1- jakoisille.

Ite oon käyttäny perus 10 x 4 ja progressio sama kuin arskan G6:ssa. Tällä hetkellä vaihtelun vuoksi teen tuota 6x5. Itse otan tuota kulmasoutua ja alataljaa joskus lisäksi vähän fiiliksestä riippuen. Lähinnä tässä on hyvä vaihtoehto esim. juuri G6:lle tai muille ykstoikkoisille 1- jakoisille.
siis tarkoitat tietysti 4 x 10 toiston sarjat ? :D Ok.
Laitan tämän testiin nyt loppukesän ajaksi varmaan.

Eli mun tarttis saada paksummat kädet ja lihaa rintaan. Miten pystyisin korjaamaan nämä kohdat kehosta kuitenkin olematta RHP? Oonko automaattisesti RHP jos treenaan aluks pelkkää ylä vartaloa(no okei, pohkeihin pitäs saada lihaa)?

Eli mun tarttis saada paksummat kädet ja lihaa rintaan. Miten pystyisin korjaamaan nämä kohdat kehosta kuitenkin olematta RHP? Oonko automaattisesti RHP jos treenaan aluks pelkkää ylä vartaloa(no okei, pohkeihin pitäs saada lihaa)?

Olet. Treenaa koko kehoa vaan, ei siitä kuitenkaan ole mitään haittaa. Päinvastoin.

Ja mikä neuvoksi kun leuanvedossa vastaotteella hauikset väsyy ihan liian nopeasti, tuntuu että selkään jää paukkuja ja liike ottaa enemmän haukkariin kuin selkään.

Lisää vaan leveämpää myötäotetta, niin selkälihakset saa enemmän kyytiä ja haukkarit jää vähemmälle, tämän luulisi auttavan. Jossei mene leukoja niin sitten ylätaljaa
leveelllä otteella.

Olet. Treenaa koko kehoa vaan, ei siitä kuitenkaan ole mitään haittaa. Päinvastoin.

Vituttaa vaa ku ei pääse sängystä ylös jalkareenin jälkee. Niin kova doms. Pitäskö hölkkää vähä aikaa juoksumatolla jalkatreenin jälkee DOMSin lievitykseks?

Vituttaa vaa ku ei pääse sängystä ylös jalkareenin jälkee. Niin kova doms. Pitäskö hölkkää vähä aikaa juoksumatolla jalkatreenin jälkee DOMSin lievitykseks?

Kumma kun minulla ei ole mitän kipuja ollut kuin aloitin. ehkä pari päivää oli, se on ihan normaalia. Tosiaan joo ite vedän joka treenin loppuun jollai vehkeellä(yleensä crosstrainer) joku 5min palautusjuoksun, ja sen jälkeen 5-10 sekunnin venyttelyt. Ja sitten muutaman tunnin päästä kotona venyttelyt kunnolla, joku 3x30sec luulisi riittävän, eli aikaa ei kovin montaa minuuttia mene. Muista myös lämmitellä ennen kuin teet mitään siellä salin puolella. niillä pyörillä vispaat vaikka 5-10 min niin että tulee kuuma. Myös pelkällä tangolla(20kg) on hyvä lämmitellä pelkkää kyykkyä, mave ja riveä.

Back
Ylös Bottom