Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

elikkäs nyt teen 2 jakoista ohjelmaa (työntävät/vetävät) ja käyn nyt salilla 3-5 kertaa viikkoon. Kannaattaako reenit vetää aina täysillä, eli rautaa niin paljon kuin jaksaa tai ainakin lähes niin paljon vai pitäisikö jotenkin joka toinen reeni kovempaa ja joka toinen vähämmän kovemmin (näin luin täältä jostain, ainakin olin lukevinani :d).

Olen nyt kuukauden tuolla vetänyt, enkä yksijakoisella kyllä tehnyt hetkeekään, koska eihän sitä olis kukaan jaksanut jos viisikin kertaa viikossa käy saman reenin vetää. Ennen tätä olen kotona jotain omalla painolla tehnyt ja muutaman vuoden todella harvaa salilla käymistä.. Tämä paha jossei tee yksijakoista ollenkaan alkuun?

Millä tavalla saisi hieman enemmän "tasapainoa" penkkipunnerrukseen käsipainoilla? Ongelmana vain se, että kun tekee niillä käsipainoilla penkkiä, niin kädet heiluvat hieman sinne minne sattuu.. Tämä on ärsyttävää siksi, koska joudun sitten ottamaan paljon pienemmät painot kuin, millä periaatteessa kykenisin liikettä tekemään, jolloin liikkeestä ei saa oikein mitään "irti" (johtuen pitkistä sarjoista ja pienistä painoista)

Muutama viikko tai niin kauan kuin tulee edistystä.

Jos lähtökohtana pidetään tuota 3x5x61kg-sarjaa, niin aloita testaamalla nykyinen maksimi, joka voi mennä vaikka näin (joku varmaan älähtää ja ehdottaa jotakin muuta, mutta tää onkin mun näkemykseni eikä välttämättä toimikaan jollain muulla sellaisenaan joten pidä tätä vain kokeilun lähtökohtana):

2x10x20
2x5x30
2x40, 50, 60
1x65
1x70
1x... => Lisää rautaa kunnes ei enää nouse. Älä lopeta silloin kun tuntuu että enempää ei tule vaan lisää rautaa kunnes ei oikeasti enää nouse, tee turvarautojen tai parin varmistajan kanssa. Keskity alusta sakka jokaiseen nostoon ja yritä saada ne pienemmätkin painot liikkumaan täysillä; mä olen itse mokaillut jopa 20kg alta todellisen maksimin olevia rautoja vain puutteellisen keskittymisen ja/tai uskon puutteen takia.

Kun tiedät, missä maksimi liikkuu, niin alat yrittämään 2-3 toiston sarjoja n. 90% maksimista ja siitä yrität vähitellen saada lisää toistoja tai pikkulevyjä perään seuraaviin treeneihin. Älä tee kuin 2-3 sarjaa noin isoilla raudoilla, perään voit tehdä pari kevyempää sarjaa selvästi pienemmillä painoilla, 50-60 kg sinun tapauksessasi. Lämmittelyt/nousut menevät samalla kaavalla kuin maksimia kokeillessasi. Kun saat vähääkään edistystä aikaiseksi, niin yritä rohkeasti pistää maksimia paremmaksi. Koska tällainen on aika kuluttavaa treeniä, niin sen muutaman viikon aikanakin voit ottaa kevyempiä treenejä väliin jos paikat tuntuvat olevan liian tukossa. Tätä ei tosiaan ole tarkoitettu miksikään pitkäaikaiseksi ohjelmaksi, vain keinoksi yrittää päästä tuon suvantovaiheen yli.

Minulla oli ongelmia kehityksen kanssa. s.1376

Ei auttanu noi lyhyet sarjat.
Voiskohan syynä olla testosteronivajaus?
Mulla vähän sellaisia oireita mitä se vajaus aiheuttaa.
esim Parta ei kasva ollenkaan ja viikset hyvin hitaasti, kainaloissa ja käsivarsissa heikko karvoitus, uniongelmat välillä (katkonainen uni ja aikaisin herääminen), väsymys vaikka tulee nukuttua sellaset 8 tuntia yössä.

Voiskohan syynä olla testosteronivajaus?
Mulla vähän sellaisia oireita mitä se vajaus aiheuttaa.
esim Parta ei kasva ollenkaan ja viikset hyvin hitaasti, kainaloissa ja käsivarsissa heikko karvoitus, uniongelmat välillä (katkonainen uni ja aikaisin herääminen), väsymys vaikka tulee nukuttua sellaset 8 tuntia yössä.

Pelkkä karvoituksen heikko kasvu ei kyllä kerro vielä mitään, se kun on suurelta osin kiinni myös geeneistä. On niitä todella karvaisiakin matalan testotason omaavia henkilöitä ja sitten taas karvattomia korkean testotason omaavia. Siitä ei siis kannata vielä suoraan vetää mitään "parta ei kasva = paskat testotasot" -päätelmiä.

Onneksi testaus on halpaa, joten tuon nyt voi sulkea nopeasti pois. Sen jälkeen voit sitten tarkastella uudestaan treeniohjelmaa, ravintoa ja miettiä vähän sitäkin, kuinka stressaavaa elämäsi on.

Tyhmä kysymys palautumisesta.

Mua on alkanut mietityttämään, että onko ihan normaalia miten mun takareiskat kipeytyy edelleen ihan saatanasti SJMV:sta. Oon tehnyt nykyisellä 2-jakoisella (ylä-ala) 4 kertaa viikossa lähes 3 kuukautta ja joka ikinen kerta SJMV:n jälkeen mun takareidet on aivan paskana monta päivää. Tein toissa päivänä volyymipäivänä kyykyn, SJMV, askelkyykkykävelyn ja pohkeet smith:ssä. Joku sitä ihmetteli ääneen, että miten ne voi kipeytyä vieläkin noin kovasti. Olen ollut siinä uskossa, että se on vaan hyvä asia, koska sinne niitä paukkuja tarvitaankin. Takapuoli ja takareidet siis erityiset painotusalueet. Johtuuko kipeytyminen siitä, että siellä on sitä heikkoutta vai onko jossakin jotain häikkää?
Onko jOllain ajatuksia, onko siis normaalia että kipeytyy kunnolla aina?

Onko jOllain ajatuksia, onko siis normaalia että kipeytyy kunnolla aina?

no ei itellä kyllä tule kipeäksi oikeastaan mikään lihas koskaan vaikka vedän melkein aina loppuun asti kaikki sarjat. Et tuossa viestissä sanonut että venytteletkö ollenkaan? Sehän on iso syy jos kyykyn jälkeen vaan lähet suihkuun, niin kyllähä ne jumissa/kipeinä on seuraavana päivänä.

...ja milläs tavalla venyttelyn on todettu helpottavan DOMSseja? Jos jotain helpotusta hakee, niin mieluummin metsään kävelemään rauhallisesti ja kuuntelemaan lintujen laulua.

Arnoldin G6 3x viikossa muokattuna. Esim keskiviikkoisin kyykyn tilalla mave ja leukojen tilalla kulmasoutu. Muuten sama joka kerta.

No ei ole kyllä kokemusta tuosta g6, mutta näin olen ymmärtänyt että sehän on enemmän tuollainen massa ohjelma, eli jos haluaa peilikuvaan muotoa. Mutta jos tosiaan ei ole yhtään tullut voimaa lisää niin kai sitten on joku pielessä. Vedät vissiin 10 toistolla? Onko sinulla sitten ne viimeiset toistot aina sellasia että nipin napin menee, eikä mitään akkojen pumppausta(näitä näkee aika usein että 10kilolla tehään jotain laitetta eikä ilmekkään värähdä)

Voikos forkut kehittyy yhtään etunojapunnerruksilla ja dipeillä ?

Forkkujen lihaksia ei kummassakaan noista liikkeistä kauheesti tarvii, joten vastaisin ei. Sen sijaan kaikki vetävät liikkeet (leuanveto, maastaveto jne.) kehittää forkkuja, koska niissä tarvitaan puristusvoimaa.

...ja milläs tavalla venyttelyn on todettu helpottavan DOMSseja? Jos jotain helpotusta hakee, niin mieluummin metsään kävelemään rauhallisesti ja kuuntelemaan lintujen laulua.

no ihan sillä tavalla että silloin kun en venytellyt oli paikat kipeenä/jumissa seuraavana päivänä, mutta kun aloin venyttelemään niin ei ollut paikat jumissa. Kyllä kai tuohonkin tottuu jossei venyttele ollenkaan mutta aika typeräähän se on, ainakaan ite en jäykkyyttä omaan roppaan hae.

Tiuskis: Kannattaa nyt ainakin kokeilla venytellä, josset sitä siis vielä tee.

Pelkkä karvoituksen heikko kasvu ei kyllä kerro vielä mitään, se kun on suurelta osin kiinni myös geeneistä. On niitä todella karvaisiakin matalan testotason omaavia henkilöitä ja sitten taas karvattomia korkean testotason omaavia. Siitä ei siis kannata vielä suoraan vetää mitään "parta ei kasva = paskat testotasot" -päätelmiä.

Onneksi testaus on halpaa, joten tuon nyt voi sulkea nopeasti pois. Sen jälkeen voit sitten tarkastella uudestaan treeniohjelmaa, ravintoa ja miettiä vähän sitäkin, kuinka stressaavaa elämäsi on.

Karvoituksesta ja geeneistä. Pikkuveljellä joka 2 vuotta nuorempi (16) paljon enemmän karvaa käsissä/kainaloissa/jaloissa. (Eikös veljillä aikas samanlaiset geenit oo? Jos on ni ei se heikko karvotus sit geeneistä johdu)

treeniohjelmassa, ravinnossa, treenaamisessa yms se vika ei kyllä taida olla.
Ja vaikka niissä vikaa olisikin, niin kyllä niitä tuloksia näillä painoilla pitäisi tulla. (penkissä sarjaa 55kg, kyykyssä 64kg jne.)

Onkos jotain muita kun testosteronin vajaus jotka vois vaikuttaa tuloksiin?

no ihan sillä tavalla että silloin kun en venytellyt oli paikat kipeenä/jumissa seuraavana päivänä, mutta kun aloin venyttelemään niin ei ollut paikat jumissa. Kyllä kai tuohonkin tottuu jossei venyttele ollenkaan mutta aika typeräähän se on, ainakaan ite en jäykkyyttä omaan roppaan hae.

Tuo lihaskipu lihaskuntoharjoittelun jälkeen johtuu lihaksissa olevista mikrorepeämistä ja näitä ei voi korjata venyttelemällä, vaan venyttelemällä DOMSsit jopa saattavat pahentua. Venyttelyn tärkeyttä en yritä vähätellä, vain korjata mutuilun tältä osin. Matalasykkeinen palauttava kävely taas panee veren kiertämään treenatuissa takareisissä ja kuljettaa mikrovaurioiden korjaamiseen tarpeellisia ravinteita. Kovan punttitreenin jälkeen pitäisi odottaa pari tuntia ennen venyttelyä, silloin lihas on lyhyimmillään. Kävely toimii myös oivana lämmittelyllä tuohon venyttelyyn.

Back
Ylös Bottom