Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuo torstaille siirtäminen ei onnistu. Kerroin vähän epäselvästi, mutta olen torstain, perjantain ja lauantain hieman heikossa hapessa. Päätin nyt kuitenkin, että teen tänään etureidet ja selän ja takareidet sunnuntai iltana jos kunto sallii

Terve.

Ajattelin kysyä että minkälaisella treenillä/ohjelmalla/ruokavaliolla ois parasta pudottaa rasva% ? Rasva% tällä hetkellä varmaan 18-21 paikeilla, tavotteena olis joku 10-14%.
Ikä 23, pituutta 171 ja painoa 70-72kg.

Eli tuossa on 3-jakoinen ja alin on 4-jakoinen?
Vuorotyön takia ehdin käydä salilla melko harvoin ja vielä kun sali aukeaa vasta iltapäivällä niin välillä on päiviä ettei sinne pääse, joten salilla tulee käytyö hyvin vaihtelevasti 2-4krt/vko... Tämä pitäisi jotenkin nyt huomioida tuossa ohjelmassa, ettei tulisi lihasryhmälle viikonkin turhaa lepotaukoa jatkuvasti.

1-jakoinen? Käyt kolmesti viikossa ja jos treeni joillain viikoilla jää sitten vain 2 kertaan niin ei ole niin paha. Eihän tuollainen epäsäännöllisyys nyt ihan optimi ole kehityksen kannalta, mutta itse tekisin 1-jakoista tuossa tilanteessa. Tällöin se yhden salitreenin poisjääminen viikolta olisi vähiten kivuton, kun kaikki lihasryhmät olisivat saanet rasitusta jo kahdesti.

Tuo torstaille siirtäminen ei onnistu. Kerroin vähän epäselvästi, mutta olen torstain, perjantain ja lauantain hieman heikossa hapessa. Päätin nyt kuitenkin, että teen tänään etureidet ja selän ja takareidet sunnuntai iltana jos kunto sallii
Eli 3 päivän dokausputki ja sit sunnuntaina-iltana salille? Juu älä mene. Tuollaisen jälkeen ei kannata kovaa rehkiä (jos ollenkaan) ja superlöysästä jumpasta ei juuri hyötyä olekaan (tai ainakaan sellaista, jota treeniltäsi haet).

Kävin tuossa hakemassa salilta ammattilaisen tekemän saliohjelman ja täällä on muutama liike ku ei osaa yhdistää liikkeeseen tällä nimellä :D Täältä sitten kyselemään ettei seilaa ympäri salia sitten etsimässä vaikka laitteen nimeä ? Kaikki muut löysin guugelista.
Mieltäni askaruttaa tämmöiset kun:
1.Kraft hauis
2.Panatta vatsat ( panatta ilmeisesti laite ?)
3.Kraft vatsat

Eli 3 päivän dokausputki ja sit sunnuntaina-iltana salille? Juu älä mene. Tuollaisen jälkeen ei kannata kovaa rehkiä (jos ollenkaan) ja superlöysästä jumpasta ei juuri hyötyä olekaan (tai ainakaan sellaista, jota treeniltäsi haet).

Tiedän mihin kykenen ja toisaalta olen niin jääräpää, että en usko ennen kuin sattuu

Tiedän mihin kykenen ja toisaalta olen niin jääräpää, että en usko ennen kuin sattuu

Sehän onkin järkevää lähteä tempomaan ja mahdollisesti aiheuttaa vauriota sydänlihakselle. Yksittäisen treenin merkitys on muutenkin hyvin pieni sen kokonaisuuden kannalta ja yksittäisen ryyppyputken jälkeen vedetyn treenin merkitys on aikalailla minimaalinen, ellei jopa negatiivinen. Järki käteen hei, myrkytät elimistöäsi ensin kolme päivää ja sitten lähdet pumppaamaan.

Riittääkö ripeä tahtinen kävely rasvanpoltto sykkeeseen (cooper 2350-2400)? tarviiko dieetillä palkkaria, 3 kertaa viikossa sali ja 4 kertaa aamuaerobinen?

tarviiko dieetillä palkkaria, 3 kertaa viikossa sali ja 4 kertaa aamuaerobinen?

Tarviit jos siltä tuntuu. Minä uskon palkkarin hyötyyn ja käytän dieetilläkin ehdottomasti palautumisen takia, aina ei ruokaa oo niin satavarmasti tasan heti ku on salilla käyny. Jos tuntuu ettei tarvii niin ei oo pakko.

Tyhmä kysymys palautumisesta.

Mua on alkanut mietityttämään, että onko ihan normaalia miten mun takareiskat kipeytyy edelleen ihan saatanasti SJMV:sta. Oon tehnyt nykyisellä 2-jakoisella (ylä-ala) 4 kertaa viikossa lähes 3 kuukautta ja joka ikinen kerta SJMV:n jälkeen mun takareidet on aivan paskana monta päivää. Tein toissa päivänä volyymipäivänä kyykyn, SJMV, askelkyykkykävelyn ja pohkeet smith:ssä. Joku sitä ihmetteli ääneen, että miten ne voi kipeytyä vieläkin noin kovasti. Olen ollut siinä uskossa, että se on vaan hyvä asia, koska sinne niitä paukkuja tarvitaankin. Takapuoli ja takareidet siis erityiset painotusalueet. Johtuuko kipeytyminen siitä, että siellä on sitä heikkoutta vai onko jossakin jotain häikkää?

^Vaihtelevasti. Istun aika paljon noin niinkuin ylipäätään, mutta viimeks tein tosiaan aamutreenin ja sen jälkeen koko päivä töissä koneen ääressä. Iltapäivätreenien jälkeen se on enemmän makoilua sohvalla.

Ihmettelen täällä ku naisetki vetää protskuja 40g kerrallaan, kun mulle salin ravintoterapeutti mikä lie ex-kilpaurheilija personal trainerini sanoi, että naisilla maksa pystyy käsitteleen n.22g kerrallaan proteiinia. Loput kuormittaa maksaa ja menee vähän hukkaan vissiin kans? ootteko kuullu tämmösestä?

Toinen kymysys: Onko täällä jotain paikkaa, mihin vois tehä treenipäiväkirjaa itelle. se tekis mun itsekurille hyvää ku se ois "julkista". samalla vois pohtia siellä treeniin liittyviä asioita ja ehkä joku jopa saattais löytää tiensä vastaileen...

Niin no esimerkiks Starting strengthissä taitaa lukea siinä ketjussa aika suoraan, että "ohjelman kohderyhmä on laihat teinipojat", ellei jopa sanasta sanaan noin. 1-jakonen perusohjelma alottelijalle -nimi varmaan kertoo myös, että se on suunnattu alottelijalle. Arnoldin kultainen kuusikko on sitten vielä yks, mitä suositellaan tosi paljon alottelijoille. Se, mikä on noista treeneistä oikea, on täysin sun päätettävissäs. Mikä niistä vaan kuulostaa kivoimmalta. Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa treenata. Jos et ymmärrä mitä mitkäkin liikkeet ovat, googlella löytyy varsin helposti ohjeet niiden suorittamiseen. Ja täältä voi tulla tietysti kysymään, jos ei sieltä löydykkään. Ne numerot liikkeiden perässä (esim. penkki 3x10) tarkoittaa, että teet ensin kymmenen kertaa penkkipunnerruksen ja sitten pidät pienen tauon, teet taas kymmenen toistoa ja pidät tauon ja sitten vielä kymmenen punnerrusta.

Anteeks jos kuulostin jotenkin vittuilevalta, ei ollut tarkoitus. :) Hyviä treenejä!

Okei, kiitoksia!:)

Ihmettelen täällä ku naisetki vetää protskuja 40g kerrallaan, kun mulle salin ravintoterapeutti mikä lie ex-kilpaurheilija personal trainerini sanoi, että naisilla maksa pystyy käsitteleen n.22g kerrallaan proteiinia. Loput kuormittaa maksaa ja menee vähän hukkaan vissiin kans? ootteko kuullu tämmösestä?

Toinen kymysys: Onko täällä jotain paikkaa, mihin vois tehä treenipäiväkirjaa itelle. se tekis mun itsekurille hyvää ku se ois "julkista". samalla vois pohtia siellä treeniin liittyviä asioita ja ehkä joku jopa saattais löytää tiensä vastaileen...

Proteiinista löytyy ainakin jhulmin blogissa juttua, siellä on myös enemmän viittauksia tutkimuksiin: http://wikiliikkuja.wordpress.com/2012/03/19/proteiinit-lihaskasvussa/

Treenipäiväkirjaa pystyy pitämään jos hommaat VIP:t.

1-jakoinen? Käyt kolmesti viikossa ja jos treeni joillain viikoilla jää sitten vain 2 kertaan niin ei ole niin paha. Eihän tuollainen epäsäännöllisyys nyt ihan optimi ole kehityksen kannalta, mutta itse tekisin 1-jakoista tuossa tilanteessa. Tällöin se yhden salitreenin poisjääminen viikolta olisi vähiten kivuton, kun kaikki lihasryhmät olisivat saanet rasitusta jo kahdesti.
Millaista 1-jakoista suosittelette?? Arnoldin G6 on koluttu läpi jo pariin kertaan eri variaatioina, eli ei ainakaan ihan samaa.

Tuleeko takaolkapäät tehtyä jotenkin epäsuorasti jossain liikkeessä? Kun en ole koskaan treenannut niitä erikseen millään eristävällä liikkellä?

Back
Ylös Bottom