Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuosta ilosta kyllä kannattaa maksaakin hieman! Tiedätkö millaiset vehkeet pitää olla päätyponttauksia varten? Onko niitä millään "tavallisilla" höyläreillä/sahureilla, vai pitääkö olla joku iso tehdas mitä on ehkä 3kpl Suomessa?

En kyllä tarkalleen tiedä, mutta kaksi paikkaa neljästä tarjosi päätypontilla. Parilla pienemmällä sahalla ei ollut valikoimissa. Kysäsin itseasiassa tuota päätyponttausta vasta jälkikäteen ja se ei nostanut hintaa ollenkaan. Siitä päätellen ei ole iso vaiva jos vaan koneet siihen kykenee.

Onko kukaan teettänyt tiiveysmittausta taloon? Vantaalla saa rakennusluvasta hinnasta 30% palautuksen takaisin jos on keskivertoa tiiviimpi talo. Hintoja en ole ehtinyt kyselemään, mutta tuntuisi menevän tämä 30% palautus mittauskustannuksiin...

Onko kellään heittää karkeata arviota kauanko kahdella kirvesmiehellä menee pystyttää autotallin runko? Eli lähtö siitä että sokkeli on valmiiksi valettuna siihen asti, että runko pystyssä, tuulensuojalevyt seinissä, kattotuolit katolla ja aluskate sen päällä. AT+VAR 37m2 ja katos 19m2. Oletuksena, että kaikki tavara on valmiina rakentamispaikalla.

Onko kellään heittää karkeata arviota kauanko kahdella kirvesmiehellä menee pystyttää autotallin runko? Eli lähtö siitä että sokkeli on valmiiksi valettuna siihen asti, että runko pystyssä, tuulensuojalevyt seinissä, kattotuolit katolla ja aluskate sen päällä. AT+VAR 37m2 ja katos 19m2. Oletuksena, että kaikki tavara on valmiina rakentamispaikalla.

Riippuu niin monesta muuttujasta että on noilla tiedoilla mahdoton arvioida. Olisko linkittää piirustuksia niin helpottais huomattavasti arvion tekemistä..

Ei mene montaa päivää. Mitähän meillä ois mennyt, runkoon päivä, kattotuolit ja aluskate ja räystäät paripäivää ja ruoteet toisena ja tuulensuojat neljäntenä. Kaveri oli timpuri, minä keskinkertainen apumies. Tietty meillä helpotti hommaa se että runkotolpat oli valmiiksi katkottuja ja lovettuja eli pre cut paketti. Mutta timpurikaveri kyllä sanoi, että ei tuo paljon nopeuta kun saa nysvätä listojen kanssa että mikä palikka on mihinkin kun taas pitkästä tehden voi vaan päästää menemään.

Eilen sain maalailut tehtyä nosturihommien osalta ja tänään runnottiin päivä pihassa kaivinkoneella ja ilman. Eli vkl aikana pitäs olla mestat valmiina mullan levitykseen.

http://rakennusprojekti.fi/?p=2112

Kertokaas nyt sitten, että vieläkö voi nurtsit kylvää vai pitääkö se oikeati jättää syksyyn? Vaimo jostain saanut päähänsä ettei mitään järkeä kylvää enää ja mä taas mutuilen perhaani mukaan että aika saatanan älytöntä tässä syksyyn ootella kun tyyliin viikon päästä on mullat levitetty.

Tuntitöinä 24 tuntia. Urakalla yksi pitkä työpäivä (~16h). Hiiappiauto täytyy sun vielä tilata, se maksaa jonkun satkun. Jos meinaat että kirvarit nostelee tuolit itse katolle, niin aikaa menee enemmän(tuskin edes alkavat siihen).

Tuntitöinä 24 tuntia. Urakalla yksi pitkä työpäivä (~16h). Hiiappiauto täytyy sun vielä tilata, se maksaa jonkun satkun. Jos meinaat että kirvarit nostelee tuolit itse katolle, niin aikaa menee enemmän(tuskin edes alkavat siihen).

Jos ei oo isot tuolit niin nostaa kyllä kun hommaa pari talkoomiestä vielä avuksi. Ei tuo meidän tallikaan pieni ole ja ristikot painoi vitusti. Mutta käsipelin kolmeen mieheen nostettiin. Tosin se hiiap pois kyllä paikallaan tuossa...

Meillä tuolit nousi ihan tavallisella henkilönostimella talon päälle, kun sellainen sattui tontilla olemaan. Ei ne paljoakaan paina, ovat vaan suuren kokonsa vuoksi hankalan mallisia. Olisinko papereista katsonut, että yksi tuoli painoi 90 kiloa? Siis ilman sitä huippukolmiota. Mulla on korkeat tuolit eli ne on korkeussuunnassa kahdessa osassa.

Meillä tuolit nousi ihan tavallisella henkilönostimella talon päälle, kun sellainen sattui tontilla olemaan. Ei ne paljoakaan paina, ovat vaan suuren kokonsa vuoksi hankalan mallisia. Olisinko papereista katsonut, että yksi tuoli painoi 90 kiloa? Siis ilman sitä huippukolmiota. Mulla on korkeat tuolit eli ne on korkeussuunnassa kahdessa osassa.

Joo, ei ne siis kiloissa paljon paina, eli totta puhut tuossa. Mutta ne on vittumaisia käsitellä kun niitä ei ihan mistä tahansa voi nostella. Eli kyllä tuollainen nostin ihan paikallaan on mutta onnistuu ilmankin.

Kertokaas nyt sitten, että vieläkö voi nurtsit kylvää vai pitääkö se oikeati jättää syksyyn? Vaimo jostain saanut päähänsä ettei mitään järkeä kylvää enää ja mä taas mutuilen perhaani mukaan että aika saatanan älytöntä tässä syksyyn ootella kun tyyliin viikon päästä on mullat levitetty.
Ihan hyvin voi kylvää. Varsinkin jos viitsii kastella sitä. Nyt ei kumminkaan ole vielä mahdottomia helteitä eikä kuivaa. Itse kylvin pari vuotta sitten Heinäkuun alkupuolella ja ei ollut mitään ongelmia vaikka oli tosi kuivaa ja kuumaa eikä satanut muutamaan viikkoon ollenkaan. Alussa vaan kastelin nurmikon melkein joka ilta ja hyvin lähti kasvamaan.

En kyllä enää kylväisi. Syksylle jättäisin. Lähtee kasvamaan paremmin. Kohta on niin kuivaa että vaikeuksia tulee. Tuossa kastelussa on omat ongelmansa. Mielestäni nurmea ei kannata totuttaa siihen että sitä kastellaan. Juuret ei hakeudu ollenkaan alussa syvemmälle kosteaan multaan vaan pyrkii pintaan. Nurmi alkaa "huutamaan" sitä pintakastelua. sitten kun tulee pitempi kuiva jakso niin nurmi palaa helpommin. Tietysti jos ei kasteluvettä ottaa mittarin kautta niin asia on hiukan eri. Nimin. kahden talon nurmet kylvänyt. :)

Riipuu maaperästä. Jos maaperä on kuivaa, joutuu apukastelemaan tai nurtsi ei ole erityisemmin varjossa niin helpommalla pääsee syksyllä. Mulla tuo tuleva nurtsialue on sellainen kosteikko, että ihan sama koska kylvää ja ei tartte kastella. Koemielessä viime kesänä heitin tuon saven päälle vähän nurmikon siementä ja johan rupesi kasvamaan. Juhannuksen jälkeen salaojitetaan osa tulevan nurmikon osasta ettei pohja ole niin kosteaa. Multaa aion laittaa vain parille pienelle alueelle, missä nyt ei kauheasti kasva mitään.

Riipuu maaperästä. Jos maaperä on kuivaa, joutuu apukastelemaan tai nurtsi ei ole erityisemmin varjossa niin helpommalla pääsee syksyllä. Mulla tuo tuleva nurtsialue on sellainen kosteikko, että ihan sama koska kylvää ja ei tartte kastella. Koemielessä viime kesänä heitin tuon saven päälle vähän nurmikon siementä ja johan rupesi kasvamaan. Juhannuksen jälkeen salaojitetaan osa tulevan nurmikon osasta ettei pohja ole niin kosteaa. Multaa aion laittaa vain parille pienelle alueelle, missä nyt ei kauheasti kasva mitään.

Meillä tuo pohjamaa on perus kosteeta. Eli ei pitäisi olla mikään hankalin mahdollinen. Lisäksi etupihan on etelään ja sinne ei nurmikkoa tule ollenkaan, joten ei ole pahin paahdekaan ongelma. En tiiä. Mutta jos se syksyyn jättää niin se on sitten ensikesäkin aikasta pitkällä ennenkuin tuohon voi pennut päästää touhuaan...

Hurjan hintaista paalutus tuntuu nykyisin olevan. Pika-googletuksella 15-20ke.

Oliko tuossa hinnassa pelkkä teräsputkipaalutus? Täällä meillä päin oli hinta n. 50 keksimitaltaan about 5 metrin paalulle noin 7000 euroa. Se mitä lisäkustannuksia itse perustuksissa paalutus aiheuttaa onkin sitten ihan toinen juttu, mutta paalutus ei 2008 ollut mielestäni ainakaan mahdottoman hintainen.

Mulla olis tuommonen Allied Telesys AT-FS705LE vuodelta miekka ja kilpi. Onko hommat menneet eteenpäin vai pitäiskö netin toimia jos kytken tuon laatikon siihen piuhaan mikä operaattorilta tulee? Siitä sitten jaan eri huoneiden koneisiin.

http://www.jimms.fi/tuote/AT-FS705LE-50

Yhteyksiä kun katselee, niin sanoo että limited connectivity ja unidentified network sen verkkokortin kohdalla, millä olen tuohon purkkiin yhteydessä. Purkki vilkuttaa valoja eli kai se yhteys pitäis olla kunnossa koneelta purkkiin? Win Vista on käyttis. Paketteja lähettää, mutta niitä ei tule tänne. Pitääkö muuten kaikki kytkennät tehdä noilla "tavallisilla" verkkokaapeleilla, vai pitäiskö jossain käyttää jotain muuta, esim. ohutta "puhelinkaapelia"/jotain ristiinkytkettyä tms? Kaivoin vaan nyt kaapista vanhoja piuhoja millä olen ennen koneet seinään liittänyt.

Eli mitäs tässä nyt kannattais tehdä? Operaattorin mies oli kuulemma aamulla käynyt mittaamassa oman piuhansa, että kunnossa pitäis olla.

Pitäiskö muuten operaattorilta tulla jotain lappuja nykyään, vai riittääkö, että IP-osoitteen yms laittaa hakemaan automaattisesti? Muistan joskus hurjina opiskeluaikoina, kun niitä piti vielä käsin syötellä paperilapuista...

Löytyykö Pakkikselta apu tähänkin, vai pitääkö Loftyn siirtyä muroon? :)

Mulla olis tuommonen Allied Telesys AT-FS705LE vuodelta miekka ja kilpi. Onko hommat menneet eteenpäin vai pitäiskö netin toimia jos kytken tuon laatikon siihen piuhaan mikä operaattorilta tulee?

Minkähän piuhan operaattori on toimittanut, tavallinen parikaapeli (= puhelinkaapeli) ? Jos puhutaan parikaapelin päässä olevasta xDSL-liittymästä, pitää liittymään laittaa tietenkin ensin DSL-modeeemi ja siitä edelleen RJ-kaapeli tuohon sinun kytkimeen.

Back
Ylös Bottom