Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jep ei muuta kuin syömään enemmän. Leipää aterioille jne, ite yritin järsiä riisistä hiilareita useita kertoja päivässä, mutta miltei mahoton syyä niin paljon kuin tarttis/ei mee alas.

Ei nyt ihan aloittelia, eikä peruskysymys, mutta samapa tuo. " Walking Lunges 2 Down n' back " tarkoittaa mitä? Askelkyykkyä joo, mutta entä tuo 2 Down n' back?

Mitä nyt yritin googlailla tuota niin tälläinen lause tuli selville tuosta: "Take long steps, go straight down and straight back up instead of actually "lunging forward""

Mites, jos käy aamulla treenaamassa niin kannattaako syödä aamupala vasta treenin jälkeen? Nyt kun sali on auki aamusinkin niin menisin mieluiten sillon. Eli kannattaisiko vetää buusteri ja kahvi tyhjään mahaan ja siitä mennä puntille, ja syödä aamupala vasta sitten sen jälkeen? Vai syökö se treenitehoja jos ei syö mitään ennen reeniä?

Mites, jos käy aamulla treenaamassa niin kannattaako syödä aamupala vasta treenin jälkeen? Nyt kun sali on auki aamusinkin niin menisin mieluiten sillon. Eli kannattaisiko vetää buusteri ja kahvi tyhjään mahaan ja siitä mennä puntille, ja syödä aamupala vasta sitten sen jälkeen? Vai syökö se treenitehoja jos ei syö mitään ennen reeniä?

Kokeile. Itellä kulkee ainakin paljo paremmin, kun vetää heradrinkin ja banaanin/appelsiinimehuu n. tuntia ennen treeniä.

Mihin jalan lihaksiin rappustenjuoksu ottaa? Salin vieressä on sellaiset 50m pitkät helvetin jyrkät rappuset nii on monesti käynyt mielessä jos vetäis ne pari kertaa aina jalkatreenin jälkeen(Mikäli jaksaa)

Emillime: Kyllä tuo rappustelu käy lähes kaikkiin jalkojenlihaksiin ja erinomaista jalka reeniä. Suosittelen, jos tykkäät ottaa kaiken irti ja puhua norjaa puskille!

Oon treenaillu jo pari vuotta, mutta oon ollu aina huono kasvattamaan sarjapainoja. Nyt oonkin aatellu tähdätä jonkun aikaa pelkästään sarjapainojen nostamiseen. Olisko missään mitään valmista toimivaa treeniohjelmaa juuri tähän tarkoitukseen? ja mihin tahtiin olis hyvä niitä painoja koittaa lisäillä? Kaikki informaatio tähän asiaan liittyen otetaan vastaan (:

Oon treenaillu jo pari vuotta, mutta oon ollu aina huono kasvattamaan sarjapainoja. Nyt oonkin aatellu tähdätä jonkun aikaa pelkästään sarjapainojen nostamiseen. Olisko missään mitään valmista toimivaa treeniohjelmaa juuri tähän tarkoitukseen? ja mihin tahtiin olis hyvä niitä painoja koittaa lisäillä? Kaikki informaatio tähän asiaan liittyen otetaan vastaan (:

Lyhyillä sarjoilla saa helposti sarjapainoja lisättyä. Koita tehdä kuukausi vaikka vähän voimapainoitteisempaa reeniä, esim 5x3-5 sarjapituuksilla niin pitäisi painojen nousta.

Huono vastaus kun en jaksa linkata :D

Otat tuolta pakkiksen voimapuolelta jonkun hyvän voimaohjelman.

Mihin jalan lihaksiin rappustenjuoksu ottaa? Salin vieressä on sellaiset 50m pitkät helvetin jyrkät rappuset nii on monesti käynyt mielessä jos vetäis ne pari kertaa aina jalkatreenin jälkeen(Mikäli jaksaa)

Kyllähän se reisiin kaikkialle ottaa, mutta takareidet olis syytä varmaan mainita erikseen. Isoja lihaksia ei portaita kävelemällä kasvateta, mutta jalkatreenin jälkeen se voi tietty olla yks tapa saada pumppi jalkoihin.

Kyllä tuo rappustelu käy lähes kaikkiin jalkojenlihaksiin ja erinomaista jalka reeniä. Suosittelen, jos tykkäät ottaa kaiken irti ja puhua norjaa puskille!
Kyllähän se reisiin kaikkialle ottaa, mutta takareidet olis syytä varmaan mainita erikseen. Isoja lihaksia ei portaita kävelemällä kasvateta, mutta jalkatreenin jälkeen se voi tietty olla yks tapa saada pumppi jalkoihin.

No teenkö sen sitten keskiviikkona etureisi treenin jälkeen vaiko sunnuntaina takareisi treenin jälkeen? Oletetaan, että ei ole mahdollista tehdä molemmilla kerroilla

http://www.simplyshredded.com/the-max-ot-workout-a-full-and-in-depth-review.html Tällä ohjelmalla on tullut lihaksiin kokoa ja painot noussu jumalatonta vauhtia. Saa joka treenissä lisätä malmia tankoon.

Olisi kiva joltakin asiantuntevammalta kaverilta saada vinkkiä, että miten kannattaa räjähtävyyksiä kehittää. Minulla on siis vuoroviikoin perusvoimaa ja kuntoa, sekä räjähtävyyttä ja nopeutta. Miltä kuulostaa alla oleva? Punttiliikkeissä maksimit ovat aika lähellä tuota 25kg:ta.

Ti: Punttaus ja keskivartalon kuntopiiri:
- 3 kertaa läpi:
3 x 30s vatsapidot (lankku)
3 x 15 selkälihakset nopeasti
3 x 15 vatsalihakset nopeasti
3 x 15 vinot vatsalihakset nopeasti
- Rinnalleveto nopeusvoimana, 2 toistoa sarjassa, 5 sarjaa (25kg)
- Puolikyykky nopeusvoimana, 1 toisto sarjassa, 5 sarjaa (25kg)

Ke: Nopeus- ja räjähtävyysharjoitteita:
- 3 kertaa läpi, harjoitetta vaihtaessa vähintään minuutin tauko:
- 20m viivajuoksut
- 40m juoksut terävällä käännöksellä
- ristijuoksu, keskellä tötsä
- sivuttain liikkuminen edes takas 5m välillä
- kyykkyhyppy kattoon koskettaen
- viisiloikka tasajaloin
- viisiloikka vuorojaloin

Nyt viimein ja vihdoin sain hankittua itselleni salikortin. Harrastuksiini kuuluu tällä hetkellä jalkapallo (treenit 2x/vko + peli 1x/vko), tennis 1-2 krt/vko ja salilla olisi tarkoitus käydä kolme kertaa viikossa. Salilla tarkoituksenani on kasvattaa lihasta pääasiassa ylä- ja keskivartaloon. Kaikki vinkit, millaista ruokavaliota tulisi alkaa noudattaa (tässä olen ollut aina huono) sekä treenivinkit salille ovat erittäin tervetulleita. Myös palautusjuoma yms. lisäravinnevaihtoehtoja kuuntelen toki.

Olisi mukava saada tuosta salityöskentelystä kaikki mahdollinen irti!

En mittoja pahemmin ole ottanut itseltäni, mutt peilikuva kyllä kertoo, että tulosta on tullut hyvin. Nyt 7. viikko meneillä tota ohjelmaa. 4 viimeisen viikon aikana, kun on tullut tota Hack-kyykkyä tehtyä, on maksimi näin esimerkiksi noussut (vain laskurin mukaan, mutta silti) 11kg. Maksimeja en kuitenkaan koskaan oikein koita, sillä eivät ole tarpeellisia bodailutreenissä.

E: Ja hyvää vaihteluahan toi on jos on tullut vedettyä noilla 8-10 toiston sarjoilla pitkään. Ei tuo ohjelma kuitenkaan kestä kuin 12 vk.

Eiköhän perinteinen volyymisyklitys toimisi oikein mainiosti? Esim 8-10->15-20 toistoa? Eli aluksi rauta, jolla saat tehtyä esim 1x8 toistoa. Valitset tähän jonkun ison massaliikkeen, jota teet kerran viikkoon. Joka kerta yrität saada vähintään yhden toiston lisää, puristat sen vaikka väkisin tulemaan sieltä. Kun saat jonkin ajan kuluttua tehtyä esim 15 toistoa, niin lisää rautaa kunnes tulee taas se tiukka kasi, ja homma alusta. Yksinkertaista, raakaa, ja helvetin toimivaa. Kurinalaisuus on tässä treenissä ykkösasia, eli missään nimessä ei tingitä tekniikasta, vaikka saataisiin enemmän toistoja puserrettua sen kustannuksella. Tämän yhden ison massaliikkeen jälkeen voi, ja kannattaa tehdä pari-kolme apuliikettä isommilla sarjamäärillä.

Kysymys koskien näitä merkintöjä:

Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5

Ymmärsinkö oikein, että jokaista liikettä tehdään yhteensä 15 toistoa, kolmessa viiden toiston sarjoissa, jonka välissä pidetään tauot? Tehdäänkös tämä maxipainoilla tai tehdäänkö tähän jotain lämmittelysarjoja alkuun?

Korjatkaa/varmistakaa, kiitos vastanneille!

Back
Ylös Bottom