Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itellä rintalasta naksahteli usein, kun pullisti rintaa ulospäin ja laittoi lapoja yhteen. Sitten päätin hieroa rintalihaksia, ensin käsillä ja sitten tennispalloilla joka puolelta ja varsinkin tosta niiden kiinnityskohdasta rintalastan keskeltä. No nyt ei oo pariin päivään oikein naksahdellu mihinkään vaikka samalla tavalla olen venytellyt. Eli toi voi johtua siitä juuri, että lihakset on jumissa ja jotenkin repii siitä niiden kiinnityskohdasta. Suosittelisin hierontaa, venyttelyä ja ehkä jotain voidettakin.

Kun teen penkkipunnerrusta laitteella penkillä missä istutaan eikä maataan niin 2 sarjan jälkeen vasen olkapääni alkaa olemaan niin kipeä että on pakko ottaa -20kg pois.
Tietääkö kukaan mistä tämä voisi johtua? Kitos =)

Kun teen penkkipunnerrusta laitteella penkillä missä istutaan eikä maataan niin 2 sarjan jälkeen vasen olkapääni alkaa olemaan niin kipeä että on pakko ottaa -20kg pois.
Tietääkö kukaan mistä tämä voisi johtua? Kitos =)

Meinaat peckdeckiä?

On jo pidemmän aikaa alaselkä vihotellut, taisi alunperin maastavedon jälkeen kipeytyä. Tekniikkaa olen hionut sen osalta kuntoon, eikä itse suorittamisen aikana tunnu pahalta. Nykyisin tilanne on se, että aina kyykätessä vihloo. (tästä syystä en ole kyykännyt pitkään aikaan). Selkä on aina ok, jos on venyttellyt ja ollut pidemmän aikaa tekemättä näitä liikkeitä joista se kipeytyy: mave, kyykky, yhden jalan mave smithissä tai mikä sen liikkeen nimi onkaan, joskus jopa jalkaprässi. Kyykkääminen ei onnistu ollenkaan, mave onnistuu erittäin pienillä painoilla. Tekniikkaa on katsottu, eikä aiemmin koskaan kyykätessä selkä kipeytynyt. Kipu on siis alaselässä, paikannettavissa hieman rangan oikealle puolelle. Jonkun asian maasta Poikonen vihlaisee, normaalisti kävellessä ei tunnu, joskus istuessa kylläkin. Aivastaessa selkään sattuu kovasti. Kipu säteilee joskus kävellessäkin tosin reisiin. Jos seisoo vähän vinossa, niin saattaa tulla sellainen pistävä yhtäkkinen kipu ja kävely hetken vaikeaa.

Pitkä ja vaikeaselkoinen selitys, pahoittelen, kännykällä ja junassa näpyttelen. Mutta siis mihin minun on mentävä? Hieroja/lääkäri/kiropaktikko vai jotain itsehoitoa? En kai ole tehnyt selälleni jotain peruuttamatonta vahinkoa kun en heti lekurille mennyt?

Kuinka monta toistoa alaselkäliikkeelle(http://www.youtube.com/watch?v=O8d8I7-qtGg) voi tehdä?
Jos teen 40 kilon lisäpainon kanssa niin jaksan tehdä liian monta toistoa, jos taas teen 50 kilon lisäpainoilla niin alaselkään ei tule kunnon pumppia. Kiitos:)

Jos tekisit oikein, eli selkää rullaamalla tähän tyyliin -> http://www.youtube.com/watch?v=r3Fbr-aVY2Y , niin et todellakaan tee "liian montaa toistoa" 40 tai 50kg kanssa. Tottakai se nyt on kevyempää selkä suorana ja lukossa noita ojennuksia hinkkailla :face: Ja painot niskanpäällä myös paljon rankempaa ku tossa edessä..

Koitin ite tota Yates-versiona aikaa sitten ja ei ne toistot kovin suureksi noussu omalla painolla tehden. Elikkä keppi tai tanko niskan taa ja kädet suoraksi sivuille tangon yli kiertäen ja sitten vaan hissun kissun vaapulavissun ja kunnon stopit ylhäällä. Omat kädet tuo painoa paljon kun paino jakautuu pitemmälle. Liike on suoraan b&g:stä kopsattu. Mutta joo mitä enemmän paino on tossa rinnan/mahan luona niin sitä suuremmin painoa voi näennäisesti käyttää ja liike menee perseelle ja alaselkä on enempi enää staattisesti jäykkänä.

Minulla on 3 jakoinen ohjelma: vetävät lihakset, työntävät lihakset ja vatsalihakset ja olkapäät. Onko liikaa yhdelle päivälle noin monta liikettä per. Päivä????

Toivottavasti tajusitte

Minulla on 3 jakoinen ohjelma: vetävät lihakset, työntävät lihakset ja vatsalihakset ja olkapäät. Onko liikaa yhdelle päivälle noin monta liikettä per. Päivä????

Toivottavasti tajusitte
olisi varmaan helpompi vastata jos olisit laittanut että mitkä liikkeet ja monta liikettä teet kunakin päivänä

Toivottavasti tajusitte

Olkapäät voidaan laskea työntäviks lihaksiks... Voisit kans kertoa liikkeet, jotta vois sanoa onko liikaa liikkeitä. Muutenkin näyttää aika huonolta jaolta. Sitä paitsi taidat olla trolli tai sitten vaan pahasti hukassa.

Olen vaan hukassa kun en noista nimityksista yms... Tiedä mtn :D mut maanantaina teen vetävät lihasryhmät: hauikset, selkälihakset, ranteet. Tiistaina: työntävät: rintalihakset, olkapäät(äskön oli kirjoitusvirhe) ojentajat. Perjantaina: vetävät lihasryhmät, lauantaina: jalat ja vatsalihakset ja penkki max, tuossa nyt olis että mitä parannan??

Ma:
Etukyykky 3x3-6 3x5 45kg
Mave 3x3-6 3x5 80kg
Prässi/Hack 2x6-10 2x10 60kg
Pohkeet seisten 3x12-15 2x12 35kg
Vatsat 3x8-12

Ti:
Kulma/Pendlay soutu 3x3-6 3x5x45kg
Penkki 3x3-6 3x5x40kg
Leuat 2x6-10
Dippi 2x6-10
Rive + työntö 3x3-6 3x3x35kg

To:
Kyykky 3x8-10 3x8x55kg
SmJV 3x8-10 3x8x55kg
Prässi/Hack 2x6-10 3x8x70kg
Reiden ojennus 2x8-12 3x10x25kg
Reiden koukistus 2x8-12 3x8x20kg
Pohkeet istuen 3x6-10
Vatsat 3x8-12 (eri liike kuin maanantaina)

Perjantai
Penkki 3x8-10 3x8x35kg
Kulmasoutu 3x8-10 3x8x40kg
Vinopenkki 2x6-10 3x6x30kg
Leuat 2x6-10
Pystäri 3x8-10
Hauiskääntö tangolla 3x8-12
Ojentajat ranskalainen punnerrus 2x8-10

Olen tehnyt tuollaista ohjelmaa nyt 1 viikon ja tänään tein ton perjantain jutun niin yleensä oon saanu pystärissä vanhal ohjelmal (SS) joku 3x5x30kg, mut nyt ton leukojen vinopenkin ja penkin jälkee ei noussu ku 2x8x20kg ja vikaa sarjaa ei millää jaksanu tehdä ku kädet oli ihan en edes tiedä mitä sanoa... sen jälkee jaksoin vielä ton hauiskäännön tehdä 3x10x15kg mutta kuuluuko sen mennäki noin että kädet ihan tulessa koittaa tehdä jotain pystäriä ja joutuu tekemään 30% pienemmillä painoilla kuin normaalisti

Toinen kysymys että koska venyn todella huonosti ni voiko kulmasoudun korvata sellasella missä maataan n. 135 asteen kulmassa ja otetaan sellasesta jutusta kiinni millä voi vetää että liike on periaatteessa ihan sama mutta nojaat vain sellasta seinää vasten että kroppa on periaatteessa levossa ja teet työn vain selällä ja käsillä, olen koittanut kulmasoutua mutta se menee melkein pystysouduksi kun en vain pysty kaartamaan selkää alas niin paljoa, sama ongelma on vähä SJMV mutta se nyt vielä menee, liike rata ei vaan ole niin suuri, mutta alan kyllä nyt venyttelemään joten hetikun pystyn niin alottaisin tekee vapaalla tangolla taas tota kulmasoutua

Ja vielä että mitä olette yleisesti mieltä tosta ohjelmasta, aiempaa kokemusta on vain n. 3-4kk SS ja rullaluistelua tulee harrastettua välillä useita tunteja päivässä

Olen vaan hukassa kun en noista nimityksista yms... Tiedä mtn :D mut maanantaina teen vetävät lihasryhmät: hauikset, selkälihakset, ranteet. Tiistaina: työntävät: rintalihakset, olkapäät(äskön oli kirjoitusvirhe) ojentajat. Perjantaina: vetävät lihasryhmät, lauantaina: jalat ja vatsalihakset ja penkki max, tuossa nyt olis että mitä parannan??

Parannappa ensin heittämällä tuo paska ohjelma roskiin ja jos body mielessä treenaat niin otat vaikka golden six:n käyttöön. Jos enemmän voimatreenii aattelit niin starting strenght toimii hyvin.

Ma:
Etukyykky 3x3-6 3x5 45kg
Mave 3x3-6 3x5 80kg
Prässi/Hack 2x6-10 2x10 60kg
Pohkeet seisten 3x12-15 2x12 35kg
Vatsat 3x8-12

Ti:
Kulma/Pendlay soutu 3x3-6 3x5x45kg
Penkki 3x3-6 3x5x40kg
Leuat 2x6-10
Dippi 2x6-10
Rive + työntö 3x3-6 3x3x35kg

To:
Kyykky 3x8-10 3x8x55kg
SmJV 3x8-10 3x8x55kg
Prässi/Hack 2x6-10 3x8x70kg
Reiden ojennus 2x8-12 3x10x25kg
Reiden koukistus 2x8-12 3x8x20kg
Pohkeet istuen 3x6-10
Vatsat 3x8-12 (eri liike kuin maanantaina)

Perjantai
Penkki 3x8-10 3x8x35kg
Kulmasoutu 3x8-10 3x8x40kg
Vinopenkki 2x6-10 3x6x30kg
Leuat 2x6-10
Pystäri 3x8-10
Hauiskääntö tangolla 3x8-12
Ojentajat ranskalainen punnerrus 2x8-10

Olen tehnyt tuollaista ohjelmaa nyt 1 viikon ja tänään tein ton perjantain jutun niin yleensä oon saanu pystärissä vanhal ohjelmal (SS) joku 3x5x30kg, mut nyt ton leukojen vinopenkin ja penkin jälkee ei noussu ku 2x8x20kg ja vikaa sarjaa ei millää jaksanu tehdä ku kädet oli ihan en edes tiedä mitä sanoa... sen jälkee jaksoin vielä ton hauiskäännön tehdä 3x10x15kg mutta kuuluuko sen mennäki noin että kädet ihan tulessa koittaa tehdä jotain pystäriä ja joutuu tekemään 30% pienemmillä painoilla kuin normaalisti

Toinen kysymys että koska venyn todella huonosti ni voiko kulmasoudun korvata sellasella missä maataan n. 135 asteen kulmassa ja otetaan sellasesta jutusta kiinni millä voi vetää että liike on periaatteessa ihan sama mutta nojaat vain sellasta seinää vasten että kroppa on periaatteessa levossa ja teet työn vain selällä ja käsillä, olen koittanut kulmasoutua mutta se menee melkein pystysouduksi kun en vain pysty kaartamaan selkää alas niin paljoa, sama ongelma on vähä SJMV mutta se nyt vielä menee, liike rata ei vaan ole niin suuri, mutta alan kyllä nyt venyttelemään joten hetikun pystyn niin alottaisin tekee vapaalla tangolla taas tota kulmasoutua

Ja vielä että mitä olette yleisesti mieltä tosta ohjelmasta, aiempaa kokemusta on vain n. 3-4kk SS ja rullaluistelua tulee harrastettua välillä useita tunteja päivässä
Ja tähän vielä että pitäisikö eka dietata ittensä suht kireäksi, ja sitten alkaa kunnolla bulkkaamaan (muutenkin kun nyt on kesä) vaikka ei ole lihasta kauheasti mutta oon vähän sellanen "laihaläski" en siis paina paljoa koska olen kuullut että jos bulkkaan nyt ja sitku on sitä ylimäärästäki kertyny kunnolla ni sitä on vaikea saada pois polttamatta lihaksia, mutta jos nyt hommaisin itseni kierään kuntoon ja sit menisin maltillisilla plussilla eteenpäin niin olisiko tämä fiksua?

Toivon kaikkiin kysymyksiin vastausta kiitos

Ja tähän vielä että pitäisikö eka dietata ittensä suht kireäksi, ja sitten alkaa kunnolla bulkkaamaan (muutenkin kun nyt on kesä) vaikka ei ole lihasta kauheasti mutta oon vähän sellanen "laihaläski" en siis paina paljoa koska olen kuullut että jos bulkkaan nyt ja sitku on sitä ylimäärästäki kertyny kunnolla ni sitä on vaikea saada pois polttamatta lihaksia, mutta jos nyt hommaisin itseni kierään kuntoon ja sit menisin maltillisilla plussilla eteenpäin niin olisiko tämä fiksua?

Alkuun on ihan turha alkaa dieetille. Syöt hyvin ja riittävästi, treenaat oikein ja kovaa sekä nukut paljon ja kroppasi tulee muuttumaan aluksi hyvin nopeasti. Tämä siis olettaen, että olet todellakin laihaläski, etkä ylipainoinen.

Ohjelma näyttäis kanssa ihan hyvältä, riven tekisin kuitenkin ensimmäisenä.

Ja soudun voi tehdä siinä missä maataan kulmassa tai vaikka käsipainoilla.

Voiko 1-jakosella harjoitella vaikka vuoden, vai oisko hyvä vaihtaa mahd. nopeasti 1jakosesta isompi jakoisin ohjelmiin? Jos vaan muistaa vaihtaa toisto määriä vaikka 6-8-12, niin voiko yks jakosella puksuttaa huoletta?

Back
Ylös Bottom