Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mun mielestä niillä maksimeilla ei oo mitään väliä, jos lihasmassaa koittaa kehittää. Kunhan treenaa täysillä joka kerta.

Juu täysin samaa mieltä että ei niilla maksimeilla ole mitään väliä jos lihasmassaa rakentaa. Kuten tuossa jo totesin että kasvua rintalihaksissa on tapahtunut ja sen myös huomaa.

Penkin sarjapainotkaan eivät ole nousseet kun sen 10 kiloa ja mitä täältä pakkotoistosta on lukenut niin joillakin nuorilla olisi tässä 8kk aikana tullut lisää vähintäänkin 20 kiloa. Jokainen ihminen toki on erillainen ja jokaisella omat vahvuutensa mutta kyllä tämä vähän hämmästyttää ja kummastuttaa itseäni.

Jos maksimeilla ei ole mitään väliä, niin näyttäkää mulle se tyyppi olla on isot rinta/jalkalihakset satkun penkki/kyykkymaksimilla.

Bodaillessa ei tietenkään tarvitse repiä jatkuvasti ykkösiä, mutta varsinkin aloitellessa voima ja massa kulkevat käsi kädessä ja treenipainoista viis veisaaminen tuntuman ja muun paskan kustannuksella on varma tie nollakehitykseen. Treenipainojen nostamisen taas kannalta on erittäin suotavaa tehdä joskus lyhyempiäkin maksimaalisia suorituksia eikä ikuisesti hinkata niitä kympin sarjoja.

Sitten kun on ifbb pro, jolla on viidentoista vuoden treenikokemus ja jokaisessa isossa nostossa tulos alkaa kakkosella niin lisämassan kasvatuksessa nousevat tosiaan kärkeen muut asiat kuin rautamäärän lisääminen, mutta sille tasolle päässeet tuskin kirjoittavat tähän ketjuun.

Komppaan kyllä no-bodya. Se treenipainojen progressio, eli esim bodarille vaikka 8 toiston maksimi, on se millä mittaat kehitystä luotettavasti eikä se että nyt vaikuttaa rintalihakset isommilta. Progressio painoissa/toistomäärissä/sarjamäärissä on se mitä treenaajan pitäs hakea eikä joku tuntuma/pumppi/muu turha höpöhöpö. Eli rautaa vaan tankoon, ei tietty tekniikan kustannuksella. Sitä tuntumaa voit pohdiskella vaikka vitun pöytätenniksessä.

Edit. Joo ja tosiaan ne iänikuiset 3x10 jutut jatkuvalla syötöllä on paras tapa tappaa treenimotivaatio. En tiedä mitään yhtä tylsää salilla.

Joo, totta kai tähtään treenipainojen/sarjojen/tostojen nostamiseen, mutta se ei oo mun ensisijanen tavotteeni. Se vaan tavallaan tulee siinä samassa. Mutta sillä ei ole mielestäni mitään väliä nouseeko penkistä 100kg vai 70kg. Kunhan saa tehtyä täysillä ja se täysillä sitten kasvaa siinä samassa.

Sarjapituuksien vaihtelu on tietty kans erittäin suotavaa. Joskus on kivampi tehä lyhyempiä sarjoja ja joskus on kivampi vähän enemmän pumppailla pidemmillä sarjoilla. Mä menen lähinnä fiiliksen mukasesti. 3x10 en tee oikeestaan ollenkaan, mutta siinä on hyvä sellanen keskiarvo. Yleensä teen ennemmin neljä sarjaa, mutta esim. hauiskääntöjä tai kohautuksia voikin olla vaan kaks sarjaa. Ja kun toistot on yleensä 8-12 ni keskimäärin se tarkottaa kymmentä. Jalat on sitte eri asia, niille 12-20 toistoa (ja voimasarjat lyhyempinä välillä).

Nyt tarvittis apua kokeneemmilta. Eli tässä justiinsa alottamassa kolistelua tosissaan, eli olen 16-vuotias 170cm, 55kg ja tähtäimessä on ainaki saada massaa sopivassa suhteessa, voimaa ja sitten askarruttaa tuo kahden vuoden päästä koittava armeija, että pitäisikö nyt jo ruveta parantamaan ihan cooper-tuloksia(, vaikka varmaan heikentevät sitten noita muita tavoitteita?) vai jättää sellainen sitten kun sen aika koittaa? Sitten vähän ehkä hölmö kysymys, että kun ajattelin ottaa ohjelmaksi tuon Starting Strength -ohjelman, että jos ennen joka reenikertaa tekee 2x10 vatsalauta-settiä niin kehittääkö noin pienimuotoinen rasitus niitä? Ja sitten tarvitsen myöhemmin vielä varmaan lisää opastusta, eli sitten ainakin, kun tulee ajankohtaiseksi vaihtaa ohjelmaa. Anteeksi vielä kirjoitusasun surkeus, kello on 0:57 ja pistettäköön sen piikkiin... ;)

Kunhan saa tehtyä täysillä ja se täysillä sitten kasvaa siinä samassa.

Se, että "täysillä" treenaaminen ja maksimaalinen tai minkäänlainen lihaskasvu korreloisivat keskenään, on väärä luulo. Pidä mielessäsi se peruslaki, että kaikki kehitys, niin lihaskasvun tai voimienkin osalta, on ainoastaan kehon sopeutumista siihen, että siltä vaaditaan edemmän kuin ennen. Jos teet samaa juttua suunnilleen samoilla painoilla vuodesta toiiseen, mikä ei ole mitenkään harvinaista, niin mistä sen ärsykkeen pitäisi syntyä joka antaa keholle syyn oikeasti kasvaa? Ihminen ei ole robotti, joka olisi ohjelmoitu niin että kun treenaat tiettyä lihasta niin että siinä "tuntuu", niin se kasvaisi. Ei kasva, jollei rasitus ole sellaista joka antaa keholle syyn muuttaa tasapainotilaansa, vaikka se sitten vedettäisiin kymmenellä supersarjalla ja pudotuksella miten hapoille tahansa. Sarjapainot taas nousevat vain nostamalla, joskus väkisin ja tuntuman sekä hieman tekniikankin kustannuksella, tehden välillä lyhyempää sarjaa joka ei sitten sen kummemmin "tunnu" lihaksissa, mutta käsiteltävien painojen radikaali nousu ajan myötä on aivan pomminvarmasti sellainen ärsyke, joka tuo sitä kasvuakin mukanaan. Tässäkin tulee rajansa vastaan, kuten todettu, mutta kyllä mun mielestä pitää olla useampi vuosi treeniä takana ennen kuin kannattaa alkaa mistään tuntumasta välittämään paljoa höpöhöpöäkään.

Lenkkeily plus kaloreilla on ok, kunhan vaan syö kulutetun määrän takaisin? Tarkoituksena olisi tehdä alle puolen tunnin lenkki sekä siihen venyttelyt päälle.

Lenkkeily plus kaloreilla on ok, kunhan vaan syö kulutetun määrän takaisin? Tarkoituksena olisi tehdä alle puolen tunnin lenkki sekä siihen venyttelyt päälle.

On ok, jos syöt vaan tarpeeksi. Oikeastaan jotain aerobista voisi suositella bulkin aikanakin, koska näin ei tuo kestävyys pääse huononemaan ja hapenottoelimistö tottuu ottamaan kasvavalle lihasmassalle sitä happea myös pitemmissä jaksoissa.

Onko polville huonoa mennä jalkaprässis alle 90 asteen kulmaan? Mietin vaan kun tota syväkyykkyä täällä niin ylistetään..

Ei ole, kunhan polvet menee jalkaterien suuntaisesti ja jos ei sulla polvissa mitään ongelmaa ole.

Moro! olen 28v 94kg dieetiä takana n.2kk.
1.Dieetillä bcaa:n hyöty?Esim:Vaikka vähän kovempi aamulenkki tyhjään mahaan,suojeleeko lihaksia paremmin?
2.Väliviikolla(totaali lepo)paino tippui 2kg ja nyt taas treeni viikolla nousi sen 2kg?
3.Alaselän jumi?Kipeytyy esim:pidemmillä automatkoilla,pyöräillessä,mutta ei esim:mavessa.Jos tekee selänojennuksia,niin ei pysty istumaan vähään aikaan (alaselkä tulessa,pumpissa ja kipua)
4.Jatkuva närästys dieetilla (VHH)

Moro! olen 28v 94kg dieetiä takana n.2kk.
1.Dieetillä bcaa:n hyöty?Esim:Vaikka vähän kovempi aamulenkki tyhjään mahaan,suojeleeko lihaksia paremmin?
2.Väliviikolla(totaali lepo)paino tippui 2kg ja nyt taas treeni viikolla nousi sen 2kg?
3.Alaselän jumi?Kipeytyy esim:pidemmillä automatkoilla,pyöräillessä,mutta ei esim:mavessa.Jos tekee selänojennuksia,niin ei pysty istumaan vähään aikaan (alaselkä tulessa,pumpissa ja kipua)
4.Jatkuva närästys dieetilla (VHH)

1. Kyllä
2. Nesteet, lihaspaineet jne.
3. Hierojalle/muulle käsittelijälle
4. Rasvan määrä/laatu. Jotain tasapainottavaa kehiin.

Mitä meinaat tasapainottavalla?

Vihanneksia nyt alkuun kaksinkäsin. Jos ei auta niin rauta, kalium, kalsium, kupari, magnesium, natrium + muut emäksiset aineet. Jos ei sekään niin testaisin jotain happo/emäs tasapainottavia pillereitä. Närästyslääkkeet sitten viimesenä.

Kävin kehonkoostumusmittauksessa (inbody) muutama viikko sitten ja tulokset kertoivat, että alakropassa on suhteessa enemmän lihaa kuin käsivarsissa. Peilikuvasta olen pystynyt tämän päättelemään jo ennen mittausta, mutta nähtyäni asiasta mustaa valkoisella aloin miettiä, pitäisikö tehdä jotain.. Jo ennen salitreenin aloittamista lihaksikkain osa kropastani oli ainakin silmämääräisesti alakroppa ja ero saattanut jopa kasvaa "punttiurani" aikana. Olen treenannut koko kroppaa tasapuolisesti, mutta jalkatreenin olen ehkä uskaltanut tehdä koviten.

Lisäksi vasen käsi on melko paljon oikeaa jäljessä.. :/ Myös jaloissa oikea puoli on vahvempi, mutta ero ei ole niin suuri kuin käsissä.
Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä.. jättää alakropan treenaaminen joksikin aikaa vähemmälle ja panostaa enemmän yläkroppaan ja käsivarsiin..?? Entäpä vasemman ja oikean puolen välinen ero?

Ja laitetaan nyt samalla toinenkin kysymys, jota olen mietiskellyt; kannattaako kaksijakoisella treenatessa tehdä samoille lihaksille kaksi samanlaista (kovaa) treeniä viikossa vai olisiko parempi tehdä toinen treeni kevyemmin?

Kävin kehonkoostumusmittauksessa (inbody) muutama viikko sitten ja tulokset kertoivat, että alakropassa on suhteessa enemmän lihaa kuin käsivarsissa. Peilikuvasta olen pystynyt tämän päättelemään jo ennen mittausta, mutta nähtyäni asiasta mustaa valkoisella aloin miettiä, pitäisikö tehdä jotain.. Jo ennen salitreenin aloittamista lihaksikkain osa kropastani oli ainakin silmämääräisesti alakroppa ja ero saattanut jopa kasvaa "punttiurani" aikana. Olen treenannut koko kroppaa tasapuolisesti, mutta jalkatreenin olen ehkä uskaltanut tehdä koviten.

Lisäksi vasen käsi on melko paljon oikeaa jäljessä.. :/ Myös jaloissa oikea puoli on vahvempi, mutta ero ei ole niin suuri kuin käsissä.
Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä.. jättää alakropan treenaaminen joksikin aikaa vähemmälle ja panostaa enemmän yläkroppaan ja käsivarsiin..?? Entäpä vasemman ja oikean puolen välinen ero?

Ja laitetaan nyt samalla toinenkin kysymys, jota olen mietiskellyt; kannattaako kaksijakoisella treenatessa tehdä samoille lihaksille kaksi samanlaista (kovaa) treeniä viikossa vai olisiko parempi tehdä toinen treeni kevyemmin?

Toihan nyt on aika perusmeininki kaikilla meillä oikeakätisillä himorunkkareilla. Ei kannata yrittää panostaa toiseen enemmän kun toiseen. Eikä mun mielestä myöskään enemmän ylävartaloon kun alavartaloon, keskittyy vaan jatkossa yläkroppaa treenatessa enemmän siihen treenaamiseen että sekin tuottais tulosta. Liekö geenitkin sitten voi vähän vaikuttaa asiaan, toisillaahan esim. selkään tarttuu lihaan paljon tehokkaammin kun toisille vaikka muuten olisivat tasapuolisesti hyvissä lihoissa. Voithan sä halutessas tarkistaa tarviiko yläkropan treenitehoa ehkäpä tarkistaa kuitenkin. Tuskinpa kuitenkaan jos tasapuolisesti oot treenannut. Keskittyy liikkeiden suorittamiseen ni hyvä tulee.

En oo kaksijakosta (vielä) tehny mutta monet taitaa tehdä silleen että ensimmäinen treeni 6-8 toistoo, toinen 10-12 toistoo ja aina jätetää toisto tai pari varastoon eikä ainakaan loppuun asti treenata, jos "kovalla" sitä tarkoitat? Että ei kevyemmin mutta eri toistomäärillä.

Toihan nyt on aika perusmeininki kaikilla meillä oikeakätisillä himorunkkareilla. Ei kannata yrittää panostaa toiseen enemmän kun toiseen. Eikä mun mielestä myöskään enemmän ylävartaloon kun alavartaloon, keskittyy vaan jatkossa yläkroppaa treenatessa enemmän siihen treenaamiseen että sekin tuottais tulosta. Liekö geenitkin sitten voi vähän vaikuttaa asiaan, toisillaahan esim. selkään tarttuu lihaan paljon tehokkaammin kun toisille vaikka muuten olisivat tasapuolisesti hyvissä lihoissa. Voithan sä halutessas tarkistaa tarviiko yläkropan treenitehoa ehkäpä tarkistaa kuitenkin. Tuskinpa kuitenkaan jos tasapuolisesti oot treenannut. Keskittyy liikkeiden suorittamiseen ni hyvä tulee.

En oo kaksijakosta (vielä) tehny mutta monet taitaa tehdä silleen että ensimmäinen treeni 6-8 toistoo, toinen 10-12 toistoo ja aina jätetää toisto tai pari varastoon eikä ainakaan loppuun asti treenata, jos "kovalla" sitä tarkoitat? Että ei kevyemmin mutta eri toistomäärillä.

Jep, "kovalla" tarkoitin nimenomaan loppuun asti treenaamista. Siis eikö kaksijakoisella treenatessa (jos käy salilla 4 krt/vko) kannattaisi tehdä yhtään loppuun asti vietyä treeniä, vaan joka treenissä jättää se toisto tai pari varastoon?

Ja tasapuolisesti treenaamisella tarkoitin, että treeniohjelmissani olen pyrkinyt treenaamaan koko kroppaa tasapuolisesti, en pelkkää alakroppaa :) Tiedän että yläkroppatreeniin minun pitäis uskaltaa ladata selvästi enemmän, mutta sitä jarruttaa joku henkinen lukko :S Tosin sama lukko vaikeuttaa esim. kyykkytreeniä. SJMV:a tehdessä ei tarvi pelätä tangon alle jäämistä, joten siinä olen uskaltanut kokeilla selvästi rohkeammin isompia painoja.. jos nyt sillä tavalla voidaan minun kohdalla sanoa :D Oon kyllä alkanut miettiä sitäkin, että lintsaankohan jotenkin SJMV:a tehdessäni, sillä siinä olen pystynyt lisäämään rautaa aika paljon lyhyessä ajassa.. ainakin verrattuna kaikkiin muihin liikkeisiin, myös muihin jalkaliikkeisiin.

Jep, "kovalla" tarkoitin nimenomaan loppuun asti treenaamista. Siis eikö kaksijakoisella treenatessa (jos käy salilla 4 krt/vko) kannattaisi tehdä yhtään loppuun asti vietyä treeniä, vaan joka treenissä jättää se toisto tai pari varastoon?

Ja tasapuolisesti treenaamisella tarkoitin, että treeniohjelmissani olen pyrkinyt treenaamaan koko kroppaa tasapuolisesti, en pelkkää alakroppaa :) Tiedän että yläkroppatreeniin minun pitäis uskaltaa ladata selvästi enemmän, mutta sitä jarruttaa joku henkinen lukko :S Tosin sama lukko vaikeuttaa esim. kyykkytreeniä. SJMV:a tehdessä ei tarvi pelätä tangon alle jäämistä, joten siinä olen uskaltanut kokeilla selvästi rohkeammin isompia painoja.. jos nyt sillä tavalla voidaan minun kohdalla sanoa :D Oon kyllä alkanut miettiä sitäkin, että lintsaankohan jotenkin SJMV:a tehdessäni, sillä siinä olen pystynyt lisäämään rautaa aika paljon lyhyessä ajassa.. ainakin verrattuna kaikkiin muihin liikkeisiin, myös muihin jalkaliikkeisiin.
Ensimmäiseen asiaan löytyy tosta ketjusta ja tosta postista aika hyvin asiaa http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma-3/#post1348779

Henkiseen lukkoon nyt ei oikein voi kukaan muu auttaa ku sinä itse, mutta sekin siitä kyllä paranee kun treenaaminen etenee ja saa edistystä ja tavotteet kirkastuu jne. Voihan sitä vaikka nappikuulokkeet korvissa death metallia kuuntelemalla hakea henkistä buustia treeneihin tms. Nii ja varmistusrautojen käyttäminen voi tietty rohkaista kummasti kun voi ottaa rautaa esim kyykkyhäkissä ja penkissä varmasti "reilusti" kun tietää että painot kyllä pysähtyy rautoihin jos sattuu käymään niin ettei voimat riitäkään.

Nyyh nyyyh nyt on tullu läskeiltyä liikaa! Siis oikeesti niin paljon, että nyt oikeesti vit*** ja PALJON!

Sanokaa nyt suoraan kerkeeko tässä enää minkäänlaiseen "kesäkuntoon" mitat noin 88kg/180cm ja vedänkö myös ton krea purkin tässä "dietillä" vaikka olo onkin nesteinen jo muutenkin..

Painosta vielä sen verran, että sali taustaa sun muita lajeja on tullut harrastetuttua useampia vuosia, että en mikään jäätävä sotanorsu ole, mutta kyl toi vatsa aika jäätävän näkönen tällä hetkellä on -.- naama myös hieman neste pöhäkässä näyttää olevan..

pikakurssi miten sitä kreaa otetaa ? jos siis kannattaa ottaa ? Vinkkejä ? paljonko miinuksella ? joku tietty dietti ? lisäravinteet ? muita tärkeitä vitskuja, että mieli pysyy virkeänä ja fillis korkealla ettei tää projekti tyssää tossa 2vko päästä :/

3krt/vko 1-jakosella salilla meinasin vetää.

Oon tehnyt yleensä 3x5 Mave sarjoja (lihasten kasvatus mielessä), kannattaisiko nostaa toistojen määrää, jotta saisi maksimaalisen hypertrofian?Vai onko alaselässä(tähtään ko. liikkeellä kasvattamaan selän paksuutta) nopeita lihassoluja, joten hypertrofiaa tapahtuu pienillä toistomäärillä?

Back
Ylös Bottom