Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mitä liikkeitä täytyy treenata,että saa selkään leveyttä?

Leuanveto leveellä myötäotteella, ylätalja eteen leveelle myötäotteella, alaspainallus suorin käsin, siinä liikkeet jotka ottavat leveään selkälihakseen mutta kannattaa tehdä myös soutuja eli alatalja ja kulmasoutua ne ottavat myös leveään selkälihakseen ja sekä epäkäs-, isosuunnikas-,iso liereä- ja hartialihaksen takaosaan.

Onko aamuaerobinen/ aerobisen tyhjällä vatsalla "pakollista" dieetillä? (Älkääkä nyt kukaan tulko sanomaan, ettei mikään muu ei ole pakollista kuin kuolema.) Mulla ei jotenkin vaan askel kulje tyhjällä vatsalla. Muutaman kerran oon yrittänyt sitä harrastaa, mutta juoksumatka tippuu tyhjällä vatsalla noin 2/3, ja viimeksi aamulenkillä oksensin tien poskeen ja hoipuin loppumatkan kävellen kotiin niin hitaasti, että mummotkin vetivät rollillaan ohi. Onko se kaiken tämän vaivan ja kärsimyksen arvoista? Tykkään kyllä juosta, kun on muutama tunti sitten syöty kevyt atria alla. :) Onko näiden välillä rasvan tiristämisen kannalta jotain merkittävän suurta eroa?

Onko aamuaerobinen/ aerobisen tyhjällä vatsalla "pakollista" dieetillä? (Älkääkä nyt kukaan tulko sanomaan, ettei mikään muu ei ole pakollista kuin kuolema.) Mulla ei jotenkin vaan askel kulje tyhjällä vatsalla. Muutaman kerran oon yrittänyt sitä harrastaa, mutta juoksumatka tippuu tyhjällä vatsalla noin 2/3, ja viimeksi aamulenkillä oksensin tien poskeen ja hoipuin loppumatkan kävellen kotiin niin hitaasti, että mummotkin vetivät rollillaan ohi. Onko se kaiken tämän vaivan ja kärsimyksen arvoista? Tykkään kyllä juosta, kun on muutama tunti sitten syöty kevyt atria alla. :) Onko näiden välillä rasvan tiristämisen kannalta jotain merkittävän suurta eroa?

No mun on nyt pakko sanoa vaikka kielsit, että mikään ei ole pakollista dieetillä. Voi vetää vaan punttia, eikä aerobista tarvitse ollenkaan. Ei tuo aamuaerobinen tai tyhjällä masulla vetäminen siihen rasvanpolttoon niin suuresti vaikuta. Kyllä se rasva palaa, kun olet vain miinuksen puolella ja lihas säilyy, kun sitä treenaat. Aerobisella liikunnalla sitten on helpompi lisätä sitä kulutusta ja näin kalorivajetta.

Lues toi http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/ -ketju niin selviää ;)

Aa. *Helpotuksen huokaus.* Oon luullut, et tuo tyhjällä vatsalla kärvistely aamulenkillä on dieetin onnistumisen kannalta joku must-juttu.. :D Nyt on pari kk säännöllistä punttia takana kaksijakoisella ohjelmalla ja jotain tarttis tehrä, notta ne säälittävät lihakset alkaisivat edes vähän pilkistää tuolta ihran alta. Motivois meinaan jatkamaan paremmin kuin mikään muu.

Oli tänään aika kumma juttu. Tein ranskalaista punnerrusta vänkyrätangolla ja ekat toistot menivät hyvin ja ongelmitta, mutta yhtäkkiä kesken sarjan, vasen olkapää meni sijoiltaan/muljahti tai jotain vastaavaa. Vähän vaikea selittää, en siis pystynyt vasemmalla kädellä enää nostamaan tankoa vaan se piti pudottaa maahan. Saattoi olla että laskin tangon liian alas toiston aikana, mutta jäi kummastuttamaan että mistä tämmöinen johtuu?

Muljahduksen jälkeen kaikki oli taas ok, hiukan sitä kuitenkin alkoi vaistomaisesti varomaan viimeisillä sarjoilla, ja semmoinen pieni tuntuma siellä oli kokoajan tämän muljahduksen jälkeen. Ettei olisi mitään kovin vakavaa kyseessä?

elikkä kestävyys jakso vedetty ja nyt olisi tarkotus rueta nostamaan maksimi tuloksia ja lisäämään voimaa. elikkä minkäpituisia sarjoja pitäisi tehdä ja millä palautuksilla?

Sanokaas onko tämmöinen "ohjelma" mistään kotoisin? http://www.kolumbus.fi/liuha/kuntopiiri.html Kotona olisi tarkoitus tehdä.

Aika hyvä ja rankka on jos aiot perus kuntopiiriä tehdä, jos haluat lisää vielä niin voit lisätä kyykkyä+ alaselkää (selänojennuksia) vielä mukaan. Jos aiot tehdä jonkun punttitreenin ohella niin menee jo todella rankaksi.

elikkä kestävyys jakso vedetty ja nyt olisi tarkotus rueta nostamaan maksimi tuloksia ja lisäämään voimaa. elikkä minkäpituisia sarjoja pitäisi tehdä ja millä palautuksilla?

Seuraava askel vois olla perusvoimajakso ton kestävyysjakson jälkeen 6-12 toistoilla ja 1-3min palautuksilla ja sit sen jakson jälkeen katsoa taas uudestaan tilannetta.

Mitähän sillä kestävyysjaksolla oikein on tehty, olisi paljon helpompaa vastailla kun tietäisi millaista treeniä ja sarjapituuksia pohjalla oikein on?

Anyway, lyhennä sarjoja asteittain siitä mitä nyt olet tehnyt ja lisää rautaa tankoon. Palautukset saavat olla juuri niin pitkiä, että seuraavaa sarjaa varten on palautunut kunnolla.

Mitähän sillä kestävyysjaksolla oikein on tehty, olisi paljon helpompaa vastailla kun tietäisi millaista treeniä ja sarjapituuksia pohjalla oikein on?

Anyway, lyhennä sarjoja asteittain siitä mitä nyt olet tehnyt ja lisää rautaa tankoon. Palautukset saavat olla juuri niin pitkiä, että seuraavaa sarjaa varten on palautunut kunnolla.

15 pitusia sarjoja tehty kestävyysjaksolla ja ihan normaali treeniä

Osaako joku kommentoida tuota mun kysymystä palautumisesta ?

Ihan tarpeeks on liikkeitä ja hyvin pitäis palautua. Vatsat laita johonkin väliin. Ai niin, jos kyykkää niin leveältä että saat takareidet kunnolla aktivoitua niin se riittää ihan hyvin, mutta jos teet tuollaista tosi etureisipainotteista pystykyykkyä niin silloin lisää se sjmv/rdl tolle vetävät lihakset-päivälle.

4-jakoinen ohjelma jaolla 1. Kädet, 2. Jalat, 3. Rinta, etu- ja sivuolkapäät, 4. Selkä, epäkkäät, takaolkapäät. Kannattaako reenata 1on 1off vai 2on 1off?

Jos on vähän aika sitten aloittanut salilla käynnin, ja haluaa voimaa ja lihasmassaa lisää, millaista ohjelmaa kannattaisi tehä? oon kyllä yrittäny ettiä kaikenlaista searchista, minkä jakoinen ohjelma olisi hyvä? ja jos joillain on joku mielessä, olisin kiitollinen linkkauksesta :)

Jos on vähän aika sitten aloittanut salilla käynnin, ja haluaa voimaa ja lihasmassaa lisää, millaista ohjelmaa kannattaisi tehä? oon kyllä yrittäny ettiä kaikenlaista searchista, minkä jakoinen ohjelma olisi hyvä? ja jos joillain on joku mielessä, olisin kiitollinen linkkauksesta :)
1-jakoinen, strarting strenght, golden six tai sitten tuolta faq:sta löytyy vielä yksi ohjelma...

Aa. *Helpotuksen huokaus.* Oon luullut, et tuo tyhjällä vatsalla kärvistely aamulenkillä on dieetin onnistumisen kannalta joku must-juttu.. :D Nyt on pari kk säännöllistä punttia takana kaksijakoisella ohjelmalla ja jotain tarttis tehrä, notta ne säälittävät lihakset alkaisivat edes vähän pilkistää tuolta ihran alta. Motivois meinaan jatkamaan paremmin kuin mikään muu.

Luin jonkun tutkimuksen, jossa ei merkittävää eroa rasvanpolton kannalta onko syönyt vai ei ennen aamulenkkiä. Liikunnassa jaksaa paremmin, jos syö ennen suoritusta. Huono jaksaminen voi myös tarkoittaa pienempää energiankulutus eli laihtuu vähemmän. Ainakin ite vedän suurimman osan päivän hiilareista treenin yhteyteen - ennen ja jälkeen.

Oon ihmetellyt mitä hyötyä saa painonnostovyöllä esim. kyykyssä, penkissä, mave:ssa? Keskivartalonlihakset saa paremmin mukaan?

Ei oo ehkä mikään perus kysymys mutta tuli tässä mieleen että kauan kannatais pitää treenitaukoo leikkauksen jälkeen? Multa poistettiin umpilisäke eikä ollu lekurin kans muuta puhetta kuin että ekat kaks ja puol viikkoo pitää ottaa rennommin.

Back
Ylös Bottom