Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Fuhrer: -Jos istut kyykkyyn, siis ihan vain istut sinne jalkojen väliin pakarat sinne lähes lattiaan asti, niin aloitatko liikkeen työntämällä polvia eteen? Tuskin. Miksi siis toimisit niin kyykätessä painojenkaan kanssa?

edit. Toki, kuten aina ennenkin, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Se kokemus kuiten mitä mulla on kyykyn opastamisesta ja ohjaamisesta on osoittanut ainakin mulle sen, että liikkeen tulee aina alkaa lantiosta eikä polvista. Sen verta on laaja otanta, etten ihan heti ole mielipidettäni vaihtamassa. +10v tuota opastanut ja kukaan, siis ei kukaan, ole vielä koskaan mun ohjeilla itseään telonut. Ja uskallan väittää että kohtuu laajalla kirjolla on opastettaviakin ollut.

Mulla jeesasi kyyky harjoittelussa liikeradan kanssa (erityisesti polvien suhteen), että asetin jalkaterien eteen jonkin esteen esim. tuolin. Silloin polvet ei kerta kaikkiaan pääse menemään liian eteen, kun tulee se tuoli vastaan. Eli samaa mieltä risukasan kanssa. Kyykyn alussa polviin pieni jousto, jonka jälkeen takapuoli lähtee johtamaan sitä liikettä. Kyykyssä alas vedetään takareidella ja ylös työnnetään pakaralla & takareidellä. Itse opettelin kyykyn tekniikna ensin ihan ilman painoja, tankona oli puukeppi. Kun liikeradan sai oikeaksi, niin hävisi kaikki kipu polvista!

risumies, me olemmekin eri mieltä siitä mihin polven kuuluu mennä kyykyssä.

Mun mielestä kyykky on silloin bueno kun nilkka on melko vahvassa dorsifleksiossa, ja etureisi täysin venyneenä. Toisin sanoen takareisi peittää pohkeen.
Nilkan liikkuvuusongelma onkin aika yleinen.

Etureisien heikkous on myös aika yleinen ongelma kun kyykyssä ei päästä syvälle.

Ei polvia tarvitse työntää eteenpäin, ne menevät sinne automaattisesti ;)

Mulla on yks kaveri joka on 190cm pitkä ja sillä työntyy polvet tosi paljon eteenpäin varpaista muhun verrattuna, ehkä siksi kun sillä on pidemmät jalat..

Eihän liikkeen aloittaminen lantiosta kuitenkaan lue pois polvien eteenpäin työntymistä. Ainakin itse olen ymmärtänyt että jos liike aloitetaan polvien eteenpäin työntämisellä niin polvinivelelle tulee myös suurin rasite.

Fuhrer: -Niin olemme juu, mielipiteitähän pitää olla. Tylsäähän se olisi jos kaikki samaa mieltä ois.

Tosin tuostahan kuiten ollaan täysin samaa mieltä, ettei kyykky ole kyykky, mikäli aurinko paistaa takareiden ja pohkeen väliin. Ongelmia voi mun makuun olla moneen lähtöön, mitkä tuon estää. Tällaisia voisi olla mm. nilkan/lonkan liikkuvuus ongelmat, itselleen(eli rakenteilleen) sopimaton tekniikka, kireät/heikot lihat ja voiman ja hallinan puute lantiossa/keskivartalossa.

Aikalailla mun ajatus on kuten Crrc tuossa jo ilmaisikin, eli "jos liike aloitetaan polvien eteenpäin työntämisellä niin polvinivelelle tulee myös suurin rasite". Ja kyllä, polvet kyllä saavat mennä eteenpäin ja ylittää jopa sen varvaslinjan. Mutta mä kuiten lähtisin siitä, että mitä vähempi sen parempi.

ette usko mut harjottelin äsken kyykkyy täs kotona mopin tangon kans.
2 ekaa meni kyl ihan hyvin, mut kiristää vasenta vinusta.
kolmannella kerralla LENSIN SELKÄ PÄIN SEINÄÄ!!!!! :hyvä::face::david:
kyl vingahti vaan mennessään!! :O - hyvä ettei seinä kaatunut.

Maastavedon yhdistämisestä G6:een?

Olen nykyään tehnyt G6:sta ilman istumaannousuja. Haluan yhdistää ohjelmaan maastavedon massahakuisesti.

Minkälainen sarja olisi hyvä, 4x10? Takakyykyn jälkeen vai ohjelman loppuun? Onko paljon vaikutuseroja (lihaksiin jne.) myötä- ja vastaotteella? Kuinka leveällä jalat, kuinka leveä ote, jotta vaikuttaa mahdollisimman paljon yläselkään (trapsit, latsit)?

Erikoisen näköiset Adidaksen uudet huippumallit, Adipower 2012 painonnostokengät

282274_2095495718594_1581368650_2045330_5619769_n.jpg

näitä adipowereita hypistelin viikonloppuna Porissa, oikein hyvän oloiset kengät joskin kalliinpuoleiset ei-painonnostajille.

adidas-power-lifting-shoes.jpg

Ite tuossa mietin että minkäkokoiset kengät tilaisi. Jalkaterä on 27cm ja normaalisti tullut pidettyä eurokokoa 44,5 tai 45 (UK10.5) mikä on pituudeltaan reilu. Nostokenkä saisi olla napakka, joten varmaan maksimissaan UK10, eli 44 2/3 tai UK9.5=44..

Painikengät on itseasiassa 43,5 ja 27,5cm pitkät ja kyllähän nuokin jalkaan menee.

Mulla on do winit vissiin uuden malliset semmoset käytössä, erittäin hyvät popot painonnostossa ja kyykkäilyyn. Mitä mieltä vedon kanssa käytettynä?

Mulla on do winit vissiin uuden malliset semmoset käytössä, erittäin hyvät popot painonnostossa ja kyykkäilyyn. Mitä mieltä vedon kanssa käytettynä?

Perinteisesti maveen on suositeltu vain tasapohjaisia kenkiä.
Ite teen maastavedot painonnostokengät jalassa. Ne auttaa saamaan paremman lähtöasennon ja selän suoraksi. Lisäksi tuntuu että saan potkaistua paremmin jaloilla lähdössä. Raudat on aika pitkälti itellä samat tasapohjaisilla ja pn-kengillä. Tavan treenaajan kannattaa käyttää niitä kenkiä kummat tuntuu paremmalta meikän mielestä. Coach Rippetoe pitää ihan ok:na käyttää painonnostokenkiä mavessa. http://www.elitefts.com/documents/deeper_into_deadlift.htm

Takakyykky aiheuttaa suuria vaikeuksia, en millään ymmärrä miten siinä voi saada tunnetta takareisiin tai perseeseen :D Ja salilla kun opastettiin niin koko ajan "perse taakse" "perse taakse" kaatuun jos se menee taakse :D Rasittavaa kun ei millään opi, ja todellakin haluaisi oppia.. Piti sitä tankoakin kuulemma pitää tollee oudosti ettei ollut ihan niskan takana vaan tuossa selän päällä, nyt on selkä siitä kohtaa kipeä, oikeastaan arka, ihan ku olis mustelmia vaikkei ole..

Kävin eilen hakemassa Turun länsikeskusken Intersportista tuollaiset Do Winit hintaan 89 euroa. Vaikuttavat ainakin todella hyville, tänään pääsee ensi kerran kokeilemaan salille. Tähän asti olen kyykkäillyt sukkasillaan, mutta varsinkin syvissä etukyykyissä tuota korkoa olen vähän kaivannut. Toivottavasti toimii myös tuollaisessa vähän hartioita leveämmässä takakyykyssäkin.

Back
Ylös Bottom