Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

PRH 3g:1g:xg per rasvaton painokilo, hiilareita siis harkinnan mukaan. Jos ei roinaa niin 2-3g per rasvaton painokilo prodea riittää. Isompienkaan määrien ei ole todettu hajottavan munuaisia, kunhan ei aleta hevostella.

Makroista kysymystä - Mihin aikaan seuraavia kannattaa nautiskella: a) Aamulla, b) ennen treeniä (noin klo 17), c) ennen nukkumaan menoa, d) joku muu?

Kreatiini -
L-Argiini -
Omega-3 -
Tryptofaani -
Magnesium -
Vitamiinit -
Tyrosiini -
D-Vitamiini -
Tauriini -

Kiitoksia vastauksista.

Olipa taas loistavia vastauksia.. Tuossa aiemmin juuri kerroin että ihan yleisesti, en tarkoita ketoa tai mitään muitakaan dieetti "tyylejä". Ja dieettaaja on 5-jakoisella reenaileva.

No voi hyvää päivää... :face:

Sinun kysymykset oli:

Mikä on dieetillä se hiilareiden (NOIN) kannattava ottomäärä? Jos nyt ei oteta huomioon eri dieetti tyylejä, ei ketoosia ym…

Niin minkälaista hiilarimäärää dieetillä kannattaa ottaa?

Ja sinulle vastattiin, että sehän riippuu ihan dieetistä, diettaajasta ja treenistä.
Minkälaisen vastauksen oikein kuvittelit saavasi, kun kysymys on ympäripyöreä eikä siinä kerrota taustatietoa yhtään. Eikä se että kerrot treenaavasi 5-jakoisella auta asiaa yhtään.

Ei ole olemassa mitään yhtä hyvää tiettyä hiilihydraattimäärää mikä dietillä toimisi tai olisi toimimatta vaan se on täysin riippuvainen kokonaisolosuhteista... eli dieetin rakenteesta, diettaajaan henkilökohtaisista ominaisuuksista ja treenin rakenteesta.

Jos syöt energiaa yli kulutuksen niin paino nousee oli hiilarimäärä mikä tahansa... jos syöt alle kulutuksen niin paino laskee oli hiilarimäärä mikä tahansa.

Minä olen omalla kohdallani saanut hyvää rasvanpolttoa aikeiseksi, kun dieetin päivittäinen hiilihydraattimäärä on vaihdellut välillä 30g - 600g / päivä. Kyllä... kolmekymmentä - kuusisataa. Diettityylin ollessa syö vähemmän kuin kulutat.

Pari vanhaa kysymysä joihin en koskaan saanut vastausta:

Miten hiilareiden syöminen tulisi ajoittaa treenin alkamiseen, että pumppi olisi treenin aikana mahdollisimman suuri?

Onko dietillä kannattavaa söydä lepopäivinä vähemmän kuin treenipäivinä? Esim: Treenipv: 2500kcal Lepopv: 2200kcal

Lasketaanko dietillä tarvittava proteiinimäärä ns. kehon rasvattomasta painosta? Esim 95kg mies, jolla 8kg ylimääräistä -> 87x2=174g/prot

Kiitos

Miten hiilareiden syöminen tulisi ajoittaa treenin alkamiseen, että pumppi olisi treenin aikana mahdollisimman suuri?

Onko dietillä kannattavaa söydä lepopäivinä vähemmän kuin treenipäivinä? Esim: Treenipv: 2500kcal Lepopv: 2200kcal

Lasketaanko dietillä tarvittava proteiinimäärä ns. kehon rasvattomasta painosta? Esim 95kg mies, jolla 8kg ylimääräistä -> 87x2=174g/prot

Kiitos

Mä en ainakaan oo jaksanu hifistellä ton protskun kanssa, ite tähtään reiluun 3g/kg. Ja siis ihan läskikilojakin kohtaan :)

Aika hullu homma. Saan jauhojen avulla just sen 210g ilman että syön mitään ylimääräisiä "herkkuja" (leivät yms).

No ite vedän sen 330g päivässä, mutta ilman jauhoja. Mulla tota prodea tulee paljon maidosta, oon ihan heikkona maitoon niin tulee kitattua päivässä sen 3-4litraa. Tästä heräskin kysymys, kun yleensä olis suosituksena juoda 3 litraa vettä päivässä? Niin en ite kyllä jaksa ton maiton määrän päälle juoda kun ehkä 1 tai max 2litraa vettä päivässä. Ja seki määrä menee yleensä treenin yhteydessä. Eli korvaako toi maito sitä vettä ollenkaan?

No ite vedän sen 330g päivässä, mutta ilman jauhoja. Mulla tota prodea tulee paljon maidosta, oon ihan heikkona maitoon niin tulee kitattua päivässä sen 3-4litraa. Tästä heräskin kysymys, kun yleensä olis suosituksena juoda 3 litraa vettä päivässä? Niin en ite kyllä jaksa ton maiton määrän päälle juoda kun ehkä 1 tai max 2litraa vettä päivässä. Ja seki määrä menee yleensä treenin yhteydessä. Eli korvaako toi maito sitä vettä ollenkaan?

No kyllä se 1 litra vettä riittää aika hyvin jos vedät kerran noin paljon maitoa, tuossa on kyllä aika pirusti nestettä yhdelle päivälle..

Kiitos

-Mä ainakin saan kovan pumpin treenissä jos olen syönyt rutkasti hiilareita edellisenä päivänä.. eli aikaa välillä 8h ylöspäin.
-on
-kyllä, tosta protskun määrästä niin sitä ei vaikuta tosiaan vetää tuhottomia määriä. 2g/painokilo riittää hyvin

Ootkohan ajatellut että toi ylisuuri proteiinin mättäminen saattaisi aiheuttaa ton hikoilemisen. ;) Ja vielä maitotuotteista..

Ei johdu, aina oon ollu ihan törkeen kova hikoilemaan, muistelen ku mutsi joskus kerto et olivat sairaalassa ihmetelly et miten muksu hikoilee niin paljon. Noh sen kanssa on opittu elämään ja maitoa en ihan heti pois vaihda ;)
Edittiä sen verran et, ei toi proteiini määrä nyt niin ylisuuri ole 110kiloselle, eikä tässä ihan pelkällä kaurapuurollakaan olla menty. ;)

Ei johdu, aina oon ollu ihan törkeen kova hikoilemaan, muistelen ku mutsi joskus kerto et olivat sairaalassa ihmetelly et miten muksu hikoilee niin paljon. Noh sen kanssa on opittu elämään ja maitoa en ihan heti pois vaihda ;)
Edittiä sen verran et, ei toi proteiini määrä nyt niin ylisuuri ole 110kiloselle, eikä tässä ihan pelkällä kaurapuurollakaan olla menty. ;)

Jees mulla samahomma (kaurapuurolla kylläkin) ja joskus meni 400gpäivä ja nykyään n.200g enkä enää niin älyttömästi hikoile. :) Hikoiluun itsellä aina vaikuttanut syömiset paljon koska vatsa ei kaikkea siedä..

Voiko joku kädestä pitäen selittää tämän 40/40/20? Sen verran tajuan et hiilareita 40% , protskuu 40% ja rasvaa 20% , mutta mistä noi prosentit on jne??

Makrojen kokonaismäärästä.

Ja kysymys, maha pömpöttää (turvottaa), mitkä ravinto-aineet vaikuttaa siihen ja millä saisi autettua?

Hiilarit, proteiinit, rasvat. Syöt niitä tietyn määrän grammoina päivässä esimerkiksi 1000g yhteensä. Eli tuosta 400g on hiilareita 400g proteiinia ja 200g rasvaa.

Back
Ylös Bottom