Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Multivitamiinit pääs loppumaan ja nyt ei joulun jälkeen viitseis kukkaroa keventää ostamalla niitä suurta satsia, niin pärjääkö kuinka hyvin ilman niitä? Ja sitten katoin, että Massilla ois sellanen iso purnukka multivitamiinia niin onko se ihan hyvää kamaa? Tais olla 365 pilleriä yhdessä purkissa, Mass Daily Multi.

Multivitamiinit pääs loppumaan ja nyt ei joulun jälkeen viitseis kukkaroa keventää ostamalla niitä suurta satsia, niin pärjääkö kuinka hyvin ilman niitä? Ja sitten katoin, että Massilla ois sellanen iso purnukka multivitamiinia niin onko se ihan hyvää kamaa? Tais olla 365 pilleriä yhdessä purkissa, Mass Daily Multi.
Kunhan vedät kasviksia niin pärjää.Mass daily multi on aika perus multivitamiini.

Aloitin ruokapäiväkirjan vasta tällä viikolla, tavoite olisi saada kehon rasvaprosentti alas. Olen 24 vuotias opiskelija 169 cm ja 63,5 kg. Urheilusta sen verran, että lenkkeilen 2-3 kertaa viikossa (~6km kerralla) ja kotona teen vatsoja,punneruksia yms. kalorilaskuri meinaa ~2100kcal ja lenkkipäivänä ~2400kcal.

Aamupala - Mysli 80gr & Maito 0.3l
Välipala - Raejuusto 200gr
Päivällinen - Jauheliha 250gr tomaattisipulikastike & Perunaa 300gr & Maito 0.3l

yhteensä jotain 1500 kcal P110 Hh126 R80
Ruuan kanssa juon maitoa, muuten vettä ja välillä itsetehtyä mehua

- Laihduttamista varten mun olis varmaan pitänyt syödä vähemman perunaa ja "enemmän" kasviksia (unohtui ostaa), onko toi 40 30 30 jakauma laihduttamisen kannalta myös hyvä ?

Kunhan vedät kasviksia niin pärjää.Mass daily multi on aika perus multivitamiini.

Okei hyvä :)

Aloitin ruokapäiväkirjan vasta tällä viikolla, tavoite olisi saada kehon rasvaprosentti alas. Olen 24 vuotias opiskelija 169 cm ja 63,5 kg. Urheilusta sen verran, että lenkkeilen 2-3 kertaa viikossa (~6km kerralla) ja kotona teen vatsoja,punneruksia yms. kalorilaskuri meinaa ~2100kcal ja lenkkipäivänä ~2400kcal.

Aamupala - Mysli 80gr & Maito 0.3l
Välipala - Raejuusto 200gr
Päivällinen - Jauheliha 250gr tomaattisipulikastike & Perunaa 300gr & Maito 0.3l

yhteensä jotain 1500 kcal P110 Hh126 R80
Ruuan kanssa juon maitoa, muuten vettä ja välillä itsetehtyä mehua

- Laihduttamista varten mun olis varmaan pitänyt syödä vähemman perunaa ja "enemmän" kasviksia (unohtui ostaa), onko toi 40 30 30 jakauma laihduttamisen kannalta myös hyvä ?

Tossa ruokailussa mennää suoraan sanottuna aika persiilleen. Katsos neuvoja vaikka tuolta http://www.pakkotoisto.com/aloittel...minen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/

Nopea analyysi: Liian vähän hyviä rasvoja, liian vähän proteiinia ja kaloreitakin taitaa olla liian vähän samoin kuin itse aterioita. Ja mikä se rasvaprosentti mahtaa tällä hetkellä olla, koska ei tuo paino ainakaan mikään päätä huimaava oo? Eli jos alkaa tosta laihduttaa nii saattaa tulla luuranko vastaan. Riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon meinaat.
Jos nyt nopeasti tiivistän niin 2g/painokilo proteiinia, rasvaa ainakin 1g/painokilo ja siitä suurin osa hyviä rasvoja ja loput sitten hiilareista. Jaa nuo ruokailut aamupalaan, lounaaseen, päivälliseen sekä pariin välipalaan ja iltapalaan. Näin ei ainakaan nälkä pääse yllättämään ja paino saa tippua n. 1kg viikossa.

Ja sitten katoin, että Massilla ois sellanen iso purnukka multivitamiinia niin onko se ihan hyvää kamaa? Tais olla 365 pilleriä yhdessä purkissa, Mass Daily Multi.

Ostin syksyllä ton purkin ja "ihan" hyvä ollu... Kahtena edellisenä vuotena olen ostanut kahden eri valmistajan multivitoja, jotka kyllä olleet paljon tehokkaampia, mutta ainakin tuplasti kalliimpia. Ei kaamos kyllä päässyt yllättämään, niin kuin muina vuosina kun en ole multivitamiinia nappaillaillut.
Aika hyvä hinta/laatusuhde tuossa isossa purnukassa.

Minkälaisia valmisteita kannattas näin niinku dieetillä ottaa vitamiinien lisäks mukaan.

Tällä hetkellä tulee siis syötyä 500-1000kalorin vajeella, makrojen ollessa 40/20/40 luokkaa päivittäin, treenipäivinä hiilareita enempi.
Tulee otettua nyt aamusin multivitamiinikapseli, d-vitamiinia ja c-vitamiinia, mutta mitä muuta tohon vois lisätä. Omega3 kapseleita?

Pistetää nyt tänne. :) Vuoden ollut nyt bulkilla ja massaa tullut 20kg. Pitäis jonkulainen dieetti ruokavalio saada tehtyä. Ongelmana on kumminkin koulu. 8-16 jokapäivä. Tuohan ei sinäänsä ongelma ole, mutta eikö kouluruoka ole aikamoista sontaa?

Kalorikulutus näyttäisi 3334kcal päiväkulutukseksi. Laskin sen kun koulussa (metallipuoli) on 8h pajaa niin 390 minuuttia kevyttä liikuntaa. Kulutus näyttäisi kyllä aika isolta, laskeekohan tuo väärin, vai kannattaisiko olla pistämättä tuota kevyttä liikuntaa? Ilman mitään se näyttää 2299kcal (täyslepo). Jos kumminkin otan vielä salin mukaan niin se nousee 3799kcal.

Voiko kulutukseni tosiaan olla noin suuri?

Minkälaisia valmisteita kannattas näin niinku dieetillä ottaa vitamiinien lisäks mukaan.

Tällä hetkellä tulee siis syötyä 500-1000kalorin vajeella, makrojen ollessa 40/20/40 luokkaa päivittäin, treenipäivinä hiilareita enempi.
Tulee otettua nyt aamusin multivitamiinikapseli, d-vitamiinia ja c-vitamiinia, mutta mitä muuta tohon vois lisätä. Omega3 kapseleita?

Kofeiini (nopeuttaa aineenvaihduntaa)
vihreä tee
Kalaöljy
CLA&L-karnitiini(Näistä ei taida olla ihmisillä tehtyjä tutkimuksia)

Pistetää nyt tänne. :) Vuoden ollut nyt bulkilla ja massaa tullut 20kg. Pitäis jonkulainen dieetti ruokavalio saada tehtyä. Ongelmana on kumminkin koulu. 8-16 jokapäivä. Tuohan ei sinäänsä ongelma ole, mutta eikö kouluruoka ole aikamoista sontaa?

Kalorikulutus näyttäisi 3334kcal päiväkulutukseksi. Laskin sen kun koulussa (metallipuoli) on 8h pajaa niin 390 minuuttia kevyttä liikuntaa. Kulutus näyttäisi kyllä aika isolta, laskeekohan tuo väärin, vai kannattaisiko olla pistämättä tuota kevyttä liikuntaa? Ilman mitään se näyttää 2299kcal (täyslepo). Jos kumminkin otan vielä salin mukaan niin se nousee 3799kcal.

Voiko kulutukseni tosiaan olla noin suuri?

Jos kerta olet vuoden ollut bulkilla ja massaa on tullut, niin osaathan sä jo siitä päätellä sun kulutusta. Eli jos oot ollut vaikka +500 plussilla ja oot syönyt esim 4000kcal/pvä niin silloinhan sun kulutus on 3500kcal :)

Niin voisi, muttakun en ole oikeen seurannut tarkasti mitä syön. Oon syöny vaan kaiken mikä nenän eteen tulee :D

Palautus juoma

Terve
Kysyisin palautusjuomasta mitä olen ruvennut käyttään että mitä mieltä arvon raati on siitä ja mitä hieno säätöö vois tehdä ?
Kiitos etukäteen vastanneille.

70g mass recovery
5g creatiini
5g glutamiini
5g leusiini
2g beta-alaniini
1,5tl spirulinaa
1 rl raaka kaakaoo

Kofeiini (nopeuttaa aineenvaihduntaa)
vihreä tee
Kalaöljy
CLA&L-karnitiini(Näistä ei taida olla ihmisillä tehtyjä tutkimuksia)

Kofeiinia kannattaa välttää kaikkina muina aikoina paitsi ennen treeniä. Toki aamukahvit etc voi juoda, mutta yleisesti sitä ei kannata kauhesti litkiä.

Ite käytän 800-1300g ennen treeniä.

Karnitiini on suorastaa loistava idea, varsinkin asetyyli l-karnitiini on erinomainen treeniboosteri. Ja päälle muut hyvät ominaisuudet.

Tarvitseeko kovaa treenaava Hiilihydraatteja VASTAILKAA

Nonni haluisin mielipiteitä tähän kyssäriin kiitos,, siis olen viimesen vuoden karpannut että olen vain jättänyt kaiken hiilarin vähemmällä,joskus ollut tietysti mättöpäivä,nytten kun kilot on lähtenyt karppaamalla niin kannattaisiko minun lisätä hyviä hiilareita ruokavaliooni kiinteytymisen ja lihaskavun toivossa koska epäilet että pelkkä karppiruoka ei kiinteytä, treenaan suht kovaa koska tykkään siitä 5-6kertaa viikossa salilla ja 5-6kertaa viikossa lenkkiä,ja olen jo pitkänajan treenannut näin kovaa ja hyvältä tuntuu,mutta siis tarvitseeko kovaa treenaava ihminen niitä hiilareita?? ja millaista hiiliruokaa pitäisiä aterioilla nauttia jos tarvitsee?? koska nytten haluan kiinteyttää kroppaa jonninverran ja minusta se ei tunnu kiinteytyvän PELKÄLLÄ KARPPI RUUALLA, kokemuksia ja hyviä ideoita otetaan siis vastaan

Minä en jaksanut treenata läheskään yhtä kovaa ja tehokkaasti ilman hiilareita, joten siksi syön niitä ihan reilusti. Rasvaakin pitää saada 1g per rasvaton painokilo, jotta hormonitoiminta ei häiriinny. Hiilihydraateiksi suositellaan ns. hyviä hiilareita kuten täysjyvätuotteita, joissa on paljon hivenaineita, mutta omakohtaisesti olen käyttänyt hyvällä menestyksellä myös ns. huonoja hiilareita kuten virvoitusjuomia, makeisia, jäätelöä, roskaruokaa, jne.. :)

Kiitos tästä vastauksesta, Olen kyllä lukenut että jos treenaa kovaa niinkuin minä ja on fyysinen työ niinkuin minulla tarvitsisi niitä hiilihydraatteja että saisi timmimmän kropan ja lihaksikkaamman, mutta vaikea lisätä hiilareita ruokavalioon kun eka on karpannut vuoden ja päässä varmaan on semmoinen HIILARIKAMMO että ei niitä kannata syyä,siksi kysynkin että tarvitseeko niitä että saa timmeyttä ja lihasta tällä treenimäärällä parhaitan,,Kokemuksia kiitos!

Ja luin että ylipainoisille tuo karppaus sopii hyvin, olin itsekkin ylipainoinen ja hoidin sen pois karppaamisella siis oisiko nyt aika siirtää hiilihydraatteja ruokkikseen vai jatkaa vain karppaamista? tuntuu vain että pelkällä karppiruualla ei saa tuota vartaloa kireämmäksi....

Tavoitteena alottaa uus massakausi, painan 75kg ja ainut harrastus on sali (eli en kuluta päivässä niin paljoa).
Nopee kysymys:
Riittääkö 2500kcal, 160g prot bulkilla? Jos oikein ymmärsin on tärkeää pitää kalorit plussalla paljon proteiinia.
Ja pitääkö paikkaansa, että 30g proteiinia on ns. "maksimi" mitä keho voi käyttää kerralla?

Kiitos kaunis!

Terve
Kysyisin palautusjuomasta mitä olen ruvennut käyttään että mitä mieltä arvon raati on siitä ja mitä hieno säätöö vois tehdä ?

70g mass recovery
5g creatiini
5g glutamiini
5g leusiini
2g beta-alaniini
1,5tl spirulinaa
1 rl raaka kaakaoo

Beta-alaniini itsessään on lähinnä reenibuusteri.

Nonni haluisin mielipiteitä tähän kyssäriin kiitos,, siis olen viimesen vuoden karpannut että olen vain jättänyt kaiken hiilarin vähemmällä,joskus ollut tietysti mättöpäivä,nytten kun kilot on lähtenyt karppaamalla niin kannattaisiko minun lisätä hyviä hiilareita ruokavaliooni kiinteytymisen ja lihaskavun toivossa koska epäilet että pelkkä karppiruoka ei kiinteytä, treenaan suht kovaa koska tykkään siitä 5-6kertaa viikossa salilla ja 5-6kertaa viikossa lenkkiä,ja olen jo pitkänajan treenannut näin kovaa ja hyvältä tuntuu,mutta siis tarvitseeko kovaa treenaava ihminen niitä hiilareita?? ja millaista hiiliruokaa pitäisiä aterioilla nauttia jos tarvitsee?? koska nytten haluan kiinteyttää kroppaa jonninverran ja minusta se ei tunnu kiinteytyvän PELKÄLLÄ KARPPI RUUALLA, kokemuksia ja hyviä ideoita otetaan siis vastaan

Mikäs siinä riisissä ja makaronissa olisi semmosta, että "kiinteytyisit". Kiinteytymiseen tarvit:

A: tarpeeksi lihasta
B: tarpeeksi vähän rasvaa

Salille menemällä saa tuota A:ta, ja miinuskaloreilla onnistuu B, myös karppaamalla.

Kohta A, on tietysti helpompaa, mukavampaa ja suotavampaa hiilareiden kanssa.

Terve

70g mass recovery
5g creatiini
5g glutamiini
5g leusiini
2g beta-alaniini
1,5tl spirulinaa
1 rl raaka kaakaoo

Ja tohon tulee lisäksi vielä 5kpl saksanpähkinää + mustikoita 2rkl.
Ei muista kaikkia kerralla :)

Back
Ylös Bottom