Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt voi porukka esittää veikkauksia, et kuinka paljon lähipäivinä tulee kysymyksiä, miten pääsisi kuntoon, saisi lihasta tai laihtuisi et cetera. Uusi vuosi nääs painaa pahasti päälle ja salit on sitten täynnä näitä aloittelijoita, jotka lopettavat jo helmikuussa, kun huomaavat että tässähän tulee hiki. :D

Mikä olisi sopiva treeniohjelma lihaksen kasvatukseen nyt, kun olen tahkonnut kolmisen kuukautta vähän sovellettua G6:sta? Itse olen ajatellut kaksijakoista, mutta hyötyykö siitä paljon mitään, kun pääsen viikossa vain kolme kertaa salille? Ja itse olen käsittänyt että kolmejakoinen ei ole hirveän optimaalinen ohjelma aloittelijalle joka haluaa ensisijaisesti lihasta...
?

Nyt voi porukka esittää veikkauksia, et kuinka paljon lähipäivinä tulee kysymyksiä, miten pääsisi kuntoon, saisi lihasta tai laihtuisi et cetera. Uusi vuosi nääs painaa pahasti päälle ja salit on sitten täynnä näitä aloittelijoita, jotka lopettavat jo helmikuussa, kun huomaavat että tässähän tulee hiki. :D

Onko siinä sitten jotain vikaa, jos aloittaa vuoden vaihteessa?

Varsinainen kysymys:

Ennen takakyykyssä ei ollut kyseistä ongelmaa, kun joskus sitä tein. Tein muutaman kuukauden etukyykkyä, jonka jälkeen, kun siirryin tekemään taas takakyykkyä, niin lonkankoukistajien alueelle sattuu kyykätessä ja sen jälkeen (oikeastaan vain jos tavoittelen maksimisyvyyttä). Lonkankoukistajat muutenkin kipeät jatkuvasti ja tuntuu, että perinteisessä maastavedossa, takakyykyssä ja rinnallevedosta maasta lantion liikkuvuus on huonontunut. Voiko tämä johtua tiukasta rectus femoriksesta/ilipsoaksesta?

Kananmunan valkuainen ja leveät selkälihakset.

Millä kaikilla liikkeillä voi treenata leveitä selkälihaksia ja miten vaikuttaa yleensä treenaamiseen valkuainen? :wtf:

Onko siinä sitten jotain vikaa, jos aloittaa vuoden vaihteessa?

Ei siinä mitään pahaa ole, mutta aika klisee tuo vuodenvaihteessa treenauksen aloitus... Ei millään pahalla, jos sinä olet tai joku tuttavasi on aloittanut juuri kyseisenä ajankohtana :)

Millä kaikilla liikkeillä voi treenata leveitä selkälihaksia ja miten vaikuttaa yleensä treenaamiseen valkuainen? :wtf:

Leveyttä selkään saa kaikilla liikkeillä, jotka ottavat latseihin. Leuat eri variaatioina, mutta eniten leveällä otteella, ylä- ja alataljat eri kahvoilla ja pullover...

Ja valkuainen on lähes pelkästään proteiinia eli vaikuttaa samalla tavalla kuin muukin proteiini. Ei se ole mikään maaginen avain lihaksikkaaseen vartaloon. Siksi yleensä otetaan valkuaisia, koska niissä on vähemmän kaloreita kuin koko kananmunissa, joissa keltuainen on rasvainen ja tuo näin lisää kaloreita. Toki siinä on paljon hyvää proteiinia ja vitamiineja ja rasvakin on tärkeää, mutta miinuskaloreilla ne yleensä jätetään pois. Ilman niitä valkuaisia pärjää aivan loistavasti, jos ei halua alkaa niitä erottelemaan tai ei tykkää ollenkaan kananmunista ;)

Mihin mave kannattaa sijoittaa, jos treenijako menee kutakuinkin näin

1. Selkä/hauikset
2. Jalat/vatsat
3. Rinta/olkapäät/ojentajat

Onko ylipäätäänkään hyvä jako?

Mihin mave kannattaa sijoittaa, jos treenijako menee kutakuinkin näin

1. Selkä/hauikset
2. Jalat/vatsat
3. Rinta/olkapäät/ojentajat

Onko ylipäätäänkään hyvä jako?

Suosittelisin mieluummin jakoa näin;

1. Rinta/selkä
2. Jalat+vatsa
3. Olat/kädet

Ja esimerkiksi 6 päivän kierrolla jolloin treenit tulevat viiden päivän välein.

Miksikäs? Tuollaisesta olat/kädet-treenistä en saa oikein mitään irti, ja silloin kyllä menee motivaatio. En mielellään myöskään lähtisi tekemään esim. penkkiä ja raskaita selkäliikkeitä samana päivänä.

Suosittelisin mieluummin jakoa näin;

1. Rinta/selkä
2. Jalat+vatsa
3. Olat/kädet

Ja esimerkiksi 6 päivän kierrolla jolloin treenit tulevat viiden päivän välein.
Miksi sitä jakoa pitää mennä muuttamaan, koska toi aiemmin mainittu jako on se yleinen ja perus hyväksi todettu jako.

Itse sijoittaisin maven selkäpäivän aloittavaksi liikkeeksi.

btw. itse samaa mieltä, että kuka helvetti jaksaa tehdä rinnan ja selän samana päivänä ja molemmat täysillä. Tottumus kysymys varmaankin, mutta itselläni siitä ei tulisi mitään..

Selkä ja rinta liian raskaita tehdä samassa treenissä? WTF? Miten jaksatte sitten jalkoja treenata ikinä?

Ja miksi tuo työntävat/vetävät on hyvä jako?

Ongelma on siinä että viimeiset liikkeet ovat jo valmiiksi niin väsyneitä että työteho kärsii paljon.

Lisäksi, kun tekee agonisti/antagonisti (esim. rinta/selkä) tyylillä vuorosarjoilla punnerrukset ja soudut niin saat enemmän työtä samaan aikaan. Ja hermostollisista syistä se parantaa voimantuottoa.

Ja kun ohjelmasuunnittelun tekee älykkäästi niin sillä voi pelailla heikkojen paikkojen mukaan erittäin tehokkaasti ja pienentää loukkaantumisriskiä.

Ninni: Olkapäille ja käsille voi tehdä sen verran raskaita liikkeitä, että sitten on treenit pielessä jos ei mitään saa irti. Ainoastaan vipareita huiskimalla ei varmasti saakkaan.

Nnaikou: Tuolla saa lihat epäsuoraa osumaa melko hyvin. Itse teen puoli ruhoa samana päivänä ja hyvin jaksaa. Hurjimmat saattavat tehdä koko kropan. Eiköhän tuo oo ihan treenityylistä kiinni.

Nuo tuli näin ensialkuun itselle mieleen. Fuhrer lisäilkööt omat mietteensä :D

Eeedit. Hidas

Näin voimanostoa reenaillen lämmittelyineen n. 1h-2h.(pidemmät palautusajat jnejne.) Toisinaan salikollegoiden kanssa paskanpuhuminen hieman hidastaa tuota toimintaa myös. Kesän jälkeen usein hieman potailen kun olen taukoa pidellyt niin silloin menee treeneissä n.50-75min.

Kauankos te siellä salilla selkä/rinta-päivänä sitten vietätte aikaa?

Max tunti.

Kun teen ohjelmia niin lasken kauanko treeni kestää sen mukaan millä nopeudella toistot suoritetaan, ja kuinka kauan levätään välissä.

Esimerkiksi jos lihasmassa on tavoite;

Rinta/selkä

A1. Vinopenkki käsipainoilla 5x6-8 4010 10s
A2. Sternum-leuat 5x6-8 4010 90s

B1. Tasapenkki käsipainoilla 4x8-10 3010 45s
B2. Kulmasoutu käsipainolla 4x8-10 3010 45s

Esimerkiksi tuommoinen jumppa kestää alle 40min.

Fuhrer mä en tajua, että kuinka noinkin paljon tietävä voi yleistää noin rankalla kädellä asioita? Sehän on ihan ihmisestä kiinni, että riittääkö ''jaksaminen'' ja motivaatio moneen isoon lihasryhmään samana päivänä. En mä nyt sitä tarkoittanut, että sitä ei jokainen jaksaisi läpi käydä, mutta itselleni kovan penkkisarjan jälkeen maastaveto tuottaisi helvetinmoista tuskaa. Ajatuskin tuntuu jo kauhealta, joten miksi ne pitäisi siis laittaa samalle päivälle, kun ne voi järkevästi tehdä myös eri päivinä?

Back
Ylös Bottom