Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ok, eli mulla murtui toinen nilkka 3 kohdasta onnettomuudessa muutamia vuosia sitten. Se jäykistyi jonkun verran, olisko siinä liikerataa runsas puolet terveestä nilkasta.

Se tietenkin haittaa (täys)kyykyn tekemistä aikalailla.

Kysymykseni on, voisinko laittaa kantapäiden alle jotain, joten nilkan asento olisi parempi ja mahdollistaisi alemmas kyykkäämisen? Mahtaako tuohon liittyä riskejä?

Annetaanpa pumppia tälle topicille.

Itse en ole muutamaa koetta lukuun ottamatta koskaan tehnyt kyykkyä ns. loppuun asti, vaan jättänyt liikkeen siten, että reisien linja on vaakatasossa tai jopa lievästi ylöspäin. En huomannut mitään hyötyä syväkyykystä eikä se oikein ole perusteltua em. seikkoihin viitaten myöskään jalkojen ja jänteiden terveyden osalta, koska jyrkissä kulmissa jänteisiin ja muihin elimiin kohdistuu järjetön rasitus suhteessa lihastyöhön. Jalat ovat kuitenkin näistä "epätäydellisistä" liikkeistä huolimatta kehittyneet erityisen hyvin, ja omalla kohdallani jalat ovat vähintäänkin tasapainossa muun ruumiin kanssa elleivät jopa ylikehittyneet, jalkatreenien jäädessä monesti vähän taka-alalle jengillä. :)

Miten terveellä treenaajalla koskaan voi olla jotenkin huonompi idea tai tarpeetonta tehdä liikettä täydellä liikeradalla? Jos liikelaajuudet antaa myöten ja paketti pysyy kaikinpuolin kasassa niin mun mielestä antaa palaa sillä koko liikelaajuudella. Jos ongelmia on, korjataan ne ja tehdään täydellä liikeradalla.

Annetaanpa pumppia tälle topicille.

Itse en ole muutamaa koetta lukuun ottamatta koskaan tehnyt kyykkyä ns. loppuun asti, vaan jättänyt liikkeen siten, että reisien linja on vaakatasossa tai jopa lievästi ylöspäin. En huomannut mitään hyötyä syväkyykystä eikä se oikein ole perusteltua em. seikkoihin viitaten myöskään jalkojen ja jänteiden terveyden osalta, koska jyrkissä kulmissa jänteisiin ja muihin elimiin kohdistuu järjetön rasitus suhteessa lihastyöhön. Jalat ovat kuitenkin näistä "epätäydellisistä" liikkeistä huolimatta kehittyneet erityisen hyvin, ja omalla kohdallani jalat ovat vähintäänkin tasapainossa muun ruumiin kanssa elleivät jopa ylikehittyneet, jalkatreenien jäädessä monesti vähän taka-alalle jengillä. :)

Oot huolissas jänteistä ja kuitenkin pysäytät kyykyn onnellisena siihen ysikymppiin?

“The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee” – (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 – published by Human Kinetics – s.301).

Plae on imo asian ytimessä.

Faktahan on se, että syväkyykyssä sääri- ja reisiluun välissä on suurempi vääntömomentti. Jos polvet tuntuvat kipeiltä, vähennä painoa ja vaihda vaikka väliaikaisesti normaaliin kyykkyyn. Näin teen ainakin itse.

Faktahan on se, että syväkyykyssä sääri- ja reisiluun välissä on suurempi vääntömomentti. Jos polvet tuntuvat kipeiltä, vähennä painoa ja vaihda vaikka väliaikaisesti normaaliin kyykkyyn. Näin teen ainakin itse.

Täh? Ihminen on kai muutakin kuin sääri- ja reisiluuta? Ei nyt ruveta katsomaan ihmisen toimintaa pillin läpi. Ainakin oman lukemani mukaan juuri siellä ala-asennossa noiden ligamenttien lisäksi mm. reisilihakset ja perse ottaa siitä kuormasta reilun osan kantaakseen.

feikkiedit: svittu, en vastaa tänne enää kun näissä menee taas viis päivää vääntäessä.

Otan silti riskillä yhden kysymyksen: miten tuo oma vinkkisi koskaan tulee auttamaan syväkyykyn onnistumisessa?

Täh? Ihminen on kai muutakin kuin sääri- ja reisiluuta? Ei nyt ruveta katsomaan ihmisen toimintaa pillin läpi. Ainakin oman lukemani mukaan juuri siellä ala-asennossa noiden ligamenttien lisäksi mm. reisilihakset ja perse ottaa siitä kuormasta reilun osan kantaakseen.

feikkiedit: svittu, en vastaa tänne enää kun näissä menee taas viis päivää vääntäessä.

Otan silti riskillä yhden kysymyksen: miten tuo oma vinkkisi koskaan tulee auttamaan syväkyykyn onnistumisessa?

Perustan väitteeni fysiikan lakeihin :D Luut eivät voi nostaa painoja ylös, joten reisi- ja perselihakset tekevät työtä... ja työn määrä on myös laskettavissa. Eivät nämä vinkit ketään autakaan, ajattelin vain sanoa siitä niveliin kohdistuvasta rasituksesta.

No just tuon takia nää keskustelut on ihan perseilyä. Jos asia olis noin yksinkertainen kaikki painonnostajat olis rullatuolipotilaita kaksvitosina (painonnostaja-kortti käytetty).

Mulla on ruvennu tuntuu lonkankoukistajissa ikävä tunne kun kykkää syvälle. samanlaisen tunteen saan aikaiseksi kun koukistan jalan ylös niin että lonkankoukistaja on täysin supistunut. Vinkkejä parantamiseen?

Tänään kokeilin lankun laittamista kantapäiden alle ja homma toimi loistavasti :rock:
Mäkin kokeilin kyykyssä tänään ekaa kertaa tota.
(älkää kysykö miksi vasta nyt)

Tuntui niin paljon kevyemmältä kuin normaalisti, että vahvasti harkitsen tuon käyttöä jatkossakin.

Kyllä, venyttelyä on tehty säännöllisesti heti tunteen ilmestymusen jälkeen. On se vähän auttanu, ehkä aika sen parantaa kun tarpeeksi kauan venyttelee

Hei mäkin kokeilin tätä perjantaina ekaa kertaa! :D

Tuo helpottaa, ja suositellaan etukyykyssä etureisin eristämiseksi, mutta mitä olen lukenut niin moni sanoo että tuhoaa varmasti polvet (takakyykyssä) pidemmän päälle :wtf: Kai johtuen siitä että polvet menevät tuolloin luonnottoman paljon varpaiden eteen. Kuullostaa aika karulta, kun miettii että kyykkykengissä on pienet korotukset kantapäissä valmiiksi, ja monesti käytetään 2,5 kiekkoja sielä kantapäiden alla (eivät juuri korkeampia).

Muistaakseni Hulkkikin sanoi että ei pysty (taka)kyykkyäämään ilman tuota blokkia. Itsellänikin on paljon ongelmia kyykyssä eteenpäin kaatumisen ja nilkkojen kääntymisen takia, mutta kaikki liikkuvuus harjoitteet on tehty ja etukyykky sujuu pohjaan asti tosi luontevasti selkä suorassa että kai tuo takakyykky ei vain kaikkien välityksille ole se paras. Onhan mavessakin niin hirmusia tulos eroja ja penkissäkin selitellään pitkää toistomatkaa että kai kyykyssäkin on moinen mahdollisuus yksilöllisyydelle.

Eli vaikka ilman blokkia tehdään jos pystyy, niin joillekkin se voi olla tarpeen.

Olen huomannut ,että ainakin omissa "tavallisissa sisäpelikengissä" on kantapäät todella korkealla. Kun kokeilin litteäpohjaisia, niin painot pysyivät paremmin niskan takana. Ei ollut niin kova etukeno enää. Huomasin eron varsinkin syväkyykyissä.

Back
Ylös Bottom