Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

maastaveto
leuanveto leveällä
ja T-KULMASOUTU!

Takaan että toimii, mikäli tekee oikein ja tosissaan. Ja nimenomaan juuri tuossa järjestyksessä.

Edit: Ei tietysti sovellu 1-jakoiseen samalla kerralla tehtynä, mutta tuossa on hyvä perusrunko tehtäväksi vaikka viikon aikana selälle.

Onkohan joku syy että teet k-soudun ennen mavea? Itse olen tehnyt aina maven ensiksi kun siihen tarvitsee kaiken puristusvoiman ja sen jälkeen menee muut selkä liikkeet hyvin perille. Mutta ihan mielenkiinnosta mitä tällä toisella järjestyksellä voi saavuttaa?

Saavutan sillä nirvanan.
Mutta oikeastaan kerroitkin jo syyni. Eli mave polttaa näppivoimat niin loppuun, että sen jälkeen ei tahdo enää ote pitää muissa selkäliikkeissä lainkaan tyydyttävällä tavalla.
Sama varmasti toimii toisinkinpäin, mutta minä olen huomannut saavani aikaiseksi enemmän tässä järjestyksessä. Koska teen maven kuitenkin selkäpäivänä ja haluan suorittaa leuanvedot/kulmasoudun selän ja käsien väsymiseen enkä otteen pettämiseen asti, jätän maven niiden jälkeen.

Aika erilaisia liikeitä (vaikka samaa lihasta treenataan), jos vertaa muissa liikkeissä eroa tekeekö käsipainoilla vai tangolla. Yleensä saa myös suhteessa isommat kässärit käyttöön kuin tangolla, ja tanko versioon on sata erilaista tekniikkaa. Kovassa etukenossa hitaasti tehden ei tarvitse paljoa hauiskääntöä isompia painoja, mutta sitten ronskilla tyylillä selkää suoristaen lähestyy jo mave painot :)

Kulmasoutu on niitä ainoita liikketä jossa käyttäisin vetoremmejä suosiolla.

Pendlay Row

Suosittelen lämpimästi, lisämausteena kannattaa kokeilla kettinkejä.

Ketjut/kuminauhat eivät vain ole kauhean hyviä soutuliikkeissä, johtuen voimakäyrästä.

Ja tredin aiheeseen, käsipainot ehdottomasti;

-pidempi liikerata
-vapaampi lapaluun liikerata
-hermosto ei joudu niin aktiivisesti ylläpitämään asentoa
-raajojen voimaerot

Pendlay Row

Suosittelen lämpimästi, lisämausteena kannattaa kokeilla kettinkejä.

-Pienemmät painot
-lihas jännitys hävitetään joka toiston aikana.
-negatiivinen vaihe puuttuu (lähes tärkeämpi kuin positiivinen)

Teettekö kulmasoutua kässäreillä ottaen tukea penkistä vai samalla tavalla kuin tangolla?

Tukea jostain toisella kädellä. Ole nähnytkään ilman tehtävän. Eikö siinä tule suuria vaikeuksia tasapainon kanssa, kun soutaa vaikkapa 50 kiloa vain toisessa kädessä.

Itse suosittelen myös kokeilemaan kulmasoutua niin, että molemmissa käsissä on käsipainot. Enkä näe mitään syytä, miksei voisi tehdä molempia tankoa ja käsipainoja samassa treenissä. Tulee ainakin kunnolla rasitusta selälle ja noi kuitenkin hieman eri paikkoihin kohdistuvat.

EDIT: sori, olikin 1-jakoisesta kyse.

Itse oon tehnyt usein kulmasoudun sekä tangolla että kässäreillä. Ensin tangolla, ja sitten kässäreillä on kiva pumppailla loppuun, kun ei tuolta salilta kovin isoja kässäreitä löydy.

En tolla pendlay soudulla saa kunnon tuntumaa latseihin. Selän ojentajat kuitenkin saa hyvän treenin, samoin ehkä kädet. Rintatuettu yhen käden kulmasoutu on pop. Joskus oon myös tehnyt vatsamakuulta penkillä tangolla.. en muista ottiko se kunnolla latseihin.

Itse suosin T-kulmasoutua, en tiedä miksi mutta saan sillä huomattavasti paremman supistuksen kuin perus kulmasoudulla.

Kannatta kokeilla eri liikkeitä ja katsoa mikä parhaalta tuntuu.

Itse oon tehnyt usein kulmasoudun sekä tangolla että kässäreillä. Ensin tangolla, ja sitten kässäreillä on kiva pumppailla loppuun, kun ei tuolta salilta kovin isoja kässäreitä löydy.

Sama juttu, ensin tangolla ja sitten kässäreillä.Miksi pitäis valita vain toinen? :)

Feikkiedit:jaa, 1jakoinen kyseessä... no sitähän voi vaikkapa vuorotella

Itse teen kulmasoudun tangolla ns. DF tyylillä, eli tanko käy joka toiston jälkeen maassa. Siinä ihan oikeasti työn tekee selkä. Perinteisellä tyylillä tahtoo asento nousta pystymmäksi mitä enemmän rautaa latoo tankoon ja homma menee enemmän kohautusten puolelle.

Itse siis suosin tangolla ja tuolla DF tyylillä. Vähän siis samannäköistä kuin tuo Pendlayn soutu, mutta aina maasta ns. yksi toisto kerrallaan.

Itse teen kulmasoudun tangolla ns. DF tyylillä, eli tanko käy joka toiston jälkeen maassa. Siinä ihan oikeasti työn tekee selkä. Perinteisellä tyylillä tahtoo asento nousta pystymmäksi mitä enemmän rautaa latoo tankoon ja homma menee enemmän kohautusten puolelle.

Itse siis suosin tangolla ja tuolla DF tyylillä. Vähän siis samannäköistä kuin tuo Pendlayn soutu, mutta aina maasta ns. yksi toisto kerrallaan.

Kulmasoutu pinnoilta on hyvä liike, jos haluaa tehdä raskailla painoilla kulmasoutua. Eli kuolettaa painon pinnoille joka toistolla ja uus veto.

Kulmasoutu kumpikin puoli samaan aikaan on kanssa hyvä liike, takaolkapäätki ottaa siinä hyvin osumaa.

Pysyykö asento silti "liikkumatta" samana koko liikkeen ajan? Eli selkä kulmassa ja jalat sen verran kyykyssä, että levypainot osuvat lattiaan ilman että tarvitsee vartaloa liikutella millään tapaa pystysuunnassa?

Pysyykö asento silti "liikkumatta" samana koko liikkeen ajan? Eli selkä kulmassa ja jalat sen verran kyykyssä, että levypainot osuvat lattiaan ilman että tarvitsee vartaloa liikutella millään tapaa pystysuunnassa?

Kyllä vain. Tosin pieni liike siihen tulee väkisinkin kun tiukkoja sarjoja tekee. Mutta ei missään vaiheessa nousta niin pystyyn kuin perinteisemmässä tyylissä. Tuota pinnoilta soutamistakin voisi kokeilla. Olisi ehkä parempi vielä jos ei tarttisi ihan lattiaan asti tankoa laskea. Joku 10-15 cm ylempää säästäisi ehkä alaselkää, joka tuossa on muuten aika lujilla.

Kiitos kaikille kommenteista. Päätin ottaa ohjelmaan kulmasoudun tangolla, koska ilmeisesti tämä on parempi yleisliike kuin penkistä tuettuna kässäreillä tehty yhden käden kulmasoutu. Toivottavasti tulosta tulee.

Back
Ylös Bottom