Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Kuinka leveä ote kulmasoudussa tulisi olla? Ja miten saisi parhaiten eliminoitua rasitusta pois käsistä, koska tämän takia en saa kunnon tuntumaa selkään?

Kuinka leveä ote kulmasoudussa tulisi olla? Ja miten saisi parhaiten eliminoitua rasitusta pois käsistä, koska tämän takia en saa kunnon tuntumaa selkään?

Käsipainoilla tekisin jos tangolla puutuu ekana kädet. Toki voit myös vastaotteella kokeilla, mikäli kyse on siis forkkujen pettämisestä. Oma ote on hiukan vyötäröä leveämpi.

Kai sulla on vetoremmit? Itse en pidä lähtökohtaisesti missään muussa vetoremmejä kuin kulmasoudussa.

Jos alaselkä rasittuu kovasti kulmasoudussa voit myös kokeilla lantio-selkä kulman suoristamista jolloin liikkeen päärasitus siirtyy latsien alaosalle. Aloita vaikka 45 asteen lattia-selkäkulmasta ja kokeile helpottaako kipu ja saatko liikkeen tuntumaan haluamassasi paikassa. MDTV:n puolella oli pätkä jossa Yates neuvoi Greeneä tekemään kulmasoudun näin, se varmaan löytyy etsimällä.

Kiitos tästä ehotuksesta,kokeilin eilen ja voin sanoa että nyt se liike tuntuu juuri siellä missä pitääkin ja alaselkä ei kipuile :)

Kiitokset ohjeista, tein ennen liikkeen aivan väärin (nostin tangon enemmän rintaan kuin vyötärölle). Tänään kokeilin tuon ohjeen mukaan ja sai tuntumaan selässä paljon paremmin. Sarjapainotkin nousi mukavasti, erittäin raskaasta 40 kilosta -> kevyesti 65kg 3x12.

no perkele oonko mä nyt tehnyt tän aivan väärin - nostanut tangon rintaan asti? -.-" vikat toistot sit ei oikein enää halua mennä sinne asti :D :D

Mut siis kuuluuko tangon nostaa johonkin vatsan kohdalle vai?

Mites nois ohjeis lukee.. vyötäröön.

Ku soudat rintaan niin liike menee aikapaljon takaolkapäille.

Mikäli lavat pitää vetää jo ylhäällä valmiiksi yhteen(ellen käsittäny ihan päin vittua), niin helvetti -.- Viimeset pari vuotta vedelty sitte päi vittua tätäki liikettä, jes jes :D

no perkele oonko mä nyt tehnyt tän aivan väärin - nostanut tangon rintaan asti? -.-" vikat toistot sit ei oikein enää halua mennä sinne asti :D :D
Mut siis kuuluuko tangon nostaa johonkin vatsan kohdalle vai?

Kulmasoudusta on olemassa eri variaatioita.
Tässä ns. old school soudussa (tai tällä nimellä itse sitä tykkään kutsua) pidetään ylävartalo lattiaan nähden samassa tasossa ja soudetaan suurinpiirtein rintalasta alueelle.

bent-over-rows.jpg

Toisessa ääripäässä on ns. Yates soutu, jossa yläkroppa on lähes pystyasennossa.

5259745143_97c7a661a6.webp

Luonnollisesti näiden variaatoiden väliin mahtuu yksi jos useampikin erilainen asento/tekniikka.
Vastauksena kysymykseesi: Et ole tehnyt väärin. Kuten mainitsin kulmasoutuja on erilaisia.
Selän asentoa, otetta/oteleveyttä vaihtelemalla saat liikkeen tuntumaan eri paikoissa.

Kunnon paineet keskikroppaan ja perseellä puristaen se kroppa pysyy asennossaan ja alaselkä ei väsähdä kesken. Tanko tieten kulkee mahdollisimman lähellä jalkoja koko ajan, erityisesti tuossa pysty tyylissä jopa reisiä hipoen. Vaakassa tehtynä taas jalat koukkuun ja persettä reilusti taaksepäin aloitusasennossaan, ettei tarvi tankoa roikotella siellä painopisteen etupuolella.

Oleellista nostossa on pyrkiä pitämään kyynärpäät lähellä kylkiä

Mulla tuppaa aina vasen kynärpää karkaamaan kauemmaksi ja nostosta tulee epäsymmetrinen. Kun sitten keskityn pitämään sitä lähellä kylkeä, niin tunnen jännitystä aina kyynärpäästä latsiin saakka ja painoista pitäisi karsia kunnolla. Tämän takia on tullut tehtyä paljon taljalla, mutta haluaisin nyt lopultakin saada sujumaan. Onko tämä vain toispuoleista heikkoutta? Kässäreillä ei eroa eri puolten voimassa, ellen sitten jotenkin huijaa vasemmalla.

Tarkoitus olisi ottaa kulmasoutu ohjelmaan. Kumpi on parempi lihasmassan kehittäjä? Mitä käytännön eroja noilla liikkeillä on (siis muutakin, että toinen tehdään tangolla ja toinen käsipainoilla käsi kerrallaan)? Olen aikaisemmin tehnyt molemmilla tavoilla, mutta ajattelin keskittyä (ainakin hetkeksi) vain toiseen tapaan. Treenaan 1-jakoisella ohjelmalla kolme kertaa viikkoon.

Tarkoitus olisi ottaa kulmasoutu ohjelmaan. Kumpi on parempi lihasmassan kehittäjä? Mitä käytännön eroja noilla liikkeillä on (siis muutakin, että toinen tehdään tangolla ja toinen käsipainoilla käsi kerrallaan)? Olen aikaisemmin tehnyt molemmilla tavoilla, mutta ajattelin keskittyä (ainakin hetkeksi) vain toiseen tapaan. Treenaan 1-jakoisella ohjelmalla kolme kertaa viikkoon.

Omasta kokemuksesta käsipainolla saa paljon paremman venytyksen selkälihaksiin, mutta tangolla taas sitten saa paljon isommat romut käyttöön ja supistus on tasapainosempi koska tapahtuu molemmille puolille selkää samanaikasesti. Tangolla tehty käy paljon enemmän alaselän päälle joten samana päivänä ei auta tehdä muita raskaita (lähinnä mave, kyykky). Molemmilla on tarkotuksensa, jos teet voimapainotteista lyhyttä sarjaa ni sit ottasin tangon, mutta bodausmielessä pidemmissä sarjoissa sitten kässärin. Jos kolme kertaa viikkoon ajattelit kulmasoutua harrastaa ni kannattaa kenties tehdä vuoroviikoin toista kaks kertaa, toista yks ja sit vaihtaa ympäri. Kannattaa kokeilla mikä itelle paremmin sopii :)

PS. Et sitten kattonu alottelijoiden osiota jossa on tehty ihan oma sticky-thread kulmasoudusta? Siellä ois varmasti ollu tietoa eroista kässäreiden ja tangon välillä, jne...

^Sinänsä ei väliä kumman otat, mutta omaan korvaan tangolla kuulostais paremmalta sen takia, että teet 1-jakoisella. Mitä lihasmassaaa tulee, niin melkolailla se ja sama, kummalla.

Itse teen tangolla, koska salilta ei löydy riittävän painavia käsipainoja ja pääsen vähemmällä vaivalla, kun teen seuraavana liikkeenä maven ja lisään vain painoja tankoon.

Mutta jos tämmöisiä käytännön seikkoja ei oteta huomioon, niin tekisin ehkä ennemmin käsipainoilla, koska minusta siinä saa pidemmän liikeradan ja tulee ehkäpä fuskattua vähemmän asennon kanssa.

Itse lähtisin tangolla tekemään, kässäreillä helppo huijata ja ottaa liian isot painot ja samalla se liike ei kohdistu oikeaan paikkaan.. Toki välivariaatio kummastakin ois kulmasoutu käsipainoilla yhtäaikaa, kannattaa kokeilla.

Itse teen tangolla, koska salilta ei löydy riittävän painavia käsipainoja ja pääsen vähemmällä vaivalla, kun teen seuraavana liikkeenä maven ja lisään vain painoja tankoon
Onkohan joku syy että teet k-soudun ennen mavea? Itse olen tehnyt aina maven ensiksi kun siihen tarvitsee kaiken puristusvoiman ja sen jälkeen menee muut selkä liikkeet hyvin perille. Mutta ihan mielenkiinnosta mitä tällä toisella järjestyksellä voi saavuttaa?

Jos on jerkkua käsissä niin kyllä se tanko vielä sen kulmasoudunkin jälkeen käsissä pysyy. Selkä sinänsä varmasti on väsyneempi mutta painoillahan tuota voi säädellä.

Back
Ylös Bottom