Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itellä joskus ollu reco2. Se on siitä hyvä että toimii joka urheilulajissa. Jos tulee vaikka pelattua kovasti säbää joku päivä niin recot huiviin. Ja miksei punttipalkkarinakin.

Auttakaa aloittelijaa

Moro. Täytin juuri 18v. Olen 176cm Pitkä ja painan n.57. Eli olen ikäisekseni ja pituuteen nähden alipainoinen. Syön lämpimän ruuan 2-3kertaa päivässä. Runsas aamupala ja iltapala + koululla kahvitaukoisin sämpylän ja juoman tyyliin. karkkia, roskaruokaa, limsoja ja muita rasvaista ja ''lihottavaa'' olen kokeillut. Paino ei vain nouse. Käyn salilla satunnaisesti, kotona penkkiä, punnerruksia, haukkareita ja leukoja. Ostan ensikuun alussa 3kk kausikortin salille ja alan käymään 3-5kertaa viikossa. Tavoitteena olisi saada lihaksia ja sitä painoa. Kannattaako heti alkaa käyttämään esim hera80 ennen treeniä ja treenin jälkeen? millaiset vaikutukset niissä on? (olen aika hukassa vielä näistä asioista..)

Ensinnäkin, MUISTA TREENATA JALKOJA! Tämä on se aloittelijoiden suurin virhe --> jaloissa on kumminkin ihmisen suurimpia lihaksia ja niihin saa sitä kokoa tarttumaan helposti. Vetele vaikka aluksi, jollain 1- tai 2-jakoisella. Foorumilta pitäisi löytyä sopiva.

Toiseksi, perusruokavalio kuntoon. Ei noista lisäravinteista ole mitään hyötyä, jos et tiedä muuten miten syödä. Paljon kasviksia, hiilarit hyvistä lähteistä ja proteiinia runsaasti, ainakin se 2g/painokilo. Sitten, kun nuo asiat on kunnossa, kannattaa alkaa harkitsemaan lisäravinteita. Treenin jälkeen voi palkkariin, ainakin nyt kun massaa haet, laittaa heran kaveriksi maltoa.

Lasket sitten kalorikulutuksesi ja katsot, että olet sen 500 kcal plussilla. Jos ei paino tuolla nouse niin lisää kaloreita vaikka 250 kcal lisää. Noin 0,5kg viikossa on hyvä tahti, vaatii malttia se patin kasvatus. Ja vaikkei tuo liha tahdo sun luihin tarttua niin en ainakaan itse lähtisi millekkään roskaruoka bulkille. Syöt kunnollista ruokaa aina, kun on vaan mahdollista, ja pidät lautasen täynnä.

Jalat ovat jo aika hyvässä kunnossa 3vuoden jalkapallon ansiosta. Se on kuitenkin nyt loppu niin vedän niitä myös sitten jatkossa enempi vielä. Alan syömään enemmän kasviksia, en oikeestaan syö niitä muulloin kun valmis sämpylän tai hampparin välissä. Eli Kasviksia, jalkatreeniä, isompia annoksia ja sitten myöhemmin lisäravinteet. Näillä mennään, toivottavasti tuloksia tulee. Kiitos sinulle =)

Nykyinen treeniohjelma on jaettu työntö-, veto- ja jalkaliikkeisiin. Tuossa ensimmäisessä on penkki, vinopenkki, ristikkäistalja, pystypunnerrus (kp), viparit sivulle ja yksi liike takaolkapäille lisäksi. Lopuksi on vielä ojentajapunnerrus taljassa. Ongelmana on se, että ojentajista tuntuu loppuvan voimat jo penkin jälkeen. Loppuja liikkeitä tehdessä ojentajista loppuu voimat ensimmäisenä. Eli esim. pystypunnerruksessa olkapäät eivät saa rasitusta, koska ojentajista loppuu voimat. Ojentajat muutenkin ovat olleet aina melko heikot. Ajattelin sitten, että jos jättäisi esim. penkissä ja pystypunnerruksessa liikeradan ylhäältä vähän vajaaksi niin ojentajat eivät rasittuisi niin paljon. Onko tästä enemmän haittaa vai hyötyä? Vai pitäisikö vaan tehdä kaikki samalla tavalla kuin ennenkin, täydellä liikeradalla? Jos teen vähän vajaalla liikeradalla, kasvaako ero ojentajien ja muiden lihasten välillä entisestään? Vai pitäisikö ohjelman liikkeitä muuttaa jotenkin?

Täällä päin prismassa ovat alennuksessa.
Jamm0rZ, ei tule pelattua säbää.

Niin siis pointti oli vaan että se toimii kaikissa palkkarina. En sitten tiedä toimiiko Muscle myös esim. juoksupalkkarina. Ja jos et kerran mitään aerobista koskaan tee niin sittenhän ei ole väliä. Parasta palkkaria on kyllä kun tilaat ison satsin Maltoa netistä. Halpaa ja tehokasta.

Terve!
Puolisen vuotta tullut nytten uutta harrastutta tehtyä. Täytyy sanoa että kyllä keho ja mieli tykkää.
Elikkäs, armeijaan pitäisi ensi tammikuussa lähteä ja harrastus olisi kiva pitää mukana. Luin Hulkilta tuolta yhdestä threadista mahtavan tekstin miten auttaa lihasten säilyvyyttä tuon session aikana. Hän painotti raskaita perusliikkeitä. Mietinkin tässä, olisiko hyvä mennä ns. back to basics ja palata G6 ohjelmaan heti intin alusta? Sitähän usein suositellaan ensimmäiseksi 3 kuukaudeksi. "Haittaako" tämä 6kk lyhyt tausta sitä ja toimisiko joku muu ohjelma paremmin, kuten SS? Vinkit ja ajatelmat tervetulleita!

Kaverin kanssa oli keskustelua rasva%. Mietimme että kuinka nopeasti se käytännössä laskee? (Olen dietannut nyt pari kk, -9kg tällä hetkellä, tulokset nousseet). Jos vaikka on kaveri jolla suunnilleen 17% rasvat, kuinka kauan kestää saada ne 12% jos sovitaan että kaloreita tulee -500/day. Varmasti on yksilöllistä, sitä lienee turha mainita.

Haulla koitin etsiä, mutta en löytänyt mitään suoraan näihin. Diettaamisketjut kyllä luettu moneen kertaan. :)

Jalat ovat jo aika hyvässä kunnossa 3vuoden jalkapallon ansiosta. Se on kuitenkin nyt loppu niin vedän niitä myös sitten jatkossa enempi vielä. Alan syömään enemmän kasviksia, en oikeestaan syö niitä muulloin kun valmis sämpylän tai hampparin välissä. Eli Kasviksia, jalkatreeniä, isompia annoksia ja sitten myöhemmin lisäravinteet. Näillä mennään, toivottavasti tuloksia tulee. Kiitos sinulle =)

Pitäisköhän vaihtaa kyykky futikseen... kun tätä lukee niin aloittelevilla on futiksen ansiosta aina jalat kovassa kunnossa:kuvia:

ihan tälläistä vaan tiedustelen että mites muilla tuo lihasten kipeytyminen seuraavina päivinä, itselläni tuntuu seuraavana päinänä pientä jomotusta ja kiristelyä mutta varsinaista kipua ei vielä, mutta kun sitten pistetään venyttelyt läpi jotka on 3-4x1min niin seuraavana päivänä helvetin portit ovat auenneet ja tuska on kuvailematon, jos en venyttele niin kipeytymistä ei juurikaan tule mutta tuo venyttely vapauttaa kipun valloilleen, miten muilla??

Onko parempi että tekee 1 sarjan kerrallaan ja menee toiseen liikeeseen ja tätä n 5.kierrosta, vai että tekee esim. kaikki penkkisarjat putkeen muutaman minuutin levolla? Oon aina tehnyt tuolla tyylillä, että kaikkia liikkeitä yhen sarjan ja sit uus kierros. Tauot oon sarjojen välillä oon pitäny mahdollisimman pienenä. Joka treenin jälkeen kyllä hapottaa ihan mukavasti ja kehityskin ihan ok. Kannattasko vaihtaa tuohon toiseen tyyliin, kehittyykö paremmin?

Terve!
Puolisen vuotta tullut nytten uutta harrastutta tehtyä. Täytyy sanoa että kyllä keho ja mieli tykkää.
Elikkäs, armeijaan pitäisi ensi tammikuussa lähteä ja harrastus olisi kiva pitää mukana. Luin Hulkilta tuolta yhdestä threadista mahtavan tekstin miten auttaa lihasten säilyvyyttä tuon session aikana. Hän painotti raskaita perusliikkeitä. Mietinkin tässä, olisiko hyvä mennä ns. back to basics ja palata G6 ohjelmaan heti intin alusta? Sitähän usein suositellaan ensimmäiseksi 3 kuukaudeksi. "Haittaako" tämä 6kk lyhyt tausta sitä ja toimisiko joku muu ohjelma paremmin, kuten SS? Vinkit ja ajatelmat tervetulleita!

Kaverin kanssa oli keskustelua rasva%. Mietimme että kuinka nopeasti se käytännössä laskee? (Olen dietannut nyt pari kk, -9kg tällä hetkellä, tulokset nousseet). Jos vaikka on kaveri jolla suunnilleen 17% rasvat, kuinka kauan kestää saada ne 12% jos sovitaan että kaloreita tulee -500/day. Varmasti on yksilöllistä, sitä lienee turha mainita.

Haulla koitin etsiä, mutta en löytänyt mitään suoraan näihin. Diettaamisketjut kyllä luettu moneen kertaan. :)

Unohtui mainita, rasva% pohdintaan, henkilö olisi n. 100kiloinen.

Niin siis pointti oli vaan että se toimii kaikissa palkkarina. En sitten tiedä toimiiko Muscle myös esim. juoksupalkkarina. Ja jos et kerran mitään aerobista koskaan tee niin sittenhän ei ole väliä. Parasta palkkaria on kyllä kun tilaat ison satsin Maltoa netistä. Halpaa ja tehokasta.
Ei todellakaan pelkkää maltoo palkkariks? Sitäkö meinasit tässä? Mielummin pelkkää heraa. Mieluiten massakaudella tietenkin molempia.

Onko parempi että tekee 1 sarjan kerrallaan ja menee toiseen liikeeseen ja tätä n 5.kierrosta, vai että tekee esim. kaikki penkkisarjat putkeen muutaman minuutin levolla? Oon aina tehnyt tuolla tyylillä, että kaikkia liikkeitä yhen sarjan ja sit uus kierros. Tauot oon sarjojen välillä oon pitäny mahdollisimman pienenä. Joka treenin jälkeen kyllä hapottaa ihan mukavasti ja kehityskin ihan ok. Kannattasko vaihtaa tuohon toiseen tyyliin, kehittyykö paremmin?
Yleensä on tapana tehä jokainen sarja putkeen ja vaihtaa liikettä. Perusbodailussa ja voimatreenissä toimii paremmin IMO, toki tommosella kiertoharjottelullakin on paikkansa.

Juu, no pittääpä testata
Mutta entäpäs kun mulla ranteet/forkut ei kestä, vaikka normi penkissä ei mitään ongelmaa ole? Mitään analyysejä tuosta ongelmasta?

Sinulla on tasan yksi ongelma ja se ei ole tekniikka vaan voiman puute. Ja olen nyt ihan tosissani... tämä ei ole vittuilua. Sinulla on nähtävästi pitkä / ohuet / heikot käsivarret. Minulla oli/on sama ongelma. Käsipainot vaatii paljon enemmän kotrollia ja voimaa ranteisiin kuin mitä normi penkkaaminen. Lisää kovaa treeniä forkuille ja ojentajille, niin se auttaa eikä mikään muu.

Ranteiden kannatteluvoimaan parasta treeniä on kun teet vaan mahdollisimman isoilla käsipainoilla punnerruksia ja voi tehdä ihan lyhyitäkin sarjoja 3 - 5 toistoa. Jos ranteet ei kanna, niin laita rannesiteet, mutta älä vedä niitä viimeisen päälle tiukalle. Ne mahdollistavat isompien painojen liikuttelun ja ne isommat painot siteiden kanssa auttavat ranteiden kannatteluvoiman kehittämiseen enemmän kuin kevyet painot ilman siteitä (tämän olen omallakin kohdalla huomannut). Lisäksi rannekääntöjä vastaotteella sekä hauiskääntöjä myötäotteella. Ojentajille kapeata penkkiä tangolla tai käsipainoilla sekä dippiä... ja kaikkia näitä voi tehdä myös osittaisella liikeradalla ("loppuojennuksia"). Punnerusliikkeisiin auttaa enemmän punnerrusliikkeet kuin eristävät ojentajaliikkeet.

Kiitos T-101:lle kun edelliselle sivulle hukkuneeseen kysymykseen jaksoit vastata! :)
Eli periaatteessa kannattaa vaan tehdä menemään, ja siinä sitten alkaa kädet tottumaan käsipainoilla punnertamiseen? Koska ei tässä nyt vielä hirveän montaa kertaa ole tullut treenattua penkkiä/vinopenkkiä käsipainoilla.

Huomasin sellaisenkin asian, että mulla on ranteet kääntyneenä, sivusta katottuna siis näin: ך
Ja sitten kun väännän ne suoraan, että ne olisi näin: | niin se tuntuu heti raskaammalta, eikä satu niin paljoa ranteisiin.

Ääh, no mää lopetan turhan mietiskelyn ja alan vain tekemään oikealla tekniikalla niin kovaa kuin pystyn :puntti:

Kiitos T-101:lle kun edelliselle sivulle hukkuneeseen kysymykseen jaksoit vastata! :)
Eli periaatteessa kannattaa vaan tehdä menemään, ja siinä sitten alkaa kädet tottumaan käsipainoilla punnertamiseen? Koska ei tässä nyt vielä hirveän montaa kertaa ole tullut treenattua penkkiä/vinopenkkiä käsipainoilla.

Huomasin sellaisenkin asian, että mulla on ranteet kääntyneenä, sivusta katottuna siis näin: ך
Ja sitten kun väännän ne suoraan, että ne olisi näin: | niin se tuntuu heti raskaammalta, eikä satu niin paljoa ranteisiin.

Ääh, no mää lopetan turhan mietiskelyn ja alan vain tekemään oikealla tekniikalla niin kovaa kuin pystyn :puntti:

Pidän itse ainakin noin pöytänä tota kämmentä eli, ך -tyylillä. Kyllä se välillä kivuliasta on, mutta puristusvoiman treenaaminen ja forkkujen treenaaminen auttaa itelläni siihen kipuun. Eli kääntelen sitä painoa ranteen molemmilta puolilta.

Back
Ylös Bottom