Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Epäraaoissa nostoissa negatiiviset ei vaan oo kevyempiä, vaikka joissain liikkeissä väitetään et negatiivisena menee 110% painoista, toisissa ei mee varmaan ees 90%. Itse kolisten nykyään täysin surutta menemään jos tarvetta tulee, mavessa varsinkin. Toisaalta kyllä mua eilen vähän ketutti kun joku jätkä kolisteli vinopenkkiä kässäreillä kovalle lattialle mut sit muistelin vaan omia fiiliksiä ja päätin et se on ihan ok vaihtoehto sille et romuttais paikkansa turhaan.
e: onneks nykyään on käytössä oikea kolisteluhuone, jossa on kova lava keskellä ja tangon päissä joustava lattia, kumipäällysteiset painot laskeutuu tosi kivasti siihen.

Joo, kyllähän sitä melko paljon(mun mittapuulla) ottaa rivessä vielä hallitusti alas, mutta oman painon tienoilla jo tuntuu melko repäisyltä kun jarruttelee. Tempauksen kanssa en vielä ole joutunut pudottamaan painoja taakse kertaakaan ja luulen että allemenon kannalta olisi hyvä osata sekin taito, ainakin sen verran että tietää sit miltä se tuntuu. Tempauksessa painot pienimmästä päästä mutta meteliä se tekee tyhjäkin tanko.
Ehkä mä pudotan kun siltä tuntuu, kattelen sitten mikä on reaktio :)

Mistä se johtuu että ku tein kyykkyä ja SJMV eilen nii tuntu siltä että olin juossu coopperin. Hengästyin ja syke oli korkealla. Peruskunnon mulla pitäis olla ihan hyvä. Tein vitosen lenkkejä viime keväällä 4x/vk 10km/h vauhtia ennen salitreeniin takasin siirtymistä. Tein ekaa kertaa pitkiin aikoihin näin kovalla intensiviteetillä. Tein loppuun asti ja (itelleni) raskailla painoilla (SJMV ja kyykky 60kg kummallekki 8-12x4) Treenaamisen alotin taas about reilu kuukausi sitten. Ennen sitä oli pitkä paussi salilta. Viime marraskuussa treenasin viimeks salilla jolloin lopetettua tuli 4kk salitreeniä taakse. Ruokavalio on ihan normaali. Proteiinia tulee vedettyy 1,5g/kg joka vaikuttas olevan toistaseks ainaki riittävästi sillä tuloksia on tullu. mm. kyykky (marraskuu) 45kg->60kg (nykyinen). Vitamiinit otan aamulla (starnutritionin joku tabletti). Lisäks vedän BCAA ja glutamiinia aamusin (en tiä vaikuttaako).

Miten kannattais järjestellä selkätreeni?Raskaiden maastavetojen jälkeen forkut on väsyneet , ei jaksa taljasta oikein pitää kiinni :/

Nykyinen menee about näin ja tässä järjestyksessä:
Mave 4x5-6
Kulmasoutu tangolla 3x13
Ylätalja leveä 2-3x 8-11
Alatalja 2-3x8-10
Epäkkäät 3
pullover pumppailua selälle

Ja kenties jotain lisättävää?

Raskaiden maastavetojen jälkeen forkut on väsyneet , ei jaksa taljasta oikein pitää kiinni :/

3 sanaa vastaukseksi: MAGNESIUM, SORMILUKKO, VETOREMMIT

ja mahdollisesti joitakin otevoimaharjoitteita treenin lopuksi.

Miten kannattais järjestellä selkätreeni?Raskaiden maastavetojen jälkeen forkut on väsyneet , ei jaksa taljasta oikein pitää kiinni :/

Nykyinen menee about näin ja tässä järjestyksessä:
Mave 4x5-6
Kulmasoutu tangolla 3x13
Ylätalja leveä 2-3x 8-11
Alatalja 2-3x8-10
Epäkkäät 3
pullover pumppailua selälle

Ja kenties jotain lisättävää?

Mä tekisin ton pullover pumppailun heti maven jälkeen

3 sanaa vastaukseksi: MAGNESIUM, SORMILUKKO, VETOREMMIT

ja mahdollisesti joitakin otevoimaharjoitteita treenin lopuksi.
'

Mul ei oo mitään niitä vastaan, jotka vetoremmejä käyttää, mutta ite en halua niitä käyttää...Sormilukkoa vois kokeilla.
Ja siis grippi pitää, mutta on sitten forkut väsyneet vetojen jälkeen

Onko olemassa tavoitteellista osviittaprosenttia terveen naisen ja miehen lihasmassalle kokonaispainosta? Aktiiviselle liikkujalle joka harrastaa painotreenausta, mutta lähinnä mietin aihetta kuntoilijan, en kilpailevan kehonrakentajan, kannalta.

Googlella löysin seuraavaa: "Miehillä lihasmassa syntyessä noin 25 % kehon painosta ja aikuisella miehellä lihasmassa noin 50 % kehon painosta. Tytöillä lihasmassan kasvu murrosiässä hitaampaa ja saavuttaa keskimäärin aikuisiässä 40 % kehonpainosta."

Onko ylläolevan sitaatin mukaiset prosentit "minimejä" terveeseen elämään vai jopa tavoiteltavia? Naisena 40% kuulostaa aika matalalta?

Mul ei oo mitään niitä vastaan, jotka vetoremmejä käyttää, mutta ite en halua niitä käyttää...Sormilukkoa vois kokeilla.
Ja siis grippi pitää, mutta on sitten forkut väsyneet vetojen jälkeen

Käytä niitä vetoremmejä ylätaljassa jolloin voit keskittyä siihen liikkeeseen. Samaa jengi tekee kun ne vetää leukoja ja fiksumpaa se on kuin se, että antaisit kehityksen junnata paikoillaan kun sun forkut ei kestä. Muutenkaan ylätaljan ei pitäis tuntua forkuissa paskaakaan jos käytät apinaotetta.

Oon aina pitänyt sormia niinkuin tässä kuvassa OIKEALLA:
selka_etu090811PP_kn.jpg

Toi on sormilukko , kyllä?Eli pitäis pitää sormia samanlailla, kuin vasemmalla puolella ko.kuvassa?

Vasemman puoleinen on apinaote, joillakin voi olla parempi ylätaljassa kuin toisilla, itse käytän ylätaljassa tuota otetta ja mavessa käytän sellaista sormilukkoa että painan
peukalolla etusormen ensimmäistä niveltä kovaa.

Oon aina pitänyt sormia niinkuin tässä kuvassa OIKEALLA:
selka_etu090811PP_kn.jpg

Toi on sormilukko , kyllä?Eli pitäis pitää sormia samanlailla, kuin vasemmalla puolella ko.kuvassa?

Sormilukossa pidetään peukkua sormien alla, kun taas normaalisti peukku lepäis sormien päällä. Tosta kuvasta on mahdotonta kertoa onko vasemmalla sormilukko käytössä.

Jos on paino noussut n. 15-20kg n. 10 kuukaudessa ja jos tällä samalla ajalla painot liikkeissä ei ole noussut merkittävästi (en nyt muista ihan ekoja painoja mutta esim. penkki noussut n. 20kg, siis sarjapaino) niin onko se huonoa kehitystä? Teenkö jotain väärin? Treenaan massa painotteisella.

^

Riippuu ihan ihmisestä, mutta hyvää kehitystä tuo on.Ei voi tosin arvioida paljonko nestettä/läskiä/lihasta tuo 15-20kg on.Ja miten on muut sarjapainot, esim mave/kyykky?

Jos on paino noussut n. 15-20kg n. 10 kuukaudessa ja jos tällä samalla ajalla painot liikkeissä ei ole noussut merkittävästi (en nyt muista ihan ekoja painoja mutta esim. penkki noussut n. 20kg, siis sarjapaino) niin onko se huonoa kehitystä? Teenkö jotain väärin? Treenaan massa painotteisella.
Jos noin paljon on paino noussut 10kk:ssa, niin siitä on kyllä suurin osa ylivoimaisesti pläskiä. Sinänsä et mitään "väärää" ole tehnyt, mutta suosittelisin kyllä hieman hillitympään painonnousuvauhtiin, esim 1kg/kk.

Peilistähän sä näät ootko tehny asiat oikein vai väärin? Turha niitä lukuja on katsoa kun peili kertoo suoraan onko sitä lihasta ja/tai läskiä tullu vai ei.

Sellainen kysymys olisi, että nyt on tulossa duunissa vähän rankemmat kaksi seuraavaa työviikkoa, joka tarkoittaa sitä, että salille pääsen viikossa kolmesti. Pitäisi poiketa vähän 4-jakoisestani ja kysyisinkin, että olisiko järkevä ottaa jokin 1-jakoinen, joka vetää 3x lävitse viikon aikana. Aluksi ajattelin jotain ihan perus: kyykky, punnerrus, dippi, leuat, pystypunnerrus, hauis settiä, mutta sitten ajauduin tohon SS-treeniohjelma ketjuun ja pisti miehen miettimään.. Kumpi olisi järkevämpi?

Jos noin paljon on paino noussut 10kk:ssa, niin siitä on kyllä suurin osa ylivoimaisesti pläskiä. Sinänsä et mitään "väärää" ole tehnyt, mutta suosittelisin kyllä hieman hillitympään painonnousuvauhtiin, esim 1kg/kk.
Totta kai sitäkin on tullut mutta nyt kun hommasin rasvaprosentti mittarin niin ei ne lukemat mitään huikean suuria ollut :)

Vitamiini, peilistä on vaikea eroja huomata kun katsoo päivittäin. Voishan sitä varmaan kuvia ottaa ja itse tsekata tuloksia.

Joo mutta kiitoksia.

Sellainen kysymys olisi, että nyt on tulossa duunissa vähän rankemmat kaksi seuraavaa työviikkoa, joka tarkoittaa sitä, että salille pääsen viikossa kolmesti. Pitäisi poiketa vähän 4-jakoisestani ja kysyisinkin, että olisiko järkevä ottaa jokin 1-jakoinen, joka vetää 3x lävitse viikon aikana. Aluksi ajattelin jotain ihan perus: kyykky, punnerrus, dippi, leuat, pystypunnerrus, hauis settiä, mutta sitten ajauduin tohon SS-treeniohjelma ketjuun ja pisti miehen miettimään.. Kumpi olisi järkevämpi?
Toi mitä aluksi ajattelit on lähes sama kuin G6. Koita sillä?

Back
Ylös Bottom