Moottoripyörä?

A-kortista kysymys;

eli ajoin A1 kortin 16-vuotiaana ja täytettyäni 18 se muuttui A-kortiksi.
Kun on kaksi vuotta ollut pikku A on oikeutettu ajamaan mitä tahansa pyörää.
Olen siis ollut oikeuttu ajamaan isoa pyörää 6 vuotta, mutta ajokortissa on vielä vaan merkintä pikku A:sta.

Tarviiko mun uusia ajokortti vain sen tähden että saisi sen iso A merkinnän korttiin, jos haluan ajaa isompaa pyörää?
Jos poliisi pysäyttää, antaako ne tästä sakon ajokortitta ajosta?

Saat kyllä ajaa sitä isoa pyörää ilman sitä merkintää ajokortissa, poliisit kattoo sen niiden päivämäärien mukaan. Jos haluat sen merkinnän isosta A:sta, niin pitää poliisilaitokselta käydä anomassa uusi kortti ja se maksaa jotain.

Jos meinaat Suomen ulkopuolella ajella, niin silloin luultavasti kannattaa se kortti päivittää, ei välttämättä ymmärrä, että on ajo-oikeus ilman merkintää ajokortissa.

Saat kyllä ajaa sitä isoa pyörää ilman sitä merkintää ajokortissa, poliisit kattoo sen niiden päivämäärien mukaan. Jos haluat sen merkinnän isosta A:sta, niin pitää poliisilaitokselta käydä anomassa uusi kortti ja se maksaa jotain.

Jos meinaat Suomen ulkopuolella ajella, niin silloin luultavasti kannattaa se kortti päivittää, ei välttämättä ymmärrä, että on ajo-oikeus ilman merkintää ajokortissa.

Tällaiset ohjeet mäkin olen saanut. Suomessa katotaan päivämääristä ja ulkomailla pitää olla merkintä.

Kysymys tulevalta "motoristilta" (kortin ajan siis ensi keväänä).

Nakupyörä olisi kiikarissa ekaksi pyöräksi. Vaihtoehtoina mm. Suzuki GSR 750, Kawasaki Z 750 ja Honda CB1000r. Vuosimalli noin 2009-2012.

Miten yleisesti luonnehtisitte näiden merkkien välillä. Hinta/laatusuhde, kestävyys/vikaherkkyys jne. Suzuki kiinnostais päällisin puolin eniten, tosin kaikki varmaan tulen keväällä koeajaan.

Mitäs mieltä olette aloittelijan moton kuutioista? Jotkut sanoo, että pienellä olisi hyvä alkaa (ja halvalla), mutta ei kiinnosta, koska tuo "lelu" jatkaa jotain itsessäni joka on jäänyt alimittaiseksi :) Toiset sanoo, että kannattaa ostaa samoin tein 750-1000 kuutioinen, kun kusiainen jää heti pieneksi jne. No, en tule kyllä kusiasta ostamaan, vaikka ehdottaisitte. Mielipide vaan kiinnostaa!!!

Eli nakupyörissä pysytään, muuta ei mulle kannata tarjota (vaikka alkuun oli kyllä gixxerikin mielessä).

Jos sais jotain mielipiteitä noista kolmesta nakupyörästä ja yleisesti näistä merkeistä!!

Kiitos!

Tuollainen kulkine itsellä ollut vajaa kolme viikkoa.. Löytyy Akrapovicin putkisto, Power Commander, yms.
2s6k4dj.jpg

Kysymys tulevalta "motoristilta" (kortin ajan siis ensi keväänä).

Nakupyörä olisi kiikarissa ekaksi pyöräksi. Vaihtoehtoina mm. Suzuki GSR 750, Kawasaki Z 750 ja Honda CB1000r. Vuosimalli noin 2009-2012.

Mitäs mieltä olette aloittelijan moton kuutioista? Jotkut sanoo, että pienellä olisi hyvä alkaa (ja halvalla), mutta ei kiinnosta, koska tuo "lelu" jatkaa jotain itsessäni joka on jäänyt alimittaiseksi :) Toiset sanoo, että kannattaa ostaa samoin tein 750-1000 kuutioinen, kun kusiainen jää heti pieneksi jne. No, en tule kyllä kusiasta ostamaan, vaikka ehdottaisitte. Mielipide vaan kiinnostaa!!!

Itse olen sitä mieltä, että monellakaan ei lopu tehot kesken siitä kusiaisesta ennen kun taidot loppuu mutta tuohan se tonninen sitä vääntöä mukaan aikalailla.

Kusiaisen omistajana sanoisin, että ei kannata tuijottaa liikaa sitä kuutiokokoa. Ei noissa 750 kuutioisissa ihan hirmusesti ole enempää heppoja/kilowatteja (nakupuolella) vs. 600 kuutioinen, isompi harppaus tulee sitten tonnisiin. Eli ajamallahan sen sitten näkee paljon paremmin onko eroja (600 vs 750). Käsittääkseni taisit olla iso jamppa niin sen pyörän mittasuhteet merkkaa aika paljon ja jotkut pyörät varmaan on auttamatta liian pieniä. Sekä toki lisäksi se, että onko tarkoitus kuskailla pyörällä kyytiläistä.

Tuohon listaasi lisäisin vielä Kawan Z1000 & Yamahan FZ1 nakun mitkä voisivat olla tutustumisen arvoisia ja onhan Jammulla vielä FZ8-N myös.

edit: niin ostat sen mikä tuntuu omaan makuun parhaalta, muulla ei ole loppupeleissä väliä.

GSR on umpitylsä peruspyörä, Z750 on vesitetty ja halpiskomponentein väsätty versio Z1000:sta ja CB1000R on vähän Corollamainen.

Mitäs mieltä olette aloittelijan moton kuutioista?

Sama se on kuin autoissa eli isommilla kuutioilla on enempi vääntöä ja ajo pienillä kierroksilla on jouheaa. Vähemmillä kuutioilla joutuu sitten huudattamaan konetta ja sotkemaan vaihteita enempi.

Itsehän tuon jokainen tietää miten tolkku pelaa eli tuleeko vedettyä tuppi nurin ja lepikkoon heti kaupan pihasta, jos tehoreserviä on enempi.

Eli nakupyörissä pysytään, muuta ei mulle kannata tarjota (vaikka alkuun oli kyllä gixxerikin mielessä).

Keväällä on monissa liikkeissä koeajopäiviä joissa on koko laivasto testattavissa. Suosittelen vahvasti näissä käymistä ja muutamien eri pyörien makustelemista niin löytyy se itselle paras vaihtoehto.

Minun makuuni noi sun ehdotukset on kyllä auttamattoman hajuttomia ja mauttomia. Itse lähtisin katsomaan nakua osastolta Ducati Streetfighter, KTM SuperDuke ja Triumph Speed Triple. Näissä on minusta enempi mukana kiveksiä ja sitä mystistä "jotain".

Aloittelijalle voi olla ihan hyväksi tuollainen hajuton ja mauton pyörä mikä ei tuo isoja yllätyksiä tullessaan. Siitä sitten ku kilometrejä kertyy ja alkaa tietää mitä haluaa niin vaihtaa sitten siihen.

Edit: Ja jos ei radalla aja niin se on aivan tarpeetonta olla rata-ajoon soveltuva kivikova alusta, paljon mukavampi esim tuollaisella Z750/1000:lla on ajella kaupungissa mitä Ducatin Streetfighterilla.

Taisin mennä keskiviikkona ekaa kertaa elämässäni radalla sladissa mutkaan (ilman takajarrua). Ylikovaa suuremmin jarruttamatta tosi kuluneella takarenkaalla sisään ja siitä lähti.
Kääntyi kyllä tosi nätisti, mutta oli myös niin jännä tunne, etten taida kyllä näin vajavaisella ajotaidolla yrittää ihan heti uudelleen. Mitenkähän ne isot pojat sen oikein tekee? :)

Supermoto thumpperilla tuo on ainakin hauskaa puuhaa. Mutkaan menään normisti jarruttaen ja lyödään nopeasti esim neloselta kakkoselle ja nostetaan kytkintä niin että moottorijarrulla saadaan takafillari luistaa muttei lukkoon. Yleensähän radalla annetaan välikaasua alaspäin vaihdettaessa ettei noin tapahdu, vaikka luistokytkimiä useimmissa kyykyisssä nykyään onkin.

Itse olen sitä mieltä, että monellakaan ei lopu tehot kesken siitä kusiaisesta ennen kun taidot loppuu mutta tuohan se tonninen sitä vääntöä mukaan aikalailla.

Kusiaisen omistajana sanoisin, että ei kannata tuijottaa liikaa sitä kuutiokokoa. Ei noissa 750 kuutioisissa ihan hirmusesti ole enempää heppoja/kilowatteja (nakupuolella) vs. 600 kuutioinen, isompi harppaus tulee sitten tonnisiin. Eli ajamallahan sen sitten näkee paljon paremmin onko eroja (600 vs 750). Käsittääkseni taisit olla iso jamppa niin sen pyörän mittasuhteet merkkaa aika paljon ja jotkut pyörät varmaan on auttamatta liian pieniä. Sekä toki lisäksi se, että onko tarkoitus kuskailla pyörällä kyytiläistä.

Tuohon listaasi lisäisin vielä Kawan Z1000 & Yamahan FZ1 nakun mitkä voisivat olla tutustumisen arvoisia ja onhan Jammulla vielä FZ8-N myös.

edit: niin ostat sen mikä tuntuu omaan makuun parhaalta, muulla ei ole loppupeleissä väliä.

Joo kyllä kusiaisella pääsee tarpeeksi lujaa, mutta vääntö on yksi asia mikä mietityttää. No, tuokin selviää koeajolla. Ja tosiaan pyörän fyysinen koko on mulle tärkeä eli kusianen ei tule varmaankaan kyseeseen kohdallani. Nuo mainitsemat yammut on kans varteen otettavia pelejä. Ja kyytiläisiä en varmaan ota vähään aikaan kyytiin.

Aloittelijalle voi olla ihan hyväksi tuollainen hajuton ja mauton pyörä mikä ei tuo isoja yllätyksiä tullessaan. Siitä sitten ku kilometrejä kertyy ja alkaa tietää mitä haluaa niin vaihtaa sitten siihen.

Edit: Ja jos ei radalla aja niin se on aivan tarpeetonta olla rata-ajoon soveltuva kivikova alusta, paljon mukavampi esim tuollaisella Z750/1000:lla on ajella kaupungissa mitä Ducatin Streetfighterilla.

Aika peruspyörää tosiaan haussa ja nakujen ulkonäkö jostain syystä kiehtoo juuri nyt. Mieli tosin voi vaihtua talven aikana, sen näkee sitten. Ducatit on perkeleen kalliita eli siihen en lähde vielä harrastuksen alussa. Jos homma kiinnostaa ekan kauden jälkeen, niin sitten voin laittaa pyörään vaikka 2kiloa rahaa.
Kurkkaahan vielä varuiksi Yamaha XJR 1300, Honda CB 1300 ja Suzuki GSX 1400.

Kurkkasin. Ei iske nyt ja pienemmällä koneella kiitos. :)

Voisitteko vielä kertoa ihan yleisesti pyörämerkkien laatueroista? Onko toinen merkki laadukkaampi kuin toinen, verrattuna autoissa tyyliin Audi-toyota-lada- tms.

Tänään kävin kuolaamassa liikkeessä pyöriä, mutta nakuista oli paikalla vain Z750, vaikutti sopivan kokoiselta fyysisesti. Gixxerikin750 oli paikalla, aika kyykkyhän se oli, muttei välttämättä paha.

Edit: Miten tuon 750 gixxerin tehot (n. 150hv) tulee esiin? Tuleeko ne vasta yläkierroksilla? Ja miten tuollaisen hallittavuus vs. esim. GSR750 verrattuna?

Ihan yleisesti tässä puhelen, mitä nyt vajavat kolme kuukautta oon Z750 ajellu, niin älä nyt ainakaan tehottomampaa tai heikompivääntöistä pyörää osta. Ite reilu 100kg omapainoa ja kamppeet päälle, niin välillä käy mielessä josko vääntävämpi pyörä ois vielä kivempi. Vaikka täytyy totuuden nimessä sanoa että kivaa on kyllä pitänyt tuon seiskapökän kanssakin. Seuraava pyörä tulee joka tapauksessa olemaan vähintään 1000cc ja todennäköisesti naku tai joku matkasportti, kyykkyyn en oikein tahtonu taipua mitä nyt sellaisia oon kokeillu. Ainakin vähän vanhemmassa 750 gixxerissä ne tehot on aika ylhäällä, mutta niin ne on melkein kaikissa pyörissä jos ei nyt jotain yamahan mt-01 oteta huomioon jossa punaraja on vissiin jossain 5500 kierroksessa.:D

Ei mulla mitään huonoa sanottavaa ole tuosta kawasta pyöränä, ei missään nimessä, mutta kannattaa miettiä hyväksi se, että riittääkö tollanen pitemmäksi. Ite varmaan ens tai viimestään sitä seuraavana kesänä vaihdan isompaan jotta on jouheampi ajella alemmilla kierroksilla, missä se normaali kurvailu monesti tapahtuu.

e. tuo jammun MT-01 vois olla muuten aika jännä kampe. Taijampa semmosen ostaa seuraavaksi. Onko pakkiksella tommosella ajelevia/ajelleita?

No ensinnäkin älä osta liian pientä pyörää, ja vielä jos olet isokoinen niin sitä suuremmalla syyllä. Itellä on ollu esim, 750R Suikka. Vuosimalli 2005, kova vehe oli keulimaan. Uudemmat mallit ei keuli niin helposti, tää keuli vielä yli 80km vauhdista kaasulla. Alakierroksilla aika nuhapumppu mut ku kierrokset pääs yli seittemän kahdeksan tonnin niin sit mentiin eikä meinattu, teho riittää kyllä. Kusiainenkin on ollu ja niillä muutenkin ajanu, tarvii enemmän kiekkoja kun 750 et tuntee et täähän lähtee. Alakierroksilla ja normivälityksillä kaupunkiajossa ihen perseestä, siis kusiainen. Seiskapätkä menettelee vakiovälityksillä mut kandee vaihtaa eteen kiekko pienemmäksi ja oman maun mukaa taakse pari pykälää isompi, niin sit se lysti alkaa.

Osta suoraan tarpeeksi tehokas pyörä ja aja varovasti kunnes olet pyörän kanssa yhtä. Pyöräkaupoissa tuppaa aina häviimään ja mitä pienemmästä alotat sitä enemmän euroja menetät.

Nakupyöristä en niin paljon tiedä kun itellä ei sellasta vielä ole ollut, pyörä ostetaan tunteella eikä järjellä. Kokeile aja ja ihastu, löydät sen mikä sua miellyttä.

Ja jos ei radalla aja niin se on aivan tarpeetonta olla rata-ajoon soveltuva kivikova alusta, paljon mukavampi esim tuollaisella Z750/1000:lla on ajella kaupungissa mitä Ducatin Streetfighterilla.

Woot? Streetfighter S:ssä on ainakin mielestäni paras alusta mitä nakuista löytyy. Nielee routapatit ja tien epätasaisuudet todella nätisti ja eleettömästi, olematta kuitenkaan löysä löllykkä. Ainoa "rata ajoon-soveltuvalla kivikovalla alustalla" varustettu naku mitä olen ajanut on ollut SuperDuke R, mutta siinähän jo vähän mallikin vihjaa käyttötarkoituksesta. Perusmallin Dukessa on siinäkin mielestäni todella hyvä WP alusta. Varsinkin jos vertaa noihin aiemmin mainittuihin harmaisiin peruspyöriin.

Ei hyvä alusta ole aina mikään kivireki. Kyllä laadun huomaa tällainen tavan perusjorekin, joka ajaa ainoastaan maalaismutkateitä eikä ole nähnyt rataa kuin telkkarista.

Back
Ylös Bottom