Vastasin itse asiassa ”Joku voi olla mainiosti kristinuskon sisällöstä minua paremmin selvillä”. Yhtään todistetta sellaisen jonkun olemassaolosta ei tarjottu, mutta ei pyydettykään. Kannattaa ehkä tarkistaa ennen läpien puhumista päähänsä.
Onko noin? Tästä vietikasasta on turha lähteä etsimään jotain yhtä sanottua lausetta, joten jos tosiaan olet tuota mieltä, niin olen pahoillani ja muistin väärin. Pakko se on uskoa, koska et voi valehdella.
Irrelevanttia. Ihmisinä kaikki, mitä pidämme totena, pidämme sellaisena ”ilman varmaa tietoa”. Täytyisi uskoa varmasti vääräksi voidakseen poislukea, ja se kysyy perusteita. Mutu ei puolestaan ole kummoinen peruste.
Nyt tipuin kärryiltä. Pidän totena sitä, että maapallo on pyöreä, mutta se ei olekaan varmaa tietoa. No, saattaahan olla, että se on maailmanlaajuinen salaliitto, tai että koko maapalloa ja tuntemaamme elämää ei ole ja elämme jossain "matrixissa". Tietysti jos oikein saivartelemaan aletaan, niin olet oikeassa.
Se, että raamatun totuudenmukaisuuden todistaminen on mahdoton tehtävä. On edelleen se mahdollisuus, että se on ihmisen kirjoittama satukirja. Mikään esittämäsi todistus ei sulje pois sitä vaihtoehtoa.
Mistä luulet pystyväsi päättelemään etten voi muuttaa mielipidettäni? Mitä tulee näihin sinun kanssasi keskustelemiini asioihin, niin kumpikaan meistä ei ole vaihtanut mielipidettään mistään. Ihan yhtä hyvin perustein voisin esittää saman väitteen susta. Ja olen kertonut, että olen ollut ennen uskovainen, mutta en ole enää. Eikö se ole mielipiteen muuttamista? Tai ainahan on sellainen mahdollisuus, että valehtelen.
Kun vastaat kehotukseen ”saat toki antaa esimerkkejä vääräksi todistetuista kristinuskoon sisältyvistä uskomuksista”, on varsin kummallista tarjota esimerkeiksi tällaisista kristinuskoon liittymättömiä uskomuksia, joita joillain kirkonmiehillä on joskus saattanut olla, ja sen jälkeen väittää, että puhe ei ollut kristinuskosta.
Kaikki lähti postista 5592, jossa puhuin kirkon tekemistä täyskäännöksistä, enkä kristinuskosta halaistua sanaa. Itse vaihdoit puheenaiheen koskemaan kristinuskoa. On mussakin se vika, etten huomannut sitä. Mutta alunperin puhuin kirkon täyskäännöksistä, mitä tulee näihin yleisiin uskomuksiin.
Olen myöntänyt asian aina kysyttäessä. Se, mitä olen painottanut, on, että kristityn määritelmään ei voi sisältyä mitään sellaista, mikä on suorassa ristiriidassa kyseisen uskonnon opillisen sisällön kanssa. Tämä johtuu siitä, että ei ole mahdollista olla samaan aikaan X ja -X.
Kyseisen uskonnon opillinen sisältökin on sellainen, jolla on varmasti monta tulkintaa. En tosin voi todistaa tätäkään, joten voit ohittaa sen olankohautuksella. Tarvitsisin tällaista varten apua joltakin kristityltä, joka on kanssasi eri mieltä.
Sen sijaan tulkinnanvaraisia kohtia voidaan tulkita eri tavoin, eikä varmuutta siitä, kenen tulkinta on oikea, ole.
Sepä se.
Totesin, että perusteeksi esitetty on mutua vailla substanssia. Tällöin se ei perustele mitään.
Yritin ainakin. Siitähän se kysymys oli.
Ensinnäkin: kristinusko on uskonto, ja siihen sisältyy ateismiin uskomattomuus. Toiseksi: teismiin sisältyy aina ateismin kieltäminen. Kolmanneksi: uskosta ei välttämättä seuraa ateismin kieltäminen, jos uskonto ei ole teistinen (esim. buddhalaisuus).
1. Kyllä.
2. Kyllä.
3. Irrelevanttia tässä yhteydessä. Aloit saivarrella.
Yritin sanoa sitä, että ateismi syntyy siitä, että kieltäytyy uskomasta. Mutta uskominen ei synny siitä, että kieltäytyy ateismista. Ateismista kieltäytyminen on seuraus uskonnosta, ei syy siihen.
Ateistiset buddhalaiset, deistit tai panteistit eivät siis ole mielestäsi uskovaisia.
Kahdesta viimeisestä en tiedä mitään, mutta buddhalaisuutta en ole itse asiassa ikinä pitänyt uskontona. Olen pitänyt sitä elämäntapana.
Väärin. Uskonto joko on tai ei ole oikeassa eikä todellisuus vieläkään kysy mielipiteitä.
Sinulla haivaitsijana täytyy olla mielipide siitä onko uskonto totta vai ei. Muuten väitteesi on kyllä ihan totta.
Olen joko todennut perusteiden puutteen tai kelvottomuuden in situ tarpeen vaatiessa. Odottelen vastaavia esimerkkejä sinulta edelleen.
Olen yrittänyt kertoa miksi silminnäkijätodistukset, raamatun kirjoitukset, ihmeet sun muut ei kelpaa todisteiksi, mutta se on kai unohtunut.
Minulle on herttaisen yhdentekevää, mitä sinä pidät riittävänä perusteena. Tyydyn vain osoittamaan rationaalisesti väitteidesi puutteet ja aukot, ja tarjoamaan omilleni järkevät perusteet.
Järkeviä sun perusteet on vain sun omassa maailmassasi. Ensimmäinen lauseesi toimii myös kääntäen.
Olkiukon määritelmä on väite, jota vastapuoli ei ole esittänyt. Mitä tahansa voidaan ymmärtää miten älyttömästi tahansa, mutta kun lähtökohdat ovat erilaiset, on äärimmäisen typerää lähteä tulkitsemaan rivienväleihin sisältöä, koska eri lähtökohdista niitä on jokseenkin mahdotonta täyttää oikein.
Ahaa. Et siis ole esittänyt väitettä, että nämä kommunistien teot olivat ateismin syytä? Sattaa olla ettet sanatarkasti näin sanonutkaan, mutta yllättävän moni silloin aikoinaan siitä tämän johtopäätöksen veti.
Vähänpä siinä väiteltävää on kun myönsit olevasi samaa mieltä.
Niinpä, mutta siitäkin oli pakko vielä saada viimeinen sana ja alkaa viilaamaan pilkkua. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä.
Ja millähän tavalla? Eikö jumalasi ole juuri "tuolla jossain", paikassa, jota et voi havainnoida ja josta et tiedä mitään. Eikö ole mahdollista, että jumalasi on paikassa, joka on hänelle todellinen ja materiaalinen, esimerkiksi neljäs ulottuvuus, ja sieltä hän katsoo meitä alaspäin ja tekee taikojaan. Sinä et ymmärrä jumalasi olemusta, mutta jumalasi ymmärtää. Äläkä luule, että väitän asian olevan näin. Jatkoin vain tuota pelivertausta.
Logiikka ei ole mielipidekysymys. Jos rationaalista syytä uskoa jonkin olevan varmasti kukkua ei ole, on rationaalista ottaa se mahdollisesti totena. Jos ei ota, toimii irrationaalisesti ja hylkää logiikan.
Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että uskot Jumalan ja uskontosi mahdollisesti olevan kukkua? Jos niin teet, et ole uskovainen, vaan agnostikko. Ihan yhtä hyvin, jos ei ole rationaalista syytä uskoa jonkin olevan totta, on rationaalista ottaa se mahdollisesti paskapuheena. Mutta tämähän ei koske sinua, koska sullahan on rationaalinen syy uskoa.
Jos Jumala on tosi, hän ei ole satuolento. Tällöin ei ole loogista hylätä tätä vailla varmaa tietoa sepitteellisyydestä.
Jos Jumala ei ole tosi, hän on satuolento.
Tällöin ei ole loogista uskoa tähän vailla varmaa tietoa olemassaolosta
Ei minua sinänsä kummeksuta se, minkä takia hylkäät(te) logiikan. Se johtuu siitä, ettet(te) ymmärrä sitä, vaan pidät(te) asiaa mielipidekysymyksenä. Jonkinlainen demokratian hedelmä kai tuokin.
Olet liian syvällä uskossasi ymmärtääksesi, että tämäkin toimii toisinpäin. Kaikki ajattelemme toisistamme samalla tavalla, jos mielipide, maailmankatsomus, lätkäjoukkue jne. on eri.
Noin muuten pidän keskustelijoiden epämääräistämistä "me" ja "te" -muotoon epätarkoituksenmukaisena.
Niin kai, kun tykkäät hyökätä henkilöä kohtaan.
Vain sen mielestä jolle logiikka on vieras.
Vain sille, jolle sun logiikkasi on vieras.